Julie Cohennová: Spolu

Robbie a Emily sú spolu už roky, ale ich láska neslabne. Spája ich spoločný domov, spoločný život a nezlomné puto. No sú veci, o ktorých nehovoria – veci, ktoré je lepšie nevysloviť. V jedno obyčajné, úplne bežné ráno Robbie vstane, oblečie sa, napíše Emily list – a nadobro odíde, opustiac idylický domov. Existuje totiž tajomstvo, ktoré spoločne strážia, a to odo dňa, keď sa stretli. Všetky obete a rozhodnutia, ktoré pevne zapečatili ich osudy, by mohli byť odhalené – a toto je jediný spôsob, ako tomu zabrániť.

Už pri tomto opise čitateľovi trošku naskakujú zimomriavky z toho, aké tajomstvo môžu mať dvaja ľudia už od prvého stretnutia. Ako sa píše, je to príbeh o Emily a Robbim, dvoch ľuďoch, ktorí chcú byť spolu napriek všetkému, napriek tomu, že by jedného dňa mali prísť o celú svoju rodinu, o syna a o všetkých známych. Ich láska prekoná všetko aj vzdialenosť aj tajomstvá, ktoré si spolu odnesú až do hrobu. Spoznajú sa na vysokej škole, kde Emily študuje zdravotníctvo, no Robbie tak ako jeho otec je námorník, čiže cestuje po celom svete. Hoci málo ľudí verí na lásku na prvý pohľad, pri nich dvoch to tak skutočne je, prebehne medzi nimi veľmi zaujímavá iskra. No ich komunikácia funguje len na základe listov. Cez nich si vyznávajú lásku, hoci spolu strávili predtým len 2 dni a 1 noc. Ich láska je tak silná, až do okamihu, kedy ho Emily nepredstaví rodine. Vtedy sa všetko pokazí.

Príbeh Spolu je písaný retrospektívne. Kto nevie, znamená to, že na začiatku knihy autor pozná koniec, čiže čo sa udeje medzi týmito dvomi ľuďmi, no a ostatné kapitoly sú o tom, ako to celé začalo. Autorku na to nahovorili jej známi a urobili veľmi dobre. Síce sa najskôr v tom čitateľ stráca a nechápe to, ale ak to postupom času pochopí, až ho zamrazí. Napriek tomu si myslím, že je to jeden z najlepších príbehov, ktorý je napísaný retrospektívne, ktorý som doteraz prečítala.

Julie Cohennová má za sebou už desiatky románov, ktoré sa jej podarili veľmi dobre, no a tento do tejto kategórie môžeme zaradiť tiež. Síce je to román plný lásky, romantiky, ale je tiež aj o tom, ako sa človek, ktorý ma otca alkoholika, vysporiada s tým a tiež, ako je možné, že práve tieto zlé gény dokážu prejsť na mladšiu generáciu. Rovnako aj o tom, ako k tomu predchádzať a brániť sa tomu. Tento príbeh každého čitateľa tiež naučí to, že ak niekto toho druhého skutočne ľúbi a cítia to tak obe strany, mali by spolu byť, aj napriek tomu, že im rodina a priatelia v tom nefandia. Za mňa jednoznačne veľmi zaujímavý, miestami zvláštny príbeh, na konci, ktorého som mala len zimomriavky a vystreštené oči.

Za recenziu ďakujeme Miriame Fornadeľovej.

Charles Martin: Zošli nám dážď

Glendy Vanderahová: Kde sa les dotýka hviezd