J.K. Rowling: Skvelý život

J. K. Rowlingová poskytuje podporu v mnohých prípadoch prostredníctvom svojej charitatívnej nadácie Volant. Je aj zakladateľkou a prezidentkou detskej charitatívnej organizácie Lumos, ktorá sa snaží skoncovať s inštitucionálnou starostlivosťou o deti vo svete a zabezpečiť, aby všetky vyrastali v bezpečnom prostredí s naozajstnou opaterou. Dostala mnohé ocenenia a pocty vrátane hodnosti dôstojník Radu britského impéria(OBE) za služby literatúre pre deti, francúzsky Rad Čestnej légie a Cenu Hansa Christiana Andersena.

V knihe Skvelý život, opisuje aké sú vedľajšie výhody neúspechu a prečo je dôležitá fantázia. Tento príbeh rozprávala Rowlingová mladým absolventom na promócii na Harvardovej univerzite. Rozhodla sa porozprávať im o týchto dvoch témach a na základe provokatívnych otázok, ktoré im položila, inšpirovala mnohých iných, aby pouvažovali o tom, čo znamená žiť „skvelý život“. V prvej časti knihy hovorí o neúspechu. O tom svojom, vlastnom, kedy ešte nepocítila chuť úspechu a padla na úplné dno. Je to aj autobiografická kniha, pretože spomína aj to, čo študovala, že jej rodičia netušili, čo študuje, pretože chceli, aby išla študovať jazyky a ona sa rozhodla študovať antiku. Viackrát spomína aj to, že ona si z prejavu na jej vlastnej promócii, ktorá už síce bola pred 21 rokmi nepamätá nič, ale nepamätala si to ani na druhý deň, preto sa rozhodla týmto svojím prejavom motivovať mladých študentov.

V druhej časti knihy opisuje aká je dôležitá fantázia, že ľudia s dobrou, veľkou a bujnou fantáziou sú oveľa šťastnejší ako tí, ktorí ju nemajú. Nemá na mysli zrovna tú fantáziu, ktorú využila pri písaní svojich kníh, áno aj tá je dôležitá, ale skôr má na mysli fantáziu, ktorú vieme využiť pri predstavovaní si, že žijeme v lepšom, krajšom svete, na inom mieste a vedieť sa s tou fantáziou vcítiť do iných ľudí, ktorí až taký šťastný život nemajú. Skôr je to fantázia = empatia.

Keď sa odvážime riskovať a možno sa stretnúť s neúspechom, a keď ovládame silu svojej fantázie, môžeme začať žiť menej opatrne a stať s otvorenejšími príležitostiam, ktoré nám život ponúka.

Rovnako ako každá jej kniha, ani táto nesklamala.

Je to motivačný prejav, ktorý treba pochopiť a snažiť sa zistiť, čo tým chcela Rowlingová povedať. Hoci je krátka, veľmi krátka, pretože má len 70 strán a stihnete ju prečítať do 30 minút, je ťažšia na pochopenie ale „Život je ako príbeh – nie je dôležité, aký je dlhý, ale aký je dobrý“ – SENECA.

Literárna revue 16/2018

Jorn Lier Horst: Katharinin kód