Richard Adams: Ďaleká cesta za domovom

Sú knihy, ktoré sa objavia na pultoch kníhkupectiev, vzbudia veľký rozruch a následne padne na ne prach zabudnutia. No potom sú tu tie druhé. Také, ktoré sa medzi čitateľov vracajú už dlhé roky a stále je o ne veľký záujem. Nepochybne medzi takéto poklady patrí aj dielo Richarda Adamsa, Ďaleká cesta za domovom. Hoc bolo vydané prvýkrát už v roku 1972, dodnes nestratilo ani štipku zo svojej hodnoty. Nepochybne patrí, a ešte aj veľa rokov bude patriť, ku klenotom svetovej literatúry.

Hlavnými hrdinami príbehu sú dvaja nerozluční králičí bratia Máčik a Lieskovec. Odchádzajú zo svojho pôvodného domova  spolu so skupinkou svojich druhov a vydávajú sa na cestu za hľadaním nového, bezpečného miesta pre život. Pri svojom putovaní sa stretávajú s rôznymi nebezpečenstvami preverujúcimi ich schopnosti a oddanosť spoločnému cieľu. Aké skúšky ich po ceste čakajú? Dokážu bojovať so všetkým číhajúcimi nástrahami? Objavia nakoniec svoj dlho hľadaný a vysnívaný domov?

„Napokon nastal koniec obdobia úzkosti a strachu! Mračno, ktoré nad nimi viselo, mračno, ktoré otupovalo srdce a zo šťastia sa stávala iba spomienka, sa zdvihlo a rozplynulo! Toto je radosť, akú pozná každý živý tvor.“

Dennodenne sme zavalení povinnosťami, úlohami, časovým stresom. Postupne sa vytráca z nás dieťa, ktoré nám pomáhalo prekonávať starosti so štipkou ľahkosti  a nadhľadu. Zrazu na pleciach nosíme toho viac, ako sme schopní zvládnuť.  Márne sa snažíme vo svojom vnútri hľadať stratené dieťa. No vtedy stačí len spomaliť, sadnúť si a snažiť sa vcítiť do toho, čo by to dieťa urobilo. Ich riešenia sú často tie najjednoduchšie a zároveň najsprávnejšie. Presne takto to funguje pri tejto knihe. Treba si vyhradiť čas len pre ňu a čítať ju cez dieťa v nás. A vtedy dá oveľa viac, ako len bezduché zabíjanie času. Túto knihu určite neprečítate len raz a vždy prinesie niečo nové. No starosti musia ostať za dverami stránok a nesmiete im dovoliť vkradnúť sa do vašej mysle. Hlavné postavy síce nie sú ľudské, ale zato sú nositeľmi rôznych dobrých i zlých vlastností človeka. Každý si nájde svojho obľúbeného králika, s ktorým sa dokáže stotožniť. Celý príbeh je obohatený krásnymi farbistými opismi anglického vidieka, dokonca na niektorých stranách aj vizuálne zobrazeného. Autor si dal záležať na každom detaile a tak spolu s odvážnymi králikmi môžete prežívať ich dobrodružstvá bok po boku. Dielo nesie v sebe nadčasové posolstvo. Ľudia musia prestať byť sebci a tváriť sa ako majitelia planéty. Je nevyhnutné brať ohľad aj na stvorenia snažiace sa žiť v súlade so zákonmi prírody. Smutne budete súhlasiť s králikmi, že v dnešnej dobe počuť skutočné ticho bez lomozu spôsobeného ľudskou činnosťou, je takmer nemožné.

„Všetko zlo pochádza od ľudí. Ostatní elil robia len to, čo musia, a Frit ich riadi, presne ako riadi nás. Žijú na zemi a potrebujú jesť. Ľudia sa však neuspokoja dovtedy, kým nezničia celú zem a nevyhubia všetky zvieratá.“

Véronique Ovaldé: Kniha džungle

Lisa Wingateová: Kým sme boli vaši