Tomáš Přibyl: Dobytie Mesiaca

Úprimne sa priznávam, že aj napriek tomu, že mám rád, keď si môžem svoj všeobecný prehľad zlepšovať v širokom spektre tém, astronómia či kozmonautika predstavujú v tomto smere pomerne ráznu výnimku. Povedané inak, ak som niekedy niečo nemal rád, tak debaty o vesmíre, kozmonautoch a všetkým s tým spojeným mi spôsobovali skôr vzkypenie žlče než radosť po nových poznatkoch. Z tohto pohľadu vyznieva recenzovanie Dobytia Mesiaca mojou maličkosťou prinajmenšom nedôveryhodne.

Tomáš Přibyl je českým publicistom, autorom literatúry faktu a odborníkom v oblasti informačných technológií. V súčasnosti pôsobí ako nezávislý konzultant v oblasti informačnej bezpečnosti a vo voľnom čase sa venuje všetkému, čo sa týka oblasti kozmonautiky. Publikuje, organizuje výstavy, prednáša. Za svoju publicistickú a žurnalistickú prácu získal niekoľko prestížnych ocenení. V neposlednom rade je tiež vynikajúcim spisovateľom, čo koniec-koncov potvrdzuje aj v Dobytí Mesiaca.

Dnes už neaktívna formácia Moja Reč vo svojej skladbe Offline slovami rapera Supu hovorí:

,,V jedinom storočí svet stihol od koní a kočov letieť na Mesiac v raketách plných mikročipov.“

A skutočne, technologický (a vedomostný) pokrok našej spoločnosti je z dlhodobého pohľadu naozaj neuveriteľný, pričom pristátie na Mesiaci predstavuje akýsi highlight celého procesu. Od tohto momentu uplynulo 50 rokov a pre knihomoľov nie je krajší darček, ako pripomienka takejto významnej udalosti zhmotnená do podoby knihy. Vynikajúcej knihy.

Dobytie Mesiaca zaujme každého, dokonca aj ľudí podobného razenia ako ja, ktorí podobné témy v láske príliš nemajú. Podrobné, no napriek tomu jasné, logicky usporiadané a zrozumiteľne podané fakty sú doplnené krásnymi fotografiami dokumentujúcimi celý proces vyslania človeka na teleso, ktoré je s našou planétou neodmysliteľne spojené. Kniha vás od samotného úvodu dokonale vtiahne a nepustí, kým neotočíte jej poslednú stranu. Literatúra faktu môže priaznivcov beletrie nudiť, no v tomto prípade sa môžem osobne zaručiť za to, že sa tomu tak nestane.

Slovo záverom? Autorovi skladám poklonu za vynikajúcu publikáciu a idem sa pustiť do niektorého z predchádzajúcich ním napísaných diel. Vám, ktorí ste knihu ešte neprečítali, odporúčam túto chybu okamžite napraviť. A taktiež ďakujem Albatros Media za to, že mi dopriali tento krásny, priam umelecký zážitok.

Jessica Townsend: Čarotepka

Tara Westover: Vzdelaná