Román Budem iná by si mali prečítať aj rodičia

Obálke knihy Budem iná dominuje tmavá silueta dievčata s bratislavským Mostom SNP a súmrakom v pozadí

Zuzka Šulajová patrí medzi renomované slovenské autorky, ktoré upútali pozornosť predovšetkým svojou sériou Džínsové denníky, ktoré si určite pamätajú 20 a viacročné čitateľky. Neskôr Zuzka prekvapila svojou detektívkou Tajomstvo jedného domu a historickými románmi Dievča z minulosti a Oheň v srdciach.

Young Adult román Budem iná

Momentálne sa na pulty kníhkupectiev a do povedomia dostáva opäť s mládežníckym románom Budem iná. Román opisuje skutočné príbehy mladých ľudí z petržalského prostredia, ktorí zúfalo hľadajú náplň života, no nie všetci sa vyberú rovnou cestou a poniektorí načisto zlyhajú. Ide o mladých ľudí, ktorí predovšetkým pútajú svoju pozornosť tým, že sú iní, blázniví a nič ich nezastaví.

Hlavnou hrdinkou je Ela, mladé krásne dievča, ktoré sa túži stať herečkou, no chce byť iná ako jej rodičia, ktorí žijú nudným a usadeným manželským životom, ktorý, bohužiaľ, narúša alkohol.

Ele pomáha radovať sa zo života jej partia - SEJV-ka. Partia mladých dievčat, ktoré nikto a nič nerozdelí. Až do momentu kým sa Ela nezamiluje do Dama. Dam je vodca partie Speederov, ktorí už vyskúšali snáď všetko. Od útleho detstva nemá ľahký život, a snaží sa to kompenzovať a podporovať svoje šťastie drogami a adrenalínom, ktorý nastane v tých najnebezpečnejších situáciách. Odkedy je však táto láska opätovaná, nastane peklo.

Či už ide o Elu, Dama, Rasťa, Kaja, Roba, Agu, Klausa, Lenu, Siu, Verču, Matúša, Ada či Stannie, životy všetkých sa v jednom okamihu otočia o 180 stupňov. Pre niektorých šťastne, pre iných už nie.

Budem iná je úžasný román, ktorý hovorí o osude mladých ľudí, ktorí podľahnú tomu najhoršiemu – drogám. Hoci život niektorých z nich je od samého začiatku veľmi komplikovaný, život iných by mohol byť naďalej tak dokonalý ako doposiaľ, ak by sa nezaplietli so zlou partiou. Preto je dôležité rozoznávať, či ľudia, s ktorými sa stretávame nás motivujú a ťahajú hore alebo ťahajú k zemi so sebou.

Budem iná

Skutočné príbehy mladých ľudí, ktorí zúfalo hľadajú náplň života, no nie všetci sa vyberú rovnou cestou a poniektorí načisto zlyhajú. Najnovšia kniha úspešnej slovenskej autorky Budem iná pootvorí dvere do života petržalskej sídliskovej mládeže. Mrazivý intenzívny príbeh rozpráva o podmanivej cigaretke, ktorej dym je farebný a plný zákrut ako sám život. Vábi vás, nepustí z pevného zovretia a poháňa v ústrety šialenstvu, ktorému načisto prepadnete. Protagonisti románu chcú byť iní, nonstop slobodní, užívať si bez zábran a do nemoty, zažiť opojnú dimenziu zakázaného ovocia, z ktorej už niet návratu. Zameraní len a len na svoje nebezpečné egá však ničia životy svojich najbližších. Hlavná hrdinka Ela chce byť iná ako jej rodičia, ktorí žijú slušným, nudným a usadeným manželským životom. Mama je priveľmi pokorná a tatko zas násilný a nenávistný mudrlant bez výraznejších záľub a ambícií, vyžadujúci slepú poslušnosť. Typ, aký automaticky vyvoláva odpor. Ela absolvuje s nevôľou, ale bez väčšieho reptania všetky rodinné akcie, no kompenzuje si to v spoločnosti kamarátov z partie, kde si užíva tínedžerskú slobodu, ktorá so sebou nesie vzrušujúce nové zážitky, ale aj nebezpečné balansovanie na hrane. Autorka sa v doslove priznáva, že knihu napísala podľa rozprávania jednej zo svojich fanúšičiek. Spolužiaci zo základnej školy dychtivo vyleteli do sveta dospelých, netušia však, že lákavý vzrušujúci život môže byť pri nesprávnom rozhodnutí nesmierne bolestivý. Sídlisková Petržalka nemá práve najlepšiu povesť, ale zabezpečuje anonymitu a nevšímavosť, veď rozšírené zrenice tu okoloidúcim málokedy padnú do oka. Náš obdiv patrí autorke, ktorá spojila v osudoch jednej partie množstvo reálnych príbehov mladých ľudí, čo nechtiac zakopli, ale rovnováhu viac nenašli.
18,91 € 19,90 €

V rozsiahlom príbehu sa čitateľ nestratí

Drogy sú veľmi nebezpečné, návykové a ich dopad na ľudský život dokonale zhrnula autorka v jednom románe, v ktorom spojila osudy a reálne príbehy mladých ľudí. Preto je Budem iná o to silnejší príbeh, ktorý sa odohráva na miestach, ktoré množstvo ľudí pozná. Hovoriť o tom, ako a čo sa s jednotlivými postavami stane, do detailov nebudem, ale bohužiaľ, ovplyvní to osud každého jedného z nich a do veľkej miery negatívne. Každý má vždy druhú šancu na nápravu, no len niektorí ju využijú.

Hoci má tento román 767 strán a nie je to kniha na jedno posedenie, určite ho odporúčam prečítať všetkým. Nielen mladým tínedžerom alebo tínedžerkám, ale aj rodičom, ktorí majú deti vo veku hlavných hrdinov alebo ľuďom, ktorí nezažívajú práve najlepšie obdobie. Pretože tento román hovorí aj o tom, že nie je hanba vyhľadať a požiadať o pomoc či už rodinu, priateľov, špecialistov alebo odísť od niekoho, pri kom sa necítime dobre.

Kniha je veľmi napínavá a až do samého konca sa nevie, čo sa s hlavnými postavami stane, preto čitateľa motivuje, aby ju dočítal. A napriek tomu, že ide o román, ktorý rozpráva príbeh viacerých mladých ľudí a nie je rozdelený do tradičných kapitol, je napísaný tak, že sa v ňom čitateľ nikdy nestratí. V tom spočíva čaro písania Zuzky Šulajovej. Pri tomto románe sa určite neoplatí hovoriť viac, pretože by mohol stratiť svoj zmysel, no stačí povedať len jedno, že aj lákavý vzrušujúci život dospelých môže byť pri nesprávnych rozhodnutiach nesmierne ťažký a bolestivý.

Muž, ktorý oklamal celé Švédsko

Dámsky gambit je nový feministický vzor generácie Z