Evita Urbaníková: Vidličky, lyžičky, nože

Ona má dvoch synov, on dve dcéry. Ona má minulosť, on prítomnosť. Každý chce to isté, ale každý v inom momente. Keď sa to skombinuje s faktom, že každý z nich vždy povie len to, čo chce a mnoho veci neostane skrytých, môže to dopadnúť zle. Alebo aj dobre. :)

Autorkou knihy Vidličky, lyžičky, nože je veľmi uznávaná, ale aj osočovaná spisovateľka a autorka mnohých scenárov Evita Urbaníková. Román Vidličky, lyžičky, nože, ktorý vyšiel z dielne Evitoviek je jedným z jej pätnástich románov, ktoré doteraz vydala.

Hlavnou hrdinkou románu je Lucia, ktorá má dvoch synov – Miška a Kubka. Hovorí šiestimi jazykmi a je prekladateľkou a tlmočníčkou na rôznych akciách. Jazyk, ktorý najviac využíva je islandčina, ktorý sa naučila, keď na Islande študovala. So svojím manželom Matejom už nežije, no do života jej vstúpi po 5-tich rokoch Peter, ktorý má dve dcéry a manželku. Celý jej život je veľký chaos, síce v jej práci je to všetko OK, no čo sa týka jej osobného života a vzťahov v rodine, všetko je to veľký vtip.

Podstatou všetkých románov, ktoré vyjdú z dielne Evitoviek je zápletka a vzťah medzi mužom a ženou, samozrejme ani pri tomto to nechýba. Ďalším základným znakom je, že rovnako ako aj všetky ostatné Evitovky, aj tento je tak na jedno posedenie. Príbeh je veľmi pútavý, má jednoduchú dejovú líniu, no veľmi veľa postáv, medzi ktorými sú naštrbené vzťahy. Každá z postáv má vlastný osud a príbeh, ktorý sa snaží vyriešiť a keďže sú jedna veľká rodina, rôzne záplatky vznikajú aj medzi nimi. Rovnako aj každá postava má v sebe ukryté rôzne emócie, ktoré sa pri riešení problémov preukážu najviac. Keďže takto vzniká veľa zápletiek, v čitateľovi to vyvoláva pocit, že to musí stále čítať ďalej. Osud, ktorý nastal v prípade hlavnej hrdinky a jej manžela prekvapí a čitateľ sa o ňom dozvie, keď prečíta približne 1/3 románu. Ďalšie takéto prekvapenia nastanú aj v prípade sestier hlavnej hrdinky, jej otca a nakoniec aj Petra, chlapa, ktorý sa dostane do jej života. No nakoniec sa všetky tieto problémy vyriešia, síce možno pre niekoho z postáv nie veľmi šťastne. Záver príbehu je veľmi smutný a bohužiaľ veľmi rýchly.

Nakoľko sa dej odohráva na Islande, v románe čitateľ nájde aj rôzne názvy a slová v islandčine, rovnako aj rôzny opis zvykov a opis a názvy rôznych prírodných skvostov, pri ktorých bude mať pocit, akoby tam na malý okamih bol. Rovnako ďalšia časť sa odohráva v Bratislave, a v prípade, že čitateľ pozná Bratislavu dobre, stane sa pre neho celý príbeh ešte viac reálnejší.

Musím sa priznať, že som prečítala už pár románov Evity Urbaníkovej a rovnako aj viacero románov z dielne Evitoviek, takže viem, čo od takého románu môžem očakávať, akým spôsobom je napísaný a ako rýchlo sa číta, hoci má viac ako 250strán, no v prípade románu Vidličky, lyžičky, nože ma prekvapilo to, koľko zvratov v príbehu môže nastať a ako sa nakoniec všetky vyriešili – úplne inak ako som si na začiatku predstavovala, a to ma veľmi milo prekvapilo.

Určite odporúčam tento román prečítať všetkým ženám, ktoré si Evitovky a romány od Evity Urbaníkovej idú, určite neostanú sklamané, možno len príjemne prekvapené.

Za recenziu ďakujeme Mimke Fornadeľovej. :)

Åsne Seierstad: Kníhkupec z Kábulu