Je to nová Agatha Christie?

Lucy Foleyová je autorkou piatich úspešných kníh. Zoznam hostí je jej posledným dielom, ktoré vyšlo aj v slovenčine. Literárne kritiky jej spôsob písania prirovnávajú ku klasike od Agathy Christie. Je to naozaj tak?

Každý ukrýva vlastné tajomstvá

Mysteriózny príbeh je vyrozprávaný z uhla viacerých postáv. Je veľmi zaujímavé sledovať, ako autorka svoje postavy pozná. Raz nás presvedčí o tom, že čítame myšlienky dospelého muža a inokedy sa zas dostaneme do hlavy životom skúšanej tínedžerky. Čítame aj pohľad unavenej manželky, nevybúrených mladých pánov, alebo navonok sebavedomej nevesty. Každá z týchto postáv má svoju vlastnú minulosť. Prechádzajú si rôznymi ťažkosťami. Všetci sa však stretnú na jednej svadbe, kde spoznávame ich príbehy. Autorka nám postupne odhaľuje všetky ich tajomstvá. Ak si myslíme, že už hostí na svadbe poznáme, stanú sa všetci z nich podozrivými. Vieme, že na svadbe sa stalo niečo hrozné. Uprostred noci sa nájde mŕtvola. Naše pátranie po vrahovi tak sťaží to, že príliš dlho netušíme, kto je mŕtvou osobou.

Zoznam hostí

Všetci majú tajomstvo. Všetky majú motív. Jeden hosť neodíde z tejto svatby živý. Strhujúci a zamotaný triler štuktúrou evokuje štýl klasickej detektívky Agathy Christie. Na írsky ostrov neďaleko pobrežia prichádzajú hostia na neobyčajnú svadobnú hostinu. Príťažlivý ženích je vychádzajúca televízna hviezda, nevesta zase inteligentná a ambiciózna vydavateľka časopisov. Starí priatelia sa po čase stretnú a na povrch vyplávajú skryté tajomstvá. Sotva rozkrojili svadobnú tortu, jedného z hostí nájdu mŕtveho. A keď búrka znásobí svoju zúrivosť, všetci zostanú uväznení na ostrove. Jeden z nich je mŕtvy. Otázkou je, kto z nich je vrah.
Na sklade 1Ks
14,16 € 14,90 €

Nie je to len vražda

Okrem motívov detektívky necháva autorka priestor aj pre rozvíjanie každodenných tém. Postavy riešia vzťahové problémy, stereotyp manželstva, žiarlivosť, neveru, ale aj problémy súvisiace so sebarealizáciou. Prekvapivý je aj motív kyberšikany, či minulosť, v ktorej boli kruto šikanovaní mladší spolužiaci. „Ale takto to chodilo, keď ste patrili k mladším. Museli ste zniesť všetko, čo na vás nahádzali. Vedeli ste, že príde čas, keď zase vy budete robiť zle druhým.“ Nestriedajú sa len pohľady postáv, ale aj časové línie. Chvíľu čítame o tom, čo svadbe na opustenom ostrove predchádzalo a hneď za tým nasleduje kapitola, ktorá nám ukazuje priebeh svadby. Tieto časové línie sa stretnú v momente, keď už vieme, kto je mŕtvy. Čitateľ má pocit, že tuší aj to, kto je vrah, no pravdepodobne sa mýli.

Atmosféra plná strachu

Pocity strachu a hrôzy v nás vyvolávajú práve časové presuny z bežných svadobných príprav do okamihov, kedy zúri víchrica, nejde prúd a na svadobnej hostine vládne panika. Napätie je tak oveľa viac hmatateľné v porovnaní s tým, ak by bola kniha písaná chronologicky. Zoznam hostí v sebe nesie množstvo záhad. Tajomstvá z minulých životov, zážitky a skúsenosti, o ktorých sa nehovorí. Lucy Foleyová napísala bestseller, ktorý sa pre mnohých určite nevyrovná tvorbe Agathy Christie, no vzbudzuje v čitateľovi napätie, strach a túžbu čítať ďalej. „A potom zhasnú svetlá.“ A keď sa tak stane, na scéne ostáva príliš veľa motívov vraždiť. Veronika Švecová

Kniha dňa: Martin Kaprálik predstavuje fantasy román Čierny leopard, červený vlk

Aj chirurgia má svoje dejiny. Pestré a úchvatné