Witold Szablowski: Ako nakŕmiť diktátora

Vydavateľstvo Absynt je už niekoľko rokov stabilnou súčasťou našej knižnej scény a zárukou kvalitnej literatúry a spisovateľského kumštu. Ani v prípade Ako nakŕmiť diktátora tomu nie je inak. Pokiaľ sa zaujímate o dianie vo svete, prípadne vaše gastronomické znalosti nekončia pri instantných polievkach, bude reportáž Witolda Szabłowského práve pre vás. Získate jedinečnú príležitosť nahliadnuť pod to, ako sa varili svetovej dejiny (názov kritikou oceňovaného filmového dokumentu režiséra Petra Kerekesa nie je použitý náhodou).

Dielo mladého poľského novinára je v našich končinách prakticky unikátom. Akýsi hybrid reportážneho rozprávania a kuchárskej knihy sa rovnako ľahko číta ako je naplnený hodnotným obsahom. Vyhľadať kuchárov najväčších diktátorov dvadsiateho storočia a prostredníctvom ich príbehov priniesť nový (a často originálny) uhol pohľadu na moderné dejiny sveta musela byť nepochybne náročná úloha. Szabłowski sa jej zhostil s gráciou, čoho výsledkom je, že sa po prečítaní Ako nakŕmiť diktátora budete na život ľudí ako Saddám Husajn, Fidel Castro či Pol Pot budete dívať úplne inou optikou.

Je potrebné vyzdvihnúť to, že autor nijakým spôsobom nehodnotí výpovede svojich respondentov. Práve naopak, necháva ich plne vyniknúť a umožniť čitateľovi, aby si na vyslovené vytvoril svoj vlastný názor. Dozviete sa, že kedysi najmocnejší muži svojich krajín, obdivovaní a milovaní širokou masou ľudí, boli tiež len ľuďmi z mäsa a kostí, ktorí zrejme mali so svojimi krajanmi dobrý úmysel, no… výsledok poznáte.

Oceňujem, že sa pri rozprávaní jednotlivých príbehov dostanete do mnohých kútov Zeme, a že sa s meniacimi kulisami budú meniť nielen životné osudy hlavných protagonistov, ale aj jedálne lístky jednotlivých diktátorov. Informácie zahrnuté v tejto knihe (ktorá sa, mimochodom, číta akosi sama) sa na bežných školských hodinách dejepisu nedozviete. Nezaškodí, keď sa vám do rúk dostane aj iný hodnotný zdroj. Klobúk dole pred autorom, veľká vďaka Absyntu a za mňa osobne aj Panta Rhei za poskytnutie recenzného výtlačku.

Literárna revue 7/2021

A.S. King: Veru Dietzovú si láskavo nevšímajte