Slovenský filmový ústav
vydavateľstvo
Abecedár slovenského filmu 1921 – 2021, 2. vydanie
Abecedár tvorí súbor 25 krátkych esejí, ktoré sa venujú abecedne pomenovaným fenoménom našej filmovej kultúry. Pokúšali sme sa zachytiť najvýraznejšie témy nášho myslenia o filme, fenomény a črty filmovej práce, naratívne a vizuálne motívy. Hlavným zámerom abecedára bolo odpútať sa od tradičných postupov chronologizácie, hierarchizácie či kanonizácie. Náš malý filmový archív ešte stále skrýva množstvo neprebádaného filmového bohatstva. Abecedár je z tohto pohľadu najmä pokus o hravejší prieskum a menej zaväzujúce nahliadnutie do viac či menej známych dejín slovenskej kinematografie.
Nylonový mesiac - Blu-Ray
Príbeh o živote mladých ľudí, ich snahe uniknúť pred vlastnou rozorvanosťou, nespokojnosťou a nervozitou okolitého sveta. Na pozadí rušného prostredia súdobej Bratislavy sa rozvíja milostný vzťah architekta Andreja a krásnej Vandy. Andrej, ktorý bol doteraz k ženám cynický a bezohľadný, sa po prvýkrát skutočne zamiluje.
Réžia: Eduard Grečner
Predloha: Jaroslava Blažková (kniha)
Scenár: Eduard Grečner
Kamera: Tibor Biath
Hudba: Ilja Zeljenka
Hrajú: František Velecký, Helena Šmihulová, Dagmar Dolinska, Eva Filová, Mária Markovičová, Dezider Ursiny, Mária Šoltýsová, Miroslav Bedrik, Karol Spišák, Ľudovít Ozábal, Viera Balinthová, Milan Lasica, Július Satinský, Ivan Palúch, Táňa Lenková, Elena Latečková-Rampáková, Anton Galba, Eugen Senaj, Lívia Mocková, Ján Rybárik, Svetozár Stračina, Vladimír Štefuca, Igor Čilík, Ivan Krivosudský, Ilja Zeljenka, Ladislav Kupkovič, Gašpar Arbét st.
Strih: Bedřich Voděrka
Zvuk: Pavol Sásik
Scénografia: Anton Krajčovič
Kostýmy: Mária Rudavská
Audio: slovensky 2.0 mono, Audiokomentár pre nevidiacich
Titulky: SLOVENSKÉ / SLOVENSKÉ PRE NEPOČUJÚCICH / ENGLISH-ANGLICKÉ
Obraz: ČB/B&W, digitálne reštaurovaný film
Minutáž: 90 min.
Krajina pôvodu: Československo, 1965
Prístupnosť: 12
Vydanie blu-ray nosiča finančne podporil: Audiovizuálny fond, Ministerstvo kultúry SR, SAPA
Vydavateľ: © Slovenský filmový ústav, 2024, SOZA BIEM SFU 0114 9 831
Drak sa vracia - Blu Ray
Balada o láske, nenávisti a hľadaní cesty z osamelosti. Dramatický príbeh uzavretého a neprístupného hrnčiara Martina Lepiša, ktorého okolie obviňuje zo skutkov, ktorých sa nikdy nedopustil. Po rokoch sa vracia, ale ani jeho statočná záchrana majetku dedinčanov pred lesným požiarom mu neprinesie dôveru ani miesto medzi ľuďmi.
Réžia: Eduard Grečner
Predloha: Dobroslav Chrobák (kniha)
Scenár: Eduard Grečner
Kamera: Vincent Rosinec
Hudba: Ilja Zeljenka
Hrajú: Radovan Lukavský, Gustáv Valach, Emília Vášáryová, Viliam Polónyi, Jozef Čierny, Mikuláš Ladižinský, Ján Mildner, Andrej Mojžiš, Milan Mach, Ľudovít Reiter, Jela Bučková, Pavol Chrobák, Ján Pelech, František Török
Strih: Bedřich Voděrka
Zvuk: Ondrej Polomský
Scénografia: Anton Krajčovič
Masky: Jozef Škopek
Kostýmy: Milan Laluha, Anna Liďáková
Audio: slovensky 2.0 mono, Audiokomentár pre nevidiacich
Titulky: SLOVENSKÉ / SLOVENSKÉ PRE NEPOČUJÚCICH / ENGLISH-ANGLICKÉ
Obraz: ČB/B&W, digitálne reštaurovaný film
Minutáž: 90 min.
Krajina pôvodu: Československo, 1967
Prístupnosť: 12
Vydanie blu-ray nosiča finančne podporil: Audiovizuálny fond, Ministerstvo kultúry SR, SAPA
Vydavateľ: © Slovenský filmový ústav, 2024, SOZA BIEM SFU 0115 9 831
Pravda je to najdôležitejšie - Blu Ray
Portrét človeka, intelektuála a nadaného filmára s dôsledne definovanými umeleckými zámermi, ktoré sa mu vinou okolností a doby nie vždy podarilo naplniť. Úvahy o ideových a estetických východiskách, ktoré počas svojej tvorivej dráhy konzekventne sledoval, o zmysle a poslaní umenia a o princípoch, ktorých by sa umenie nikdy nemalo vzdávať.
Réžia: Maroš Brázda
Scenár: Maroš Brázda
Kamera: Ján Meliš
Hudba: Dávid Kollár
Hrajú: Eduard Grečner, Martin Šulík, Eva Filová, Jelena Paštéková, Emília Vášáryová
Produkcia: Ján Meliš
Strih: Róbert Karovič
Audio: slovensky 2.0 stereo, Audiokomentár pre nevidiacich
Titulky: SLOVENSKÉ / SLOVENSKÉ PRE NEPOČUJÚCICH / ENGLISH-ANGLICKÉ
Minutáž: 81 min.
Prístupnosť: 12
Vydanie blu-ray nosiča finančne podporil: Audiovizuálny fond, Ministerstvo kultúry SR, SAPA
Vydavateľ: © Slovenský filmový ústav, 2024, Film bol realizovaný spol. Artileria v koprodukcii so Slovenským filmovým ústavom a RTVS © 2023, SOZA BIEM SFU 0116 9 831
2 x blu-ray Alain Robbe Grillet + Knižná publikácia Alain Robbe Grillet. Film a jeho dvojník
Muž, ktorý luže / The Man Who Lies (1968)
Film o konfrontácii pravdy a klamu, skutočnosti a predstierania, slova a obrazu. Jeho hrdinom je cudzinec, ktorý zavíta do malého slovenského mesta. Podmanivými historkami o hrdinovi miestneho odboja stále viac mystifikuje jeho obyvateľov a získava si priazeň hneď niekoľkých mladých žien.
Eden a Potom... / Eden and After (1970)
V kaviarni zvanej Eden sa schádza skupinka znudených, apatických študentov. Jedného večera však do baru zavíta neznámy cudzinec a zláka ich k neobvyklej hre. Odvedie ich do ďalekej exotickej krajiny, no ešte predtým im podá akúsi psychotropnú látku, v dôsledku čoho sa u nich začnú stierať hranice medzi predstavami a skutočnosťou.
Réžia: Alain Robbe - Grillet
Scenár: Alain Robbe - Grillet
Kamera: Igor Luther
Strih: Bob Wade
Hrajú: Jean-Louis Trintignant, Ivan Mistrík, Zuzana Kocúriková, Dominique Prado, Sylvia Turbová (Muž, ktorý luže).
Catherine Jourdanová, Pierre Zimmer, Jarmila Koleničová, Richard Leduc, Juraj Kukura (Eden a potom...).
Audio: slovensky 2.0 mono, Français 2.0 mono
Titulky: SLOVENSKÉ pre nepočujúcich / ENGLISH-ANGLICKÉ
DVD Región: ALL PAL
Celková minutáž: 97 + 98 min., Digitálne reštaurované filmy / Digitally restored films
Bonusy: Rozhovory - Catherine Robbe-Grillet, Jean-Louis Trintignant, Michel Fano, François Jost
Prístupnosť: 15
Copyright: © Slovenský filmový ústav, 2024, SOZA BIEM SFU 0069 9 831, SOZA BIEM SFU 0070 9 831
S finančnou podporou: Ministerstva kultúry SR, Audiovizuálneho fondu, SAPA
EAN: 8588003785831
Rozmery: 168 x 140 x 24 (V x Š x H)
Súčasťou balenia je aj knižná publikácia: Alain Robbe Grillet. Film a jeho dvojník
Eva Krížiková
Eva Krížiková (1934 – 2020) patrí bezpochyby k najvýraznejším zjavom slovenského herectva s širokým záberom, od divadla, cez film, rozhlas i televízie a jej najrôznejšie zábavné formáty. Už na začiatku kariéry na seba poukázala ako na interpretku s ojedinelým komediálnym talentom, a tak sa spočiatku stala predovšetkým predstaviteľkou excentrických malomestských kokiet či temperamentných vidiečaniek. Postupom rokov v nej režiséri na scéne, pred kamerou aj za mikrofónom objavili aj výnimočnú predstaviteľku výsostne dramatických osudov a Krížiková sa prirodzene prehrala od rolí ľudovej živelnosti k veľkým tragickým úlohám klasického repertoáru, ale aj k postavám z pôvodnej drámy herečkou modelovanými cez autentický výraz ženy súčasníčky. Na pozadí umeleckej kariéry Evy Krížikovej tak možno mapovať vývoj aj emancipáciu slovenského divadla, filmu, televízie i rozhlasu od úvodu päťdesiatych rokov minulého storočia až po prvé desaťročie nového milénia. Kolektívna monografia autorov Karola Mišovica, Renáty Lokšovej a Jany Dudkovej približuje jednak špecifiká Krížikovej hereckej osobnosti a osobitosti, ale zároveň cez jej kariéru podáva plastické svedectvo o genéze slovenského dramatického umenia.
Obrazy starého sveta (1972)
Obrazy starého sveta (1972)
Sugestívne portréty starých ľudí z Liptova a Oravy, ktorí dokážu aj v stave civilizačného chaosu a neistoty žiť vnútorne slobodní. Tvorcovi filmu, inšpirovanému fotografickými cyklami Martina Martinčeka, sa podarilo s výnimočnou citlivosťou zachytiť jedinečnosť sledovaných postáv, ich svojrázne postoje k životu i vzácnu morálnu čistotu.
Návraty k Obrazom starého sveta (2024)
Filmová pocta tvorbe režiséra Dušana Hanáka zameriavajúca sa na jeho mimoriadne dielo Obrazy starého sveta (1972) v kombinácii so súvisiacimi krátkymi filmami Omša (1967) a Zanechať stopu (1970). Svojho času zakázané Obrazy starého sveta majú charakter slobodného, nezávislého kinematografického diela a hlboko ľudský rozmer napriek tomu, že vznikli po okupácii Československa v roku 1968, v čase najtvrdšej normalizácie. Dušan Hanák odkrýva zázemie ich vzniku, svoje názory a postrehy však vyjadria aj viaceré osobnosti, znalci a priatelia slobodnej filmovej tvorby.
Omša (1967)
Dokumentárny film zachytávajúci priebeh a aktérov kresťanského slávenia eucharistie.
Zanechať stopu (1970)
Druhým filmom Hanákovho večera je portrét majstra - hrnčiara Jána Frankoviča z Bardejova z r. 1970 . Pozoruhodná je forma tohto dokumentu, hýriaca nápaditými výrazovými prostriedkami, so silne pôsobivou metaforou, kontrapunktom, farebnou štylizáciou. Pritom Hanák nič neuberá z čara hrnčiarskeho remesla a osobnostného rozmeru majstra, ukazuje (dosť dávno) cesty portrétnej dokumentaristiky, ktorá sa, žiaľ, nestala ani dodnes veľmi vyšľapanou.
Réžia: Dušan Hanák (Obrazy starého sveta, Omša, Zanechať stopu), Róbert Šulák (Návraty k Obrazom starého sveta)
Scenár: Dušan Hanák (Obrazy starého sveta, Omša), Dušan Hanák, Karel Och
Kamera: Alojz Hanúsek (Obrazy starého sveta, Omša)
Hudba: Václav Hálek, Jozef Malovec (Obrazy starého sveta)
Hrajú: Ladislav Chudík (rozprávač) (Obrazy starého sveta), Dušan Hanák, Karel Och (Návraty k Obrazom starého sveta)
Strih: Alfréd Benčič (Obrazy starého sveta, Omša)
Zvuk: Ondrej Polomský (Obrazy starého sveta)
Technické informácie
Audio: slovensky 2.0 mono, Audiokomentár pre nevidiacich
Titulky: SLOVENSKÉ / SLOVENSKÉ PRE NEPOČUJÚCICH / ENGLISH-ANGLICKÉ, DEUTSCH-NEMECKÉ, FRANCAIS-FRANCÚZSKE, ESPAŇOL-ŠPANIELSKE, ITALIANO-TALIANSKE
Obraz: čb
Minutáž: 155 min. (66 + 62 + 12 +15 min.)
Prístupnosť: 12
Rok vydania: 2024
Digitálne reštaurovaný film
Máme svoj film! Slovenská filmová kultúra a propaganda 1939 – 1945
Publikácia Máme svoj film! Slovenská filmová kultúra a propaganda 1939 – 1945 je prvou samostatnou monografiou venovanou domácej filmovej kultúre v období Slovenského štátu. Film skúma v širšom kultúrnom i recepčnom rámci. Nevenuje sa len filmom a ich tvorcom, ale aj inštitucionálnemu zázemiu filmu, propagande a cenzúre, skladbe a podmienkam kinoprojekcie, diváctvu či marketingovým politikám. Aj vzhľadom na to, že konečným produktom tohto obdobia ešte nie je dlhometrážna produkcia – teda to, čo obyčajne tvorí „chrbtovú kosť“ národnej kinematografie, bolo treba záujmy i nástroje ich (s)poznávania rozšíriť do interdisciplinárnych polí. Práve preto by kniha mohla byť zaujímavá aj pre širšie čitateľstvo.
Vysoké umenie a populárna kultúra
Súbor textov Vysoké umenie a populárna kultúra, ktorý tvorí štúdia zostavovateľa a sedem prekladov textov najvýznamnejších svetových estetikov a filozofov, zachytáva vzťah vysokej a populárnej kultúry v rámcoch filozofie, estetiky či kultúrnych štúdií. Jednotlivé texty obhajujú aj kritizujú vysoké umenie aj populárnu kultúru. Zachycujú súčasné podoby tohto rozdelenia, ku ktorému došlo na Západe pred dvesto rokmi. Odvtedy sa odlišuje „vysoký“ a „populárny“ kultúrny svet. Každý z nich má vlastný jazyk, pravidlá a hodnoty. Rozdielne majú očakávania aj spôsoby posudzovania. Naoko sa nepotrebujú, hoci v skutočnosti nevedia bez seba žiť. Neraz sa hrubo odsudzujú, bezočivo osočujú a zosmiešňujú. Inokedy si vrúcne padajú do náručia. Vzájomný antagonizmus naďalej definuje identitu vysokej, ale aj populárnej kultúry. Hoci filozofia, estetika, ale aj umelecká prax neraz zakrývajú existenciu tejto odlišnosti. Chápu ju viac ako anachronizmus nerozlučne spätý s modernizmom, než súčasný fenomén. No našťastie jestvujú alternatívy k takémuto uvažovaniu. Časť z nich predstavuje aj táto kniha.
Na sklade 1Ks
12,00 €
Organ BD
Dramatický príbeh z obdobia vojnovej Slovenskej republiky. Vo františkánskom kláštore v jednom malom slovenskom meste sa pred fašistami ukryje mladý poľský vojnový zbeh, nadaný organista. Pre svoje nadanie sa dostáva do konfliktu s miestnym regenschorim, obmedzeným v ľudských aj duchovných hodnotách. Stretnutie talentu a krásy s ľudskou malosťou vyústi do závisti a zloby a Felix sa z dočasného duchovného úkrytu dostáva späť do vojnového ohrozenia.
Réžia: Štefan Uher
Scenár: Alfonz Bednár
Kamera: Stanislav Szomolányi
Hudba: Ján Zimmer
Hrajú: Hana Maciuchová, Alexander Brezina, František Bubík, Irma Bárdyová, Kamil Marek, Jozef Hodorovský, Tomás Tobák, Luisa Grossová, Albert Augustíny
Strih: Maximilián Remeň
Zvuk: Milan Némethy
Scénografia: Anton Krajčovič
Audio: slovensky 2.0 mono, Audiokomentár pre nevidiacich
Titulky: SLOVENSKÉ / SLOVENSKÉ PRE NEPOČUJÚCICH / ENGLISH-ANGLICKÉ
Obraz: čb
Minutáž: 96 min.
Prístupnosť: 12
Prípad pre obhajcu BD
Malé mesto, rok 1958. Fero Macejka, pätnásťročný chlapec z okraja spoločnosti, je obvinený zo znásilnenia a z vraždy mladého dievčaťa. Traja priatelia z vysokej školy - obhajca, prokurátor a sudca. Pre obhajcu Kolára je to jeho prvý veľký prípad. Prokurátor Felcán dostáva príležitosť očistiť svoje meno a obnoviť vieru v súdny systém. Nad nimi stojí sudkyňa Formánková. Práve ona vynesie konečný rozsudok...
Réžia: Martin Hollý ml.
Scenár: Tibor Vichta
Kamera: Karol Krška
Hudba: Jozef Malovec
Hrajú: Karol Machata, Štefan Kvietik, Július Pántik, Alena Vránová, Rudolf Deyl ml., Jozef Čierny, Július Vašek, Karol Spišák, František Velecký, Viera Strnisková
Strih: Maximilián Remeň
Zvuk: Ondrej Polomský
Masky: Anton Gendiar
Kostýmy: Edgar Schmied, Anna Liďáková
Audio: slovensky 2.0 mono, Audiokomentár pre nevidiacich
Titulky: SLOVENSKÉ / SLOVENSKÉ PRE NEPOČUJÚCICH / ENGLISH-ANGLICKÉ
Obraz: čb
Minutáž: 90 min.
Prístupnosť: 12
Kristove roky (1967) BD
Digitálne reštaurovaný film
Maliar Juraj, Slovák žijúci v Prahe, sa po tridsiatke trochu bezradne zamýšľa nad bezcieľnosťou svojho dovtedajšieho života. Dlho žil nezáväzne a bezstarostne, no už nadišiel čas, keď sa konečne treba rozhodnúť - vybrať si medzi dvomi ženami, medzi dedinou a mestom, dať prednosť tvorbe alebo remeslu. Túži robiť umenie, ale zároveň dobre vie, že sa musí niečím živiť. A tak si postupne uvedomuje, akú zodpovednosť má voči svojím blízkym, a napokon dospieva k poznaniu, že by mal začať žiť svoj život nanovo a lepšie.
Réžia: Juraj Jakubisko
Scenár: Juraj Jakubisko, Lubor Dohnal
Kamera: Dodo Šimončič, Igor Luther
Hudba: Wiliam Bukový
Hrajú: Jiří Sýkora, Jana Stehnová-Čechová, Vlado Müller, Miriam Kantorková, Mária Sýkorová, Viktor Blaho, Zdeněk Týle, Jiří Stehno, Robert Krásný
Strih: Bedřich Voděrka
Zvuk: Alexander Pallós
Masky: Mária Grandtnerová
Technické informácie
Audio: slovensky 2.0 mono, Audiokomentár pre nevidiacich
Titulky: SLOVENSKÉ / SLOVENSKÉ PRE NEPOČUJÚCICH / ENGLISH-ANGLICKÉ
Obraz: čb
Minutáž: 97 min.
Prístupnosť: 12
Na sklade 1Ks
9,41 €
9,90€
Pieseň o sivom holubovi (1961) BD
Digitálne reštaurovaný film
Príbeh hraného debutu režiséra Stanislava Barabáša sa odohráva v slovenských horách počas Slovenského národného povstania. Prostredníctvom detských hrdinov pôsobivo vypovedá o hrôzach a nezmyselnosti vojny, nevinnosť detí konfrontuje s ničivou silou, ktorá hlboko zasiahne do ich životov, snov a túžob a vytrhne ich z bezstarostnej hravosti. Namiesto odvážnych vojenských činov sa tak do centra pozornosti trochu neobvykle dostal život na okraji frontu.
Réžia: Stanislav Barabáš
Scenár: Ivan Bukovčan, Albert Marenčin
Kamera: Vladimír Ješina
Hudba: Zdeněk Liška
Hrajú: Karol Machata, Ladislav Chudík, Jiří Sovák, Oľga Zöllnerová, Vlado Durdík st., Jana Hlaváčová, Karla Chadimová, Pavol Mattoš, Elena Zvaríková-Pappová
Strih: Maximilián Remeň
Zvuk: Rudolf Pavlíček
Masky: Michal Jurkovič
Technické informácie
Audio: slovensky 2.0 mono, Audiokomentár pre nevidiacich
Titulky: SLOVENSKÉ / SLOVENSKÉ PRE NEPOČUJÚCICH / ENGLISH-ANGLICKÉ
Obraz: čb
Minutáž: 103 min.
Prístupnosť: 12
Na sklade 1Ks
9,41 €
9,90€
Boxer a smrť (1962) BD
Digitálne reštaurovaný film
Veliteľ koncentračného tábora Kraft náhodne zistí, že väzeň Komínek má profesionálne boxerské skúsenosti. Zo dňa na deň sa z väzňa stáva Kraftov tréningový partner, ktorý v tábore získava privilegované postavenie. Po smrti priateľa a spoluväzňa ho však zlosť a vzdor privedú k otvorenej revolte. Film je novým pohľadom na tému degradácie človeka v období fašizmu cez tragický príbeh jednotlivca, ktorého jedinou šancou na záchranu života je prijať pravidlá nerovnej hry.
Réžia: Peter Solan
Predloha: Józef Hen (poviedka)
Scenár: Tibor Vichta, Józef Hen
Kamera: Tibor Biath
Hudba: Wiliam Bukový
Hrajú: Štefan Kvietik, Valentina Thielová, Józef Kondrat, Gerhard Rachold, Manfred Krug, Edwin Marian, Jindřich Narenta, Ján Kováčik, Ľudovít Ozábal, Jan Bobek
Strih: Bedřich Voděrka
Scénografia: Anton Krajčovič
Masky: Anton Gendiar
Kostýmy: Anna Liďáková
Audio: slovensky 2.0 mono, Audiokomentár pre nevidiacich
Titulky: SLOVENSKÉ / SLOVENSKÉ PRE NEPOČUJÚCICH / ENGLISH-ANGLICKÉ
Obraz: čb
Minutáž: 107 min.
Prístupnosť: 12
Na sklade 1Ks
9,41 €
9,90€
Alain Robbe Grillet: Film a jeho dvojník
Do publikácie sú zaradené texty z obdobia od druhej polovice šesťdesiatych po osemdesiate roky, pokrývajú teda len istý výsek autorovho kreatívneho života. Pokiaľ sa nevenujú konkrétnym filmom alebo kinematografii, osvetľujú širšie súvislosti, ktoré môžu prispieť k interpretácii autorovej filmovej tvorby. Tento výber nemá ambíciu vyčerpať možnosti spoznávania jeho filmového diela, ciele publikácie sú oveľa skromnejšie. Má slovenskému čitateľovi ponúknuť možnosť zoznámiť sa s niektorými motívmi autorovho uvažovania o jeho vlastnej tvorbe, ale aj o rozprávaní a o umeleckej tvorbe vo všeobecnosti či o role imaginácie v živote jedinca a spoločnosti.
Na sklade 1Ks
8,90 €
Rodinné filmové striebro
Rodinné filmové striebro predstavuje súbor 60 esejí o vybraných 60 dielach z dejín i súčasnosti slovenskej kinematografie, ktoré napísali 60 autori zo Slovenska, Čiech i ďalších krajín pri príležitosti osláv 60. výročia založenia Slovenského filmového ústavu (1963 – 2023), jedinej štátnej inštitúcie u nás, ktorá sústreďuje, uchováva, skúma a sprístupňuje kinematografické dedičstvo. Súčasťou SFÚ je samozrejme aj Národný filmový archív, ktorého bohatstvo – množstvo známych i zabudnutých filmových pokladov – stále volá aj po takejto forme strieborného docenenia, pripomenutia.
Pri výbere autorov editori zohľadňovali generačnú i rodovú vyváženosť, rôznosť sfér ich akademického či iného spoločenskovedného pôsobenia.
Preto sú medzi nimi okrem filmológov aj filozofi, estetici, teoretici a historici literatúry, vizuálneho umenia, prekladatelia, hudobníci alebo publicisti.
Pri výbere editori u jednotlivých diel predpokladali už časom potvrdené kvality, nevyhýbali sme sa ani viacerým dielam od našich najznámejších filmových tvorcov.
Pri zaradení tých najsúčasnejších diel zase zohrával rolu ich potenciál, prípadne sľubná perspektíva autora. V kontexte spomínaného výročia vzniku Slovenského filmového ústavu sa každý film v tomto výbere stáva symbolickým medzníkom tejto šesť dekád trvajúcej cesty.
Peter Michalovič (ed.)