James Clear: Atómové návyky

Pozrieť sa na svoje chyby a zlyhania s dostatočnou dávkou kritiky, je vždy veľmi ťažkým krokom. Ibaže mnohokrát posun bez toho, aby človek nazrel do svojho vnútra a prehodnotil svoje konanie, nie je možný. Ak má človek spočiatku problém pracovať so sebareflexiou, dokáže veľmi dobre poslúžiť aj kniha s danou tematikou. Titul Atómové návyky patrí do tejto skupiny publikácií. Upriamuje  pozornosť na naše návyky. Či už dobré, alebo zlé a dôkladne ich rozoberá do detailov.

„Atómový návyk označuje maličkú zmenu, nepatrný nárast, zlepšenie o jedno percento. Atómové návyky však nie sú len tak nejaké návyky, hoci aj malé. Sú to malé návyky, ktoré patria do väčšieho systému. Tak, ako sa molekuly skladajú z atómov, výnimočné výsledky sa skladajú z atómových návykov.“

Návyky sú niečo, čo ovplyvňuje každú našu činnosť. Robíme ich automaticky a často ich prehliadame. Sú našou súčasťou od prebudenia až po poslednú myšlienku pred spaním. Preto je nepopierateľným faktom, že naučiť sa s nimi  pracovať je priam bytostne dôležité. Kniha Atómové návyky sa snaží čitateľovi vysvetliť, ako sa pomocou drobných posunov dokáže prepracovať k viditeľným zmenám. Ponúka zjednodušený návod, ako si vytvoriť návyky dobré a naopak ako sa zbaviť ich zlých súrodencov. Ústrednou témou sú 4 zákony, na základe ktorých sa malými krôčikmi dokáže človek prepracovať k vysnívaným cieľom. Návyk musí byť očividný, atraktívny, ľahký a uspokojivý. Štyri charakteristiky, ktorým sa autor venuje v celej knihe a dopodrobna ich rozoberá. Jednoducho, jasne a pomerne stručne.

Uveriteľnosť svojich tvrdení umocňuje konkrétnymi skúsenosťami  významných odborníkov z rôznych oblastí. Okrem zaujímavých životných príbehov je kniha obohatená o mnoho externých zdrojov, odkazov, citátov a grafov. Na konci každej tematickej časti je zhrnutie kapitoly, kde niekoľkokrát zopakuje už predtým uvedené. Skvelé riešenie na zapamätanie si kľúčových slov a pokynov. Celkovo sa jedná o veľmi prehľadné a zrozumiteľné dielo. Nenásilným spôsobom necháva čitateľa premýšľať. Dáva mu priestor na rozhodnutie, či je ochotný prijať skúsenosti autora a pokúsiť sa niečo vylepšiť vo svojom živote alebo nechať veci plynúť rovnako, ako tomu bolo doteraz.

„Keď deň, čo deň opakujeme jednopercentné chyby, znásobujeme zlé rozhodnutia, replikujeme drobné chybičky a obhajujeme malé výhovorky, naše nepatrné voľby sa nabalia do toxických výsledkov. Práve akumulácia mnohých chybných krokov – pokles o jedno percento tu a tam - časom vedie k problému.“

Na druh literatúry, akou sú aj Atómové návyky, treba v istom zmysle dospieť. Uvedomovať si dostatočne svoje ja a byť schopný s ním pracovať. Dokázať si priznať svoje negatíva a upriamiť energiu sa na ich elimináciu. Je len na nás samotných, akým smerom sa vyberieme a ako zapracujeme na plnení vysnívaných okamihov. A hoc by ste len pár strán dokázali aplikovať do svojho života, dozaista by ste zaznamenali pozitívne zmeny.

„Návyky prinášajú množstvo výhod, ale nevýhodou je, že nás môžu uväzniť v existujúcich vzorcoch myslenia a konania , hoci svet naokolo sa mení. Nič nie je večné. Život sa stále mení, preto si treba neustále overovať, či vám staré návyky a presvedčenia slúžia aj naďalej.“

Mario Escobar: Osvienčimská uspávanka

Elfriede Jelinek: Pianistka