Ransom Riggs: Mapa dní

Autor: Simona Kubicová, 4. februára 2021

Ranson Riggs je nielen spisovateľ, ale aj filmár a scenárista, ktorý sa preslávil knihou Domov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej, kde hlavnými hrdinami sú deti, ktoré majú zvláštne schopnosti, niekedy až nadprirodzené.

Riggsove knihy sú vždy plné dobových fotiek, na ktorých sú ľudia rôzneho veku, v rôznych kostýmoch a dopĺňajú atmosféru knihy. Zaujímavosťou je, že tieto fotografie a zabudnuté miesta sú inšpiráciou pre spisovateľove príbehy, ktoré sám navštevuje. Predstavuje si, akí ľudia bývali na danom mieste, ako vyzerali a trošku tajomna vždy obohatí príbeh.

Mapa dní je v poradí štvrtou knihou z tejto série, ale zároveň je aj začiatkom úplne nového dobrodružstva a jeho úvodom do nového sveta. Jacob má schopnosť vidieť Neviditeľných, porozumieť im a chrániť pred nimi nielen kamarátov od slečny Peregrinovej, ale aj všetkých ľudí. Jacob si nemôže byť istý, že na Floride jemu a jeho priateľom nehrozí nebezpečenstvo, to číha všade. A ak si myslel, že už vedel o svojom dedkovi všetko, tak Mapa dní ukáže len začiatok. Jeho skvelí priatelia sa ocitli v jeho dome na Floride a prvou úlohou, ktorou je Portman poverený je, aby naučil neobyčajné deti absolútnej obyčajnosti. Je to výzva, pretože žili roky v Diablovom sume a o modernej technológii, oblečení z doby modernej či pizze sa im mohlo len zdať, ale to nie je to pravé dobrodružstvo, ktoré ich čaká. Počas jednej misie, ktorá sa týkala splynutia s davom, sa zastavili v dedovom dome, kde Jacob našiel veľké množstvo informácii o dedovi, ako veľmi zachovalé luxusné autá či fascikel s fotkami a záznamami o ľuďoch, s ktorými sa dedo poznal.

Chlapec sa vydal splniť misiu po Amerike, ktorú mu dal ja úlohu Abeov priateľ, Horace.  Nová krajina, nové pravidlá, ktorým nikto nerozumie a Jacob s priateľmi sa ocitá na novom území, kde nie sú pod ochranou ymbryniek. Pravidlá, ktoré ani vlastne nie sú pravidlami a zrazu sa hlavný  hrdina ocitá v spleti zmätku a chaosu, ktorému zatiaľ nerozumie. Úloha je náročná aj pre samotného Portmana, pretože zrazu stojí pred dôležitým rozhodnutím, ktorého z neobyčajných priateľov si vezme alebo či to má povedať, ymbrynke, slečne Peregrinovej. Poslanie ktoré ho preskúša z každého uhla, či sa to týka jeho lásky k Emme, dôvere cudzím a nezmámim ľuďom, dôvera neznámych ľudí k nemu či dôvery slečny Peregrinovej, dokonca, je preskúšaná sila priateľstva.

Napätie, tajomstvo, misia a zvraty sa nenachádzajú hneď na začiatočných kapitolách knihy, ale až na neskorších častiach príbehu. To však neuberá na zaujímavosti príbehu, pretože keď sa čitateľ dozvie, že chlapcovi priatelia prídu a ním žiť a majú sa naučiť ako by normálnymi, tak sa ozýva zvedavosť vo vnútri človeka a číta ďalej. Keď sa Jacob rozhodne vydať na nové dobrodružstvo, kniha sa potom veľmi ťažko skladá z rúk. Mapa dní  je síce fantastickým príbehom s neobyčajnými hrdinami, ale s prvkami a emóciami z reálneho života, s ktorými sa stretáva každý z nás. Neobyčajní sú síce neobyčajní, ale stále sú ľuďmi, môžeme vidieť Jacobov a Emmin mentálny vývin, kedy si uvedomia vážnosť ich vzťahu a vedia sa o ňom úprimne porozprávať. Skromnosť, ktorá je nevyhnutná v každom veku, keď deti od slečny Peregrinovej už podrástli, číhali nebezpečenstvám a zrazu nemohli robiť hrdinské činy a museli sa prispôsobiť novému prostrediu.

Kniha ponúka široké spektrum emócii, zážitkov, rozhovorov, nadprirodzenosti, ale stále s nohami na zemi. A ak vás zaujíma, čo znamená názov knihy, Mapa dní, tak si knihu  prečítajte a vstúpte do tohto neobyčajného sveta,  z ktorého sa vám nebude chcieť odísť.

Ransom Riggs (1979) je americký spisovateľ, blogger a filmár, známy vďaka svojej knihe Domov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej.