Peter Derňár: Škrabot

Štyridsiatnik Peter má krátko po rozvode a chce skúsiť terapiu tmou – nechá sa na týždeň zavrieť do miestnosti bez okien, aby sa postavil vlastným strachom, prekonal ich a mohol vstúpiť do novej etapy života s čistým štítom. Tomáš je filmár a už má po krk natáčania priblblých televíznych seriálov. Po nezrealizovanom projekte sa v ňom niečo zlomí. Lenže keď sa životy dvoch mužov pretnú, ani jeden z nich nehovorí celú pravdu a v hĺbke duše schováva nejedno nepekné tajomstvo.

Nechcem povedať, že je táto kniha zlá. Pretože ona nie je. Námet je geniálny, s terapiou tmou som sa ešte pri trileroch nestretla. Aj celé prepracovanie a premyslenie príbehu, ktoré sa rozuzlí na konci, je úžasné. Knižka je fakt veľmi dobre prepracovaná a premyslená.

Čo sa však týka štýlu písania, za mňa popravde nula bodov. Veľmi som bola sklamaná a aj prekvapená z autorovho štýlu písania. Slová ako „juchuchuuuu, nazdárek, domčúrik...“ mi trhali pri čítaní oči. Nemám rada v knihách takéto vyjadrovanie a pri Škrabote mi to prišlo extrémne rušivé. Už len vďaka týmto slovám by som dala knihe o hviezdičku menej. Vyskytovali sa takmer  na každej jednej strane a veľmi mi vadili.

Postavy v knihe boli celkom fajn, Peter mi sadol a jeho časti v knihe ma bavili. Tomáš mi prišiel otravný a vôbec mi nesadol, no na jeho postavu sa to veľmi hodilo. Tomášova časť knihy mi zozačiatku úplne nudná, neskôr sa to zlepšilo, no aj napriek tomu mi viac sedeli Petrove časti. Všetky postavy v knihe mi prišli príliš plytké. Počas celého príbehu som si nevedela vytvoriť vzťah s ani jednou z nich.

Celý príbeh mi príde tak urýchlene no zároveň zdĺhavo napísaný. Knižka je síce dlhá, má okolo 370 strán, no na tento príbeh a na jeho celé vysvetlenie mi prišla krátka. Na druhej strane, mi veľa strán prišlo úplne zbytočných a nepodstatných, čiže by možno bolo lepšie, keby je kratšia. Možno mám z nej takéto zmiešané pocity práve kvôli tomu, že na tomto príbehu sa mi páčil asi iba námet.

Po prečítaní som zostala zmätená a keď som si prečítala iné recenzie na túto knihu, bola som veľmi prekvapená. Takmer všetci jej dávajú 4/5 hviezdičiek, no ja by som jej dala slabé 2. Je to vážne len o vkuse, no ak ste čitateľ, ktorí už má prečítané nejaké trilery, latku a očakávania máte vysoké, do tejto knihy by som nešla.

Andrea Ágg: Muselo to prísť

Literárna revue 16/2021