! Doprava ZADARMO už od 20 € !

Filozofická fakulta Trnavskej univerzity strana 3 z 4

vydavateľstvo

Odeporicon


Dielo Richarda Bartoliniho zobrazuje jednu z najvýznamnejších udalostí, ktoré sa odohrali na začiatku novoveku a ktorej dôsledky siahali ďaleko do budúcnosti v rámci celej strednej Európy. V odbornej literatúre je známa ako Prvý viedenský kongres, pretože 22. júla 1515 sa vo Viedni konali dvojité zásnuby habsburských a jagelovských potomkov: princezná Anna Jagelovská, dcéra kráľa Vladislava II., sa zasnúbila s arcivojvodom Ferdinandom Habsburským a princezná Mária Habsburská s českým kráľom Ľudovítom II. Jagelovským. Početné dobové dokumenty približujú priebeh udalosti z rozličných uhlov pohľadu; spomedzi ich autorov treba uviesť predovšetkým priamych účastníkov kongresu Jána Kuspiniána, Eberharda Ferbera a Petra Tomického, pričom každý bol v službách inej zúčastnenej strany. Kuspinián pôsobil na cisárskom dvore a Tomický u poľského kráľa Žigmunda I. Z hľadiska literárne najhodnotnejšieho spracovania témy nepochybne prináleží najvyššie miesto Bartolinimu, keďže popísal okolnosti týkajúce sa kongresu najsúvislejšie a najdôkladnejšie, ale aj po poetickej stránke znamenite. Richard Bartolini (asi 1470 – 1529), básnik a kanonik v peruggijskom dóme, prešiel neskôr do služieb gurského biskupa ako sekretár a dvorný kaplán. Koncom života pôsobil ako učiteľ rétoriky a poetiky vo svojej vlasti, kde umrel roku 1529. Cisár Maximilián poveril gurského biskupa a kardinála svätej rímskej Cirkvi Matúša Langa, u ktorého Bartolini pracoval od roku 1514, aby úplne a nerušene zabezpečil rokovania týkajúce sa uvedeného kongresu, vrátane vyriešenia problémov, ktoré s tým súviseli. Osvedčený autor ponúka vo svojom diele Hodoeporicon opis cesty gurského biskupa Matúša Langa z Augsburgu do Viedne a odtiaľ do Bratislavy, a potom jeho odchod za cisárom do Innsbrucku a naspäť. Dokázal dôverne predstaviť prostredie cisárskeho dvora a nezabudol do svojho rozprávania vsunúť históriu, etnografiu i geografiu pekných miest i zaujímavých lokalít, ktorými prechádzali. Charakterizoval významné osobnosti a ich konanie, pravdivé rozprávanie aj vymyslené príbehy zaznamenával sine ira et studio nevyhýbajúc sa ich vtipnému komentovaniu. Usiloval sa všetko popísať nestranne a triezvym perom, aby nevykreslil z komára slona. Ako humanistický vzdelanec sa snažil dávať všetko do vzájomných súvislostí a ako básnik mal zase dar pútavo a živo vyjadriť svoje myšlienky. Udalosti podával dôsledne v časovom slede, ako sa uskutočnili, ale urobil v rozprávaní veľmi veľa odbočiek, aby také množstvo materiálu mohol umiestniť do troch kníh. V prvej knihe trojdielneho diela vykreslil cestu gurského kardinála na rokovania, ktoré až do záverečnej dohody prebiehali takmer štyri mesiace hlavne v Bratislave. Na Bratislavskom hrade podpísali prvé dve svadobné zmluvy 20. mája roku 1515 a tieto potvrdili vo Viedni v deň zásnub. Druhá kniha sa venuje popisovaniu významných cisársko-kráľovských a kniežacích udalostí: ceste gurského kardinála do Tirolska, stretnutiu cisára a troch kráľov pri Viedni a samotnej zásnubnej slávnosti. Posledná kniha obsahuje Bartoliniho slávnostný prejav, ktorý mal vo Viedni, a nakoniec opis hostiny i hier usporiadaných pri tejto príležitosti na počesť snúbencov. Na obsahovo mimoriadne bohaté Bartoliniho dielo treba nazerať ako na historický prameň, lebo bartolinovské Hodoeporicon, ktoré má pre nás osobitnú hodnotu, sa dotýka dejín uhorských, rakúskych a severo-východných európskych štátov na prahu novoveku. Je to obdobie začiatku formovania novodobých národov i štátov, obdobie plné nepokoja a neistôt. S osobitnou silou a akcentom sa snažili presadiť na politickej scéne významné a silné rody, ale dostávali sa do pohybu i nižšie vrstvy obyvateľstva s novými nárokmi; v tom čase sa riešili dozvuky nepokojov po Dóžovom povstaní v Uhorsku roku 1514, ktoré s mimoriadnou krutosťou vzplanulo a aj bolo potlačené. Cisár Maximilián zasa viedol vojnu s francúzskym kráľom i s Benátkami a riešil opätovné rebélie u Karnov, avšak ako najväčšia hrozba nad celou Európou viselo turecké nebezpečenstvo. Otázka nebezpečenstva zo strany nepriateľov kresťanstva bola nástojčivá a popredné osobnosti stále viacej upozorňovali na potrebu neodkladne ju riešiť.
Vypredané
10,45 € 11,00 €

Acta Philosophica Tyrnaviensia 16


Predkladaných sedmoro štúdií upriamuje pozornost na skúmanie dejinných aspektov filozofie ako terapeutického prostriedku. Uvažovat o filozofii ako terapii nie je celkom obvyklé. A to ani medzi filozofmi, ani v podstatne terapeutickejších vodách ludského snaženia. Je to možno preto, že pre cast filozofov je filozofické skúmanie skôr riešením teoretických a osobnostne nezatažených problémov (ako sú pravda, dobro a krása, vecné a od psychicna ci subjektivity nezávislé zákonitosti univerza), prípadne – pre inú cast priaznivcov lásky k múdrosti – je filozofia spätá najmä s hodnotami, etikou a mravným konaním uplatnovaným v tak individuálnom, ako i spolocenskom správaní. Uvažovanie o terapeutickom ponímaní filozofie akoby evokovalo v ušiach filozofov tažko akceptovatelný fakt, že filozofia má co do cinenia i s problémami, ktoré niektorý filozof vníma ako svoje osobné, prípadne, že filozofi samotní sú potenciálnymi adeptmi terapeutického intervenovania. Nedôvera k takto stanovenému problému však nepochádza len zo strany filozofov. Práve naopak. Rovnako dotknutí sa pri úvahe o terapeutickom úcinku filozofie môžu cítit psychológovia, psychoterapeuti ci iní liecitelia telesných ci psychických, ba i sociálnych neduhov cloveka a pri tomto pocite budú (nie neoprávnene) poukazovat na zväcša teoretický a metodologicky nezviazaný rámec filozofického bádania voci ich metódou a výcvikom nesmierne prepracovanému a znacne kontrolovanému úsiliu. Napriek tomu, a ci práve preto, sme si ako predmet nášho skúmania zvolili práve prebádanie terapeutických aspektov a kompetencií filozofie ako osobitého prístupu cloveka k svetu i sebe samému. Nazdávame sa totiž, že každá nevyriešená otázka (a filozofická par excellence) je clovekom vnímaná ako problém, ktorý, pokial je subjektívne vnímaný ako vážny (existenciálne, axiologicky, epistemicky, teologicky...), si vyžaduje od subjektu jeho zodpovedanie. Absencia uspokojivej odpovede zväcša pôsobí na cloveka neurotizujúco a i preto hladanie odpovedí a riešenia pálcivých existenciálnych otázok plní tak trochu aj funkciu terapeutickej intervencie. V tomto najširšom slova zmysle možno preto všetko filozofické skúmanie chápat najmä ako antický ideál starostlivosti o dušu, ci hladanie zmyslu, poznávanie seba samého a svojho miesta vo svete. Takéto chápanie filozofie ako terapie je stredobodom filozofického skúmania už oddávna. Možno sa s ním stretnút pri zrode antického filozofovania, ked napr. Sokrates považuje celé filozofické úsilie práve za formovanie a staranie sa o seba samého – epimeleisthai sauton – staranie sa o svoje záležitosti. Ale nielen Sokrates ci Platón, títo psychagogicky orientovaní myslitelia, ale i rímski stoici vyzdvihujúci pokoj duše a vyrovnanost, ci epikurejci hladajúci blaženost v hedoné ci apatheii a ataraxii sú dôkazom toho, že život je plný utrpení a problémov, ktoré má filozof riešit správnym filozofickým životným postojom. Téma zdravého a správneho životného postoja charakteristic
U dodávateľa
5,70 € 6,00 €

Akademické písanie


Ako sa píše akademický text? Mám napísat, co si myslím, alebo co si myslí niekto iný? Profesor odo mna žiada, aby som analyzoval nejaký pojem. Co mám vlastne urobit? Odkial mám vediet, co mal autor textom na mysli? Byt kritický – stací povedat, co sa mi nepáci? Odborný text – odporný text. Samé cudzie slová, ktorým nerozumiem. Kde zacat? Co znamenajú císla pri Platónových dialógoch? Gramatiku príliš nepoznám. Budem mat problémy? Co mi hrozí, ak sa dopustím plagiátorstva? Môžem na poslednú chvílu zmenit názov práce? Oponent mi dal negatívne hodnotenie. Co teraz? Akademickým písaním sa ucíme vyjadrovat, používat odborné pojmy tam, kde je to potrebné. Písaním filozofických textov a ich následnými úpravami a vylepšovaním vstupujeme do sveta filozofov lepšie než memorovaním pouciek a floskúl zo všeobecných dejín filozofie. Písanie nás ucí mysliet samostatne, byt kreatívnymi, ucí nás hladat argumenty a vediet ich sprostredkovat iným tak, aby ich prijali ako rozumné. Pokrvným súrodencom písania je cítanie. Tieto dva MOC: 10,00 € úkony sprevádzajú filozofa pocas celého života.
Vypredané
9,50 € 10,00 €

Náboženský synkretizmus v hnutí New Age


Fenomén new age sa nadalej kryštalizuje ako globálne pôsobiaci ezoterický prúd, ktorý sprevádzal vstup do nového milénia. Ako taký, vstúpi casom i do análov dejín náboženstiev, v rámci ktorých je a bude považovaný za najreprezentatívnejší variant postmodernej religiozity. Transmoderna, ako završujúca fáza jedného sveta, založeného na absolutizácii cloveka – na „antropoteizme“, tak vstupuje do svojho terminálu. Zároven predstavuje urcité intermezzo v celej oblasti ludskej duchovnej cinnosti.
Na sklade 1Ks
9,50 € 10,00 €

Transformácia identity človeka v slovenskej spoločnosti


Téma identity človeka, zvýrazňujúca dynamiku osobnej jedinečnosti, je v 21. storočí diskutovanou témou. Zo skúsenosti vieme, že identita sa najviac modifikuje v životných napätiach a v stretoch medzi nadčasovosťou a dejinnou podmienenosťou. Avšak, aj na takéto skúsenosťou overené afirmácie existujú variabilné názory. Sú totiž ľudia, ktorí sa zaujímajú o vlastnú identitu a záleží im na poznaní vlastných koreňov, ale aj takí, pre ktorých identita nie je podstatná. Kolektívna monografia pod názvom Transformácia identity človeka v slovenskej spoločnosti ponúka viaceré pohľady na transformáciu identity na Slovensku po roku 1989. V texte sa zohľadňujú dejinno-politické vplyvy na vznik dvoch samostatných štátnych celkov – Českej a Slovenskej republiky, duchovno-kultúrne a morálno-etické aspekty, axiologický rozmer v rodinnom posttotalitnom spektre, globalizačné vplyvy a environmentálne postoje, ako aj špecifické pohľady, v ktorých je akcentovaná úloha svedomia v identifikačnom procese, identita osobnosti politika v sociálnom kontexte a vplyv verejno-právnych médií na identitu Slovákov. Cieľom publikácie je poukázať na previazanosť dejinných identifikačných premien Slovákov s ich existenciálnymi pochopeniami vlastného bytia a poslania, s kultúrou a kultúrnosťou, ako aj s morálno–etickými a hodnotovými požiadavkami, lebo len tak bude možné zachovať si individuálnu autentickosť a národnú identitu, a tiež zabezpečiť si prežitie v spleti globalizujúceho sa multikulturálneho sveta.
Vypredané
9,50 € 10,00 €

Acta Philosophica Tyrnaviensia 17


Problém slobody možno do urcitej miery objasnit iba tak, ked fenomén slobody uchopíme, porozumieme a skúmame celostne a ked ho analyzujeme z viacerých komplementárnych základných hladísk. Tento prístup sa ukázal ako schodná cesta na prekonávanie rôznych apórií v otázke slobody. Ked sa spýtame na slobodu, o com je vlastne rec? Ide o problém gnozeologický, ontologický, axiologický, etický, ci nejaký iný? Alebo ide o všetky tieto problémy dovedna? A kto je na túto základnú otázku schopný a kompetentný odpovedat? Vedec, politik, teológ, filozof? Nestací len skúmat, co je sloboda, ale treba skúmat aj to, akým spôsobom sloboda je, aké jej bytie, resp. aký je spôsob jej bytia. Ked slobodu prednostne vztahujeme na cloveka, co nás koniec koncov má najviac zaujímat, potom spôsobom bytia cloveka je samotná jeho existencia a sloboda je neoddelitelnou súcastou, dimenziou bytia cloveka, bez ktorej clovek neexistuje. Clovek teda existuje tak, že existuje v slobode a sloboda existuje v cloveku. Jedným z bytostných atribútov cloveka je jeho sloboda, takže on sám je vlastne v istom základnom zmysle slobodou. Clovek existuje od svojho pociatku v slobode, preto nemôže nebyt slobodný.
U dodávateľa
8,55 € 9,00 €

Acta Philosophica Tyrnaviensia 15


Prvá cast zborníka, nazvaná Niektoré významné koncepty slobody, sa venuje prezentovaniu siedmich konceptov slobody, a to najmä z 20. storocia. Druhú cast zborníka, nazvanú Z aktuálnych problémov a paradoxov slobody, predstavujú posledné dva príspevky.
Vypredané
4,75 € 5,00 €

Novotomistické metafyziky


Aké má postavenie novotomistická filozofia v dnešnom filozofickom myslení, osobitne v krestansky orientovanej filozofii? Je dnes ešte aktuálna? Co môže znamenat pre súcasného cloveka a jeho kultúru? Môže pozitívne prispiet k filozofii budúcnosti? Ak áno, akým spôsobom a akými ideami. Tieto a im podobné otázky si kladie autor tohto diela a hladá na ne aj pomocou iných bádatelov plausibilnú odpoved. Ak citatel siahne po tejto knihe, stretne sa s pozoruhodným i v európskej literatúre ojedinelým dielom, v ktorom je komplexne prezentovaná novotomistická filozofia 20. storocia s výhladom do budúcnosti. Autor nielenže v nom podáva systematický prehlad tohto široko spektrálneho filozofického smeru s jeho viacerými dejinnými prúdmi a viac ako 400 myslitelmi, v ktorých sa prihliada na kultúrne a národné osobitosti, ale aj hlbšie analyzuje významnejšie novotomistické koncepty, vyhladávajúc a formulujúc ich metafyzický základ. Na túto analýzu používa osobitný, ním MOC: 10,00 € vypracovaný metodologický prístup, ktorý mu umožnuje rozlíšit podoby metafyzík, ktoré sa ukazujú ako prekonané, od podôb metafyzík, ktorým je vlastná dejinná a pravdivostná legitímnost. Ako výsledok svojho viacrocného bádania približuje tie novotomistické metafyziky a ich nosné idey, ktoré sú vysoko aktuálne v súcasnosti a ktoré môžu prispiet k hlbšiemu porozumeniu "kultúry života a lásky", ako aj k dosiahnutiu intelektuálnej prevencie pred rozlicnými podobami myslenia podporujúcimi "kultúru smrti". Dielo obsahuje bohatú literatúru pre dalšie štúdium a je vhodné aj ako vysokoškolská ucebnica na magisterskom a osobitne doktorandskom štúdiu filozofie a teológie. Je druhým zväzkom pripravovanej tetralógie Krestanská filozofia 20. storocia a jej perspektívy. Prvý zväzok už vyšiel v tom istom vydavatelstve pod názvom Personalistické metafyziky koncom roka 2006.
U dodávateľa
9,50 € 10,00 €

Hodnoty a prežívanie zmyslu života u agresorov šikanovania


Problematika šikanovania v interpersonálnych vztahoch mládeže patrí medzi stále aktuálne fenomény pedagogicko-psychologickej teórie i praxe. Záujem o tento fenomén neutícha ani v súcasnosti, nakolko prejavy agresivity mládeže nie sú na ústupe. Šikanovanie má mnohotvárnu podobu, na ktorú velmi výstižne a odborne upozornuje predložená publikácia. Autorka sa zameriava na riešenie problému šikanovania z aspektu psychologickej analýzy hodnôt a zmyslu života. Zároven toto skúmanie realizuje so zakomponovaním pojmov, ktorými sú adolescencia, primárna rodina a vrstovnícka skupina. Nóvum jej riešitelského prístupu nespocíva iba vo volbe nových aspektov, ale najmä v presune pozornosti z tradicnej analýzy obete šikanovania na analýzu agresora šikanovania. Práca nielen systémovo prezentuje novo získané a casto ešte neznáme fakty, ale i adekvátne zaclenuje nové poznatky do exitujúceho poznatkového systému. ( Prof. PhDr. Ján Grác, DrSc., Trnavská univerzita v Trnave) Dnešná škola nedisponuje optimálnym pedagogickým, personálnym a materiálnym zabezpecením, ktoré by umožnovalo adekvátne riešit výchovu a vzdelávanie detí s poruchami správania. Publikácia Márii Dedovej prináša potrebný a odborníkmi dlhšie ocakávaný vhlad do problematiky porúch správania, šikanovania a osobnosti agresora. Poznatkovo cenná je tiež analýza Franklovho a Popielskeho prístupu k hodnotám a k význame hodnôt pre cloveka. Nové je najmä skúmanie hodnôt a prežívanie zmysluplnosti života u agresorov šikanovania, ktoré autorka realizovala nielen kvantitatívnymi, ale i kvalitatívnymi metódami, aby tak získala celistvý obraz o povahe skúmaného javu. Teoretické i výskumné sledovanie týchto premenných možno považovat za eminentne dôležitú úlohu prinášajúcu nové poznatky a výsledky pre slovenskú sociálno-psychologickú a školsko- psychologickú prax. (Doc. PhDr. Eva Gajdošová, CSc., Univerzita Komenského v Bratislave)
Vypredané
9,50 € 10,00 €

Dichotická stimulácia v kontexte neuropsychologického výskumu


Mgr. Marián Špajdel, PhD. vyštudoval odbor psychológia na Filozofickej fakulte Trnavskej univerzity. Okrem pedagogickej práce na Katedre psychológie FF TU v súcasnosti pôsobí i v Laboratóriu kognitívnej neurovedy v Ústave normálnej a patologickej fyziológie SAV. Výskumne sa zameriava predovšetkým na získavanie poznatkov o mozgu, jeho fungovaní vo vztahu k psychickým funkciám a tiež aj na analýzu prejavov narušenia mozgových štruktúr v prežívaní a správaní. V pedagogickej práci je jedným z jeho cielov smerovat posluchácov k štúdiu regulacných mechanizmov organizácie psychických procesov a ich dynamiky.
U dodávateľa
6,65 € 7,00 €

Slovensko a Svätá Stolica


Predložený zborník štúdií na relatívne malom priestore poskytuje obraz o vývoji vztahov medzi Slovenskom a Svätou stolicou. Ide o príspevky, ktoré odzneli na rovnomennej konferencii, ktorej cielom bolo osvetlit jednu z velmi dôležitých stránok našich dejín v jej komplexnosti od najstarších cias do súcasnosti. V slovenskej historiografii zaplna dôležitú problematiku o to viac, že slovenskému národu (Slovensku) sú vlastné tradicné krestanské, sociálne a národné piliere, o ktoré sa casto opieral a na nich neraz postavil svoju existenciu a svoje snaženia a predstavy. Tým stúpa dosah predloženého zborníka štúdií, jeho nesporná prierezovost nastolených tém a snaha o priblíženie vztahov medzi Slovenskom a Svätou stolicou v rôznych obdobiach.
Vypredané
9,50 € 10,00 €

Studia Historica Tyrnaviensia IX-X


Prítomný zborník Studia historica Tyrnaviensia je v poradí už deviatym zväzkom historických štúdií Katedry histórie Filozofickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave a podobne ako tomu bolo v prípade minulých zväzkov, reprezentuje čiastkové výsledky vedecko-výskumných úloh členov tohto univerzitného pracoviska, jeho doktorandov i externých spolupracovníkov. V zmysle tradičného usporiadania podobných spoločenskovedných publikácií je rozčlenený do dvoch základných častí, ktorú tvoria štúdie a recenzie. V prípade štúdií sa osobitne vyčleňujú tie, ktorých ťažisko leží na analýze a zhodnotení konkrétneho prameňa (prípadne skupiny podobných prameňov) a tieto sa potom aj publikujú in extenso v prílohe. Ide o štúdie Stanisława A. Sroku, Zuzany Lopatkovej a Pavla Petrufa (symbolicky tak reprezentujú tri základne dejinné epochy stredoveku, novoveku a najnovších dejín). Takéto osobitné vyčlenenie totiž odráža jednu zo základných orientácií pracoviska, ktoré tkvie vo výskume prameňov k slovenským dejinám. Úsilie pracovníkov Katedry histórie o systematizáciu výskumu pramenných východísk našich národných dejín v kontexte celkového historického vývoja je základným vedeckým zámerom a pre slovenskú historiografiu metodologickou nevyhnutnosťou argumentácie pri formulovaní záverov. Je preto potešiteľné, že deviaty ročník zborníka sa vracia k takejto štruktúre s nádejou, že sekcia materiálových štúdií sa stane trvalou súčasťou katedrového zborníka aj do budúcnosti. Jednotlivé štúdie sú zoradené chronologicky a možno o nich konštatovať, že po vecnej stránke tvoria uzavreté tematické okruhy. Prvý blok štúdií je medievistický a venuje sa dejinám šľachtického rodu Mariášiovcov (Miloš Marek) a dejinám hradov Hrušov (Monika Skalská) a Lednica (Vladimír Rábik). Ďalšie dve štúdie patria do skupiny pomocných vied historických, konkrétne do oblasti sfragistiky (Miroslav Glejtek) a na Slovensku len okrajovo pestovanej chronológie (Silvia Zdarileková). Dejinám vinárstva v malokarpatskej oblasti sa venuje Michal Franko, valašské osídlenie na Kysuciach predstavuje Drahomír Velička, fenomén zbojníctva do konca 17. storočia v rázovitom regióne Oravy približuje Michal Mrekaj a napokon život a dielo moravského historika Jána Tomáša Pešinu z Čechorodu z rovnakého storočia predstavuje Martina Bohačiaková. O všetkých týchto štúdiách platí, že ide o čiastkové výsledky vedeckej práce doktorandov Katedry histórie. K nim treba počítať aj štúdie ďalších doktorandov Ivany Fialovej, Petra Jašeka, Hany Palkovičovej a Kataríny Matavovej, ktorých predmety výskumu patria do chronologicky mladšieho obdobia. Za osobitnú skupinu príspevkov možno pokladať aj štúdie od externých prispievateľov; Libor Bernát predstavuje problematiku prameňov k dejinám školstva, Viliam Štefan Dóci opisuje vzťahy medzi diecéznymi biskupmi a konventom košických dominikánov v 1. polovici 19. storočia a Ľubosláv Hromják približuje pohľad Svätej stolice na vznik Uhorskej ľudovej strany. Napokon z domáceho prostredia pochádz
Vypredané
11,40 € 12,00 €

Etika a Politika


Zborník z konferencie s medzinárodnou úcstou uskutocnenej v Trnave 23. októbra 2007.
Vypredané
4,75 € 5,00 €

Filozofia H. Bergsona v kontexte filozofie života a evolučnej ontológie


Bergsonov vplyv na kultúru najmä v prvej tretine 20. storocia bol rozsiahly. Nadchol literárnych modernistov, odvolávali sa nan talianski futuristi, surrealisti, pragmatisti, kriticky sa s ním vyrovnával Einstein a súdobá fyzika, rovnako neskorší fenomenológovia Merleau–Ponty, P.Ricoeur, postštrukturalista J. Deleuze a mnohí další. A i napriek tomu, že nevznikla žiadna filozofická škola, ktorá by niesla jeho meno, Bergsonove myslenie je citelne prítomné v prácach W. Jamesa, G. Santayana, A.N. Whiteheada, alebo japonského filozofa Nishida Kitaro. Velký vplyv zanechal na tvorbu belgického básnika Van Lerbergha a francúzskeho spisovatela M. Prousta. Niektoré jeho myšlienky s narastajúcimi výsledkami zastarali (najmä skúmania evolúcie), väcšina však zostala aktuálna pre dnešných filozofov náboženstva, antropológie, fenomenológov, estetikov. Bez prítomnosti Bergsonových originálnych myšlienok by mala filozofia života celkom inú tvár a vyvíjala by sa pravdepodobne iba smerom k hermeneutike a historizmu. Vdaka Bergsonovi mala zastúpenie i na poli evolucionizmu.
U dodávateľa
9,50 € 10,00 €

Monumenta Vaticana Slovaciae


Vyberanie pápežských desiatkov v Uhorsku v 13. a 14. storočí na obranu Svätej zeme sa konalo v rokoch 1281–1375. Záznamy z vyberania z rokov 1281–1331 a 1338–1375 nie sú pre nás natoľko zaujímavé pre ich obsahovú stránku. Nemajú taký zoznam farských miest, aby nám poskytli taký materiál pre topografický obraz Slovenska ako súpisy z rokov 1332–1337. Vtedy sa vyberali desiatky po strediskách, ktorými boli vyššie cirkevné inštitúcie až po archidiakonáty, prípadne biskupské strediská. Vyberanie desiatkov v rokoch 1332–1337 prebiehalo prakticky v poslednej tretine vlády kráľa Karola z rodu Anjouovcov. Kým k tomu došlo, muselo Uhorsko prekonať dôležitú fázu vývinu. Koniec 13. storočia a začiatok 14. storočia bol poznačený bojom o uhorský trón. Stalo sa tak preto, že sa vyčerpalo vládnutie domácej dynastie Arpádovcov po nástupníckej linke. V poslednom desaťročí 13. storočia sa ešte podarilo uchrániť uhorskú korunu pred cudzím vplyvom dosadením kráľa Ondreja III., príbuzensky už hodne vzdialeného od priamej nástupníckej línie. Po jeho smrti nadobudol boj o uhorský trón nečakané rozmery nielen medzi jednotlivými pretendentmi, ale aj medzi jednotlivými oligarchami podľa toho, na stranu ktorého pretendenta sa pridali. Do tohoto boja sa dosť angažovane zapojila aj vysoká cirkevná hierarchia. Z rozháraných pomerov vyšlo aj niekoľko korunovácií. V celej tejto chaotickej situácii prebiehala na tú dobu nevídaná diplomacia. Pápežská kúria pokračovala v sledovaní uhorských pomerov aj ďalej. Domáce duchovenstvo bolo opomínané. Na cirkevné miesta sa dostávali osoby cudzieho pôvodu. Tento trend sa zámerne presadzoval aj v štátnej správe. Cudzincami boli obsadzované predovšetkým zodpovedné miesta v štátnej správe. Župani hraničných žúp boli z bezpečnostných dôvodov obsádzaní ľuďmi tzv. vhodného pôvodu, čím sa rozumie oddanými anjouovskej politike. Tá istá tendencia sa presadzovala aj pri obsadzovaní biskupských sídiel. Na začiatku 14. storočia to bolo obzvlášť dôležité pre rozháranosť pomerov, zapríčinených bojom oligarchov o moc nad svojimi domíniami. Anjouovci keď chceli mať z politického hľadiska lukratívne domínium, museli v prvom rade zachovať celistvosť Uhorska a potom posilňovať nižšie stupne riadenia. V tomto im výdatne pomáhala pápežská kúria, ktorá z hľadiska správneho kurzu vývoja cirkvi v Uhorsku mala najväčšiu zábezpeku v Anjouovcoch. U tých sa mohla spoľahnúť na to, že nemusela mať obavu o nežiadúce výkyvy. Z toho dôvodu malo anjouovské pôsobenie v Uhorsku mimoriadny význam pri udržaní celistvosti Uhorska. O vyberaní desiatkov v Uhorsku do roku 1332 toho vieme pomerne málo. Určite nebolo ani dobre organizované, ani robené s veľkým pochopením kráľov. Kráľ Karol povolil riadne vyberanie až roku 1332, keď dosiahol, že jedna tretina vybraných desiatkov zostane doma na podporu boja proti domácim ohrozovateľom viery. Kolektori prišli už roku 1331. Vyberať začali až roku 1332 s relatívne dobre premyslenou organizáciou. Na čele celej organizácie boli dv
U dodávateľa
19,00 € 20,00 €

Monumenta Vaticana Slovaciae


Suplikačné registre (Registra Supplicationum, I Registri delle Suppliche) predstavujú v pápežskej kúrii špecifický druh prameňa, ktorý v kuriálnej kancelárii vznikol z prirodzenej potreby evidovať súpis žiadostí k Svätej stolici. Napriek tomu, že tento materiál sa zachoval až od čias pontifikátu pápeža Klementa VI. (1342 –1352), niet pochýb o tom, že kúria evidovala jednotlivé supliky aj oveľa skôr. Z čias, keď sú registre zachované, už totiž forma i obsahová provenienčnosť jednotlivých zápisov má v hlavných črtách vyvinutú a špecifickú podobu. Ako už vyplýva z ich oficiálneho názvu, jednotlivé žiadosti boli do úradných registrov zapisované v skrátenej (regestovej) forme aj s prípisom kancelárie o vyhovení, prípadne zamietnutí žiadosti a príslušnej kompetenčnej osobe (zvyčajne kuriálneho vicekancelára). Z uvedeného teda plynie, že ide o prameň mimoriadnej dôležitosti a rovnako tak tomu je i pre naše územie, pretože zachytáva mnohé žiadosti o úpravu uhorských cirkevných pomerov (najmä personálne obsadenie cirkevných úradov) s pôsobnosťou na území Slovenska. Mnohé sa však týkajú aj politického a verejného života v krajine. Stav zachovania písomnej agendy v pápežskej kancelárii verne odráža vtedajšiu cirkevno-politickú situáciu v Európe. Až s ukončením cirkevnej schizmy na všeobecnom cirkevnom koncile v Kostnici a voľbou nového, jediného a všeobecne akceptovaného pápeža Martina V. v roku 1417 došlo k obratu aj v stave zachovania skúmaných registrov. Tie sú od uvedeného roka už k dispozícii v kompletnom stave a riadne vedené. Rok 1417 treba skutočne považovať za významný medzník vo vedení kuriálnej agendy a vo vývoji pápežskej diplomatiky vôbec.
U dodávateľa
33,25 € 35,00 €