František Kozmon: Kukučka

Ak ste mali v pláne začať tento rok s nejakou krimi knihou s kvalitnou zápletkou a dobrou dávkou napätia, môžem vám odporučiť novinku KUKUČKA z pera slovenského autora Františka Kozmona, ktorému už vyšli predošlé knihy Potkan a Rosnička

Výborné na týchto knihách je to, že si ich názvy ľahko zapamätáte, ale čo je dôležitejšie, každá z nich má niečo do seba, v Potkanovi sa zoznámite s novým inšpektorom Marekom Wolfom prichádzajúcim na Slovensko z ďalekej Kanady, ktorý pokračuje vo svojej policajnej kariére riešením prípadu vraždy muža maskovanej ako útok potkanov, v Rosničke sa to hneď od zaťiatku rozbehne prípadom vraždy televíznej moderátorky počasia, z ktorej bude v knihe podozrivý samotný inšpektor Wolf.  A v tejto tretej knihe s názvom Kukučka ide o prípad vraždy manželky bohatého plastického chirurga.

Táto tretia Kozmonova kniha je v porovnaní s predošlými dvomi ešte lepšia, priebojnejšia, prešpekulovanejšia a jednoducho výborná. Myslím si, že Kukučkou zdvihol autor laťku opäť o niečo vyššie, miestami som mala pocit, že čítam Nesba. Za veľké plus považujem prepojenie jednotlivých vrážd, a tiež vnútorne vedené dialógy samotného vraha, vďaka ktorým sa môže čitateľ postupne dostať tak trochu do jeho hlavy, pochopiť jeho motív, pátrať po tom, kto to je a za koho ho považujú druhí.

Môže byť vrahovým motívom pomsta?

„Stál som tam ako obor, týčiaci sa nad okolím, vypínajúci hruď ako nepremožiteľný hrdina. Podo mnou ležala moja obeť. Teraz už len bezvládne telo bež života namočené vo vlastnej krvi. Keď som tam takto videl svoju prvú obeť, neubránil som sa smiechu. Zdalo sa mi komické, že tá mřtvola mi kedysi naháňala strach. Zaživa by jej určite ani na um nezišlo, že by sa v skutočnosti mala báť mňa. A už vôbec nie, že by som ja mohol skoncovať s jej životom.“

V knihe nájdete aj zaujímavé postavy, výborné dialógy, nečakané zvraty, konflikty aj súhry v medziľudských vzťahoch a neposlednom rade napínavo spletitú zápletku s prekvapivým záverom.

Celú knihu sprevádzajú kapitoly označené presným dňom a rokom, v ktorom sa jednotlivé epizódy zo života postáv diali, a musím podotknúť, že ani v jednom prípade ma to nezmiatlo. Autor síce skáče občas z jedného roka do úplne iného, ale v tejto knihe to tak jednoducho musí byť, aby všetko dávalo zmysel, a myslím si, že to urobil výborne.

Najlepšou časťou knihy bola okrem rozuzlenia v závere časť z denníka malého chlapca, ktorý vyrastal bez otca. V jednotlivých útržkoch z jeho života sa síce veľa nedozvedáme, ale mňa to zaujalo natoľko, že mi v istej chvíli záležalo viac na tom, zistiť, kto je ten chlapec ako to, kto je vrah.

„Dokonalý zločin môže byť motivovaný vášňou, vykonať ho však musíte s chladnou hlavou.“

Táto najnovšia Kozmonova kniha nie je však pre citlivé duše, lebo je to dobrá krimi, ktorá má všetky prvky detektívky, s nepríjemnými detailami, kúskami skladačky a nebezpečnými motívmi, ktoré vyústia do niekoľkých vrážd v pomerne krátkom čase. Ak chcete spolu s inšpektorom Marekom Wolfom a jeho tímom pátrať po identite vraha, a po tom, čo ho k tomu viedlo, prečítajte si túto knihu a zároveň sa dozviete, prečo práve kukučka a akú rolu zohrá v samotnom prípade.

Ak sa začítate poriadne, možno prídete na určité veci, ktoré budú spolu súvisieť, ale záver vás aj tak zaskočí rovnako, ako to bolo napr. v Rosničke. A ak ste predchádzajúce knihy od Františka Kozmona ešte nečítali, rozhodne po nich siahnite, sú rovnaké dobré a premyslene napínavé ako najnovšia Kukučka, ktorá má v sebe mnoho tajomstiev aj odhalení.

Za recenziu ďakujeme Terezke Zoľákovej . :)

Nájdete ju aj na jej Instagram profile: @terezia.zk

Sebastian Fitzek: Strach z lietania