Zuzana Široká: Černicové dievčatá

Dej tejto knihy sa spočiatku odohráva v čase tesne pred koncom druhej svetovej vojny – je to najmä príbeh Margarete – mladého dievčaťa, ktorú postihne neľahký osud a po niekoľkých kapitolách sa dej posunie o niekoľko rokov dopredu – do súčasnosti, v ktorej žije Ema so svojím manželom a dvoma deťmi.

Kniha bola zaujímavá práve tým prelínaním dejového a časového pásma, medzi minulosťou a prítomnosťou. A asi najviac ma oslovil autorkin štýl prispôsobený danej dobe – jedna časť knihy sa odohrávala vo vojnových a povojnových časoch v istej nemeckej dedinke v Čiernom lese a tá druhá časť na Slovensku – v hlavnom meste.

Celá kniha je však vo svojich vetách a kapitolách prevoňaná bylinkami a receptami, láskou k prírode, aj k rodine. A ako každá rodina, aj rodina hlavnej hrdinky Emy má svoje tajomstvá. Ich postupné odkrývanie je výzvou pre Emu a celkom ľahkou úlohou pre čitateľa. Pri čítaní tohto románu je príjemné uvedomiť si, čo všetko v živote dostávame a čo posúvame ďalej. A zároveň je tu niečo, čomu nevieme zabrániť – bolesti, strate blízkych a osudovým stretnutiam.

Černicové dievčatá je príbeh o ženách, ktorých osud zatiahol do úloh, o ktoré neprosili, ktoré boli zlomené, a predsa pokračovali v žití, ktoré pocítili oheň na duši, autorka tomu v knihe hovorí, že majú spálené duše. A liekom naň sú v ich životoch záhrada, kvety, bylinky, všetko živé, voňavé a krásne.

Túto knihu si zamilujete, ak máte radi dojímavé príbehy a tajomstvá v nich ukryté. Je ideálna na letný oddych alebo v akúkoľvek voľnú chvíľku. Spolu s Emou, hlavnou postavou budete pátrať nielen po minulosti jej manžela, ale tiež po účinkoch byliniek a prírodných zázrakoch.  Kniha sa číta naozaj ľahko, neunavuje, ani sa neponáhľa s dejom, ale má v sebe niečo, čomu sa nedá odolať, a čo túžite spoznať a odkryť. Zároveň sa k vám prihovára vľúdnym hlasom babky (príbeh Margarete a Veroniky) rozprávajúcej príbeh vnúčatám, a v inej chvíli už čítate z pier starostlivej mamy, ktorá hovorí živšie, modernejšie, vecnejšie (príbeh Emy). Vďaka týmto dvom postávam sa vám budú zdať Černicové dievčatá ako rozprávka na dobrú noc. Avšak taká, ktorú píše sám život a je ako živý sen. V knihe objavíte jeho temné aj svetlé stránky, trpkú minulosť a rodinné záhady, dobré dialógy a detailnejšie opisy. Priznám sa, že som sa v Eminom príbehu trochu strácala v postavách, ktoré opisovala, ale ináč mi na knihe nič nevadilo. Ak možno len isté veľmi predvídateľné okolnosti deja, ktoré sa nemohli odohrať ináč, ako sa nakoniec aj odohrali. Ale na druhej strane nemôžem povedať, že by ma niektoré udalosti samu neprekvapili. Túto knihu hodnotím ako veľmi dobré oddychové čítanie, ktoré zamestnalo moju myseľ na dva príjemne strávené večery a vyvolalo vo mne spomienky z detstva.

Černicových dievčatách autorka dojímavým spôsobom podala neobyčajný príbeh o zranených, no múdrych ženách a o každodenných zázrakoch odohrávajúcich sa medzi bylinkovými záhonmi.

Za recenziu ďakujeme Terezke Zoľákovej. :)

Viac recenzií a fotiek nájdete aj na jej Instagrame: @tereza_zolakova