Martin Greenfield a Wynton Hall: Šaty robia človeka

Tento príbeh z dielne Martina Greenfielda je autobiografiou človeka, ktorý si vo svojom živote prežil veľa. Skutočným menom Maximilián Grünfeld sa rozhodol v spolupráci s Wyntonom Hall-om vytvoriť knihu so skutočným príbehom. Kniha Šaty robia človeka opisuje život Maximiliána, kedy sa ocitol a prežil Auschwitz a život po ňom už ako Martina. Je to výpoveď človeka, ktorý prežil to, čo žiaden človek vo svojom živote nechce zažiť a prináša všetky dojmy z toho, aké to tam bolo.

Kniha Šaty robia človeka je rozdelená do 12. kapitol, v ktorej sa postupne dozvieme, ako sa Maximilián stal Martinom a krajčírom, ktorý v súčasnosti je uznávaným krajčírom v Amerike. Prvé kapitoly sú venované životu v koncentračnom tábore, opisuje všetko, čo sa počas 2. svetovej vojny stalo. Opisuje svoj život, keď sa ako malý chlapec ocitol v nočnej more, počas ktorej prišiel o svoju matku, otca a svojich súrodencov. Zažil si nočnú moru na vlastnej koži, o ktorej dnes môžeme čítať v knihách a vidieť vo filmoch. Táto časť knihy vyvoláva v človeku silné emócie, dokonale približuje čitateľovi, ako to počas tohto obdobia bolo, čo malý Maximilián musel zažiť a ako to vôbec prežil. Druhá časť knihy opisuje život už Martina. Ako sa vôbec dostal do Ameriky, prečo si zmenil meno, aby znelo viac americky, koho v živote stretol a vďaka komu je dnes uznávaným krajčírom v celej Amerike. Či k tomu dopomohli prvé lekcie krajčírstva v koncentračnom tábore alebo rady otca, ešte kým bol malým chlapcom. Ako sa tento jednoduchý malý židovský chlapec, s ktorým mal Boh ešte veľa plánov, keďže prežil tieto hrozby a ako sa dnes stretáva s najvýznamnejšími ľuďmi v Ameriky – prezidentmi, vďaka ktorým prežil 2. sv. vojnu,  premiérmi, poslancami, hercami a ľuďmi so šoubiznisu. Príbeh opisuje to, ako mu ukradnutá košeľa v koncentračnom tábore zachránila život a napokon, kedy si uvedomil, že šaty robia človeka.

Tento príbeh je silnou výpoveďou, kedy si každý čitateľ odnesie neopísateľné množstvo emócií a informácií do života. Odporúčam prečítať každému a hodnotím ju 10/10.

Za recenziu ďakujeme Mimke Fornadeľovej

Literárna revue 13/2019