Galéria umenia Ernesta Zmetáka v NZ

vydavateľstvo

Nemecká grafika do roku 1900 zo zbierky Ernesta Zmetáka a Danice Zmetákovej


Nemecká grafika do roku 1900 : z daru Ernesta Zmetáka a Danice Zmetákovej : katalóg zbierky = Deutsch Grafik bis 1900 : aus der Schenkung von Ernest Zmeták und Danica Zmetáková
U dodávateľa
25,00 €

Vladimír Kordoš: Performancie - maľba zo zbierok galérie A-R - mucha


Publikácia je samostatným výstupom z výstavy výtvarníka Vladimíra Kordoša v Galérii umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch. Pristúpil k nej netradične, ako umelec a kurátor v jednej osobe. Okrem prezentácie vlastnej tvorby, videoperformancií od 80. rokov, súčasných malieb, kolekcie diel kolegov zo Skupiny A-R a Rudolfa Filu, vybral obrazy z depozitára galérie, ktoré slovne komentoval. Katalóg je tak prehliadkou rôznych spôsobov, akými sa dá výtvarné dielo prezentovať a vnímať. Vedie nás k zastaveniu sa a zážitku pomalého vnímania v zrýchlenej dobe.
Na sklade 1Ks
15,00 €

Pertu No 15: Bohdan Hostiňák – László Szotyory


Katalóg pätnásteho ročníku projektu PERTU, sa zameriava na hľadanie analógií v súčasnom slovenskom a maďarskom výtvarnom umení. Skúma náhodné paralely v tvorbe dvoch výrazných osobností, ktoré sú založené na názorovej, štýlovej, tematickej či generačnej príbuznosti. Vytvára jedinečný komunikatívny priestor pre dialóg dvoch kultúr a objavenie nových súvislostí. Projekt realizovaný v dvojročných intervaloch, je ojedinelý v stredoeurópskom priestore – patrí ku kľúčovým projektom galérie. Jeho aktérmi boli Bohdan Hostiňák (1968) a László Szotyory (1957). V ich odlišne zameranej tvorbe sa objavujú analogické témy a postupy vyrastajúce z podobných spoločensko-historických skúseností a zaujatia maľbou. Hoci sa nikdy nestretli, spája ich meditatívny, jemne ironický pohľad, oddanosť závesnému obrazu, záľuba v tradičných maliarskych technikách, erbových motívoch a sugestívnej symbolike. Projekt bol koncipovaný ako komunikatívna hra s prvkami retrospektívy – kde jednotlivé témy vzájomne korešpondovali a dopĺňali sa. Previedol od 90-tych rokov po súčasnosť – zdôraznil styčné body a odlišnosti tvorby autorov. Obaja čerpajú z dejín umenia a veľkých tém, vytvárajúc nadčasové kompozície, presýtené vlastnou symbolikou. Maľujú z vnútornej nevyhnutnosti – nezávisle od aktuálnych trendov maľby. Ich diela predstavujú maľované rébusy, podobenstvá či vizuálne metafory. Obklopuje ich atmosféra tajomstva a melanchólie. Tajomstvo je súčasťou príbehu – zahŕňa odkaz na fragmentárnosť poznania. U oboch autorov dominantné miesto zaujíma meditatívna krajina – ako dejisko symbolických nadčasových udalostí. Ženské postavy odkazujú u nich buď na arkadický vek nevinnosti a sublimovanú zmyselnosť, alebo sú nositeľkami zložitých symbolických významov a personifikáciami mýtu krásy. Zvieratá, červy, larvy – predstavujú prechodné formy bytia – alebo vyjadrujú elementárnu silu inštinktov. Tvoria kontrasty k civilizačným výdobytkom. Veľkou témou, ktorá sa tiahne ich tvorbou je téma harmónie a kontrastu – konfrontácia a komplementárnosť protikladov, ktorá dodáva dielam existenciálny rozmer, napätie a dynamiku. Diela oboch umelcov sú nesmierne kompaktibilné – ich dialóg obohatil slovensko-maďarský výtvarný kontext o nové poznatky.
U dodávateľa
11,00 €

Rokko Juhász - Kozmonomád


Katalóg výstavy performera, básnika a organizátora festivalov Rokka Juhásza (1963) predstavuje výber z jeho performerskej dráhy z uplynulých rokov (2013 – 2023). Jeho aktivity sa realizujú najmä na zahraničných intermediálnych platformách, projektoch a rezidenčných pobytoch. Všestranného tvorcu s viacerými identitami, možno považovať za duchovného dediča novozámockého rodáka, avantgardistu Lajosa Kassáka (1887 – 1967). Hlásil sa k nemu vo svojej tvorbe a v rôznych projektoch (Kassák mail art, 1987, Album Kassákov kód, 2007). V roku 1987 s Ilonou Németh, Ottom Mészárosom a Attilom Simonom, si založili skupinu STÚDIÓ ERTÉ, vytvorili platformu pre experimentálne žánre a organizovali medzinárodné festivaly intermediálneho umenia (1988 – 2018), ktoré vošli do dejín pod názvom Transart communication. Katalóg glosuje jeho performerskú dráhu za uplynulé desaťročie. V tomto období sa zúčastnil diania na medzinárodnej scéne, ako etablovaný aktér performerskej špičky. Ťažisko výstavy tvorili ikonické performance (Ľudský hľadinomer, 2013, Budapešť; Kto si ty Piri? 2015 – 2023, Machu Picchu, Oaxaca, New York, Jeruzalem, Hongkong; Čakanie na zázrak, 2015, Jeruzalem, 2016 Budapešť; Transport času, 2016, Lijiang; Národné sny, 2016, Changsha; Niečo sa stane, 2018, Bratislava – Viedeň; Macondo I.- II., 2022, Praha, Jáger), v ktorých autor skúmal reakcie okolia, problém národnej či kultúrnej identity, zdieľania vedomostí a pocitov, zásadné otázky existencie, fungovanie pamäte, plynutia času – uvažoval o univerzálnych otázkach v univerzálnych kategóriách - v rámci vlastnej subjektívnej histórie, „stredoeurópanstva“ a cestovateľa. Od roku 2011 Rokko Juhász sa stal cestovateľom medzi svetmi - kozmonomádom – naplno rozvinul rolu sprostredkovateľa „kultúrnej misie“ a transkultúrneho dialógu. Prostredníctvom performance prepája rôzne krajiny s rôznymi spoločenským systémami a kultúrnymi tradíciami – od Číny, Thajska, Indie, Chile, Peru, Izrael, Bangladéš, Tajvan, Argentínu – po Mexiko – zdieľa vlastné skúsenosti a systém hodnôt.
U dodávateľa
16,50 €

Žofia Dubová: Niekde medzi miestom a obrazom


Katalóg nadväzuje na výstavu Žofie Dubovej. Obsahuje výber diel z uplynulých troch rokov, predovšetkým najnovšie diela, z ktorých niektoré boli prvýkrát predstavené. Sú v ňom zastúpené veľkoformátové maľby na plátne, akvarely na papieri, maľby na skle, ale aj inštalácie z objektov vznikajúcich spojením plátna a skla. Žofia Dubová sa venuje najmä maľbe a téme krajiny. Zaujíma ju maľba v rôznych formách a médiách. Vedie dialóg s krajinou, ktorá je pre ňu nevyčerpateľnou témou. Inšpiráciou sú jej predovšetkým osobné zážitky z pobytu v krajine. V jej dielach sa objavujú motívy hôr, jazier, lavín, sopiek, prírodných živlov a úkazov. Niekedy sa jedná o konkrétne miesta, inokedy o mentálne krajiny. Pri práci využíva kombinované techniky - okrem samotnej maľby, plátno vyšíva, používa ceruzky či fixky. Zaujímajú ju hranice obrazu a možnosti jeho prekročenia.
U dodávateľa
11,00 €

Francúzska a nizozemská grafika do roku 1900 z daru Ernesta Zmetáka a Danice Zmetákovej


Katalóg k výstave sérii starej grafiky zo zbierok Ernesta Zmetáka a Danice Zmetákovej. Je zameraný na vzťahy dvoch kultúrnych oblastí – francúzskej a nizozemskej – ako sa inšpirovali a zároveň si zachovali vlastnú identitu. Výber diel poskytol prehľad od biblických príbehov, videných očami protestantov v 17. storočí, k ničím nerušenej hravosti a roztopašnosti francúzskeho rokoka 18. storočia až do začiatkov revolučných premien v 19. storočí. Francúzi vtedy naplno využili novoobjavené grafické techniky a tlačiarenské postupy, vytvorili z nich účinný nástroj politickej satiry alebo propagandy hospodárskych či technologických úspechov. Na druhej strane holandskí grafici 19. storočia sa snažili o dokonalé ovládnutie nových grafických techník a obnoviť slávu flámskych majstrov 16. a 17. storočia. Najstaršia francúzska grafika v kolekcii je dielom Leonarda Gautiera a reprodukuje Michelangelov Posledný súd zo Sixtínskej kaplnky. V súbore prevládali práce rytcov a litografov 18. a 19. storočia. Napríklad: významného portrétistu Françoisa Chéreaua (1680 – 1729), jedného z najznámejších medirytcov francúzskeho rokoka Jacquesa-Philippea Le Basa (1707 – 1783), Claudea Augustinea Duflosa (1700 – 1786), syna známeho medirytca Claude Augustin Duflos (1665 – 1727), maliara a medirytca Philliberta Louisa Debucourta (1756 – 1832), Louisa Jacquesa Beaublého (činného 1801 – 1819) alebo medirytca Charlesa Alberta Waltnera (1846 – 1925). Raritou je portrét kniežaťa Christiana von Hardenburg (1808), vyhotovený technikou „physionotrace“, ktorú si nechal patentovať Edme Quénedey (1756 – 1830). Väčšia kolekcia portrétov vyhotovených touto technikou, sa nachádza v Britskom múzeu v Londýne. Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch, je na Slovensku jedinou zbierkotvornou inštitúciou, ktorá uchováva takýto exemplár. Z diel nizozemskej proveniencie boli zastúpené práce Jana Ditmaera (1538/1558 – 1603), Adriaena Collaerta (1560 – 1618), Willema van Swanenburgha (1580 – 1612), Adriaena van Ostade (1610 – 1685), Pietra van Lissebettena (1630 – 1678), Jacoba Peetersa (1637 – 1695), Valentina Lefebvreho (1642 – 1682), ale aj mladších autorov, napríklad Jana Punta (1711 – 1779).
U dodávateľa
22,00 €

Jiří Surůvka. ARTKIOSK / Mona


Katalóg výstavy, ktorá pre protipandemické opatrenia bola zrušená Publikácia tak sčasti nahrádza prezentáciu českého umelca na slovenskej scéne. Doc. Mgr. Jiří Surůvka (nar. 1961 v Ostrave) je popredný český umelec, performer, kurátor a vysokoškolský pedagóg. Absolvent Pedagogickej fakulty OU v Ostrave (1991). Od začiatku 90. rokov sa presadil ako kľúčová postava ostravskej scény s medzinárodným uznaním. Známy je tiež ako jeden zo spoluzakladateľov kabaretu Návrat mistrů zábavy (1998), medzinárodného festivalu performance Malamut (1994) alebo výstavného projektu Kolmo k ose. Je členom skupiny František Lozinki (od 2005). V roku 2015 získal Cenu od V. Havlíka pre českého umelca nad 35 rokov. V súčasnosti vyučuje na Fakulte umení Ostravskej univerzity v Ostrave, je vedúcim Ateliéru video, intermédií a performance. Žije a tvorí v Ostrave. Katalóg predstavuje vybrané diela z intermediálneho artkiosku Jiřího Surůvky. Jeho osobitosťou sú predovšetkým aktivistické a performatívne umenie, ktoré sa prelieva do iných médií a obrazových podôb, ale aj osobitý digitálny print-airbrush na riedke syntetické plátno, ktoré dáva jeho obrazovým postavám podivné čaro. Projekt vrátane vydania katalógu podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia.
U dodávateľa
5,00 €

Mediátor Luzsica


Katalóg nadväzuje na rovnomennú výstavu, ktorá sa v Galérii umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch konala od apríla do augusta 2020. V programe galérie hrá kľúčovú rolu mapovanie výtvarných dejín regiónu a slovensko-maďarských vzťahov. Storočnicu novozámockého rodáka Lajosa Luzsiczu (1920 2005) si galéria pripomína prehľadom jeho umeleckoorganizátorských aktivít na slovensko-maďarskej scéne. Prvýkrát načrtáva kontexty dvojkoľajnej dráhy výtvarníka-organizátora formou retrospektívy odkrývajúc nové súvislosti. Výtvarné začiatky Lajosa Luzsiczu sa spájajú s podnetným multikultúrnym prostredím rodného mesta v časoch prvej Československej republiky. Na gymnáziu ho učil maliar, zberateľ, znalec folklóru a zakladateľ múzea János Thain, ktorý ho upozornil na výstavy českých a slovenských umelcov v meste. Ako študent sa pohyboval v kruhu miestnej bohémy, ku ktorej patrili maliari Ernest Zmeták a Károly Vágovits a básnik István Nagyfalussy. Na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (1940 1947) počas štúdií u Vilmosa Aba-Nováka, Bélu Kontulya a Jánosa Kmettyho, prešiel tradičným školením orientovaným na prejavy neoklasicizmu a moderny. Zásadný význam pre neho mali skúsenosti vo francúzskych zajateckých táboroch, ktoré zažil ako vojak počas druhej svetovej vojny (1945 1946). Po návrate dokončil štúdiá, pôsobil v Tatabányi (1947 1950), kde založil Slobodnú výtvarnú školu Baník. Text Heleny Markuskovej sa opiera o archívne dokumenty a fotodokumentáciu z archívu galérie, zverejnené po prvýkrát. Prostredníctvom nich interpretuje Luzsicovo pôsobenie najmä v 50. a 80. rokoch minulého storočia, ale aj v 90. rokoch, teda v období mečiarizmu, keď sa snažil o zlepšenie slovensko-maďarských vzťahov a dokonca inicioval založenie Galérie súčasného umenia v Dunajskej Strede (1994 1997). Pripomína, že uvažoval aj o založení Galérie súčasného Slovenského umenia v Békéscsabe Výstava a vydanie katalógu boli zrealizované vďaka finančnej podpory Fondu na podporu kultúry národnostných menšín.
U dodávateľa
5,00 €

The Happy Girl. The Unhappy Girl.


Publikácia je nominovaná na výročnú cenu časopisu Pamiatky a múzeá 2020. Vydaniu katalógu predchádzala rovnomenná výstava, nad ktorou prevzalo záštitu Britské veľvyslanectvo na Slovensku. Aj tento edičný projekt bol podporený z verejných zdrojov Fondom na podporu umenia. Slovenský text vrátane registrov a konkordancie sprevádza anglický preklad. Zahŕňa všetky grafické diela vo fonde galérie, ktoré s Britskými ostrovmi spája autor predlohy, rytec alebo vydavateľ. Sú zoradené v súvislostiach, ktoré naznačila štruktúra zbierky, teda sčasti chronologicky, sčasti tematicky, resp. vzhľadom na žáner. Najstaršie listy pochádzajú z knižného vydania Vergíliových veršov v anglickom preklade Johna Drydena z roku 1697. Ďalším relatívne uceleným súborom grafických listov je sedem vedút s najvýznamnejšími architektonickými dielami v Dubline od dielo popredného írskeho grafika a rytca Jamesa Maltona, ktoré vytvoril v 90. rokoch 18. storočia. V kolekcii však prevládajú portréty. Ilustrujú dejiny ostrovnej monarchie v dobe, keď vznikli. To bol účel, pre ktorý ich v 19. storočí vydával Hermann Julis Meyer ako súčasť populárnych konverzačných príručiek. Pozornosť však treba obrátiť najmä na veľký grafický list, reprodukujúci podobizeň vojvodkyne z Devonshiru od Joshua Reynoldsa. Katalóg voľne nadväzuje na katalóg talianskej grafiky z roku 2019. Na záver vysvetlenie: zelená farba obálky je farbou zberateľskej pečiatky Ernesta Zmetáka.
U dodávateľa
20,00 €

Študentské roky Ernesta Zmetáka


Katalóg bol vydaný k výstave, ktorá prebehla v galérii od 28. 3. 2019 do 11. 5. 2019. Začiatky výtvarníkov zohrávajú často kľúčový význam. Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch venuje zvýšenú pozornosť tvorbe svojho zakladateľa a darcu zbierok Ernesta Zmetáka (1919-2004), významnej osobnosti slovenského výtvarného umenia 20. storočia. Pri príležitosti 100. výročia jeho narodenia predstaví výstavu zameranú na roky štúdií a ranú tvorbu (1937-1952). Katalóg obsahuje kurátorský text v slovenskom, maďarskom a anglickom jazyku, biografiu umelca a farebné reprodukcie vystavených diel.
U dodávateľa
2,00 €

Rodinné striebro


Katalóg bol vydaný k výstave, ktorá prebehla v galérii od 5. 12. 2019 do 25. 1. 2020. Pri jubileách galérií dobrým zvykom bývajú bilančné výstavy, kde sa kurátori inštitúcie ohliadnu za uplynulými rokmi zhodnotia situáciu a skladajú účty verejnosti. Predstavia ako v rámci svojich možností napĺňajú jednu z kľúčových úloh galérie: zveľaďovanie zbierkového fondu. Po dlhých rokoch výstava i katalóg sú odpočtom o mimoriadne úspešnej ére, ojedinelej v dejinách galérie. Predstavujú nielen ikonické kúsky, ale aj nenápadné diela, prekvapivé rozvetvenia. Prinášajú metaforické rodinné striebro bez ironických konotácií v podobe vecného konštatovania. Katalóg obsahuje kurátorský text, farebné reprodukcie vystavených diel a predstavuje jednotlivých umelcov.
U dodávateľa
20,00 €

Marián Mudroch - Zrkadlenie tmy


Katalóg bol vydaný k výstave, ktorá prebehla v galérii od 16. 5. 2019 do 22. 6. 2019. Výstava Mariána Mudrocha v Galérii umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch má názov Zrkadlenie tmy. Mudroch na nej prezentuje výtvarné práce z niekoľkých konceptuálnych projektov rôzneho tematického zamerania. Katalóg obsahuje kurátorský text v slovenskom a anglickom jazyku, biografiu umelca a farebné reprodukcie vystavených diel.
U dodávateľa
10,00 €

Talianska grafika


Katalóg bol vydaný k rovnomennej výstave, ktorá prebehla v galérii od 24. 1. 2019 do 23. 3. 2019. Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch spravuje vo svojom fonde aj početné grafické diela pochádzajúce z daru Ernesta Zmetáka a Danice Zmetákovej. Tento katalóg zahŕňa všetky, ktoré boli predstavené verejnosti počas dvoch na seba nadväzujúcich výstav: Talianska grafika (18. 1. 18. 3. 2018) a Talianska grafika II (24. 1. 23. 3. 2019). Katalóg obsahuje kurátorský text v slovenskom jazyku a farebné reprodukcie vystavených diel.
U dodávateľa
20,00 €

Jedna fascinujúca zbierka - Egy csodálatos gyűjtemény. A Fascinating Colletion


Celofarebná publikácia je prvým výpravným sprievodcom po stálej expozícii Galérie umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch. Predstavuje stručný pohľad do dejín zbierky, ako sa z nej stala verejná galerijná inštutúcia, ktorá si našla svoje miesto medzi odborníkmi či milovníkmi umenia. Najstaršie diela pochádzajú zo 16. storočia, prevažujú krajinomaľby a portréty, zastúpené sú aj diela s kresťanskou ikonografiou, s antickou mytológiou alebo s profánnymi motívmi. Výber postupne prechádza k dielam európskeho umenia 19. storočia. Bez nadsázky možno povedať, že novozámocká zbierka je najucelenejším a najbohatším prehľadom malieb maďarských umelcov druhej polovice 19. storočia a prvej polovice 20. storočia. Dopĺňajú ho ukážky z tvorby významných slovenských maliarov.
Na sklade 1Ks
12,00 €

Noteboom


Katalóg k retrospektívnej výstave s názvom Noteboom, ktorá sa konala na pôde Galérie umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch v čase od 20. 5. do 19. 6. 2010. Milota Havránková je poprednou predstaviteľkou súčasnej slovenskej fotografie. Publikácia je prierezom jej tvorby z rokov 1965–2009. Od nástupu na umeleckú scénu je jej tvorba výnimočná v odlišnosti výtvarného jazyka od aktuálnych trendov. Rezignuje na priamu fotografiu a jej doménou je inscenovaná a manipulovaná fotografia. Hľadá nové možnosti fotografie, nové výrazové prostriedky, presahy do iných médií, technológie spracovania i transformovanie fotografie do netradičných materiálov.
Na sklade 1Ks
10,00 €

Z depozitára


Katalóg výstavy na pôde Galérie umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch, ktorá trvala od 26. 1. do 18. 3. 2017. Bolo predstavených 35 olejomalieb zo 17. až 19. storočia z daru Ernesta a Danice Zmetákovcov. Viaceré sú vystavené po prvý raz, niektoré neboli publikované: napríklad Smrť sv. Alexia z Edessy, potréty baróna Splényiho a jeho manželky, maďarského básnika a dramatika Mihálya Vörösmartyho, grófa Mihálya Esterházyho, grófky Henriety Erdödyovej. Podarilo sa presne identifikovať dobové kópie diel Clauda Jospeha Verneta a Johanna Carla Lotha. Diela Johanna Lucasa Krackera a Jana de Mompera boli nedávno zreštaurované.
Na sklade 1Ks
6,00 €