Scott Galloway: Veľká štvorka

„Štyria technologickí giganti priniesli svetu za posledných dvadsať rokov toľko radosti, spolupráce, blahobytu a objavov ako ešte nik v dejinách. Apple, Amazon, Facebook a Google vytvorili za tento čas tisícky dobre platených pracovných miest. Stoja za množstvom produktov a služieb, ktoré sú neodmysliteľnou súčasťou každodenného života miliónov ľudí.“

Autor sa nám v knihe snaží objasniť fungovanie týchto štyroch gigantov, ich podnikanie a tvorbu hodnôt v digitálnom veku. V prvej časti knihy nás oboznamuje s každou spoločnosťou zvlášť, odhaľuje ich stratégie, na základe ktorých sa z nich stali najvplyvnejšie spoločnosti. Svoje rozprávanie často „okoreňuje“ sebe vlastným humorom a vychádza aj z vlastných skúseností a poznatkov, keďže dlhé roky pôsobí priamo v marketingovej sfére a radí aj iným firmám, ako pracovať s kapitálom. Google prirovnáva k Bohu, lebo takpovediac „všetko vie“. Vlastniť produkt značky Apple v nás vyvoláva status obľúbenca. Amazon stavia na rýchlom dodaní tovaru a nízkej cene. Vďaka Facebooku zase túžime po všetkom, čo zdieľajú iní a chceme sa tomu priblížiť. Autor výborne popisuje dané stratégie, ktoré dokážu pomôcť aj iným firmám, ako preraziť. Avšak je možné, že sa to ešte nejakej spoločnosti podarí v takej vysokej miere?

Aj nad touto otázkou sa autor zamýšľa. V záverečných častiach knihy popisuj isté faktory, ktoré spoločne nazýva Algoritmus T (T od slova trillion, ktoré v angličtine označuje bilión). Sú to faktory ako globálny dosah, sympatickosť, umelá inteligencia, diferenciácia produktu či vizionársky kapitál. Tieto faktory mu pomáhajú aj v tom, ako radiť iným firmám. Taktiež tu predstavuje priamo isté spoločnosti (napr. Uber, Microsoft, Walmart, Airbnb), ktoré by sa mohli hypoteticky stať piatym jazdcom.

V záverečnej kapitole sa zameriava na bežného vzdelaného človeka, ktorý by rád rozbehol vlastný biznis. Radí mu, ako takúto kariéru začať a ako by sa mohla stať úspešnou. V súčasnosti však veľká štvorka zmenila fungovanie ekonomiky, preto v takomto prostredí nie je jednoduché preraziť a ešte aj vyhrať.

Kniha Veľká štvorka celkom zrozumiteľne odkrýva „skrytú tvár“ najvplyvnejších svetových spoločností. Určite je vhodná pre ľudí, ktorí sa priamo pohybujú v oblasti marketingu a radi by sa priučili niečomu novému, čo možno ešte nevedeli. Taktiež by som ju odporučila aj bežnému čitateľovi, ktorý sa zaujíma o túto oblasť a chce sa dozvedieť nové informácie, vďaka ktorým sa na tieto spoločnosti bude pozerať „inými očami“.

Za recenziu ďakujeme Martine Pinkovej. :)

Jej fotky a časť recenzii nájdete aj tu: @matine.knihy

Denis Thériault: Chlapec, ktorý patril moru