Reiner Engelmann: Účtovník z Osvienčimu

Oskar Gröning mal dvadsaťjeden rokov, keď ako presvedčený príslušník SS nastúpil do služby v koncentračnom tábore Osvienčim. Jeho úlohou bolo viesť záznamy o skonfiškovaných cennostiach väzňov. Hoci Gröning vedel o ich vraždení, svoju prácu v Osvienčime ospravedlňoval slovami, že je iba účtovník, a teda sa bezprostredne nepodieľa na zabíjaní. Až o sedemdesiat rokov ho nemecký súd v rámci jedného z posledných veľkých osvienčimských procesov odsúdil za napomáhanie pri vražde 300 000 Židov.

Autor knihy Účtovník z Osvienčimu je Reiner Engelmann, vďaka ktorému sa môžeme dozvedieť ďalšie podrobné informácie o tom, ako to celé v Osvienčime prebiehalo. Vďaka nemu a tejto knihe si môžeme rovnako položiť otázku, v akom svete chceme žiť. Pre žiakov a dospelých pravidelne organizuje vzdelávacie zájazdy do Osvienčimu a za každým keď to vidí na vlastné oči si kladie otázku, ako sa toto mohlo diať.

Kniha Účtovník z Osvienčimu opisuje príbeh Oskara Gröninga, ktorý slúžil v koncentračnom tábore ako účtovník. Nikdy sa nepodieľal na samotných vraždách ľudí, ktorí sa v Osvienčime ocitli, avšak bol súčasťou toho všetkého, čo sa tam stalo. V tejto knihe sa dozvieme celý príbeh o tom, ako sa tam Oskar dostal, čo bolo jeho úlohou, ale aj ako sa Židia dostali do koncentračného tábora, ako boli klamaní a koľkí z nich boli zavraždení. Avšak celá kniha je rozdelená do niekoľkých kapitol a do troch hlavných častí. Prvá časť opisuje Oskarov život, jeho prácu, život v koncentračnom tábore a celú tú cestu, ktorú Židia museli podstúpiť. Druhá časť je venovaná Eve Fahidiovej, Židovke, ktorá sa do koncentračného táboru dostala a ako jedna z mála ľudí ho prežila. Tretia časť je venovaná životu Oskara niekoľko rokov po celej 2.sv vojne a to, čo sa s Oskarom stalo. Jeho odsúdeniu a celému riešeniu všetkých, ktorí sa podieľali na vraždách v koncentračnom tábore Osvienčim.

Musím sa priznať, že už som čítala niekoľko kníh o koncentračných táboroch a o tom, ako to cele počas 2. sv. vojne prebiehalo, no každá kniha ma dostala tým, ako autori dokážu vniesť do knihy tú pochmúrnu náladu a emóciu. Každá z tých kníh má niečo do seba a rovnako aj táto Účtovník z Osvienčimu. Kniha zobrazuje a opisuje životy dvoch ľudí z dvoch pohľadov. Jeden je o Oskarovi, o tom, ktorý bol na strane tých vládnucich ľudí, ktorý sa po skončení toho všetkého nemusel ničoho obávať a žil svoj život na vysokom postavení aj naďalej. A druhý život Židovky Evy, ktorá to všetko musela znášať na vlastnej koži. Jedna kniha a taký veľký rozdiel v ich osude. Reiner Engelmann skvelo opísal tieto príbehy a opäť ma naučil niečo, čo som doteraz netušila. Veľmi dôležitou časťou, ktorú kniha zahŕňa je aj slovník na posledných stranách, ktorý vysvetľuje jednotlivé slová, ktoré boli v knihe použité a tiež aj mená a popis „dôležitých“ ľudí, ktorí mohli za celé dianie v Osvienčime.

Rovnako ako ostatné knihy, ktoré sa touto problematikou zaoberajú aj túto hodnotím veľmi kladne, avšak musím povedať, že táto má jednu chybičku. V niektorých kapitolách má čitateľ pocit, že presne to isté čítal už v predchádzajúcich, čo nerobí dobrý dojem. Napriek tomu celú knihu hodnotím za veľmi dobrú a veľmi poučnú a odporúčam ju prečítať všetkým, ktorí tému o 2. sv. vojne a koncentračných táboroch majú radi.

Za recenziu ďakujeme Mimke Fornadeľovej :)

Estelle Maskame: Vieš, že ťa milujem?

Juraj Červenák: Les prízrakov