Elena Favilli, Francesca Cavallo: Príbehy na dobrú noc pre rebelky

Knižka je koncipovaná tak, že na jednej dvojstránke napravo nájdete ilustráciu ženy alebo dievčaťa a naľavo krátky príbeh/rozprávku o nej. Tieto príbehy sú napísané ako rozprávka, čo možno rozpoznať hneď začínajúcimi slovami Žilo raz jedno dievča..., Kedysi dávno..., V malom ošarpanom domčeku žilo... Je to iba pár krátkych viet, ktoré ozrejmujú život tohto dievčaťa predtým, keď malo ešte len svoj sen, ktorý chcelo dosiahnuť, a po ňom, keď už svojím „snom“ ovplyvnilo mnoho ľudí a vytvorilo krajšiu budúcnosť nielen pre seba (i keď v niektorých prípadoch len pre seba).

Posolstvo knižky Príbehy na dobrú noc pre malé rebelky, je veľmi pekné – učí malé dievčatká, že pokiaľ si pôjdu za tým, čo naozaj chcú a budú si veriť, dokonca sa vzoprú veľakrát aj pravidlám, dosiahnu to a vytvoria si šťastný život. Ale pozor, neznamená, že keď hrdinkami sú ženy, nemôžu ovplyvniť aj chlapcov. Práve naopak, aj oni by mali po tejto knižke siahnuť.

Pri čítaní ma veľmi prekvapilo, že sa tu nenachádzajú len ženy, ale častokrát ešte len dievčatá v mladom veku, ktoré sú napríklad vynálezkyne, ale nachádza sa tu aj príbeh motokrosovej pretekárky, ktorá je hluchá. Niektoré mená budú určite najmä mamám známe – napr. Kleopatra, Margaret Thatcherová, Frida Kahlo, Coco Chanel, Jane Austenová, ale potom sú tu aj také, o ktorých určite v živote nepočuli, alebo aj také, ktoré žili stovky až tisícky rokov pred nami. Ide o cisárovné, vodkyne, pirátky, aktivistky, vynálezkyne, spisovateľky, političky. Nájdete tu aj supermodelku, pilotku, vojnovú hrdinku, špiónku, balerínu, boxerku či umeleckú tetovačku. Naozaj najrozmanitejšie povolania.

Ilustrácie, ktoré sa v knihe nachádzajú, vytvorilo až šesťdesiat nadaných maliarok z celého sveta, medzi ktorými je aj ilustrátorka zo Slovenska Martina Pauková, ktorá prispela do knihy dvomi ilustráciami. Ilustrácie sú rôznorodé, nejde o použitie len jednej techniky, čo robí takisto túto knižku výnimočnou.

V závere je prázdne miesto na napísanie stoprvého príbeh dievčatka, ktorej patrí táto knižka, čo je tiež veľmi pekný motivačný prvok. Pokiaľ niečo dosiahne, môže si to napísať do svojej knižky a zaradiť sa tak medzi výnimočné ženy.

Knižku hodnotím ako skvelý nápad, prevedenie, posolstvo, všetko. Určite by nemala chýbať v knižnici každého malého čitateľa. Na záver už stačí iba napísať, že vyšla už aj druhá časť, zatiaľ však iba v angličtine, a rovnako niečo pre chlapcov – knižka o mimoriadnych mužoch. Skvelé, že?

Za recenziu ďakujeme Martine Pinkovej.

Jej fotky a časť recenzii nájdete aj tu: @matine.knihy

Laetitia Colombani: Cop