Vincent Šikula: Deti

Zbierka krátkych próz, básničiek a pesničiek s názvom Deti zachytáva výber tvorby Vincenta Šikulu, ktorou 18 rokov prispieval do detských časopisov. Nájdete tu príbehy o Miškovi a Elenke a ich kamarátoch, o starkej, či o starkom. Veľmi podmanivo si vás tieto postavy získajú, pretože prežívajú krásne ničím nerušené detstvo. V ich zážitkoch detskí čitatelia spoznajú aj tie svoje zážitky a v ich kamarátoch a starých rodičoch uvidia tých svojich.  Témy jeho krátkych próz vychádzajú vždy z každodenných bežných situácií či zo skutočných zážitkov podaných detskými očami. Prostredie dediny, ktoré autor vykresľuje, je taktiež dominantným nositeľom tej správnej atmosféry, na základe ktorej si aj my dospelí pospomíname na „dedinské“ prázdniny prežité u starých rodičov.

Texty v knihe sú prehľadne rozdelené do štyroch hlavných kapitol podľa témy: Blízki, Kalendár, Za horami a Z mesta. V prvej kapitole nájdeme prózy a básničky o rodine, o kamarátoch a tiež veľa príhod Miška a Elenky. V druhej kapitole Kalendár sa nachádzajú texty o ročných obdobiach, sviatkoch a tradíciách, ktoré sa k sviatkom viažu. V kapitole Za horami sa autor venuje prírode, kvetom, lesom, lúkam, či zvieratkám. V závere knihy je najkratšia kapitola s názvom Z mesta, kde dominuje prostredie veľkých miest ako Praha či Bratislava.

Úžasná žltá svieža obálka upúta takmer každého detského čitateľa, rovnako aj pekné ilustrácie Martina Kellenbergera. Kniha je určená deťom od 7 rokov, ale niektoré z próz a básničiek zaujmú aj mladšie deti. Ja môžem knihu Deti len odporúčať, určite si v nej každý, kto po nej siahne, nájde niečo pre seba, čo mu utkvie v pamäti alebo zahreje pri srdiečku.

Za recenziu ďakujeme Simone Jasovej Trnkovej.

Viac o knihách, sa dozviete na knižnom instagrame: @kniholoverka

Literárna revue 6/2019