Aj chirurgia má svoje dejiny. Pestré a úchvatné

V roku 1846 sa objavom narkózy začína úžasné storočie chirurgov. Skončila sa doba špinavých rúk i zbytočných infekcií, skončila sa doba, v ktorej bol obyčajný zápal slepého čreva rozsudkom smrti. Chirurgické umenie vynieslo v druhej polovici devätnásteho storočia medicínu na piedestál a spôsobilo v nej skutočnú revolúciu.

Storočie chirurgov, to je strhujúci príbeh chirurgie, pri ktorom sa Jürgen Thorwald opiera najmä o spomienky svojho starého otca Henryho Stevena Hartmanna. Ten sa ocitol v Bostone pri objavení narkózy a tento objav v ňom prebudil obrovskú vášeň pre medicínu a najmä pre chirurgiu. Bol presvedčený, že vďaka narkóze čaká chirurgiu obrovský pokrok a túto správu chcel rozšíriť do celého sveta. Pestrá a pútavá kniha Jürgena Thorwalda sa dočkala mnohých vydaní po celom svete. Medicína ma zaujímala od raného detstva, a tak bolo Storočie chirurgov pre mňa priam povinným čítaním. O kvalitu predloženého textu som si starosti rozhodne nerobil.

Storočie chirurgov

Aj chirurgia má svoje dejiny. Pestré a úchvatné. Čo predchádzalo prvému ostrému zárezu skalpelom do živej ľudskej kože? Aj o tom nám rozpráva nemecký spisovateľ Jürgen Thorwald vo svojej fascinujúcej knihe. V roku 1846 sa objavom narkózy začína úžasné storočie chirurgov. Skončila sa doba špinavých rúk i zbytočných infekcií, skončila sa doba, v ktorej bol obyčajný zápal slepého čreva rozsudkom smrti. Chirurgické umenie vynieslo v druhej polovici devätnásteho storočia medicínu na piedestál a spôsobilo v nej skutočnú revolúciu. Storočie chirurgov, to je strhujúci príbeh chirurgie, pri ktorom sa Jürgen Thorwald opiera najmä o spomienky svojho starého otca Henryho Stevena Hartmanna. Ten sa ocitol v Bostone pri objavení narkózy a tento objav v ňom prebudil obrovskú vášeň pre medicínu a najmä pre chirurgiu. Bol presvedčený, že vďaka narkóze čaká chirurgiu obrovský pokrok a túto správu chcel rozšíriť do celého sveta. Pestrá a pútavá kniha Jürgena Thorwalda sa dočkala mnohých vydaní po celom svete a každá ďalšia generácia ju číta znova so zatajeným dychom.
Vypredané
18,91 € 19,90 €

Ďalšia kvalitná absyntovka

Pri vydavateľstve Absynt, ktoré je už plne etablovaným členom slovenského knižného trhu, som si už zvykol, že čo kniha, to poriadny umelecký zážitok. Hoci je kniha zaradená do edície Dejiny, jej spracovanie veľmi často koketuje skôr s beletristickým pojatím textu, aby sa v závere dopracovalo skoro až k autobiografii.

To, samozrejme, nie je výčitka. Netradičná forma s očakávaným výsledkom - je to proste absolútna bomba. Kapitoly, ktoré tematicky pojednávajú o najdôležitejších míľnikoch v oblasti chirurgie, sú radené chronologicky v súlade s tým, ako sa rozvíjalo chirurgické a všeobecné medicínske poznanie. Je skutočne fascinujúce čítať o tom, ako sa chirurgia vyvíjala, priam míľovými krokmi - od zakrvavených, špinavých plášťov, až po sterilnú operačnú miestnosť.

Kronika medicíny

Autor si rozhodne neberie servítky pred ústa a predkladá nám priam naturalistickým spôsobom spomienky svojho starého otca. Hoci slabším povahám môžu niektoré pasáže otáčať žalúdok, nejedná sa zase o žiadne jatky, ktoré by nebolo možné jednoducho rozdýchať. Koniec koncov, aj chirurgia bola v tom čase tvrdým orieškom a pacientom prinášala obrovské dávky utrpenia pri neistom výsledku uzdravenia sa. Storočie chirurgov je malou kronikou ťažkého medicínskeho odboru z čias, kedy sme o ľudskom tele a spôsobe liečby jednotlivých ochorení nevedeli ani zďaleka toľko ako dnes.

Po prečítaní knihy si uvedomíte, ako veľmi sme sa posunuli v otázke porozumenia ľudskej fyziológii a patofyziológii. A keď si predstavíte, čo nás v oblasti medicíny čaká a neminie, a to nielen v chirurgii, ale vo všetkých jej odboroch, ide v skutku ovzrušujúce myšlienky. Ešte pár rokov a Jürgen Thorwald bude mať dosť materiálu na poriadne tučné pokračovanie.

Je to nová Agatha Christie?

Kniha dňa: Kristína Tormová predstavuje román Stratená polovica