Zuzka Šulajová: Oheň v srdciach

Autor: Janka Magicová, 12. februára 2021

Zuzka Šulajová je dlhodobo známa spisovateľka kníh pre mládež a preto sa netajila tým, že už ako 14 ročná podarovala na Vianoce svojej kamarátke útlu knižku písanú na papierových bločkoch. O niekoľko rokov však uzrela svetlo sveta a stala sa z nej populárna séria dnes už Džínsových denníkov, na ktorých sme doslova vyrastali. Autorka sa však tentoraz zamerala aj na dospelých čitateľov a tak prišla s novým historickým románom – Oheň v srdciach.

O tom, že táto kniha zapálila oheň aj v mojom srdci, je viac než jasné. Na samotné dielo som sa veľmi tešila, pretože autorkin štýl písania som už poznala a vedela som čo čakať, ale týmto ma prekvapila omnoho viac.

Historický román rozpráva príbeh a osud mladučkej Riny, ktorá dostala možnosť žiť na Viedenskom dvore a viesť tak vznešený a úspešný život. Všetko sa odohráva počas rokov 1775 až 1836, čiže v období rakúskej monarchie. Za ten čas sa staneme súčasťou Florencie, Griču, Viedne, Prešporku a prenesieme sa do časov minulých.

Rinu som si zamilovala nie len preto, že bola veľmi odvážna a dobromyseľná, no bojovala aj za spravodlivosť a snažila sa byť zodpovedná a čestná. Jej cesta za sťastím viedla krutými chodníčkami a zdala sa byť nemožná. Jej boj o lásku bol tiež zvyčajne neúspešný, no mala niečo čo väčšina nie a to nádej a statočnosť. Dejiny sa k nej zachovali kruto a jej činy ktoré sa odhodlávala robiť, často hraničiace na pomedzí života a smrti, ostali takmer nepovšimnuté.

Kniha ma dokázala po celý čas držať v napätí, radosti, smútku a vzbudzovať vo mne ďalšie a nikdy nekončiace sa pocity. Ako strany ubúdali a dej sa stupňoval, bolo ťažké odlišovať fikciu od reality ale vôbec mi to nevadilo. Síce sú niektoré situácie vymyslené a iné skutočné, veľmi dobre sa to čítalo aj so všetkými postavami, ktoré boli do tohto obdobia zasadené. Na začiatku sa nachádza aj menný zoznam, čo som veľmi ocenila, keďže ich tam bolo neúrekom. Až sa mi nechcelo veriť, že toľko ľudí sa snažilo meniť udalosti a priniesť svetu či už úspech alebo pád.

Neviem nájsť jeden dôvod prečo by som knihu nemohla neohodnotiť kladne a neodporúčala ju prečítať. Ja sama som neznalec histórie a toto dielo ma hneď dokázalo vniesť do historického obdobia plného zdvorilosti, slušnosti ale aj intríg a bojov voči spravodlivosti a vlastnému dobru. A úplne som si to zamilovala. Autorka sa týmto u mňa posunula k naozaj pokrokovým spisovateľov a verím, že nielen mne, ale aj ostatným ukázala, že tie roky ťažkej driny, fantázie a čerpania najrozličnejších informácií spred 19.storočia za to naozaj stáli.

Myslím, že by bola naozaj škoda keby táto kniha ostala nepovšimnutá medzi dnešnou spoločnosťou. Tento historický román má na čo odkázať a otvoriť nám oči, že takáto minulosť tu naozaj kedysi bola a naši predkovia by o tom vedeli rozprávať. Zároveň nám ukazuje ako sa kedysi žilo a to čo je dnes samozrejmé, na to by sme sa niekedy báli čo i len pomyslieť.

Zuzka Šulajová (1985) je slovenská autorka románov o mladých a pre mladých.

Začala písať len tak pre seba v štrnástich rokoch. Knižne debutovala v roku 2007 románom Džínsový denník (Slovenský spisovateľ, 2. vydanie 2013), kedy mala sedemnásť rokov. Jej debut bol odozvou na to, že sama rada čítala denníky. Okrem série Džínsový denník jej vo vydavateľstve Slovenský spisovateľ vyšli romány Dievča z minulosti (2008, 2013) a Ako z románu (2010).