! Doprava ZADARMO už od 20 € !

Poradca, s.r.o. strana 78 z 81

vydavateľstvo

Poradca 1-2 / 2024 - Zákon o sociálnom poistení s komentárom


Príležitostný systém oddlženia, tzv. generálny pardon, priniesla jedna z noviel zákona o sociálnom poistení v roku 2023. Ide o mimoriadne legislatívne riešenie odpustenia povinnosti zaplatiť penále, čo znamená, že Sociálna poisťovňa nepredpíše penále alebo odpustí povinnosť zaplatiť predpísané penále. Cieľom tohto opatrenia je motivovať dlžníkov, aby zaplatili dlžné poistné v stanovenej lehote. Generálny pardon prebieha od 1. februára 2023 do 31. augusta 2023, pričom ide doteraz o najdlhšiu časovú lehotu na vysporiadanie neuhradených záväzkov na sociálnom poistení. Aké ďalšie zmeny prinášajú novely zákona, sa dočítate v tomto dvojčísle nového edičného ročníka PORADCA 2024. Titul obsahuje úplné znenie zákona po novelách s komentárom: Legislatíva Zákon o sociálnom poistení s komentárom Cieľom ostatnej novely zákona o sociálnom poistení je vytvorenie legislatívneho rámca pre zabezpečenie lepšej informovanosti a zrozumiteľnosti poskytovaných informácií o budúcich dôchodkových nárokoch z povinného dôchodkového systému. V súčasnosti, aj napriek tomu, že informovanosť obyvateľov o ich budúcich dôchodkových nárokoch z II. a III. piliera je parciálne zabezpečená na primeranej úrovni, informovanosť o budúcich dôchodkových nárokoch z I. piliera nie je dostatočná. Zlepšiť informovanosť občanov o predpokladanej výške ich dôchodku prostredníctvom pravidelne zasielanej komplexnej informácie podľa vzoru švédskej „oranžovej obálky“ je záväzkom v oblasti sociálneho poistenia vyplývajúcim z Programového vyhlásenia vlády Slovenskej na obdobie rokov 2021 – 2024 a Národného programu reforiem Slovenskej republiky 2022. Snahou Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky je postupne integrovať dostupné informácie od všetkých poskytovateľov dôchodkového poistenia alebo sporenia a komunikovať tak jednotnú prognózu dôchodku. Zavedenie komplexnej informácie je prvým krokom k dosiahnutiu tohto cieľa, v ďalších rokoch bude potrebné smerovať aktivity k vytvoreniu aplikácie integrujúcej informácie z I. piliera ako aj informácie od správcov v II. a III. pilieri.
Na sklade 3Ks
17,10 € 18,00 €

Aktualizácia I/3 2023 - Daňové a účtovné zákony


Návrhom zákona sa zo zákona o dani z príjmov vypúšťa pravidlo týkajúce sa kontrolovaných zahraničných spoločností pre fyzické osoby –tzv. CFC pravidlá. Dôvodom zrušenia týchto pravidiel je, že v aplikačnej praxi vznikali otázky ohľadne ich proporcionality a účelnosti... Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatnej novele: – Zákon č. 595/2001 Z. z. o dani z príjmov – Zákon č. 447/2015 Z. z. o miestnom poplatku za rozvoj – Zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku – Opatrenie č. 247/2023 Z. z. o sumách základnej náhrady – Opatrenie č. 171/2023 Z. z. o sumách stravného Upozornenie na zmenu zákona: – Zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch Zákon č. 595/2001 Z. z. o dani z príjmov CFC pravidlá pre fyzické osoby nie sú upravené EÚ legislatívou. Smernica rady EÚ 2016/1164 v Článku 1 “Rozsah pôsobnosti” uvádza, že sa uplatňuje na všetkých daňovníkov, ktorí podliehajú dani z príjmov právnických osôb. Rovnako OECD v rámci akčného plánu BEPS, reformy medzinárodného zdaňovania s cieľom zamedziť obchádzanie zdanenia nadnárodnými spoločnosťami a zabezpečiť spravodlivé odvádzanie daní tam, kde sa ekonomické aktivity uskutočňujú uvádza, že pravidlá kontrolovaných zahraničných spoločností je nevyhnutné zaviesť pre právnické osoby. Pripúšťa ako marginálnu aj možnosť aplikovať pravidlá na fyzické osoby. Vypúšťa sa právna úprava pravidla týkajúceho sa kontrolovaných zahraničných spoločností pre fyzické osoby. Vypustením tohto pravidla sa nijako nezasiahne do systematiky ani účelu právnej úpravy zákona o dani z príjmov. Súčasne sa tým nijako neobmedzia ostatné ústavne súladné nástroje právnej úpravy na dosahovanie cieľov daňovej politiky štátu. CFC pravidlá pre fyzické osoby sa rušia s účinnosťou od 1. augusta 2023. Z dôvodu zabezpečenia právnej istoty sa navrhuje prechodné ustanovenie, v zmysle ktorého zaniká povinnosť uhradiť daň vyplývajúcu zo zrušených ustanovení. Ak k úhrade takejto dane došlo, považuje sa táto platba za daňový preplatok, na vrátenie ktorého sa uplatnia príslušné ustanovenia daňového poriadku...
U dodávateľa
4,56 € 4,80 €

Aktualizácia II/4 2023 - Obchodný register, Ceny


Cieľom novely zákona o obchodnom registri je odbúrať povinnosť evidencie druhu a čísla dokladu totožnosti u konečných užívateľoch výhod v obchodnom registri a v registri mimovládnych organizácií. Pôvodným zámerom na zavedenie tejto evidencie bolo dosiahnutie stavu jednoznačnej identifikácie fyzickej osoby, ktorá je konečným užívateľom výhod. Na dosiahnutie tohto zámeru však plne postačuje rodné číslo ako jednoznačný identifikátor fyzickej osoby. Berúc do úvahy skutočnosť, že konečnými užívateľmi výhod nie sú len a výlučne občania Slovenskej republiky, tak nie je namieste rezignovať na evidenciu druhu a čísla dokladu totožnosti úplne, pretože v prípade cudzincov títo častokrát nedisponujú rodným číslom či obdobným jednoznačným identifikátorom. Z tohto dôvodu sa preto bude vyžadovať evidencia druhu a čísla dokladu totožnosti len v prípade osôb, ktoré nie sú občanmi Slovenskej republiky. Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatných novelách Zákon č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri – po novele zákonom č. 268/2023 Z. z. (druhá novela) – Zákony II A Zákon č. 18/1996 Z. z. o cenách – po novele zákonom č. 279/2023 Z. z. (prvá novela) a po novele zákonom č. 296/2023 Z. z. (druhá novela) – Zákony II A Zákon č. 162/2015 Z. z. Správny súdny poriadok – po novele zákonom č. 239/2023 Z. z. (prvá novela) – Zákony II B UPOZORNENIE NA ZMENU! Zákon č. 460/1992 Zb. Ústava SR – po novele zákonom č. 241/2023 Z. z. (druhá novela) – Zákony II A Zákon č. 350/2016 Z. z. o niektorých pravidlách uplatňovania nárokov na náhradu škody spôsobenej porušením práva hospodárskej súťaže – po novele zákonom č. 261/2023 Z. z. (prvá novela) – Zákony II A Zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa – po novele zákonom č. 261/2023 Z. z. (prvá novela) – Zákony II A Zákon č. 514/2003 Z. z. o zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci – po novele zákonom č. 239/2023 Z. z. (prvá novela) – Zákony II A Zákon č. 160/2015 Z. z. Civilný sporový poriadok – po novele zákonom č. 261/2023 Z. z. (druhá novela) – Zákony II B Zákon č. 543/2005 Z. z. o Spravovacom a kancelárskom poriadku pre okresné súdy, krajské súdy, Špeciálny súd a vojenské súdy – po novele zákonom č. 290/2023 Z. z. (druhá novela) – Zákony II B Z aplikačnej praxe je zrejmé, že aj po tom, ako bol v novom Správnom súdnom poriadku posilnený preventívny účinok žaloby proti nečinnosti orgánu verejnej správy, kompenzačný účinok nápravy porušenia práva na prejednanie veci v primeranej lehote v správnom konaní, dosiahnuteľný iným prostriedkom nápravy (žalobou podľa zákona č. 514/2003 Z. z. o zodpovednosti štátu za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci), bol podľa Európskeho súdu pre ľudské práva neistý a v praxi v tejto súvislosti málo využívaný. Vzhľadom na závery Európskeho súdu pre ľudské práva sa zaviedla úprava existujúceho prostriedku nápravy proti prieťahom v správnych konaniach v podobe žaloby proti nečinnosti orgánu verejnej správy tak, aby súd, ak zistí nečinnosť a žalobca bude žiadať o primerané finančné zadosťučinenie, mal možnosť už v tomto štádiu okrem uloženia odstránenia nečinnosti orgánu verejnej správy, uložiť žalovanému zaplatiť finančné zadosťučinenie.
U dodávateľa
3,71 € 3,90 €

Aktualizácia III/4 2023 - Úprava životného minima


Cieľom novely zákona o sociálnom poistení je vytvorenie legislatívneho rámca pre zabezpečenie lepšej informovanosti a zrozumiteľnosti poskytovaných informácií o budúcich dôchodkových nárokoch z povinného dôchodkového systému. Zlepšiť informovanosť občanov o predpokladanej výške ich dôchodku prostredníctvom pravidelne zasielanej komplexnej informácie. Snahou je postupne integrovať dostupné informácie od všetkých poskytovateľov dôchodkového poistenia alebo sporenia a komunikovať tak jednotnú prognózu dôchodku. Zavedenie komplexnej informácie je prvým krokom k dosiahnutiu tohto cieľa, v ďalších rokoch bude potrebné smerovať aktivity k vytvoreniu aplikácie integrujúcej informácie z I. piliera ako aj informácie od správcov v II. a III. pilieri. Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatných novelách OPATRENIE Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 220/2023 Z. z. o úprave súm životného minima – nové opatrenie ruší opatrenie č. 227/2022 Z. z. - Zákony III B NARIADENIE VLÁDY Slovenskej republiky č. 243/2023 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška finančného príspevku na poskytovanie sociálnej služby v niektorých druhoch zariadení sociálnych služieb na rok 2024 - nové opatrenie ruší opatrenie č. 234/2023 Z. z. - Zákony III B NARIADENIE VLÁDY Slovenskej republiky č. 232/2023 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška sadzby na jednu hodinu osobnej asistencie a výška peňažného príspevku na opatrovanie - nové opatrenie ruší opatrenie č. 213/2023 Z. z. - Zákony III B Zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia - po novele zákonom č. 263/2023 Z. z. (druhá novela), po novele zákonom č. 273/2023 Z. z. (tretia novela) a po novele zákonom č. 295/2023 Z. z. (tretia novela)- Zákony III B UPOZORNENIE NA ZMENU! Zákon 311/2001 Z. z Zákonník práce – po novele zákonom č. 309/2023 Z. z. (tretia novela) – Zákony III A Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení – po novele zákonom č. 273/2023 Z. z. (šiesta novela), po novele zákonom č. 274/2023 Z. z. (siedma novela) a po novele zákonom č. 275/2023 Z. z. (ôsma novela) – Zákony III B Zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení – po novele zákonom č. 274/2023 Z. z. (druhá novela) a po novele zákonom č. 309/2023 Z. z. (tretia novela) – Zákony III B Zákon č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení – po novele zákonom č. 309/2023 Z. z. (druhá novela) – Zákony III B Zákon č. 417/2013 Z. Z. o pomoci v hmotnej núdzi – po novele zákonom č. 275/2023 Z. z. (druhá novela) – Zákony III B V súvislosti s novelou zákona o sociálnom poistení sa novelizuje aj zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a zákon č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení, a to z dôvodu predĺženia obdobia na zasielanie každoročných výpisov z II. a III. piliera z konca januára, resp. februára, na koniec marca. Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení sa zosúlaďuje s ustálenou judikatúrou Najvyššieho súdu Slovenskej republiky vo veci posudzovania nároku na dôchodok poistencov, ktorí získali obdobie výkonu služby policajta a vojaka v rozsahu zakladajúcom nárok na výsluhový dôchodok a ktorí súčasne získali obdobie dôchodkového poistenia podľa zákona o sociálnom poistení vo všeobecnom systéme sociálneho poistenia. V záujme dodržania zásady rovnakého zaobchádzania sa primerane upravil spôsob výpočtu starobných, predčasných starobných a invalidných dôchodkov nad rámec ustálenej judikatúry.
U dodávateľa
4,28 € 4,50 €

Aktualizácia IV/1 2023 - Stavebný zákon, bývanie


Návrh zákona posilňuje postavenie verejnosti prostredníctvom zástupcu verejnosti, ktorý bude zastupovať verejnosť na prerokovaní spoločnej pripomienky verejnosti pred orgánom územného plánovania, ktorý prerokúva návrh územnoplánovacej dokumentácie... Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatnej novele: – Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stav. (stavebný zákon) – Vyhláška č. 284/2013 Z. z. o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania – Zákon č. 282/2015 Z. z. o vyvlastňovaní pozemkov a stavieb – Zákon č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách – Zákon č. 222/2022 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania Upozornenie na zmenu – Zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike – Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov – Zákon č. 229/1991 Zb. o úprave vlastníckych vzťahov k pôde – Zákon č. 310/1992 Zb. o stavebnom sporení – Zákon č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatr. na usporiadanie vlastníctva k pozemkom – Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností – Zákon č. 503/2003 Z. z. o navrátení vlastníctva k pozemkom Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stav. (stavebný zákon) Už v súčasnosti zákony z oblasti samosprávy priznávajú poslancom zastupiteľstiev predkladať návrhy na rokovanie zastupiteľstva a zastupiteľstvám schvaľovať aj zmeny a doplnenia návrhov všeobecne záväzných nariadení, ktoré poslanci uplatnia priamo na rokovaní zastupiteľstva. Jedinou výnimkou sú návrhy všeobecne záväzných nariadení, ktorými sa schvaľuje územný plán obce, mesta alebo samosprávneho kraja alebo jeho zmeny a doplnky, a to z dôvodu, že stavebný zákon v procese schvaľovania neumožňuje meniť a dopĺňať územnoplánovací podklad po ukončení pripomienkového konania k nemu. Takéto obmedzenie právomoci zastupiteľstiev je sporné, návrhom zákona však v tejto otázke nedochádza k zmene. Komunálne zastupiteľstva sú však v súčasnosti v oblasti územného plánovania obmedzované aj ďalšou praxou, ktorá zo zákona priamo nevyplýva, a to, že ak zastupiteľstvo schváli uznesenie o obstaraní nového územného plánu alebo, čo býva častejšie, o zmene a doplnení územného plánu a obstaraní takýchto zmien a doplnkov, a to aj vo verejnom záujme, takéto uznesenie zastupiteľstva sa neplní, pretože orgán, ktorý by ho plniť mal, t.j. župný, obecný alebo mestský úrad (magistrát) to odmietne, napr. s odôvodnením, že na danom pozemku uprednostňuje iný verejný záujem (napr. športovú halu pred škôlkou a pod.). Takáto prax je však v príkrom rozpore s povahou zastupiteľskej demokracie a dokonca aj platnými zákonmi, keď uvedené úrady sú jednak povinné plniť uznesenia zastupiteľstva bez výnimky a ak pri uplatnení sistačného práva predsedu samosprávneho kraja, primátora alebo starostu dôjde k prelomeniu ich veta, sú povinné rešpektovať, že výkon takto schváleného uznesenia nemožno pozastaviť. Napriek tomu sa tak deje a návrhom zákona by sa mala táto prax odstrániť... Zákon č. 310/1992 Zb. o stavebnom sporení Návrh zákona zavádza definíciu domácnosti, ktorú tvoria manžel a manželka a ich deti. Zvýhodnenie takýchto rodín spočíva v zohľadnení príjmu celej rodiny t. j. všetkých stavebných sporiteľov v takejto rodine, ktorí vyhlásili svoje zmluvy s nárokom na štátnu prémiu. Zároveň sa pri manželoch zdvojnásobuje hranica priemerného mesačného príjmu určeného zákonom pre plnoletého sporiteľa a za každé maloleté dieťa sa zvyšuje o 0,65-násobok priemernej mzdy. Navrhuje sa tiež zmena, aby na získanie štátnej prémie pre rodiny postačovalo nasporiť najmenej 50 % sumy potrebnej na „štandardnú štátnu prémiu“, čo zabezpečí získanie prémie aj pre rodiny s nižším príjmom a malými deťmi. Pre rodiny sa takisto zavádza výhoda 50 % zľavy z úhrady poplatkov, náhrady nákladov alebo inej odplaty za vedenie účtu stavebného sporenia počas prvého roka od dňa poskytnutia štátnej prémie...
U dodávateľa
3,99 € 4,20 €

Aktualizácia V/2 2023 - štátna služba


Cieľom návrhu zákona je zlepšiť postavenie verejnosti a jej aktívnu participáciu v procese prijímania územnoplánovacej dokumentácie, priznať zastupiteľstvám samosprávneho kraja, obce, mesta a v Bratislave a Košiciach aj zastupiteľstvám ich mestských častí právomoc schvaľovať podnety na obstaranie územnoplánovacej dokumentácie a podnety na jej aktualizáciu a premietnuť povinnosť obstarať takúto dokumentáciu župnému, obecnému a mestskému úradu (magistrátu) aj do stavebného zákona. Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatnej novele: – Zákon č. 254/1998 Z. z. o verejných prácach – Zákon č. 452/2021 Z. z. o elektronických komunikáciách – Zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení – Zákon č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Upozornenie na zmenu zákona – Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) – Zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) Zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení Už v súčasnosti má župný, obecný a mestský úrad (magistrát) povinnosť vykonávať uznesenia zastupiteľstva, pri územnom plánovaní sa tak často nedeje, navyše zastupiteľstvo nemôže v zmysle stavebného zákona meniť a dopĺňať návrh všeobecne záväzného nariadenia samosprávneho kraja, mesta alebo obce, ktorý sa týka územného plánovania, hoci podľa zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z.n.p. by tak mohlo robiť. Návrh zákona priznáva uvedeným zastupiteľstvám právomoc prijímať uznesenia k územnoplánovacej dokumentácii, ktoré bude župný, obecný alebo mestský úrad (magistrát) povinný vykonať (obstarať nový územný plán alebo jeho zmeny a doplnky) za predpokladu, že tým nebude prekročená územná pôsobnosť orgánu, ktorý ho schválil, a že nie je v rozpore so zákonom, inak bude môcť predseda samosprávneho kraja, primátor alebo starosta využiť sistačné právo podľa platnej legislatívy. Takéto oprávnenie zastupiteľstiev sa premieta aj do stavebného zákona...
U dodávateľa
4,28 € 4,50 €

Aktualizácia VI/2 2023 - životné prostredie, odpadové a vodné hospodárstvo


Dôvodom predloženia návrhu zákona je snaha o zefektívnenie a urýchlenie niektorých procesov v činnosti Environmentálneho fondu, ako štátneho účelového fondu zriadeného na uskutočňovanie štátnej podpory starostlivosti o životné prostredie... Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatnej novele: – Zákon č. 146/2023 Z. z. o ochrane ovzdušia – Zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde – Vyhláška č. 250/2023 Z. z. o kvalite ovzdušia – Vyhláška č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch Upozornenie na zmenu: – Vyhláška č. 373/2015 Z. z. o rozšírenej zodpovednosti výrobcov – Zákon č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi – Zákon č. 326/2005 Z. z. o lesoch – Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch Zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde Do právnej úpravy sa zakotvuje pravidlo, na základe ktorého bude možné v rámci zverejnenej špecifikácie činností upraviť proces predkladania žiadostí o podporu ako aj samotný proces hodnotenia podaných žiadostí o podporu. Uvedené sa zakotvuje z dôvodu možnosti prispôsobovať predmetné procesy v závislosti od osobitných potrieb každej jednej oblasti podpory, s cieľom proces urýchliť a sprehľadniť. Cieľom úpravy je možnosť zavedenia dvojkolového spôsobu podávania a hodnotenia žiadostí o podporu tak, aby v prvom kole bol rozsah žiadosti jednoduchší čo do obsahu a príloh a až žiadatelia, ktorí na základe určených kritérií úspešne postúpia do druhého kola hodnotenia žiadostí, tieto svoje žiadosti doplnenia do finálnej podoby vrátane všetkých relevantných príloh. Všetko smeruje k zjednodušeniu podávania žiadostí pre žiadateľov a k zníženiu ich nákladov s tým spojených. Žiadatelia v rámci prvého kola podávania a hodnotenia žiadostí vyšpecifikujú tzv. zámer projektu. Až následne úspešní žiadatelia v prvom kole doplnia žiadosť o relevantné prílohy ako sú napr. projektová dokumentácia, presný rozpočet projektu a iné. Náklady na predmetnú dokumentáciu budú vynakladať iba tí žiadatelia, ktorých predpoklad úspešného získania podpory je značný. Uvedený proces úzko nadväzuje na úpravu v § 9 ods. 5 a 6. Súčasne však uvedená právna úprava nebráni, aby bol zachovaný pôvodný jednokolový proces podávania a hodnotenia žiadostí, ak to bude účelné...
Na sklade 1Ks
4,28 € 4,50 €

DUO 9-10/ 2023 - Študenti a podnikanie


Pre študenta je založenie živnosti jednoduchým a rýchlym spôsobom ako si začať zarábať popri škole. Do veľkej miery sa na študentskú živnosť vzťahujú rovnaké pravidlá ako na ostatných živnostníkov resp. SZČO. Aké sú podmienky podnikania študentov? • Študenti a podnikanie Ak študent uvádza v ohlásení viacero predmetov podnikania, uvedie na prvom mieste ten predmet podnikania, ktorý považuje za hlavný. Pri ohlasovacej remeselnej živnosti alebo viazanej živnosti musí študent preukázať odbornú spôsobilosť alebo odbornú spôsobilosť jej zodpovedného zástupcu. Takisto musí preukázať oprávnenie užívať nehnuteľnosť, ktorú uviedol ako miesto podnikania, ak adresa miesta podnikania je odlišná od miesta bydliska... • Predaj a kúpa podniku – daňový pohľad Daňovník kupujúci podnik alebo jeho časť upraví základ dane o rozdiel medzi sumou prevzatej rezervy a výškou skutočnej úhrady záväzku v zdaňovacom období, v ktorom došlo k úhrade záväzku, ku ktorému bola tvorená táto rezerva, ak náklad vzťahujúci sa k tomuto výdavku by bol daňovým výdavkom. Zrušenie rezervy nadobudnutej kúpou podniku alebo jeho časti sa zahrnie do základu dane podľa účtovníctva... • Životné minimum – zvýšenie Po novej právnej úpravy sa sumy životného minima budú naďalej upravovať vždy k 1. júlu bežného kalendárneho roka, ale po novom sa bude suma životného minima zvyšovať len na základe koeficientu rastu životných nákladov nízkopríjmových domácností zisteným Štatistickým úradom SR za rozhodujúce obdobie (od apríla predchádzajúceho kalendárneho roka do apríla bežného kalendárneho roka). Nakoľko Štatistický úrad SR zverejnil, že index rastu životných nákladov nízkopríjmových domácnosti sa v apríli 2023 medziročne zvýšil o 14,7 %, suma životného minima na jednu plnoletú fyzickú osobu sa tak zvyšuje zo sumy 234,42 € na sumu 268,88 €... • Rodičovský príspevok Výška rodičovského príspevku v roku 2023 bola do 31. júla 301,00 eur mesačne, od 1. augusta je 345,20 eur. Ak oprávnená osoba zabezpečuje riadnu starostlivosť o dve a viac súčasne narodených detí, rodičovský príspevok sa zvyšuje o 25 % (o 86,30 eur) na každé dieťa, ktoré sa narodilo súčasne, t.j. od 1. augusta sa vypláca pri dvojičkách vo výške 431,50 eur a pri trojičkách vo výške 517,80 eur. Do 31. júla sa vyplácal pri dvojičkách vo výške 376,30 eur a pri trojičkách vo výške 451,50 eur. Ak sa oprávnenej osobe pred vznikom nároku na rodičovský príspevok vyplácalo z dôvodu starostlivosti o toto dieťa materské alebo obdobná dávka ako materské v členskom štáte, výška rodičovského príspevku je od 1. augusta 2023 473,30 eur mesačne.
Na sklade 3Ks
18,24 € 19,20 €

PaM 9-10/ 2023 - Sociálne poistenie


Hlavným cieľom rodinného podniku je nepochybne podnikanie v zmysle Obchodného zákonníka, avšak na rozdiel od bežných podnikov, rodinné podniky môžu klásť dôraz aj na kultiváciu rodinných väzieb vo vnútornom prostredí rodinného podniku. Aký subjekt nemôže byť rodinným podnikom? Výpoveď môže podať zamestnanec a aj zamestnávateľ a je s ňou spojené skončenie pracovného pomeru. Aké náležitosti musí výpoveď spĺňať? Finančné prostriedky udelené ako štipendium sú nevratné, teda študent prijaté štipendium nemusí následne splácať a je nutné odlišovať štipendium od študentských pôžičiek. Aké druhy štipendií poznáme? Príjmami zo závislej činnosti sú nepravidelné alebo iné jednorazové príjmy, ktoré sa vyplácajú, poukazujú alebo pripisujú k dobru zamestnancovi od zamestnávateľa alebo v súvislosti s výkonom závislej činnosti. Ako sa tieto príjmy zdaňujú? Obecné zastupiteľstvo rozhoduje o základných otázkach života obce a má aj vyhradené vyhlásiť dobrovoľnú zbierku. Ako sa zbierka vyhlasuje, kde sa môže vykonávať a ako prebieha jej registrácia? • Ústava SR garantuje každému poistencovi právo rozhodnúť sa, že časť uhradenej dane alebo časť uhradenej platby spojenej s účasťou na systéme primeraného hmotného zabezpečenia v starobe bude poskytnutá osobe, ktorá ho vychovala a ktorej je poskytované hmotné zabezpečenie v starobe (tzv. asignácia odvodov). Zákon o sociálnom poistení doposiaľ takúto možnosť neupravoval a z tohto dôvodu sa v čl. I navrhlo zaviesť novú dôchodkovú dávku, tzv. rodičovský dôchodok. • Nemocenské poistenie, ktoré je poistením pre prípad straty alebo zníženia príjmu zo zárobkovej činnosti a na zabezpečenie príjmu v dôsledku dočasnej pracovnej neschopnosti, tehotenstva a materstva, je súčasťou sociálneho poistenia upraveného zákonom o sociálnom poistení. Kedy vzniká dobrovoľné nemocenské poistenie? Na čo má nárok poistenec? • V zákone je rodinný podnik upravený takým spôsobom, keď sleduje vlastnú autonómnu líniu najskôr bez primárneho presahu do priestoru sociálnej ekonomiky a podnikov v širšom priestore sociálnej ekonomiky. Rodinný podnik sa však môže stať aktérom sociálnej ekonomiky, subjektom sociálnej ekonomiky, podnikom v širšom priestore sociálnej ekonomiky, či dokonca registrovaným sociálnym podnikom (ak sa tak rozhodne) bez toho, aby sa musel vzdať svojich základných charakteristických znakov ako rodinný podnik. Čo je cieľom rodinného podniku? • Z hľadiska zdanenia príjmov z autorských honorárov sa prevažne umožňuje variantný postup v závislosti od rozhodnutia samotného daňovníka, ktorý sa rozhoduje medzi zdaňovaním týchto príjmov zrážkovou daňou a zdaňovaním príjmu daňovníkom v daňovom priznaní. Na zdanenie príjmov má vplyv ich zaradenie v zákone o dani z príjmov, ktoré závisí od uzavretého zmluvného vzťahu, na základe ktorého sa príjem dosiahne. Od zaradenia príjmu sa odvíja aj registračná povinnosť u správcu dane a povinnosť platenia poistného. • Podľa základných zásad Zákonníka práce upravených v článku 6, ženy a muži majú právo na rovnaké zaobchádzanie, ak ide o prístup k zamestnaniu, odmeňovanie a pracovný postup, odborné vzdelávanie a o pracovné podmienky. Tehotným ženám, matkám do konca deviateho mesiaca po pôrode a dojčiacim ženám sa zabezpečujú pracovné podmienky, ktoré chránia ich biologický stav v súvislosti s tehotenstvom, narodením dieťaťa, starostlivosťou o dieťa po pôrode a ich osobitný vzťah s dieťaťom po jeho narodení. • Pre vyvodzovanie pracovnoprávnej zodpovednosti zamestnávateľa za pracovný úraz je podstatné, aby boli splnené všetky jej predpoklady v danom prípade. Pre naplnenie pracovnoprávnej zodpovednosti zamestnávateľa za pracovný úraz je nevyhnutné, aby došlo k právne rozpornému správaniu zamestnávateľa. V dôsledku takéhoto konania zamestnávateľa dôjde k ujme na zdraví zamestnanca. Čo je nevyhnutným predpokladom pracovnoprávnej zodpovednosti zamestnávateľa? • Originálne kompetencie samosprávy sú kompetenciami, ktoré sú dané samospráve priamo právnou úpravou. Ide napríklad o správu vlastného majetku, ktorý je vo vlastníctve samosprávy. Jednotlivé obce a mestá taktiež majú právne postavenie správcov dane v daňovom procese. Preto musia vykonávať jednotlivé daňové úkony v prípade miestnych daní a poplatkov, ktoré majú v správe podľa osobitnej právnej úpravy. Samospráva má taktiež právne postavenie správneho orgánu.
Na sklade 3Ks
13,11 € 13,80 €

Aktualizácia V/3 2023 - štátna služba, informačné technológie verejnej správy


Cieľom navrhovanej právnej úpravy je prepojenie legislatívnej úpravy podpory regionálneho rozvoja a nástrojov implementácie európskych štrukturálnych fondov. Navrhovanou právnou úpravou dôjde k prepojeniu procesov implementácie európskych štrukturálnych fondov na procesy podpory regionálneho rozvoja a nastaveniu nedopytového mechanizmu implementácie integrovaných územných investícií. Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatnej novele: Zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy Zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci (zákon o e-Governmente) Zákon č. 95/2019 Z. z. o informačných technológiách vo verejnej správe Zákon č. 539/2008 Z. z. o podpore regionálneho rozvoja Nariadenie vlády č. 200/2019 Z. z. o poskytovaní pomoci na dodávanie a distribúciu ovocia Vyhláška č. 173/2023 Z. z. o kvalif. predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov Vyhláška č. 335/2023 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o e-Governmente Vyhláška č. 541/2021 Z. z. o materskej škole Vyhláška č. 223/2022 Z. z. o základnej škole Vyhláška č. 24/2022 Z. z. o zariadeniach poradenstva a prevencie Zákon č. 539/2008 Z. z. o podpore regionálneho rozvoja Cieľom novely zákona je zakotvenie niektorých mechanizmov vo vzťahu k už existujúcej právnej úprave zákona č. 121/2022 Z. z. o príspevkoch z fondov Európskej únie a o zmene a doplnení niektorých zákonov za účelom efektívnejšieho využitia zdrojov z európskych fondov s prihliadnutím na územné potreby. Novela zákona upravuje činnosti Rady partnerstva a Kooperačnej rady udržateľného mestského rozvoja, ktorých cieľom je implementácia mimo dopytového výberu projektov prostredníctvom integrovaných územných investícií vychádzajúcich z integrovaných územných stratégií. Obe rady predstavujú participatívne územné fórum, združujúce relevantných aktérov z prostredia územnej samosprávy, štátnej správy a súkromného a občianskeho sektora. Novela zároveň upravuje aj procesné náležitosti, ktorými reaguje na aktuálnu situáciu nárastu cien, predovšetkým stavebných komodít, zavedením možnosti poskytovania dodatočnej dotácie za splnenia zákonom stanovených podmienok. Zároveň sa umožňuje navýšenie disponibilných finančných prostriedkov vyčlenených na výzvu a predĺženie lehoty na predkladanie žiadostí o dotáciu, ak táto zmena nemá vplyv na zmenu podmienok poskytnutia dotácie. V záujme urýchlenia kontrolných procesov návrh zákona precizuje spôsob výkonu finančnej kontroly poskytnutej dotácie ministerstvom... Zákon č. 95/2019 Z. z. o informačných technológiách vo verejnej správe Novela zákona jasnejšie vymedzuje pôsobnosť zákona o ITVS, aby nedochádzalo k rozdielnym interpretáciám. Precizujú sa tiež kompetencie vládnej jednotky CSIRT v záujme objasnenia vzťahov medzi zákonom o ITVS a zákonom č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p. Upravuje sa postup riešenia kybernetických bezpečnostných incidentov pre všetkých správcov informačných technológií verejnej správy, keďže v súčasnosti táto úprava absentuje. Zároveň sa zavádza štandard dizajnového manuálu, ktorého cieľom je zaistiť zjednotenie používateľských rozhraní a spôsobu komunikácie orgánov riadenia s používateľmi pri poskytovaní elektronických služieb najmä vo vzťahu k vyhláške Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky č. 547/2021 Z. z. o elektronizácii agendy verejnej správy. Spresňujú sa ustanovenia vyplývajúce z aplikačnej praxe a reflektuje sa ňou na požiadavky vyplývajúce z Národnej koncepcie informatizácie verejnej správy...
U dodávateľa
3,99 € 4,20 €

Aktualizácia II/5 2023 - Obchodný zákonník a obchodný register


Bola schválená nová právna premeny obchodných spoločností a družstiev, ktorej cieľom bolo vyhotovenie jednotnej, ucelenej a prehľadnej právnej úpravy splynutí, zlúčení, rozdelení, zmeny právnej formy a tiež ich cezhraničných alternatív. Právna úprava vnútroštátnych splynutí a zlúčení, rozdelení, zmeny právnej formy ako aj cezhraničných zlúčení a splynutí vychádza z ustanovení Obchodného zákonníka. Doplnili sa nové postupy pre cezhraničnú mobilitu spoločností s úmyslom jej väčšej podpory, a tiež s cieľom poskytnúť primeranú ochranu vlastníkom obchodných podielov alebo akcií, veriteľom spoločností a zamestnancom. Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatných novelách Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník – po novele zákonom č. 309/2023 Z. z. (druhá novela) – Zákony II A, 2. kapitola Zákon č. 272/2015 Z. z. o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci – po novele zákonom č. 302/2023 Z. z. (prvá novela) – Zákony II A, 2. kapitola Zákon č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri – po novele zákonom č. 309/2023 Z. z. (tretia novela) – Zákony II A, 2. kapitola – (19 strán) - 17 bodov zmien, 7 strán zmien Zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci (zákon o e-Governmente) – po novele zákonom č. 301/2023 Z. z. (prvá novela) – Zákony II A, 6. kapitola Zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii – po novele zákonom č. 309/2023 Z. z. (druhá novela) – Zákony II B, 1. kapitola UPOZORNENIE NA ZMENU! Zákon č. 18/1996 Z. z. o cenách – po novele zákonom č. 332/2023 Z. z. (tretia novela) – Zákony II A, 1. kapitola Zákon č. 187/2021 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže – po novele zákonom č. 309/2023 Z. z. (prvá novela) – Zákony II A, 2. kapitola Zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) – po novele zákonom č. 309/2023 Z. z. (štvrtá novela) – Zákony II A, 3. kapitola Zákon č. 161/2015 Z. z. Civilný mimosporový poriadok – po novele zákonom č. 309/2023 Z. z. (druhá novela) – Zákony II B, 1. kapitola Zákon č. 111/2022 Z. z. o riešení hroziaceho úpadku – po novele zákonom č. 309/2023 Z. z. (prvá novela) – Zákony II B, 1. kapitola Zákon č. 91/2016 Z. z. o trestnej zodpovednosti právnických osôb – po novele zákonom č. 309/2023 Z. z. (prvá novela) – Zákony II B, 3. kapitola Zákon č. 372/1990 Zb. o priestupkoch – po novele zákonom č. 330/2023 Z. z. (druhá novela) – Zákony II B, 4. kapitola Premeny a cezhraničné premeny predstavujú zásadné zmeny v spoločnosti, kedy dochádza k transformácii imania spoločnosti, vzniku nových a zániku pôvodných spoločností, čo má významný dopad aj na spoločníkov spoločnosti, ktorí prestávajú byť spoločníkmi v pôvodných spoločnostiach a vzniká im vzťah k spoločnostiam novým, pričom veriteľom pôvodných spoločností sa mení subjekt záväzku. Aj preto bol zvolený pojem premena ako nové označenie pre tieto typy zmien v obchodných spoločnostiach. Premenou sa rozumie fúzia (splynutie a zlúčenie spoločností) a rozdelenie spoločností. Cezhraničnou premenou sa rozumie cezhraničná fúzia (splynutie a zlúčenie spoločností) a cezhraničné rozdelenie. Zmeny právnej formy zahŕňajú zmenu právnej formy a cezhraničnú zmenu právnej formy. Nová právna úprava si vyžiadala zmeny aj v zákone o obchodnom registri a vo vyhláške, ktorou sa ustanovujú vzory tlačív na podávanie návrhov na zápis do obchodného registra a zoznam listín, ktoré je potrebné k návrhu na zápis priložiť. V súvislosti so zmenami v terminológii ako aj zavedením nových inštitútov cezhraničných premien sa zaviedli ďalšie zmeny a legislatívno-technické úpravy v iných platných právnych predpisoch, nevyhnutné na to, aby sa dali vnútroštátne, ale aj cezhraničné premeny uskutočniť.
U dodávateľa
5,99 € 6,30 €

Aktualizácia I/4 2023 - daňové a účtovné zákony


Cieľom novely zákona je znížiť daňovo-odvodovú záťaž v súvislosti s predajom virtuálnych mien, a tým zjednodušiť ich používanie v bežnom živote. Návrh si kladie za cieľ i významným spôsobom uľahčiť investovanie a sporenie bežným občanom, a to aj v rámci dlhodobého investičného sporenia, či pripravovaného celoeurópskeho dôchodkového sporenia, keďže súčasné zdaňovanie príjmov z cenných papierov je vo významnom rozpore s cieľom podporovať dobrovoľné formy sporenia na dôchodok... Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatnej novele: – Zákon č. 595/2001 Z. z. o dani z príjmov – Zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch Upozornenie na zmenu zákona: – Zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty – Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve Zákon č. 595/2001 Z. z. o dani z príjmov Navrhuje sa znížiť daňové zaťaženie príjmov fyzických osôb z predaja virtuálnej meny na základe tzv. časového testu. Pri predaji virtuálnej meny po uplynutí jedného roka od jej nadobudnutia sa navrhuje príjem zdaňovať sadzbou dane vo výške 7 %. Naopak, v prípade príjmu z predaja virtuálnej meny do jedného roka sa príjmy zahrnú do základu dane (čiastkového základu dane) spolu s ostatnými príjmami. Ustanovuje sa, že predmetom dane nie je príjem plynúci z dôvodu nadobudnutia nových akcií a podielov ako aj príjmu plynúceho z dôvodu ich výmeny pri premene obchodných spoločností alebo družstiev. V nadväznosti na zavedenie nového inštitútu rozdelenia obchodných spoločností alebo družstiev formou odštiepenia sa navrhuje doplniť v zákone o dani z príjmov úpravu základu dane u daňovníka, ktorý sa rozdeľuje odštiepením a aj u jeho nástupníka v pôvodných cenách. Ustanovenie tiež obsahuje spôsob ocenenia majetku a záväzkov nadobudnutých nástupníkom a spôsob odpisovania takto získaného majetku. V ods. 7 sú ustanovené podmienky na uplatnenie § 17ea, t. j. na uplatnenie prístupu úpravy základu dane a ocenenia pôvodnými cenami. Ods. 13 obsahuje pravidlá zdanenia, ak príde k výplate oceňovacích rozdielov z precenia pri odštiepení pri uplatnení pôvodných cien. Dopĺňa sa stanovenie vstupnej ceny finančného majetku, ktorý vzniká alebo sa preberá nástupníkom v procese rozdelenia odštiepením obchodných spoločností alebo družstiev v závislosti od toho, či sa na účely úpravy základu dane postupovalo pri odštiepení v súlade s princípom reálnych hodnôt alebo pôvodných cien. Ak ide o finančný majetok akcionára alebo spoločníka daňovníka, ktorý sa rozdeľuje odštiepením, pri stanovení vstupnej ceny jeho finančného majetku, ktorý mu ostane na daňovníkovi, ktorý sa rozdeľuje odštiepením a tiež ktorý získa na jeho nástupníkovi, sa bude vychádzať z pôvodného ocenenia akcií alebo obchodného podielu, ktorými boli tieto akcie alebo obchodný podiel ocenené pred odštiepením. Ocenenie finančného majetku sa následne stanoví v pomernej výške zodpovedajúcej pomeru vlastného imania daňovníka, ktorý sa rozdeľuje odštiepením prevzatého jeho nástupníkom. Týmto spôsobom sa tiež určí vstupná cena finančného majetku, ktorý ostane akcionárovi alebo spoločníkovi na daňovníkovi, ktorý sa rozdeľuje odštiepením po realizácii odštiepenia.
U dodávateľa
5,42 € 5,70 €

100 otázok o odpovedí - DPH, cestovné náhrady


V prípade tuzemských transakcií je predmetom DPH dodanie tovaru alebo dodanie služby, v prípade zahraničných transakcií je predmetom DPH nadobudnutie tovaru v SR z iného členského štátu a dovoz tovaru z tretieho nečlenského štátu EÚ... Zákon o cestovných náhradách presne vymedzuje právne úkony, pri ktorých vzniká nárok na náhradu a okruh osôb, ktorým tento nárok vzniká... Titul obsahuje: 1. Novelizované zákony, právne predpisy – Zákon o cestovných náhradách 2. DPH po novele 3. Cestovné náhrady – z pohľadu zákona o dani z príjmov – z pohľadu zákona o DPH – v podvojnom účtovníctve – v jednoduchom účtovníctve – mzdy a odmeňovanie DPH po novele Fakturácie rôznych finančných plnení, ako sú náhrady škôd, pokuty, penále a pod., nie sú predmetom DPH (nedochádza pri nich k dodaniu služby alebo tovaru), pri takýchto fakturovaných plneniach platiteľ neuplatňuje pri fakturácii DPH. V daňovom priznaní pre DPH podávanom v SR sa uvádzajú len tie zdaniteľné obchody, ktoré sú predmetom DPH v SR. V daňovom priznaní podávanom v SR sa teda neuvádzajú zdaniteľné obchody, ktoré síce sú predmetom DPH, ale v zahraničí, nie v SR. Napríklad, ak slovenský platiteľ DPH poskytne poradenskú službu českému podnikateľovi, registrovanému pre DPH v ČR, miestom dodania tejto služby je ČR. Služba nie je predmetom DPH podľa slovenského zákona o DPH, preto slovenský platiteľ jej dodanie neuvedie vo svojom daňovom priznaní v SR... Cestovné náhrady Zamestnávateľ je povinný poskytovať zamestnancom náhradu výdavkov, ktoré im vzniknú v súvislosti s výkonom práce. V roku 2023 by sa v oblasti cestovných náhrad mali uplatňovať nasledujúce opatrenia, ktoré nadobudli účinnosť ešte 1. septembra 2022: • Opatrenie MPSVaR SR č. 282/2022 Z. z. o sumách základnej náhrady za používanie cestných motorových vozidiel pri pracovných cestách, t. j. v roku 2023 by mali platiť nasledovné sumy základnej náhrady: - pre jednostopové vozidlá a trojkolky 0,063 eura za každý 1 km jazdy, - pre osobné cestné motorové vozidlá 0,227 eura za každý 1 km jazdy. • Opatrenie MPSVaR SR č. 281/2022 Z. z. o sumách stravného, t. j. v roku 2023 by mali platiť pre jednotlivé časové pásma nasledovné sumy stravného: - 5 hodín až 12 hodín trvania pracovnej cesty 6,40 eura, - nad 12 hodín až 18 hodín trvania pracovnej cesty 9,60 eura, - nad 18 hodín trvania pracovnej cesty 14,50 eura.
U dodávateľa
11,31 € 11,90 €

Lacná kniha Pastelkami čarujem (-90%)


Pracovný zošit postupne pomáha deťom objavovať krásu písaných tvarov od kreslenia čiar, kruhov ku slučkám.. U detí sa tak rozvíjajú prirodzeným spôsobom grafomotorické zručnosti.
Vypredané
0,13 € 1,30 €

dostupné aj ako:

Dane účtovníctvo odvody 11/12 2023 - Škodové udalosti v zákone o dani z príjmov


Zdravotné poisťovne vykonajú v rámci ročného zúčtovania poistného na verejné zdravotné poistenie výpočet sumy poistného z ročného vymeriavacieho základu za všetkých platiteľov poistného. Po vykonanom ročnom zúčtovaní poistného a vysporiadaní rozdielov z tohto zúčtovania vo vzťahu k zdravotným poisťovniam je aktuálne premietnutie nedoplatkov z tohto ročného zúčtovania do základu dane z príjmov a zdanenie preplatkov. Aké sú postupy pri daňovom vysporiadaní rozdielov z ročného zúčtovania u jednotlivých fyzických osôb - platiteľov poistného, sa dočítate v poslednom dvojčísle mesačníka 2023. Titul obsahuje príspevky k zmenám v právnych predpisoch z oblastí daní, účtovania a zdaňovania miezd a odvodov. Ročné zúčtovanie poistného – vysporiadanie rozdielov Vnútropodnikové účtovníctvo v s.r.o. a jeho formy Škodové udalosti po živelnej pohrome v ZDP Čo musíte evidovať v daňovej evidencii Zdroj príjmov daňovníka s obmedzenou daňovou povinnosťou Automobil a nabíjacie stanice pre elektromobily z hľadiska DPH Odpočítanie dane v režime DPH Odpočítanie dane v režime DPH – judikatúra Preddavky na daň z motorových vozidiel Výdavky na pohonné látky v príkladoch Základná právna úprava účtovania Ukladanie správy audítora a výročnej správy do RÚZ (obchodné spoločnosti) Premena obchodných spoločností z pohľadu účtovníctva Novela zákona o protispoločenskej činnosti – odporúčania pre zamestnávateľov Zamestnávanie a služby zamestnanosti Odklad daňovej platby – právna úprava Základné povinnosti obchodníka pri ochrane spotrebiteľa Doručovanie písomností pri správe daní Zdaňovanie cien a výhier Termíny pre prax v októbri 2023 Termíny pre prax v novembri 2023
Na sklade 2Ks
18,24 € 19,20 €

Práce a Mzdy 11/12 2023 - Nové sadzby stravného


Od 1. októbra dochádza k úprave súm stravného pre pracovné cesty a sumy základnej náhrady za používanie cestných motorových vozidiel. Aký to prináša dopad nielen na výšku stravného poskytovaného pri pracovných cestách, ale aj na rozsah zabezpečovania stravovania zamestnávateľa pre zamestnancov? Uplatnenie nezdaniteľných častí základu dane znamená pre daňovníka daňové zvýhodnenie v zákonom stanovenej výške, o ktoré si môže znížiť svoj základ dane z príjmov po splnení stanovených podmienok. Aké nezdaniteľné časti si môžu daňovníci uplatniť? Darovanie majetku upravuje Občiansky zákonník. Darovať možno akýkoľvek majetok, najčastejšie sa však darovanie týka nehnuteľnosti. Čo musí darovacia zmluva obsahovať a musí byť písomná? Aké sú predpoklady zodpovednosti za škodu? Ako bližšie delíme zodpovednosť zamestnanca za škodu? Čo je to bezdôvodné obohatenie v pracovnom práve? Je zamestnávateľ oprávnený žiadať od zamestnanca potvrdenie od ošetrujúceho lekára? Aké povinnosti v súvislosti s ošetrením u lekára má zamestnanec voči zamestnávateľovi? Nové sumy stravného a stravovanie zamestnancov – od 1. 10. 2023 Povinnosť zabezpečiť stravovanie má každý zamestnávateľ, bez ohľadu na to, či ide o právnickú alebo fyzickú osobu, ak zamestnáva aspoň jednu fyzickú osobu v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu. V súlade s § 8 ods. 1 zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o cestovných náhradách“) dochádza od 1. 10. 2023 k úprave súm stravného pre pracovné cesty a sumy základnej náhrady za používanie cestných motorových vozidiel. Aký to prináša dopad nielen na výšku stravného poskytovaného pri pracovných cestách, ale aj na rozsah zabezpečovania stravovania zamestnávateľa pre zamestnancov? Nezdaniteľné časti základu dane Uplatnenie nezdaniteľných častí základu dane znamená pre daňovníka daňové zvýhodnenie v zákonom stanovenej výške, o ktoré si môže znížiť svoj základ dane z príjmov po splnení stanovených podmienok. Zníženie základu dane znamená pre daňovníka v konečnom dôsledku nižšiu daň z príjmov. V roku 2023 sa budú uplatňovať tri nezdaniteľné časti základu dane. Darovanie nehnuteľnosti Darovanie majetku upravuje Občiansky zákonník. Ten stanovuje, že darovacou zmluvou darca niečo bezplatne prenecháva alebo sľubuje obdarovanému a ten dar alebo sľub prijíma. Darovať možno akýkoľvek majetok, najčastejšie sa však darovanie týka nehnuteľnosti. Darovacia zmluva musí byť v takomto prípade písomná. Čo musí darovacia zmluva obsahovať? Lehoty, doby a spory v pracovnoprávnych vzťahoch Všeobecne uplatňovanou právnou skutočnosťou, ktorá má výrazný význam aj z hľadiska vzniku a zániku práv a povinností účastníkov pracovnoprávnych vzťahov je plynutie času. Pre tieto účely je nevyhnutné rozlišovať obsahovú náplň pojmov „lehota“ a „doba“. Zdaňovanie príjmov z obdobných závislých vzťahov Z pohľadu režimu zdaňovania príjmov predstavujú jednu zo skupiny príjmov zo závislej činnosti príjmy plynúce z uzatvoreného súčasného alebo predchádzajúceho obdobného vzťahu, v ktorom je daňovník pri výkone práce pre platiteľa príjmu povinný dodržiavať pokyny alebo príkazy platiteľa príjmu. Čo predstavuje obdobný vzťah? Začiatok školského roka a daňový bonus So začiatkom školského a akademického roka vzniká rodičom alebo iným oprávneným osobám, ktoré si uplatňujú na žiakov a študentov daňový bonus u svojho zamestnávateľa, povinnosť preukázať nárok na jeho uplatnenie. Nepreukázaním alebo oneskoreným preukázaním síce o svoj nárok neprídu, zohľadní sa im však až neskôr. Podanie podania v správnom procese - postup miestnej samosprávy Miestna samospráva pri posúdení podania podaného účastníkom správneho konania musí podanie posúdiť, a to po formálnej, a aj obsahovej stránke. V prípade formálnej stránky musí obec, ktorá je správnym orgánom predovšetkým posúdiť, či boli dodržané formálne náležitosti podania, napríklad či bola dodržaná písomná forma podania, pokiaľ je právnou úpravou požadovaná. Aké sú náležitosti podania v správnom konaní?
Na sklade 2Ks
13,11 € 13,80 €