Andrea Coddington: Tenis je môj život

Úspech sa nerodil ľahko, v detstve jej nikto neveril a nebyť buldočej zaťatosti jej rodičov, húževnatosti a pracovitosti, ktorou od začiatku vynikala, možno by jej príbeh bol úplne iný. Stala sa z nej tenistka svetového formátu, a predsa stále rešpektuje autoritu a úspech prijíma s pokorou.

Jeden z najlepších tenistov všetkých čias, ktorí tvorili jeho tzv. novú éru, John McEnroe, sa v minulosti na margo ženského tenisu vyjadril viac-menej v rečníckom duchu, keď si položil otázku, či existuje vôbec nejaký iný tenis ako je ten mužský. Hoci neviem, čo si v tej chvíli pomysleli zástupkyne ženského pohlavia, pre ktorých je raketa a loptička záľubou, životným štýlom a nezriedka aktuálnou profesiou. Isté je ale to, že aj Slovensko dokázalo v rámci svojich možností vychovať niekoľko hráčok, ktoré sa na okruhu WTA rozhodne nestratili a nezriedka uviedli do smútku svoje súperky na druhej strane kurtu.

Dominika Cibulková medzi nimi rozhodne nemôže chýbať, a pokiaľ sa pozrieme na výsledky, ktoré dosiahla, môžeme s pokojným svedomím povedať, že je to najlepšia hráčka, akú doteraz Slovensko medzi tenistkami malo. Respektívne, bola. Dominika sa totiž koncom minulého roka rozhodla svoju aktívnu kariéru ukončiť a túto informáciu zverejnila pri príležitosti uvedenia svojej autobiografie Tenis je môj život, ktorá uzrela svetlo sveta na základe rozhovorov, ktoré s ňou viedla spisovateľka a jej veľmi dobrá kamarátka Andrea Coddington.

V prípade tejto knihy je akákoľvek snaha o kritiku formy, ktorou je napísaná, viac-menej zbytočná. Človek sa musí najmä v úvode prehrýzť množstvom obohraných fráz, ktoré by som skôr čakal v motivačnej literatúre, a nie v rozprávaní o špičkovej športovkyni. Avšak, zdôrazňujem, ide len o môj subjektívny názor, s ktorým sa pravdepodobne mnohí nebudú stotožňovať. Som rád, že s pribúdajúcimi stranami tento prvok ubudol a vstúpili do popredia detaily, ktoré ocení najmä fanúšik ženského tenisu. Na niekoľkých stovkách strán sa totiž o Dominike dozvieme viac, ako sme mali možnosť zistiť v priebehu celej jej aktívnej kariéry. Neide pritom o žiadnu bulvarizáciu, ale o vyjasnenie si a doplnenie mnohých udalostí, ktoré sme mali možnosť vnímať predovšetkým z pohľadu médií (bulváru).

Tenis je môj život ocenia všetci športoví fanúšikovia. Skutočne kvalitných športových autobiografií na domácom knižnom trhu je ako šafránu, hoci sme v poslednom období svedkami akejsi renesancie tohto žánru (Peter Sagan, Matej Tóth a pod.). Dominike onedlho začína iná kariéra, tá materská. Želám jej aj celej rodine veľa zdravia, šťastia a úspechov do ďalších rokov. A vám ostatným, aby sa táto výborná kniha dostala do rúk.

Marika Studeničová: Ján Lehotský: Vidíme sa čo nevidieť

Kristen Roupenian: Vieš, že to chceš