Sebastian Fitzek: Strach z lietania

Kniha STRACH Z LIETANIA je šialene dobrá kniha. Nedovolí vám pohnúť sa z miesta, jediné, čo musíte, je čítať ďalej. Nový Fitzekov román plný napätia a strachu som prečítala jedným dychom a to som si myslela, že už nemôže byť niečo lepšie ako Terapia a Pasažier 23, ale mýlila som sa. Toto predčilo všetky moje očakávania a ani na chvíľu som nepochybovala o tom, že to bude silné čítanie.

Ak milujete psychotrilery, Sebastian Fitzek je v ich písaní na samom vrchole. Často sa ho čitatelia pýtajú, kam chodí na svoje nápady. A on im s ľahkosťou odpovedá: „Nápady si v skutočnosti nájdu mňa, a v prvom rade pri písaní. Taká je pravda. V reálnom živote nájdem azda inšpiráciu zaoberať sa nejakou témou. Moje postavy však naozaj ožijú až vo chvíli, keď si sadnem za počítač. A často sa necítim ani tak ako autor ich dobrodružstiev, ako skôr pozorovateľ, a niekedy som sám prekvapený, ako sa dej vyvíja.“

V knihe Strach z lietania hlavná postava – renomovaný nemecký psychiater Mats Krúger čelí svojmu najväčšiemu strachu – strachu z lietania, ale zároveň ešte niečomu strašnejšiemu - strachu, voči ktorému je takmer bezmocný – strachu o život vlastnej dcéry, ktorú unesie šialenec a ochranca zvierat v jednej osobe. A aby toho nebolo málo, úlohou psychiatra je zapríčiniť pád lietadla, ak chce, aby jeho dcéra prežila.

„Vaša dcéra sa stala obeťou únosu. Šance, že prežije, sú mizivé. Jedine ak … urobíte presne to, čo vám prikážem.“

Fitzekove knihy číta množstvo ľudí po celom svete, Ako sám v závere knihy a v poďakovaní hovorí: „Každá z mojich kníh je iná. Nepíšem série ani príbehy na pokračovanie so stále sa vracajúcimi hlavnými hrdinami, ale spravidla jednotlivé uzavreté príbehy. Zvyšuje to šance, že sa nebudem opakovať a nezapadnem do schémy F. Skrýva to v sebe však aj riziko, že sklamem čitateľa, ktorý má radšej príbehy na pokračovanie v štýle autora XY.“

Dovolím si tvrdiť, že každá jedna jeho kniha je výborná, ba priam geniálna. Ak sa rozhodnete pre Strach z lietania, nebudete len nabudení odhaliť pravdu, ale aj vrhnutí do energického deja s nezameniteľnými postavami, s veľkou dávkou psychológie a vyšperkovanej zápletky. Spolu s Matsom Krugerom, ktorý sedí v lietadle z Buenos Aires do Berlína, budete počas 13 hodinového letu pátrať po jeho nezvestnej dcére a zároveň bojovať s jeho vnútornými démonmi, dozviete sa rôzne štatistiky ohľadom lietania a lietadiel, budete si chcieť odbehnúť, spraviť pauzu, ale táto kniha vám to v skutočnosti veľmi nedovolí, lebo každou prečítanou kapitolou vás to bude ťahať hlbšie, do priepasti mysle šialenca a zúfalej snahy prežiť spolu s Krugerovou dcérou Nele. V príbehu sa vyskytnú aj iné zaujímavé postavy ako bývalá pacientka, šialený vegán, expriateľ, ktorý sa chce pomstiť a Krugerova bývalá kolegyňa a Nelina záchrankyňa. Nebezpečenstvo v tejto knihe číha na každom kroku, strašná minulosť dáva o sebe vedieť, temné myšlienky vyplávajú na povrch a jediné, čo musí hlavný hrdina urobiť, je aktivovať psychologickú nálož, čo v ňom drieme  alebo všetkému zabrániť. Má len 11 hodín na to, aby zachránil vyše 600 ľudí na palube lietadla pred šialeným vydieračom. „Som v tom sám. Tak sám, ako som nikdy v živote nebol.“ Zostáva zistiť, kto bude profitovať z toho, že spôsobí pád lietadla. Podarí sa mu to? Kto je skutočný nepriateľ a ako môže vplývať na isté udalosti v živote ľudská psychika? Témy psychológie a ľudskej duše sa autor verne drží takmer v každej svojej knihe a to je asi len jediný ich spoločný znak, lebo ináč sa od seba úplne líšia.

„Existuje len jediná zbraň, ktorú dokáže človek prepašovať na palubu každého lietadla. A neodhalí ju žiadna konbtrola na svete.“

Strach z lietania je zatiaľ jedna z najlepších kníh, ktoré som doteraz prečítala a asi budem dlho hľadať niečo, čo ju prekoná. Tento napínavý a strach naháňajúci triler vás vďaka svojej akcii s prvkami psychodrámy presvedčí o tom, že takéto knihy nikdy neomrzia, naopak, postavia čitateľa na nohy, vyburcujú všetky jeho zmysly, usadia sa v mysli, aby hlava mohla pochopiť, čo všetko je možné a čo všetko si pamätá ľudská duša, z ktorej sa nebadane môže stať tá najnebezpečnejšia zbraň na svete.

Za recenziu ďakujeme Terezke Zoľákovej . :)

Nájdete ju aj na jej Instagram profile: @terezia.zk

Literárna revue 1/2019