Tara Westover: Vzdelaná

Vždy som si myslel, že schopnosť učiť sa je mojou silnou doménou. Okolo seba som mal ľudí, ktorí túto moju domnienku zakaždým potvrdili a ja som mal zo seba ten najlepší pocit. Po prečítaní Vzdelanej musím svoj pomyselný hrebienok značne okresať. A autorke knihy zložiť obrovskú poklonu.

Tara Westover sa prvý raz ocitla v triede ako sedemnásťročná. Narodila sa v rodine, ktorá verila na koniec sveta. Namiesto študovania učebníc a klábosenia so spolužiakmi zavárala do zásoby broskyne, varila bylinné odvary a  triedila kovový šrot.  Jej otec nedôveroval zdravotníctvu, preto s Tarou nikdy nenavštívili lekára. A nikto nezasiahol, keď sa starší brat začal správať násilnícky. Zhodou viacerých okolností a najmä krvopotnému samoštúdiu sa jej napokon podarilo zložiť štátne skúšky a nastúpiť na univerzitné štúdiá.

Ak si myslíte, že týmto sa príbeh končí, je to presne naopak. Vzdelaná je príbehom ženy, ktorá sa nevzdala ani v tých najťažších chvíľach. Hľadanie miesta v spoločnosti, ktorej nebola vystavená väčšinu svojho života, kde všetko pre ostatných samozrejmé, bolo pre Taru nóvum, s ktorým sa musela zžiť. A hoci sa môže zdať, že všetko napokon dobre dopadlo, po prečítaní knihy zrejme budete cítiť trpkú pachuť životného osudu.

Vzdelaná je knihou, ktorá na slovenskom knižnom trhu mala byť už dávno. Minimálne odvtedy, čo v priebehu niekoľkých týždňov po vydaní dominovala v amerických knižných hitparádach a vychválilo ju množstvo osobností, nevynímajúc známeho knihomoľa Billa Gatesa. Som presvedčený o tom, že tak učiníte aj vy. Pretože Vzdelaná za to rozhodne stojí.

Denis Thériault: Chlapec, ktorý patril moru

Lucinda Rileyová: Sedem sestier