Polnoc v Černobyli odhaľuje celú pravdu

Kniha Polnoc v Černobyli patrí medzi literatúru faktu. Tiež ide o historickú a zároveň aj reportážnu knihu, ktorá dopodrobna rozoberá to, čo sa stalo 26. apríla 1986 v Černobyli. Udalosť, ktorá je spojená s atómovou katastrofou v Černobyli nezmenila len celosvetové vnímanie jadrovej energetiky a vedy, ale aj postoj človeka k ekológií.

Tento rok sme si pripomenuli 35. výročie od tejto katastrofy. Hoci je to už 35 rokov, napriek tomu má táto katastrofa na ľudstvo a na svet katastrofálny dopad dodnes. Túto katastrofu sa podarilo priblížiť aj vďaka dokumentu, ktorý bol natočený v roku 2019, avšak kniha Polnoc v Černobyli od Adama Higginbothama má v sebe čosi viac.

Ide o príbeh, ktorý veľmi podrobne opisuje, čo sa vtedy stalo. Na následky ľudskej chyby, ktorá bola dlho zamlčaná, prišlo o život mnoho ľudí. Táto katastrofa sa nemusela stať, ak by za celým procesom výstavby jadrových elektrárni stál niekto úplne iný. Dokonca to nemuselo mať až taký katastrofický koniec, ak by sa pracovníci jadrovej elektrárni a hlavy štátu zachovali inak. Celý tento proces bol umlčaný a médiám bolo poskytnutých len zlomok informácií a ani ľudia žijúci blízko elektrárni neboli dlho informovaní o tom, čo sa v skutočnosti stalo. Dnes, po 35. rokoch od tejto jadrovej katastrofy, je možný vstup do Černobyľu a do oblastí, kde sa to stalo. Hoci majú situáciu pod kontrolou, stále tam prebieha určitá reakcia.

Počas písania tejto knihy sa autor stretol s očitými svedkami, ktorí sú úzko spätí s touto katastrofou. Vypočul si podrobný príbeh Alexandra a Natalie Juvčenkovcov, Mariji Procenkovej a Nikolaja Steinbergova. Prepája v nej jednotlivé súvislosti a podrobne rozoberá každého a všetko, čo zapríčinilo túto katastrofu. Ako k tomu prišlo, čo tomu predchádzalo, kto za to mohol, ako sa zachovali ľudia, aký bol celý priebeh toho a čo sa s ľuďmi, ktorí za to môžu a ktorí boli vystavení rádioaktívnemu žiareniu nakoniec stalo. Hoci množstvo ľudí na následky ožiarenia zomreli hneď, postupne, mnohí z nich prežili, ale len zázrakom. Dnes už môžeme vidieť, aká je príroda silná a ako sa z toho výbuchu spamätala, ale na živote ľudí a sveta to zanechalo následky.

Okrem komplexného podrobného príbehu je súčasťou knihy aj slovník, ktorý čitateľovi ešte viac ozrejmí jednotlivé fakty. Vtiahne ho do deja a na malý okamih má pocit, akoby aj on bol súčasťou tohto príbehu. Súčasťou knihy sú aj obrázky, ktoré slúžia na to, aby si čitateľ vedel predstaviť, ako tí ľudia a miesto jadrovej elektrárne vyzerali. Tiež v knihe nájdeme vysvetlenie dozimetrických jednotiek, poznámky, ktoré dovysvetľujú jednotlivé kapitoly a celý príbeh. Na 333 strane nájdeme aj epilóg, ktorého súčasťou sú krátke životopisy tých najzainteresovanejších hrdinov a „hrdinov“ tejto katastrofy.

Hoci ide o 495 stranový román, na posledných 145 stranách sú poznámky, ktoré si čitateľ nemusí prečítať. Avšak, ak tak urobí, získa oveľa väčší prehľad celého príbehu. Ak ste už videli seriál Černobyľ z roku 2019, môže to byť len plusom k prečítaniu tejto knihy, pretože si budete vedieť skôr predstaviť, o čo tam v skutočnosti išlo. Ak ste tak ešte neurobili, budete si vedieť samy vytvoriť obraz celej tejto katastrofy.

Tento komplexný, no smutný príbeh, ktorý je poprepájaný aj vďaka skutočným výpovediam ľudí, ktorí túto najväčšiu jadrovú katastrofu prežili, odporúčam prečítať skutočne každému. Či už máte radi literatúru faktu, historické romány alebo sa o túto tému vôbec nezaujímate, práve takéto knihy by ľudia mali čítať, pretože sa to dotýka každého človeka na tejto planéte. O to viac, keď si predstavíme, že Černobyľ nie je až tak ďaleko od slovenských hraníc. A ak nemáte čas si tento román prečítať naraz, vôbec to nevadí. Kniha je rozdelená do 20-tich kapitol, takže pokojne si ju viete rozdeliť aj na niekoľko dní.

Adam Higginbotham sa narodil v roku 1968 v Anglicku. Publikuje v časopisoch ako The New Yorker, Wired, Smithsonian a The New York Time Magazines. Viacero z jeho príbehov si štúdia vybrali ako podklad na filmovú a televíznu tvorbu. Jeho kniha Polnoc v Černobyli z amerického vydavateľstva Simon & Schuster sa v roku 2019 stala medzinárodným bestsellerom a vyšla v dvadsiatich svetových jazykoch. The New York Times ju zaradili do desiatky najlepších kníh roka, získala Cenu Williama E. Colbyho za najlepšie vojenské a spravodajské dielo roka 2020 a v tom istom roku dostala aj Medailu Andrewa Carnehieho za excelentnú kvalitu v literatúre faktu.

Nočný cirkus vás ohúri

Peter Opet v rozhovore: Povedali mi, že desaťroční chlapci nečítajú