Slovenský filmový ústav

vydavateľstvo

Semiotika filmu a problémy filmovej estetiky


AnotáciaDruhé revidované vydanie prekladu kľúčovej a u nás zároveň veľmi populárnej učebnice filmovej teórie od jedného z najznámejších svetových semiotikov Jurija M. Lotmana, doplnené aktuálnym doslovom Petra Michaloviča a Vlastimila Zusku a ilustráciami podľa pôvodného ruského vydania z roku 1973. Výber filmov, ktoré sú predmetom úvah a analýz, prezrádza, že pre Lotmana film rozhodne nebol len „materiálom“ analýz, ale aj objektom estetickej rozkoše, diváckeho potešenia. Práve tieto, pre vedca tak nesmierne cenné vlastnosti, umožnili Jurijovi Lotmanovi napísať knihu o filme, ktorá môže byť zaujímavá nielen pre filmových vedcov, ale aj pre praktických tvorcov filmu. A ktorá nestratila nič na svojej aktuálnosti ani po desiatkach rokov.
Vypredané
7,63 € 8,03 €

Znaky, obrazy a stíny


Obraz a problém jeho znakovosti, obraz a jeho vztah k verbálnímu jazyku – to jsou centrální témata knihy, která interpretuje styl myšlení představitelů strukturalismu a poststrukturalismu. Autoři komentují a rozebírají vývoj těchto významných myšlenkových proudů a v jeho souvislostech se zajímají především o sémiotickou analýzu obrazu. Proto se zaměřují na myslitele, kteří se v té či oné míře zabývali vedle obecné problematiky jazyka a vztahů označujících systémů s uměním právě obrazem.
Vypredané
15,71 € 16,54 €

Paľo Bielik a slovenská filmová kultúra


Autorka sleduje Paľa Bielika a jeho tvorbu čo najkomplexnejšie: od genofondu a fyzických dispozícií až po obraz človeka-tvorcu, ktorý sa raz prispôsobuje prostrediu, inokedy ho sám aktívne mení. V Hanákovej kritickej monografii sa zúročuje štúdium v archívoch, rozhovory s pamätníkmi i čerstvé metodologické impulzy tzv. nových dejín filmu.
U dodávateľa
3,80 € 4,00 €

Sprievodca klubovým filmom


Nové, prepracované a doplnené vydanie katalógu klubotéky poskytuje prehľadnú orientáciu v aktuálnom klubovom fonde ASFK. Publikácia je rozdelená do dvoch hlavných kapitol. Klubotéka ASFK obsahuje abecedne (podľa distribučného názvu) radené filmové heslá so základnými filmografickými údajmi, stručným obsahom, oceneniami a bibliografiou článkov. Kapitola Profily režisérov zahŕňa podrobné informácie o tvorcoch uvádzaných diel, zložené z filmografie, krátkej biografie, súpisu ocenení a bibliografie článkov. Publikácia celkovo obsahuje údaje o 345 filmoch a 247 profilov režisérskych osobností. Súčasťou katalógu sú registre originálnych názvov, krajín pôvodu, režisérov, kompletný adresár slovenských a českých filmových klubov, prehľad filmov distribuovaných AČFK, informácie o Medzinárodnej federácii filmových klubov so zoznamom festivalov, na ktorých sa udeľujú ceny poroty FICC, ale aj medzinárodné skratky štátov stanovené FIAF-om, rôzne štatistické údaje z činnosti ASFK a mnohé ďalšie praktické informácie. Podobne ako v druhom vydaní je aktuálny Sprievodca klubovým filmom rozšírený aj o 96 fotografií k vybraným filmovým titulom.
U dodávateľa
10,35 € 10,89 €

Týždeň vo filme 1945-1990 DVD


Týždeň vo filme je označenie filmových žurnálov, ktoré sa počas vyše štyroch desaťročí v československých kinách uvádzali pred každým filmovým predstavením. Išlo o súbor krátkych spravodajských, resp. publicistických reportáží, ktorých úlohou bolo zachytiť najvýznamnejšie a spoločensky najaktuálnejšie udalosti a témy za obdobie uplynulého týždňa. Obsah kolekcie piatich DVD tvorí celkom 50 vydaní takýchto žurnálov z rokov 1945 až 1990. Týždenníky sú rozdelené podľa jednotlivých desaťročí, pričom každé z nich na jednotlivých nosičoch zastupuje vždy desať vydaní.
U dodávateľa
14,82 € 15,60 €

Film ako voľný verš


Autor v knihe uvažuje nad osobnosťami a tvorbou výrazných postáv slovenskej i zahraničnej kinematografie v dobových kontextoch.
Vypredané
7,63 € 8,03 €

Borov abecedár


Analytický portrét filmára a výtvarníka polského pôvodu Waleriana Borowczyka a prehlad jeho kariéry formou malej encyklopedie, kde každé písmeno abecedy zastupuje jeden koncept, ktorý jedinečným spôsobom osvetluje jeho filmy a ďalší umeleckou tvorbu. Drobná publikácia má slúžiť ako príručka svojho druhu k Borowczykovým bizarným, podivným, exotickým a hermetickým svetom a zároveň má ponúknuť 26 miniaturných skic k témam, ktoré si zaslúžia ďalšie skúmanie.
U dodávateľa
5,23 € 5,50 €

Alain Resnais - Kinematografia mozgu


Publikácia pod názvom Alain Resnais – Kinematografia mozgu je zborníkom textov slovenských, českých, francúzskych a britských autorov a Resnaisovu tvorbu približuje z rôznych historicko-teoretických perspektív od režisérových raných krátkometrážnych dokumentárnych filmov až po jeho zatiaľ posledný dlhometrážny počin Ešte ste nič nevideli. Ako hovorí filmový teoretik Michal Michalovič, jeden zo zostavovateľov zborníka, „nejde o ucelený pohľad na dielo tohto velikána svetovej kinematografie, čo pri osobe jeho formátu vari ani nie je možné, ale o súbor príspevkov do diskusie o jeho tvorbe. Kniha tak môže slúžiť ako oboznámenie čitateľa s Resnaisovým dielom, ale aj s možnosťami, ako o ňom uvažovať.“Renomovaný tvorca dokumentárnych a hraných filmov Alain Resnais vstupoval do kinematografie v 50. rokoch minulého storočia. Hneď sa začal prejavovať svojimi nekompromisnými názormi, ktoré mu priniesli problémy s cenzúrou. Na začiatku 60. rokov sa už presadil ako výnimočne nadaný režisér, objavujúci dosiaľ nevyužité možností filmového umenia. Členenie zborníka je chronologické a nad Resnaisovou tvorbou sa v ňom zamýšľa trinásť autorov. Práve táto rôznorodosť umožňuje vnímať jeho tvorbu z rôznych uhlov pohľadu a z rôznych metodologických hľadísk, a tak prispieť „k záujmu o jeho dielo, ktoré je mylne vnímané ako uzavretý intelektuálny priestor,“ ako v úvode publikácie uvádzajú jej zostavovatelia David Čeněk, Martin Kaňuch a Michal Michalovič. Súčasťou publikácie je aj menný a názvový register.
Na sklade 1Ks
7,63 € 8,03 €

Dejiny slovenskej kinematografie 1896 - 1969


Rukopis mapuje vývoj slovenskej kinematografie vo všetkých jej etapách a častiach. Zlomové roku sú : 1918,1938,1948,1969, Kinematografia sa člení na : tvorbu, výrobu, distribúciu, techniku, školstvo, filmovú reflexiu Predložené národné dejiny starostlivo sledujú dialóg s českou, poľskou, maďarskou, rakúskou produkciou, národné je tu v pevnej symbióze s medzinárodným. Kniha sa štrukturuje nielen podľa filmových žánrov, zmien štýlu, ale vyzdvihuje v samostatných kapitolách aj najvýraznejšie osobnosti slovenskej kinematografie napr. Paľo Bielik, Štefan Uher, Dušan Hanák, Dušan Trančík atď. Autori sa pokúšajú o kompaktné línie vývoja od amatérskych začiatkov až po takmer priemyselnú výrobu filmových diel.Druhé rozšírené vydanie.
U dodávateľa
46,55 € 49,00 €

dostupné aj ako:

Pavel Branko - V znamení filmu a jazyka


V roku 2018 bola Pavlovi Brankovi, nestorovi slovenskej filmovej kritiky, udelená Cena Petra Mihálika za celoživotný prínos v oblasti kritickej reflexie filmového umenia. V rámci prehliadky aktuálnej domácej filmovej tvorby Týždeň slovenského filmu sa zároveň konal aj seminár venovaný jeho osobnosti, životu i dielu. Zborník Pavel Branko. V znamení filmu a jazyka tvoria príspevky, ktoré na seminári predniesli pozvaní hostia, filmoví historici, novinári, jazykovedci, ako aj ďalšie, dodatočne zaradené texty. Väčšina z nich sa venuje filmovokritickej praxi Pavla Branka, jeho textom o slovenskom i svetovom filme, niektoré sú osobnými spomienkami na stretnutia, rozhovory, spoluprácu, iné sa dotýkajú jeho písania o jazyku.
U dodávateľa
6,84 € 7,20 €

Naše filmové storočie (druhé rozšírené vydanie)


Pri písaní prvého vydania knihy Naše filmové storočie sme sa vyhýbali očareniu z nového, pretože nič tak rýchlo nezostarne. Kniha sa vypredala a my sme sa po piatich rokoch pozreli na ňu znovu. Sto filmov, ktoré v nej boli, ostali naše obľúbené. Ale pribudli k nim ďalšie. Na prelome milénia dozreli noví, sebavedomí a komplexní autori: Cuarón, Nolan, Sorrentino, Villeneuve, bratia McDonaghovci, ale zaujali nás aj výnimočné diela starších: O tele a duši Ildikó Enyediovej, či Sils Maria Oliviera Assayasa. A tak sme sa rozhodli rozšíriť prvé vydanie na 120 filmov a doplnili potrebné indexy. Vykročili sme do druhého filmového storočia. František Gyrárfáš a Juraj Malíček
Na sklade 1Ks
9,41 € 9,90 €

Odložený čas


Kniha sa venuje možnostiam filmového zobrazovania s dôrazom na temporalitu filmových aktualít, resp. dokumentárnych filmov, a k ich porovnaniu s charakteristikami a temporalitou písaného textu historických prác.
U dodávateľa
6,94 € 7,30 €

Rozprávanie o rozprávaní


Prvým sprostredkovateľom ľudskej komunikácie je jazyk, druhým rozprávanie. Monografia sa zaoberá postavením rozprávania v dnešnej audiovizuálnej kultúre. Sleduje jeho teoretický a historický kontext z hľadiska literárnej a filmovej mediality a intermediality.
Vypredané
6,94 € 7,30 €

Rozprava o westerne


Publikácia Rozprava o westerne česko-slovenskej autorskej dvojice filmových teoretikov a estetikov Petra Michaloviča a Vlastimila Zusku sa venuje jednému z prvých veľkých žánrov (americkej) kinematografie. Ide už o ich tretiu spoločnú publikáciu po monografii Juraj Jakubisko (SFÚ Bratislava, 2005) a teoretickej publikácii Znaky, obrazy a stíny slov (AMU Praha, 2009). Ich nová kniha sa venuje westernu ako žánru, jeho postavám, krajine i mestu, vracia sa k jeho zrodu, reflektuje aj jeho vývoj a vybrané tituly. „Western je pre mňa reminiscenciou na detstvo,“ povedal o dôvode vzniku knihy Rozprava o westerne pre mesačník o filmovom dianí na Slovensku Film.sk Peter Michalovič. „Ako deti sme každú nedeľu chodili do kina. Bola to akási psychohygiena, lebo rodičia chceli pokojne pripravovať nedeľný obed, a tak nás poslali do kina. Samozrejme, westerny boli pre nás v tej dobe výrazným oživením ponuky, mohli sme sa stotožniť s jednotlivými hrdinami. Láska k westernu nám zostala obidvom, teda mne aj Vlastimilovi Zuskovi. V jeho prípade obdiv k westernu dokonca prerástol do vášne k revolverom.“ Ako sa obaja autori vyznávajú v úvode knihy: „Náš záujem o tento filmový žáner je trvalý, čo dokazuje aj fakt, že každý z nás už predtým niečo o westernoch napísal.“
Vypredané
11,50 € 12,10 €

dostupné aj ako:

Naše filmové storočie


Publikácia predkladá dejiny filmu z hľadiska najobľúbenejších diel svojich autorov. Projekt vychádza zo zmenenej situácie v percepcii umenia po roku dvetisíc, kedy internet výrazne ovplyvnil výchovnú aj hodnotiacu paradigmu hodnotenia filmov. Kánony nahradili subjektívne doporučenia na sociálnych sieťach, internetové rebríčky, počítačová analýza preferencií ľudí s podobným vkusom. Autori sa preto pozreli na storočie filmu zo subjektívnej pozície zasvätených filmových divákov a vybrali do hodnotenia sto svojich najobľúbenejších filmov. Výber pokrýva celé storočie filmu, svetovú aj domácu kinematografiu, umelecké aj populárne žánre. Obaja autori sú filmoví publicisti a o vybratých filmoch píšu filozoficky, esteticky aj autobiograficky ladené eseje. Autorov delí dvadsať rokov, odlišné vzdelanie aj kritický prístup, čím vzniká polemický dialóg o dejinách filmu.
Vypredané
15,57 € 16,39 €

Čas na priestor súkromia a priestor verejnosti


Profil významnej českej dokumentaristky Heleny Třeštíkovej od filozofky a estetičky Romany Javorčekovej. Štúdia je zameraná na motív domova, bývania a priestoru, ktorý s nimi súvisí. Téma sa v rôznej intenzite a podobách objavuje v celej Třeštíkovej tvorbe už od školského cvičenia Živá voda (1972), v ktorom sleduje, ako vodná priehrada vymaže z mapy dedinu, až po režisérkin zatiaľ posledný film Forman vs. Forman (2019).V profile režiséra, ktorý v detstve počas vojny prišiel o rodičov, potom býval po internátoch, podnájmoch a emigroval bez rodiny, rezonuje téma odlišne než v každom z Třeštíkovej časozberných dokumentov, ako Manželské etudy, Katka či René. Motív domova a bývania ako niečoho, čo podlieha premenám v čase, zároveň súznie s touto režisérkinou najčastejšou metódou nakrúcania.
Na sklade 1Ks
7,84 € 8,25 €