Osobný odber už na 497 miestach na Slovensku

Evita Urbaníková: Vidličky, lyžičky, nože

Autor: Miriama Fornadeľová, 10. júla 2019

Keď človek nie je pripravený na odpovede, nemal by klásť otázky.

Ona má dvoch synov, on dve dcéry. Ona má minulosť, on prítomnosť. Každý chce to isté, ale každý v inom momente. Keď sa to skombinuje s faktom, že každý z nich vždy povie len to, čo chce a mnoho veci neostane skrytých, môže to dopadnúť zle. Alebo aj dobre. :)

Autorkou knihy Vidličky, lyžičky, nože je veľmi uznávaná, ale aj osočovaná spisovateľka a autorka mnohých scenárov Evita Urbaníková. Román Vidličky, lyžičky, nože, ktorý vyšiel z dielne Evitoviek je jedným z jej pätnástich románov, ktoré doteraz vydala.

Hlavnou hrdinkou románu je Lucia, ktorá má dvoch synov – Miška a Kubka. Hovorí šiestimi jazykmi a je prekladateľkou a tlmočníčkou na rôznych akciách. Jazyk, ktorý najviac využíva je islandčina, ktorý sa naučila, keď na Islande študovala. So svojím manželom Matejom už nežije, no do života jej vstúpi po 5-tich rokoch Peter, ktorý má dve dcéry a manželku. Celý jej život je veľký chaos, síce v jej práci je to všetko OK, no čo sa týka jej osobného života a vzťahov v rodine, všetko je to veľký vtip.

Podstatou všetkých románov, ktoré vyjdú z dielne Evitoviek je zápletka a vzťah medzi mužom a ženou, samozrejme ani pri tomto to nechýba. Ďalším základným znakom je, že rovnako ako aj všetky ostatné Evitovky, aj tento je tak na jedno posedenie. Príbeh je veľmi pútavý, má jednoduchú dejovú líniu, no veľmi veľa postáv, medzi ktorými sú naštrbené vzťahy. Každá z postáv má vlastný osud a príbeh, ktorý sa snaží vyriešiť a keďže sú jedna veľká rodina, rôzne záplatky vznikajú aj medzi nimi. Rovnako aj každá postava má v sebe ukryté rôzne emócie, ktoré sa pri riešení problémov preukážu najviac. Keďže takto vzniká veľa zápletiek, v čitateľovi to vyvoláva pocit, že to musí stále čítať ďalej. Osud, ktorý nastal v prípade hlavnej hrdinky a jej manžela prekvapí a čitateľ sa o ňom dozvie, keď prečíta približne 1/3 románu. Ďalšie takéto prekvapenia nastanú aj v prípade sestier hlavnej hrdinky, jej otca a nakoniec aj Petra, chlapa, ktorý sa dostane do jej života. No nakoniec sa všetky tieto problémy vyriešia, síce možno pre niekoho z postáv nie veľmi šťastne. Záver príbehu je veľmi smutný a bohužiaľ veľmi rýchly.

Nakoľko sa dej odohráva na Islande, v románe čitateľ nájde aj rôzne názvy a slová v islandčine, rovnako aj rôzny opis zvykov a opis a názvy rôznych prírodných skvostov, pri ktorých bude mať pocit, akoby tam na malý okamih bol. Rovnako ďalšia časť sa odohráva v Bratislave, a v prípade, že čitateľ pozná Bratislavu dobre, stane sa pre neho celý príbeh ešte viac reálnejší.

Musím sa priznať, že som prečítala už pár románov Evity Urbaníkovej a rovnako aj viacero románov z dielne Evitoviek, takže viem, čo od takého románu môžem očakávať, akým spôsobom je napísaný a ako rýchlo sa číta, hoci má viac ako 250strán, no v prípade románu Vidličky, lyžičky, nože ma prekvapilo to, koľko zvratov v príbehu môže nastať a ako sa nakoniec všetky vyriešili – úplne inak ako som si na začiatku predstavovala, a to ma veľmi milo prekvapilo.

Určite odporúčam tento román prečítať všetkým ženám, ktoré si Evitovky a romány od Evity Urbaníkovej idú, určite neostanú sklamané, možno len príjemne prekvapené.

Za recenziu ďakujeme Mimke Fornadeľovej. :)

Eva Evita Urbaníková (1976) napísala svoju prvú knihu Všetko alebo nič v roku 2007. Príbeh Lindy, Vandy a Jakuba sa stal bestsellerom, po ktorom sú hladné čitateľky ešte aj dnes. Jeho filmové spracovanie sa dočkalo najväčšej návštevnosti v slovenských kinách v roku 2017. Televízna premiéra filmu bola najsledovanejším programom roka.

Vo vydavateľstve Evitapress, ktoré viedla 10 rokov, s veľkým úspechom vydala viac ako 130 románov pre ženy, z ktorých mnohé sa stali bestsellermi. Evitovky sú dnes symbolom pôvodnej ženskej tvorby, známe aj ako skutočné príbehy, čo píše život.

Ako šéfredaktorka sa aktívne venuje ženskému magazínu Evita, ktorý už siahol na prvenstvo v predaji lifestylových mesačníkov, aj svojej talkšou v rádiu Expres Všetko, čo som chcela vedieť o.. Žije v Bratislave, kde spoločne s manželom Pawlom vychovávajú päť detí.