! Doprava ZADARMO už od 20 € !

Poradca, s.r.o. strana 77 z 81

vydavateľstvo

Zákony 2023 III. Aktualizácia III/2 - Zákon o pomoci v hmotnej núdzi


Cieľom novely zákona o hmotnej núdzi je upraviť podmienky poskytovania pomoci v hmotnej núdzi tak, aby bola pomoc v hmotnej núdzi adresnejšia, efektívnejšia, a aby mala motivačný efekt voči jej príjemcom vymaniť sa z hmotnej núdze. Zmeny obsiahnuté v novele zákona sú aj výsledkom dlhoročných skúseností úradov práce, sociálnych vecí a rodiny z aplikačnej praxe a zahŕňajú tiež niektoré odporúčania odbornej verejnosti vyplývajúce napr. z revízie výdavkov na skupiny ohrozené chudobou alebo sociálnym vylúčením. Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatných novelách Zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi – po novele zákonom č. 65/2023 Z. z. (druhá novela) UPOZORNENIE NA ZMENU! Zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce – po novele zákonom č. 50/2023 Z. z. (druhá novela) Zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti – po novele zákonom č. 65/2023 Z. z. (prvá novela) Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení – po novele zákonom č. 65/2023 Z. z. (prvá novela) a po novele zákonom č. 71/2023 Z. z. (druhá novela) Zákon č. 601/2003 Z. z. o životnom minime – po novele zákonom č. 65/2023 Z. z. (prvá novela) Najzásadnejšie zmeny zákona o hmotnej núdzi sa týkajú zrušenia osobitného príspevku, ktorý bude riešený samostatne v rámci politiky aktívnych opatrení na trhu práce. Zviedli sa aj zmeny v oblasti posudzovania niektorých druhov príjmov, rozšírenie okruhu osôb, na ktoré sa nevzťahuje povinnosť zabezpečiť si príjem vlastnou prácou o osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, ktoré sú odkázané na pomoc inej osoby, či umožnenie poskytnutia jednorazovej dávky aj pre domácnosti, ktoré sú v hmotnej núdzi, ale pomoc v hmotnej núdzi sa im neposkytuje. Novela zákona rieši aj niektoré z aplikačných problémov, ktoré sa vyskytli počas dlhoročnej aplikačnej praxe, zvyšuje mieru ochrany poskytovanej niektorým osobám a taktiež sa zameriava na zjednodušenie postupov a uľahčenie prístupu k pomoci v hmotnej núdzi pre niektoré osoby, ktoré napr. z dôvodu vlastníctva starých motorových vozidiel, ktoré nevedia predať, nesplnili podmienky nároku na pomoc v hmotnej núdzi. Zaviedli sa tiež úpravy - zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov, čím sa zjednotí zúčtovanie niektorých dávok sociálneho poistenia s pomocou v hmotnej núdzi, - zákona č. 601/2003 Z. z. o životnom minime a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, kde sa ustanovilo tehotenské nepovažovať za príjem, - zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov obsahujúci právnu úpravu nového aktívneho opatrenia na trhu práce, - zákona č. 544/2010 Z. z. o dotáciách v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, v ktorom sa zvýšila dotácia na zabezpečenie výkonu osobitného príjemcu.
U dodávateľa
2,28 € 2,40 €

Zákony 2023 I. Aktualizácia I/1 - daňové a účtovné zákony


Cieľom predkladanej právnej úpravy je rozšírenie okruhu zákonom uznateľných daňových výdavkov o výdavky vynaložené na prevádzku vlastných materských škôl a zariadení starostlivosti o deti do troch rokov veku dieťaťa... Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatnej novele: – Zákon č. 595/2001 Z. z. o dani z príjmov Upozornenie na zmenu zákona: – Zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) – Zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku – Zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty – Zákon č. 530/2011 Z. z. o spotrebnej dani z alkoholických nápojov – Zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch Zákon č. 595/2001 Z. z. o dani z príjmov V súčasnosti, keď podnikom chýbajú pracovné sily, je ťažké začleniť matky malých detí do pracovného procesu, pretože tieto matky majú problém umiestniť svoje deti do materských škôl a zariadení starostlivosti o deti do troch rokov veku dieťaťa. Štát nemá k dispozícií veľa rýchlo realizovateľných možností riešenia tohto stavu. Jedným zo spôsobov ako by však zamestnávatelia mohli byť štátom motivovaní sami z vlastných súkromných zdrojov takéto typy zariadení (podnikové materské školy a jasle) vytvárať, sú daňové nástroje. Ak vezmeme do úvahy, že dnes takéto typy zariadení (podnikové materské školy a jasle) nemáme, resp. je ich iba zanedbateľné minimum, vplyvy na verejné financie síce budú, ale budú minimálne. Okruh daňových výdavkov sa rozširuje o výdavky vynaložené na pracovné a sociálne podmienky a starostlivosť o zdravie vynaložené na prevádzku vlastných materských škôl a zariadení starostlivosti o deti do troch rokov veku dieťaťa. Dôvodom je snaha motivovať súkromný sektor, aby vytváral podnikové materské školy a jasle z vlastných zdrojov.
U dodávateľa
4,28 € 4,50 €

Zákony 2023 II. Aktualizácia II/2 - Exekučný poriadok


Základným cieľom právnej úpravy novely exekučného poriadku je zrýchliť a zefektívniť vedenie exekúcií na uspokojenie práv na nepeňažné plnenie, ako aj zefektívniť právnu úpravu vynucovania iných povinností nevyhnutných pre ukončenie exekučného konania. V tejto súvislosti sa zaviedli tzv. donucovacie opatrenia, ktorými majú byť peňažná pokuta, zadržanie vodičského preukazu, zadržanie osvedčenia o evidencii vozidla a použitie technických prostriedkov brániacich užívaniu veci. Tieto donucovacie opatrenia budú aplikovateľné nielen pri vynucovaní plnenia povinnosti súčinnosti (v tomto prípade však len donucovacie opatrenie v podobe peňažnej pokuty) a povinnosti uskutočniť vyhlásenie o majetku, ale aj v exekučných konaniach vedených na uspokojenie práv na nepeňažné plnenie, ako aj v exekúcii na vymoženie pohľadávky na výživnom (v súvislosti s čím súčasne dochádza k vypusteniu právnej úpravy exekúcie zadržaním vodičského preukazu). Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatných novelách Zákon č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (exekučný poriadok) – po novele zákonom č. 48/2023 Z. z. (prvá novela) UPOZORNENIE NA ZMENU! Zákon č. 274/2017 Z. z. o obetiach trestných činov – po novele zákonom č. 49/2023 Z. z. (prvá novela) Zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok – po novele zákonom č. 49/2023 Z. z. (prvá novela) V súvislosti so zabezpečením zrýchlenia a zefektívnenia exekučného konania sa v exekučnom poriadku zaviedla zmena a doplnenie právnej úpravy výkonu exekúcie na uspokojenie práv na nepeňažné plnenie. Okrem uvedeného sa zaviedli aj niektoré úpravy, ktoré majú za cieľ zefektívniť vedenie exekučného konania a posilniť postavenie oprávneného v exekučnom konaní.
U dodávateľa
3,14 € 3,30 €

Poradca č. 13/2023 - Zákon o službách zamestnanosti s komentárom


Novela zákona sa zaoberá najmä revíziou právneho rámca poskytovania finančných príspevkov v rámci AOTP za účelom zlepšenia ich efektívnosti a účinnosti. V tomto zmysle sa ustanovilo - nahradiť príspevok na vzdelávanie a prípravu pre trh práce, ktoré si zabezpečil z vlastnej iniciatívy príspevkom na podporu rekvalifikácie uchádzača o zamestnanie. Úprava reaguje na strategický cieľ vyplývajúci zo Stratégie celoživotného vzdelávania a poradenstva na roky 2021 – 2030, pomôcť ľuďom rozvíjať si zručnosti na rýchlo sa meniacom trhu práce, ktorí si potrebujú neustále dopĺňať svoje vedomosti, zručnosti a kompetencie, pretože ich vzdelanie a odborná príprava nepostačujú na splnenie aktuálnych alebo očakávaných potrieb trhu práce. Nový dopyt uchádzačov o zamestnanie po zvyšovaní úrovne zručností a rekvalifikáciách vzniká aj v dôsledku zelenej a digitálnej transformácie, - zmeniť charakter Príspevku na aktivačnú činnosť formou menších obecných služieb pre obec alebo formou menších služieb pre samosprávny kraj na fakultatívny, t. j. nenárokový, ako aj upraviť obdobie podpory najviac na šesť kalendárnych mesiacov v rozsahu najviac 20 hodín týždenne s možnosťou predĺženia ich vykonávania najviac o ďalších šesť kalendárnych mesiacov. Cieľom je uplatnenie intenzívnejšieho prístupu pri udržiavaní pracovných návykov a rozvoji zručností dlhodobo nezamestnaného občana, ktorý je členom domácnosti, ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi a tiež skrátenie obdobia, počas ktorého nesmie byť v pracovnoprávnom vzťahu, - zjednotenie systému určovania výšky príspevku pri poskytovaní príspevku na samostatnú zárobkovú činnosť (SZČ) pre všetky kraje SR nevynímajúc Bratislavský kraj a skrátenie povinnosti prevádzkovať SZČ nepretržite najmenej tri roky na dva roky po poskytnutí príspevku, - zjednotiť AOTP zamerané na podporu zamestnávania znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie (§ 50, § 50j, § 51a) a väčší dôraz klásť na podporu zamestnávania najviac ohrozených skupín na trhu práce, občanov starších ako 50 rokov veku, dlhodobo nezamestnaných a nízkokvalifikovaných občanov alebo uchádzačov o zamestnanie mladších ako 30 rokov veku, ktorí sú významne ohrození na trhu práce, - zvýšiť atraktívnosť príspevku na vykonávanie absolventskej praxe (§ 51) pre absolventov škôl úpravou paušálnej výšky príspevku zo 65 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu na sumu životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu, - vypustenie príspevku na presťahovanie za prácou (§ 53c), nakoľko príspevok má takmer rovnocenné zameranie, ako v prípade poskytovania príspevku na podporu mobility za prácou podľa § 53a.
U dodávateľa
8,08 € 8,50 €

Sto otázok a odpovedí - Sociálne zabezpečenie, automobil


Podľa Zákonníka práce vzniká zákonný nárok na odstupné a odchodné len zamestnancovi pracujúcemu na základe pracovnej zmluvy. Viac sa dočítate v kapitole venovanej sociálnemu zabezpečeniu. Problematike využívania automobilu v podnikaní aj na súkromné účely, odpisovania automobilu, uplatňovania daňových výdavkov, spotrebe PHL alebo dani z MV sa venujeme v ďalšej kapitole. Titul obsahuje: 1. Novelizované zákony právne predpisy Nariadenie vlády č. 62/2023 Z. z. o príspevku za poskytnutie ubytovania odídencovi v súvislosti so situáciou na Ukrajine Vyhláška č. 75/2023 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na zariadenia pre deti a mládež Opatrenie MPSVaR SR č. 88/2023 Z. z. o sumách základnej náhrady za používanie cestných motorových vozidiel pri pracovných cestách 2. Sociálne zabezpečenie Odstupné a odchodné Rekreácie Dôchodkové sporenie Stravovanie podnikateľa Stravovanie zamestnancov Daňový bonus 3. Automobil Automobil využívaný na osobné potreby Daň z motorových vozidiel Automobil v účtovníctve. Odstupné a odchodné Výška odstupného je v Zákonníku práce odstupňovaná v závislosti od trvania pracovného pomeru ako aj od skutočnosti, či k skončeniu pracovného pomeru dochádza výpoveďou zamestnávateľa alebo dohodou so zamestnancom. Zamestnancovi, s ktorým zamestnávateľ skončí pracovný pomer výpoveďou z vyššie spomínaných alebo z dôvodu, že zamestnanec stratil vzhľadom na svoj zdravotný stav podľa lekárskeho posudku dlhodobo spôsobilosť vykonávať doterajšiu prácu, patrí pri skončení pracovného pomeru odstupné... • Rekreácie Príspevok na rekreáciu môže poskytnúť zamestnancovi aj zamestnávateľ, ktorý zamestnáva menej ako 50 zamestnancov. Nárok na príspevok na rekreáciu majú aj zamestnanci, ktorí sú na materskej dovolenke, rodičovskej dovolenke. Zamestnanci, ktorí sú napr. dlhodobo uvoľnení na výkon verejnej funkcie, nárok na príspevok na rekreáciu nemajú. Rovnako nárok na príspevok na rekreáciu nemá zamestnanec vykonávajúci prácu na základe dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru. Splnenie podmienok na poskytnutie príspevku na rekreáciu sa posudzuje ku dňu začatia rekreácie. Počet zamestnávaných zamestnancov predstavuje priemerný evidenčný počet zamestnancov za predchádzajúci kalendárny rok... • Stravovanie podnikateľa Daňovník vykonávajúci podnikateľskú alebo inú samostatnú zárobkovú činnosť môže uplatňovať do daňových výdavkov aj výdavky na vlastné stravovanie za každý odpracovaný deň v kalendárnom roku vo výške 55 % sumy ustanovenej na kalendárny deň pre časové pásmo 5 až 12 hodín podľa zákona o cestovných náhradách, čo je v roku 2023 vo výške 3,74 eura za každý odpracovaný deň daňovníka. Tieto výdavky na vlastné stravovanie daňovníka nie je daňovník povinný preukazovať dokladom o nákupe stravy alebo stravovacej poukážky… • Automobil využívaný na osobné potreby V zmysle ustanovenia § 19 ods. 2 písm. t) ZDP možno ako daňové výdavky uplatniť výdavky na obstaranie, technické zhodnotenie, prevádzkovanie, opravy a udržiavanie majetku, okrem výdavkov na osobnú potrebu podľa § 21 ods. 1 písm. i) ZDP, výdavkov súvisiacich s nehnuteľnosťami a zamestnávateľa, ktorý uplatňuje postup podľa § 5 ods. 3 písm. a) ZDP, a to: • vo forme paušálnych výdavkov vo výške 80 %, ak je tento majetok využívaný aj na súkromné účely...
Na sklade 3Ks
11,31 € 11,90 €

DUO 6-7 / 2023 - Sponzorské príspevky


V roku 2023 fyzická a právnická osoba uplatní rôzne sadzby dane z príjmov. O aké sadzby sa jedná a v akých prípadoch sa uplatňujú sa dočítate v príspevku Sadzba dane z príjmov FO a PO. Ako je to v prípade poskytnutia sponzorských príspevkov z pohľadu dane z príjmov a ako má postupovať podnikateľ – FO, ktorý sa rozhodne ukončiť svoju podnikateľskú činnosť? • Sponzorské príspevky Spôsob zahrnovania príjmov do základu dane u daňovníka, ktorý účtuje v sústave JÚ alebo, ktorý vedie daňovú evidenciu podľa § 6 ods. 11 ZDP je obsiahnutý v rámci § 17 ods. 3 písm. k) ZDP, podľa ktorého sa do základu dane nezahŕňa príjem na základe zmluvy o sponzorstve v športe v zdaňovacom období, v ktorom ho prijal, ak nebol použitý na úhradu daňových výdavkov... • Sadzba dane z príjmov FO Sadzba dane z príjmov vo výške 15 % je zavedená pre FO s vybranými druhmi príjmov. Sú nimi príjmy (výnosy) podľa § 6 ods. 1 a 2 ZDP, čiže príjmy z podnikania alebo inej samostatnej zárobkovej činnosti. Ak fyzická osoba, ktorá má aj iné druhy príjmov, okrem príjmov z podnikania a inej samostatnej zárobkovej činnosti, môže uplatniť 15 % sadzbu len na príjmy podľa § 6 ods. 1 a 2 ZDP. Uvedené však platí za predpokladu, že FO spĺňa podmienky na uplatnenie 15 % sadzby dane (ak dosiahla príjmy neprevyšujúce sumu 49 790 eur). Na ostatné druhy príjmov použije sadzbu dane vo výške (19 % alebo 25 %). Bez ohľadu na hranicu príjmov 49 790 eur... • Lehoty v daňovom konaní Lehoty určené správcom dane sú lehoty, ktoré na vykonanie určitých procesných úkonov určí správca dane. Môže tak urobiť v prípade, ak zákon pre určitý právny úkon neustanovuje zákonnú lehotu alebo ak priamo zákon stanovuje, že na vykonanie procesného úkonu určí primeranú lehotu správca dane. Pojem „primeraná lehota“ zákon nedefinuje. Spravidla by táto lehota nemala byť kratšia ako 8 dní...
U dodávateľa
18,24 € 19,20 €

PaM 6-7 / 2023 - Dotácie v čase energetickej krízy


aDotácie v čase energetickej krízy V dôsledku cenového nárastu v energetike dochádza aj k nevyhnutnému nárastu vstupných nákladov firiem a verejného sektora. V súvislosti s podporou štátu prostredníctvom Ministerstva hospodárstva SR bol prijatý zákon o poskytovaní dotácií na pokrytie dodatočných nákladov v dôsledku zvýšenia cien plynu a elektriny a dotáciu na pokrytie rozdielu cien tepla. Generálny pardon – Sociálna poisťovňa Sociálna poisťovňa nepredpíše penále alebo odpustí povinnosť zaplatiť predpísané penále, ktoré sa viaže na dlžné poistné a dlžné príspevky na starobné dôchodkové sporenie podľa osobitného predpisu za celé obdobie pred 1. júlom 2022, splatné do 31. januára 2023, ak toto dlžné poistné a dlžné príspevky na starobné dôchodkové sporenie bude v plnom rozsahu zaplatené do 31. augusta 2023. Rodinné podnikanie Od 1. júla 2023 dochádza k zásadným zmenám v rodinnom podnikaní i na Slovensku. Zákon č. 494/2022 Z. z., ktorým sa upravujú a dopĺňajú niektoré ustanovenia zákona č. 112/2018 Z. z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch zavádza pre rodinnú firmu pojem rodinný podnik. Ide o obchodnú spoločnosť, družstvo alebo fyzickú osobu – podnikateľa. Nový spôsob zakladania s.r.o. Od 1. februára 2023 môžu podnikateľské subjekty zakladať spoločnosť s ručením obmedzeným a tiež podnik zahraničnej právnickej osoby alebo organizačnú zložku podniku zahraničnej právnickej osoby zjednodušeným elektronickým spôsobom, ktorý má podstatne priaznivo prispieť k zrýchleniu a zefektívneniu celého procesu založenia spoločnosti. Oznamovacie povinnosti voči ZP a SP Oznamovacie povinnosti o zmene platiteľa poistného plní zamestnávateľ voči zdravotnej poisťovni pod príslušným kódmi, ktorými oznamuje začiatok a koniec platnosti príslušnej kategórie platiteľa poistného. Pri čerpaní materskej, otcovskej a rodičovskej dovolenky dochádza na účely sociálneho poistenia aj k vzniku vylúčenia povinnosti platiť poistné a k prerušeniu povinného poistenia. Starobné a životné poistenie Príspevky na životné poistenie, ktoré platí zamestnávateľ za svojho zamestnanca sú predmetom dane z príjmu zamestnanca, nie sú od dane z príjmu oslobodené a teda na strane zamestnanca pôjde o zdaniteľný príjem.
U dodávateľa
13,11 € 13,80 €

Lacná kniha Zákony 2019 III aktualizácia III 1 - Úplné znenie po novele - Zákon o pomoci v hmotnej núdzi, Zákon o sociálnom poistení, Zákon o inšpekcii práce (-90%)


Publikácia obsahuje nielen prehľad legislatívnych zmien v úplnom znení zákonov, ale aj nadobudnutie ich účinností. Je určená nielen personalistom, mzdovým účtovníkom, živnostníkom, podnikateľom, zamestnávateľom, zamestnancom, ale i obecným úradom. Aktualizácia III/1 obsahuje: Úplné znenie po zmenách: - Zákon o pomoci v hmotnej núdzi - Zákon o sociálnom poistení - Zákon o inšpekcii práce, Upozornenie na zmenu: - Zákon o službách zamestnanosti - Zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení V zákone o pomoci v hmotnej núdzi sa prijali niektoré opatrenia na rozdelenie aktivačného príspevku na dve úrovne a jeho poskytovanie vo vyššej sume osobám, ktoré majú príjem zo závislej činnosti najmenej vo výške mesačnej minimálnej mzdy. Druhým významným opatrením je rozšírenie okruhu osôb, u ktorých sa neskúma možnosť zabezpečiť alebo zvýšiť si príjem vlastnou prácou o tehotné ženy od začiatku ôsmeho týždňa pred očakávaným dňom pôrodu a o poberateľov predčasného starobného dôchodku.
Vypredané
0,38 € 3,80 €

dostupné aj ako:

Zákony 2023 VI aktualizácia VI/1 - životné prostredie, odpadové a vodné hospodárstvo


Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie schvaľuje spoločnú správu výborov NR SR o prerokovaní zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p., vrátený prezidentkou Slovenskej republiky na opätovné prerokovanie. Schválené znenie zákona je uverejnené v Zbierke zákonov pod č. 69/2023 Z. z. Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatnej novele: Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie Zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách • Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie Spracovateľ odborného posudku môže od jeho vypracovania odstúpiť len na základe odôvodnenia zaslaného v písomnom vyhotovení, a to najneskôr do 14 dní od doručenia oznámenia o určení spracovateľa odborného posudku príslušným orgánom. Príslušný orgán môže od určenia spracovateľa odborného posudku upustiť a určiť iného spracovateľa odborného posudku na základe písomného odôvodnenia navrhovateľa zaslaného do 14 dní od doručenia oznámenia o určení spracovateľa odborného posudku alebo ak zistí nové závažné skutočnosti odôvodňujúce zmenu... • Zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii Ak uvedenie stacionárneho zdroja, ktorý je súčasťou prevádzky podľa § 2 písm. d), do užívania alebo do užívania po vykonaných zmenách a) vyžaduje kolaudáciu podľa osobitného predpisu, je súčasťou užívacieho povolenia aj súhlas na 1. dočasné užívanie stacionárneho zdroja alebo jeho časti na skúšobnú prevádzku; požiadavky na skúšobnú prevádzku sú ustanovené osobitným predpisom, 2. trvalé užívanie stacionárneho zdroja vrátane užívania po vykonaných zmenách, ktoré majú vplyv na znečisťovanie ovzdušia, b) nevyžaduje kolaudáciu podľa osobitného predpisu, súhlas na dočasné užívanie stacionárneho zdroja alebo jeho časti na skúšobnú prevádzku a súhlas na trvalé užívanie stacionárneho zdroja inšpekcia ako povoľujúci orgán vydá osobitne rozhodnutím... • Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách Právnická osoba, ktorá podľa § 48 ods. 3 v znení účinnom od 1. mája 2023 nadobudla správu vodných tokov, a ich doterajší správca sú povinní najneskôr do 31. mája 2023 vyhotoviť protokol o prechode správy vodných tokov a bezodkladne ho zaslať Ministerstvu obrany Slovenskej republiky a ministerstvu. Rozhodnutie ministerstva o prevode správy drobných vodných tokov a ich úsekov vydané podľa právnej úpravy účinnej do 30. apríla 2023 zostáva v platnosti v časti, ktorá sa týka správy vodných tokov a ich úsekov na iných územiach, ako sú územia potrebné na zabezpečenie úloh obrany štátu až do zrušenia rozhodnutia ministerstvom...
Vypredané
4,28 € 4,50 €

Zákony 2023 I aktualizácia I/2 - daňové a účtovné zákony


Cieľom návrhu zákona je znížiť správny poplatok pri zápise nového držiteľa motorového vozidla kategórie M1 a N1 v prípade, ak sa nemení evidenčné číslo vozidla, a to o 70 %, najviac však na 33 eur. Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatnej novele: – Zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch Opatrenie č. 88/2023 Z. z. o sumách základnej náhrady za používanie cestných motorových vozidiel pri pracovných cestách Upozornenie na zmenu zákona: – Zákon č. 595/2001 Z. z. o dani z príjmov Zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch Cieľom návrhu zákona je znížiť správny poplatok pri zápise nového držiteľa motorového vozidla kategórie M1 a N1 v prípade, ak sa nemení evidenčné číslo vozidla, a to o 70 %, najviac však na 33 eur. Dôvodom je, že výška správneho poplatku pri zápise do evidencie vozidiel je závislá od výkonu motora, pričom v tejto výške sa zohľadňuje viacero faktorov spojených s užívaním takéhoto vozidla, napr. viac emisií, väčšia záťaž na vozovku a tým jej opotrebovanie a potreba opráv atď., s čím sú spojené náklady štátu na odstraňovaní dôsledkov týchto záťaží. Pri ďalšom predaji ojazdeného motorového vozidla novému majiteľovi a pri zápise nového držiteľa takéhoto vozidla však už výška správneho poplatku podľa výkonu motora stráca svoj zmysel, keďže vyššie pomenované faktory už boli zohľadnené vo výške správneho poplatku pri prvom zápise vozidla... Zákon č. 595/2001 Z. z. o dani z príjmov Cieľom návrhu zákona je zjednodušiť administratívu a podávanie daňových priznaní športových odborníkov, ak majú príjmy z inej samostatnej zárobkovej činnosti, ak nepatria do príjmov zo závislej činnosti (§ 5 ZDP) a sú podľa § 6 ods. 2 písm. e) ZDP (tzv. aktívne príjmy) a teda navrhuje sa, aby sa zdaňovali daňou vyberanou zrážkou (§ 43 ods. 3 písm. u) ZDP), ak daňovník neuplatní postup podľa § 43 ods. 14 zákona (daňovník sa môže vopred písomne dohodnúť s platiteľom dane o tom, že platiteľ dane z uvedených príjmov nezrazí daň vyberanú zrážkou). Obdobný systém platí aj pre zdaňovanie príjmov z vytvorenia diela a z podania umeleckého výkonu. Príjmy športových odborníkov podľa § 6 ods. 2 písm. e) ZDP nebudú podliehať zrážkovej dani len vtedy, ak daňovník uplatní postup podľa § 43 ods. 14 ZDP, a vopred sa písomne dohodne s platiteľom dane, že sa daň vyberaná zrážkou neuplatní. Daňovník v takomto prípade predmetný príjem zdaní sám, prostredníctvom podaného daňového priznania...
U dodávateľa
3,71 € 3,90 €

Dane účtovníctvo odvody 8 2023 - Zdaňovanie príležitostných príjmov


Možnosť uplatňovať oslobodenie od dane do zákonom určenej výšky u príjmov fyzických osôb z príležitostných činností vedie často k snahe zaraďovať do tejto skupiny príjmov aj také príjmy, ktoré tam nepatria. Následne dochádza k nesprávnemu zdaneniu, resp. nezdaneniu poberaných príjmov. Ktorých príjmov sa oslobodenie od dane týka? Odpoveď sa dočítate v tomto čísle mesačníka, kde sme pripravili aj novinky v legislatíve z oblasti daní, miezd a účtovania. Titul obsahuje príspevky k zmenám v právnych predpisoch z oblastí daní, účtovania a zdaňovania miezd a odvodov. Príležitostné príjmy - zdaňovanie Reklama u neziskovej organizácii z pohľadu dane Osobitná oznamovacia povinnosť platiteľa a zmena registrácie Registrácia z dôvodu nadobúdania tovaru a pri cezhraničnom obchode Ukončenie zdaňovacieho obdobia u automobilu - dôsledky Dodatočné DP automobilu Triedenie účtovných jednotiek Účtovanie miezd v JÚ Účtovanie miezd v PÚ Tvorba a účtovanie rezerv Poskytnutie daňovej úľavy Možnosť podať opravné DP z pohľadu správy daní Služby zamestnanosti - zmeny Priemerná mesačná mzda a dopady na mzdové veličiny Zmeny v zdravotnom poistení Úroky a pôžičky - zdaňovanie Náhla únava - ako ju prekonať Na účely zákona o zdravotnom poistení sa dosahovanie príjmov z ostatných príjmov považuje za zárobkovú činnosť. To znamená, že podlieha zdravotným odvodom. Uvedené sa vzťahuje aj na príjmy z príležitostných činností, na ktoré sa nevzťahuje oslobodenie od dane. Príjmy z príležitostných činností vrátane príjmov z príležitostnej poľnohospodárskej výroby, lesného a vodného hospodárstva a z príležitostného prenájmu hnuteľných vecí sa zdaňujú prostredníctvom podaného daňového priznania. Do základu dane (čiastkového základu dane) sa zahŕňa zdaniteľný príjem znížený o výdavky preukázateľne vynaložené na jeho dosiahnutie. Ak sú výdavky vyššie ako príjem, na rozdiel sa neprihliada. To znamená, že pri príjme z príležitostných činností sa výdavky môžu uplatniť najviac do výšky príjmu (nie je možné z tohto príjmu vykázať stratu). Platiteľ dane je povinný oznámiť finančnému riaditeľstvu čísla všetkých vlastných bankových účtov, ktoré bude využívať na príjem a odosielanie platieb za dodanie tovarov a služieb, ktoré sú predmetom dane. Táto povinnosť sa vzťahuje tak k bankovým účtom, ktoré finančnej správe oznámili dotknutí poskytovatelia platobných služieb podľa daňového poriadku, ako aj k iným účtom (napr. ktoré sú vedené u zahraničných poskytovateľov platobných služieb a ktoré oznámené neboli). Osobitnú oznamovaciu povinnosť upravuje ustanovenie § 6 zákona o DPH. Na koho sa uvedená povinnosť nevzťahuje? Povinnosť platí odo dňa, keď sa stal platiteľom dane alebo bezodkladne odo dňa, kedy si takýto účet zriadil potom, ako bol daňovým úradom zaregistrovaný ako platiteľ dane.
U dodávateľa
10,83 € 11,40 €

Práce a Mzdy 8 2023 - Mzdové príplatky po novom


Novela zákona o starobnom dôchodkovom sporení zaviedla viacero zmien v sporiacej aj výplatnej fáze starobného dôchodkového sporenia. Kto a ako sa stáva účastníkom II. dôchodkového piliera? Dočítate sa v rubrike Aktuálne. Súčasťou celkovej mzdy zamestnanca sú okrem základnej a motivačnej zložky mzdy aj doplnkové plnenia, ktorých väčšina predstavuje mzdové zvýhodnenia. Aké príplatky je zamestnávateľ povinný zamestnancom za vykonanú práce poskytovať? Cieľom zamestnanca pri výkone závislej práce je predovšetkým dosiahnutie peňažného prospechu. Do akej miery a v akých prípadoch však môžu do času, ktorý nie je pracovným časom zamestnanca zasahovať? Aby zamestnávateľ mohol posúdiť, či zamestnanec splnil podmienku pre vzniku nároku na dovolenku za odpracované dni, je potrebné poznať, aké dni sa na účely dovolenky považuje za výkon práce. Ako sa postupuje pri výpočte nároku na dovolenku za odpracované dni? Automatický vstup do II. dôchodkového piliera Novela zákona o starobnom dôchodkovom sporení zaviedla viacero zmien v sporiacej aj výplatnej fáze starobného dôchodkového sporenia (t. j. II. dôchodkového piliera). Zámerom uzákonených zmien je dosiahnuť zvýšenie hmotného zabezpečenia v starobe pre širší okruh budúcich dôchodcov. Kto a ako sa stáva účastníkom II. dôchodkového piliera? Mzdové príplatky po novom Súčasťou celkovej mzdy zamestnanca sú okrem základnej a motivačnej zložky mzdy aj doplnkové plnenia, ktorých väčšina predstavuje mzdové zvýhodnenia, resp. „príplatky“. Majú špecifický charakter, pretože nárok na ne vzniká len za určitých objektívne splnených predpokladov spojených s výkonom práce. Aké príplatky je zamestnávateľ povinný zamestnancom za vykonanú práce poskytovať? Nové potvrdenie o zdaniteľnej mzde za rok 2023 Zamestnávateľ je povinný za obdobie, za ktoré zamestnancovi vyplácal zdaniteľnú mzdu, vystaviť doklad o súhrnných údajoch uvedených na mzdovom liste, prípadne v evidencii, ktoré sú rozhodujúce na výpočet zdaniteľnej mzdy, preddavkov na daň, dane a na priznanie zamestnaneckej prémie a na priznanie daňového bonusu za príslušné zdaňovacie obdobie a doručiť ho zamestnancovi. Ako dlho je zamestnávateľ povinný uchovávať kópie vydaných dokladov? Pracovný pomer a obmedzenie zárobkovej činnosti Cieľom zamestnanca pri výkone závislej práce je predovšetkým dosiahnutie peňažného prospechu. Dostatočný prospech však zamestnanci nie vždy dosiahnu len výlučne pri výkone závislej práce pre jedného zamestnávateľa. Z toho dôvodu často pristupujú k výkonu inej zárobkovej činnosti, ktorá im môže priniesť finančné prilepšenie. Do akej miery a v akých prípadoch však môžu do času, ktorý nie je pracovným časom zamestnanca zasahovať? Aké limity a podmienky upravuje Zákonník práce? Dovolenka za odpracované dni Zamestnancovi, ktorému nevznikol nárok na dovolenku za kalendárny rok ani nárok na jej pomernú časť, pretože nevykonával v kalendárnom roku u toho istého zamestnávateľa prácu aspoň 60 dní, patrí dovolenka za odpracované dni. Aby zamestnávateľ mohol posúdiť, či zamestnanec splnil podmienku pre vzniku nároku na dovolenku za odpracované dni, je potrebné poznať, aké dni sa na účely dovolenky považuje za výkon práce. Ako sa postupuje pri výpočte nároku na dovolenku za odpracované dni? Domáca kancelária zamestnanca – výdavky zamestnávateľa Práca zamestnancov z tzv. domácej kancelárie (home-office) predstavuje jednu z flexibilných foriem zamestnania, ktoré sú alternatívou k tradičnému pracovnému pomeru. V súvislosti s výkonom práce zamestnancov „z domu“ existujú určité pracovno-právne odlišnosti medzi domáckou prácou, teleprácou a prácou v režime „home office“. Aké výdavky si môže uplatniť zamestnávateľ a zamestnanec? Pracovný čas a pracovný úraz počas pracovnej cesty Zamestnávateľ môže vyslať zamestnanca na pracovnú cestu mimo obvodu obce pravidelného pracoviska alebo bydliska zamestnanca na nevyhnutne potrebné obdobie, v rámci ktorého zamestnanec vykonáva prácu podľa pokynov vedúceho, ktorý ho na pracovnú cestu vyslal. Ako sa počíta využitie pracovnej doby vysielaného zamestnanca? Ako sa posudzuje prípadný vznik mimoriadnej situácie? Samospráva a separovaný zber Separovaním (triedením) odpadu je možné dosiahnuť zníženie množstva odpadov uložených na skládkach viac ako o 30 %. Skládky odpadov sú v prevažnej miere preplnené, mestá a obce zvyšujú poplatky za zber domového odpadu. Ako znížiť množstvo vyvážaného odpadu? Niektoré mestá túto dilemu vyriešili úpravou poplatkov podľa váhy odvážaného odpadu.
U dodávateľa
8,74 € 9,20 €

Zákony 2023 V aktualizácia V/1 - štátna služba, informačné technológie verejnej správy


Cieľom novely je kompenzovať rodičom resp. zákonným zástupcom detí vo veku od 3 do 5 rokov náklady spojené s nemožnosťou umiestnenia detí do verejnej materskej školy z kapacitných dôvodov. Kompenzácia nákladov spojených s neúspešnosťou pri umiestnení detí do verejnej materskej školy bude podľa predkladaného návrhu realizovaná vo forme rodičovského príspevku. Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatnej novele: Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) Zákon č. 57/2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci Zákon č. 138/1991 Zb. o majetku obcí Vyhláška 173/2023 Z. z. o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov Zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch Zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve Zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl Upozornenie na zmenu zákona Zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov Zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy Zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) Hlavným cieľom komponentu je znížiť podiel žiakov, ktorí nedosahujú ani základnú úroveň zručností, znížiť socioekonomický vplyv na vzdelávacie výsledky žiakov a podporiť rovnosť príležitostí vo vzdelávaní. Medzi ďalšie ciele patrí zvýšenie podielu detí v predškolskom veku, ktoré sa zúčastňujú na predprimárnom vzdelávaní, zníženie miery predčasného ukončovania školskej dochádzky so špeciálnym zameraním na zdravotne a sociálne znevýhodnené deti, prispôsobenie vzdelávania individuálnym potrebám každého dieťaťa a zníženie miery preraďovania znevýhodnených detí z hlavného vzdelávacieho prúdu do špeciálneho školstva. Zabezpečenie podmienok na implementáciu povinného predprimárneho vzdelávania od 5 rokov a zavedenie právneho nároku na miesto v materskej škole alebo u iných poskytovateľov predprimárneho vzdelávania od 3 rokov... Zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve v materských školách budú po zavedení práva na prijatie na predprimárne vzdelávanie viaceré detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a inovačné vzdelávanie v oblasti pedagogiky predprimárneho vzdelávania sa bude môcť sústrediť práve na túto oblasť. Na žiadnej slovenskej vysokej škole v súčasnosti nie je študijný program výlučne pre predprimárne vzdelávanie, ale všetky sú zamerané na primárne a predprimárne vzdelávanie, pričom vysoké školy kladú dôraz na prípravu pre primárne vzdelávanie. Z toho dôvodu je efektívnejšie prehlbovanie kvalifikácie cez inovačné vzdelávanie. Príprava a akreditovanie nového študijného programu len pre predprimárne vzdelávanie je časovo náročné, a preto je efektívnejšie, aby sa v tomto čase vzdelávali učitelia cez inovačné vzdelávanie. Učiteľom materských škôl sa dáva dostatočný časový priestor (sedem rokov) na to, aby inovačné vzdelávanie absolvovali. Z dôvodu prehlbovania si nových metód vo vzdelávaní budú učitelia materských škôl absolvovať inovačné vzdelávanie každých sedem rokov...
U dodávateľa
4,66 € 4,90 €

Zákony 2023 III aktualizácia III/3 - Sociálne poistenie


Novelou zákona o sociálnom poistení sa upravujú podmienky nároku na materské. Podmienkou na to, aby sa poistenkyni zarátavalo štúdium na strednej alebo vysokej škole do 270 dní nemocenského poistenie v dobe dvoch rokov, je nevyhnutné, aby toto štúdium bolo úspešne ukončené. Cieľom zákona je rozšírenie okruhu poistenkýň, ktoré majú nárok na materské s dôrazom na tehotné ženy a matky tesne po ukončení štúdia. Tento krok môže slúžiť ako motivácia najmä mladých žien k materstvu po úspešnom skončení strednej alebo vysokej školy. Týmto opatrením zlepšujeme možnosti žien na skĺbenie rodičovstva a pracovného života, obzvlášť skupinu vysokoškolsky vzdelaných žien, ktoré vzhľadom na chýbajúcu právnu úpravu a nemožnosť poberať materskú po ukončení štúdia, nemali vytvorené priaznivé podmienky na materstvo. Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatných novelách Zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch - po novele zákonom č. 182/2023 Z. z. (druhá novela) Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení – po novele zákonom č. 182/2023 Z. z. (tretia novela), po novele zákonom č. 203/2023 Z. z. (štvrtá novela) a po novele zákonom č. 210/2023 Z. z. (piata novela) Zákon č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku - po novele zákonom č. 181/2023 Z. z. (prvá novela) UPOZORNENIE NA ZMENU! Zákon č. 383/2013 Z. z. o príspevku pri narodení dieťaťa a príspevku na viac súčasne narodených detí - po novele zákonom č. 132/2023 Z. z. (prvá novela) Zákon č. 627/2005 Z. z. o príspevkoch na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa – po novele zákonom č. 132/2023 Z. z. (prvá novela) Cieľom novely zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch, je najmä jeho zosúladenie s aktuálnymi potrebami aplikačnej praxe, a to najmä v oblastiach, ktoré sa najviac dotýkajú výkonu pracovnej činnosti v kontexte poskytovania výchovy a vzdelávania deťom a žiakom v oblasti pohybu a zdravia, umenia a odborných činností. Upravuje sa zaraďovanie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov do vyšších kariérových stupňov pre odborníkov z rôznych oblastí, súvisiacich s výchovou a vzdelávaním v základných školách, stredných školách, špeciálnych školách a základných umeleckých školách. Novela zákona prispieva k naplneniu záväzku Programového vyhlásenia vlády, ktorým je skvalitňovanie výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach tým, že predstavuje priamu motiváciu pre zapojenie sa do výchovy a vzdelávania žiakov ďalších odborníkov oblasti športu, významných umelcov alebo významných odborníkov z rôznych oblastí ekonomických a iných činností, súvisiacich s odborným vzdelávaním.
U dodávateľa
5,42 € 5,70 €

1000 riešení 7-9 2023 - Sociálne poistenie - zmeny


Akým spôsobom vyplní zamestnávateľ evidenčný list dôchodkového poistenia? Aké pravidlá musia byť splnené pri generálnom pardone v sociálnom poistení? Aké oznamovacie povinnosti má zamestnávateľ voči Sociálnej poisťovni? K akým zmenám dochádza v zákone o sociálnom poistení, sa dozviete v tomto čísle mesačníka, kde sa formou otázok a odpovedí dozviete všetky dôležité informácie. Titul obsahuje riešenia prípadov z praxe k týmto témam: Aktuálna téma Sociálne poistenie - zmeny Výdavky na pohonné látky - automobil Dane v praxi Zákon o dani z príjmov (ZDP) Daň z pridanej hodnoty (DPH) Automobil Účtovníctvo Podvojné účtovníctvo (PÚ) Jednoduché účtovníctvo Odpisy Zmeny účtovného obdobia Personalistika a mzdy Zamestnávanie Mzdy a odvody Stravné a cestovné náhrady Stravné a cestovné náhrady Rekreácie zamestnancov Právo Povinnosti po ukončení podnikania Podanie odvolania daňovým subjektom Pôžička a jej poskytnutie Starobné a životné poistenie Verejná správa Verejný sektor Podnikatelia často využívajú motorové vozidlá, ktoré sú majetkom firmy, aj na súkromné účely. Ak daňovník – FO podnikateľ deklaruje používanie automobilu aj na súkromné účely, má možnosť uplatniť do daňových výdavkov 80 % vynaložených výdavkov bez povinnosti preukazovať skutočný pomer, v akom je majetok využívaný na podnikateľské a súkromné účely. Pri využívaní motorového vozidla okrem podnikania aj na súkromné účely je potrebné rozlišovať, či vozidlo využíva na súkromné účely zamestnanec alebo sám podnikateľ – fyzická osoba. V zákone o sociálnom poistení sa zaviedla novinka vo forme generálneho pardonu. Generálny pardon je mimoriadne legislatívne riešenie odpustenia povinnosti zaplatiť penále, resp. nepredpísané penále. K uloženiu sankcie vo forme penále dochádza v prípade neodvedenia poistného, prípadne za odvedenie poistného v nižšej sume, alebo za oneskorené odvedenie poistného. Penále môže byť uložené fyzickej alebo právnickej osobe.
Na sklade 3Ks
6,56 € 6,90 €

Zákony 2023 II aktualizácia II/3 - Trestný zákon a Trestný poriadok


Nový zákon o registri trestov upravuje okruh subjektov, ktoré môžu žiadať o odpis registra trestov, zužuje okruh právnych predpisov, v zmysle ktorých sa vyžaduje odpis registra trestov, nakoľko pre účely konkrétneho osobitného predpisu postačuje výpis z registra trestov, výpis z registra trestov pre prácu s deťmi a mládežou podľa osobitného predpisu alebo špecializovaný výpis z registra trestov. Zjednotením výpočtu trestných činov sa zohľadňujú podmienky bezúhonnosti pre vybrané úseky verejnej správy, čo znamená, že určitá skupina trestných činov je pre konkrétny právny vzťah vymedzená dostatočne a presne. Výsledkom je jednoduchší a prehľadnejší postup pri posudzovaní splnenia podmienok bezúhonnosti, a to nielen pre správne orgány, ale aj pre účastníkov správneho alebo obdobného konania. Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatných novelách Zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon – po novele zákonom č. 117/2023 Z. z. (prvá novela) Zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok – po novele zákonom č. 111/2023 Z. z. (druhá novela) a po novele zákonom č. 192/2023 Z. z. (tretia novela) Zákon č. 192/2023 Z. z. o registri trestov – nový zákon Zákon č. 54/2018 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti – po novele zákonom č. 189/2023 Z. z. (prvá novela) UPOZORNENIE NA ZMENU! Zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) – po novele zákonom č. 146/2023 Z. z. (druhá novela) a po novele zákonom č. 205/2023 Z. z. (tretia novela) Zákon č. 160/2015 Z. z. Civilný sporový poriadok – po novele zákonom č. 201/2023 Z. z. (prvá novela) Zákon č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov– po novele zákonom č. 192/2023 Z. z. (prvá novela) a po novele zákona č. 201/2023 Z. z. (druhá novela) Zákon č. 372/1990 Zb. o priestupkoch – po novele zákonom č. 183/2023 Z. z. (prvá novela) Do Trestného poriadku sa zavádza povinnosť orgánov činných v trestnom konaní odobrať daktyloskopické odtlačky prstov osobám, ktoré sú štátnymi príslušníkmi tretích krajín, prípadne osobám s dvojakým občianstvom, voči ktorým bolo vznesené obvinenie, pre účely ich identifikácie. Identifikátor odtlačkov prstov bude uložený v Kriminalistickom a expertíznom ústave Policajného zboru, pričom v prípade zastavenia trestného konania bude vymazaný a odstránený z databázy. Zmyslom ustanovenia rámcového rozhodnutia je poskytnúť možnosť ústredným orgánom registrov trestov na zabezpečenie informácií, v prípade pochybností o ich zápise cez systém ECRIS. Zohľadňovanie odsúdení súdmi členských štátov Európskej únie je postup, ktorý vykonávajú všetky justičné orgány v konkrétnom trestnom konaní. Základnými, rozhodujúcimi údajmi sú informácie získané cez systém ECRIS. V prípade potreby zadováženia samotného rozsudku (napr. v prípade postupu podľa § 47 ods. 2 Trestného zákona ide o povinnosť) je teda potrebné postupovať štandardnými nástrojmi justičnej spolupráce, ktorým je v danom prípade Európsky vyšetrovací príkaz.
Vypredané
5,42 € 5,70 €