DOPRAVA ZADARMO PRI NÁKUPE OD 15 EUR

Petra Nagyová, Peter a Pavel Weinwurmovci: Margaréta biela

Autor: Daniela Velgosová, 13. mája 2019

Žijeme v dobe o ktorej môžeme povedať, že nám v nej nič nechýba. Sme generácia, ktorá nepozná cenzúru, žijeme v krajine, ktorá má otvorené hranice, cestujeme za prácou, na dovolenku. Našimi sprostredkovateľmi do krvavej histórie II. svetovej vojny sú sfilmované dokumenty, múzeá a tie naj neoceniteľné sú výpovede preživších v knižnej podobe.

Novinárka a publicistka Petra Nagyová prostredníctvom knihy Margaréta biela nám prináša príbeh jednej neobyčajnej ženy. Helena svojím rozprávaním rekonštruuje kúsok po kúsku dávne a bolestivé udalosti svojho života. Môžeme sa jednoducho opýtať:,, Spomínať, alebo zabudnúť? “ Pri týchto príbehoch a výpovedi Heleny Weinwurmovej je odpoveď jasná:,, Nezabudnúť” Ako mladé dievča sa musela vzdať snov, túžob, vzdelania. Osudný deň transportu z bratislavskej Patrónky do Osvienčimu je opísaný do detailov, ktoré mrazia až do kostí. Odlúčenie od rodičov, neistota, strach, je iba slabý odvar toho, čo prežilo mladé dievča. Hrôzostrašné spomienky dopĺňajú pohľady Heleniných synov Petra a Pavla na život ich matky. V rozprávaní sa vracajú do detských čias, kde sa až postupne dozvedajú o tragických udalostiach, ktoré prežila. Delia sa s nami o pocity radosti, ale aj o trápenia. Je to ich spätné obzretie sa za životom, ktorý prežili a na ktorý mal vplyv aj samotný koncentračný tábor.

,, Pavel: Raz som bol s mamou sám doma. Opäť ju chytila neutíchajúca úzkosť. Mami,
čo sa deje? “ s27

Život je nevyspytateľný a Helena sa obávala každej politickej nestability. O tom je aj druhá časť. V nej dostávajú viac priestoru Peter a Pavel. Čítame, čím všetkým museli prejsť aby našli slobodu, nový začiatok. Posledné strany nám pripomínajú odvahu Heleny, vystúpiť z tieňa a rozprávať o holokauste. Jej túžba žiť a inšpirovať druhých, nebáť sa hovoriť, patrí medzi najsilnejšie momenty v knihe. Kniha nie je len ďalším svedectvom o nacistickom besnení, ponúka nám boj o slobodu a zanecháva odkaz. Margaréta biela nám prezentuje tri unikátne príbehy o výnimočnej žene. Je to spojenie rozprávania Heleny, jej synov a samotnej autorky. Realistická sonda do života dvoch generácií. Čítame výpovede jednej z mála svedkýň z druhého slovenského transportu do Osvienčimu. Nie sú to ľahké strany, ale verím, že každý čitateľ splní sľub Heleny Weinwurmovej a to tým, že si knihu prečíta a nezabudne na ňu. Bude šíriť jej príbeh ďalej. Začítaj sa.

Za recenziu ďakujeme Danielke Velgosovej. :)

Instagram: @_dannyreads_