! Doprava ZADARMO už od 20 € !

Poradca, s.r.o. strana 71 z 81

vydavateľstvo

1000 riešení 6-7 / 2022 - Dedičské právo, Daňové výdavky


Dedičské právo v SR je súčasťou a najdôležitejšou podskupinou všeobecného súkromného práva. Je to tá časť súkromného práva, ktorá sa zaoberá otázkami dedenia, a to aké sú predpoklady dedenia, kto je povolávaný dediť, v akej miere môže poručiteľ ovplyvniť výber dediča (testovacia sloboda), v akej miere ustanovuje zákon kto je dedičom, aká je spoločenská ingerencia do testovacej slobody poručiteľa, aké sú právne dôsledky odmietnutia dedičstva a nadobudnutia dedičstva. Všetky dôležité informácie týkajúca sa dedenia prináša mesačník v tomto čísle. Titul obsahuje riešenia prípadov z praxe k týmto témam: Aktuálna téma Dedičské právo Daňové a nedaňové výdavky 2022 Dane v praxi Zákon o dani z príjmov (ZDP) Daň z pridanej hodnoty Daňový bonus na zaplatené úroky Účtovníctvo Jednoduché účtovníctvo (JÚ) Podvojné účtovníctvo (PÚ) Účtovanie o odloženej dani z príjmov Personalistika a mzdy Zamestnávanie Mzdy a odvody Právo Právo a podnikateľ Verejná správa Verejný sektor Daňovým výdavkom je výdavok (náklad) na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov preukázateľne vynaložený daňovníkom, zaúčtovaný v účtovníctve daňovníka alebo zaevidovaný v evidencii daňovníka podľa § 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov, pričom pri využívaní majetku, ktorý môže mať charakter osobnej potreby a s ním súvisiacich výdavkov (nákladov), je daňový výdavok uznaný len v pomernej časti podľa § 19 ods. 2 písm. t) zákona o dani z príjmov, v akej sa používa na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov, ak spomínaný zákon neustanovuje inak. Problematiku voľby spôsobu uplatňovania daňových výdavkov je potrebné riešiť pre podnikateľov - fyzické osoby, nakoľko zákon o dani z príjmov pre podnikajúce právnické osoby možnosť voľby neumožňuje.
Vypredané
6,46 € 6,80 €

Verejná správa 3-4 / 2022 - Kurzarbeit, Škostvo


Zákon č. 215/2021 Z. z. síce bol prijatý v dôsledku pandémie COVID-19, bude však aplikovateľný všeobecne na rôzne situácie, ktoré v budúcnosti objektívne vplyvom vonkajšieho faktora zamestnávateľovi neumožnia prideľovať svojim zamestnancom prácu dohodnutým spôsobom. Zamestnávateľ bude v takom prípade vystupovať v režime skrátenej práce, označovanej ako „kurzarbeit“. Pôvodne mal nový zákon nadobudnúť účinnosť už v januári 2022. Vplyvom núdzového stavu vyhláseného dňom 25. 11. 2021 a s tým spojenej potreby zachovania kontinuity už poskytovanej pomoci podľa zákona o službách zamestnanosti, tzv. projektu Prvej pomoci, však Národná rada Slovenskej republiky prijala jeho zmenu a posunula účinnosť až na 1. 3. 2022. Titul obsahuje príspevky k zmenám v právnych predpisoch z oblastí verejného sektora, obcí štátnej správy a zdravotníctva. KURZARBEIT – nová právna úprava Školstvo Vyhláška o pedagogickej dokumentácii - nová vyhláška Vyhláška o školských výchovno-vzdelávacích zariadení - nová vyhláška Vyhláška o špeciálnych školách - novela vyhlášky Vyhláška o zariadeniach poradenstva a prevencie - nová vyhláška Nariadenie o priamej výchovno-vzdelávacej činnosti - novela Finančná správa Zákon o finančnej kontrole a audite - novela zákona Finančná kontrola a audit po novom
U dodávateľa
3,33 € 3,50 €

Zákony 2022 V aktualizácia V 2 - štátna služba, informačné technológie verejnej správy


Úprava v zákone obsiahnutého mechanizmu obmedzenia účasti vo verejnom obstarávaní sa navrhuje s cieľom umožniť vláde SR nariadením ustanoviť tretie štáty, prípadne v spojení s typom zákazky, kedy sa tento mechanizmus obmedzenia účasti uplatní povinne. Novelou zákona sa zabezpečuje premietnutie limitu verejných výdavkov ako regulujúceho nástroja do procesu zostavovania rozpočtu verejnej správy a následne aj jeho úprav. Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatnej novele: Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní Upozornenie na zmenu zákona Zákon č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách Zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe Zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) Zákon č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme Zákon č. 539/2008 Z. z. o podpore regionálneho rozvoja
U dodávateľa
4,28 € 4,50 €

Zákony 2022 III aktualizácia III 2 - BOZP, Inšpekcia práce, Nelegálne zamestnávanie


S dôrazom na zlepšovanie podnikateľského prostredia, znižovanie administratívnej záťaže a zvyšovanie úrovne BOZP sa zosúlaďujú lehoty pre spísanie záznamu o registrovanom pracovnom úraze, úprava intervalu odbornej praxe na účely splnenia odbornej spôsobilosti žiadateľa o vydanie oprávnenia na výchovu a vzdelávanie, predĺženie lehôt na absolvovanie aktualizačnej odbornej prípravy a lekárskej preventívnej prehliadky vo vzťahu k práci u držiteľov osvedčení alebo preukazov na vykonávanie určených pracovných činností v oblasti BOZP v prípade ich dočasnej pracovnej neschopnosti, umožnenie odbornému zástupcovi zodpovednému za odborné vykonávanie činností vykonávať činnosti odborného garanta aj pre inú fyzickú osobu alebo právnickú osobu. V zákone o BOZP dochádza aj k ďalším dôležitým zmenám. Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatných novelách Zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci – po novele zákonom č. 114/2022 Z. z. (prvá novela) Zákon č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní – po novele zákonom č. 112/2022 Z. z. (prvá novela) Zákon č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce – po novele zákonom č. 113/2022 Z. z. (prvá novela) a po novele zákona č. 114/2022 Z. z. (druhá novela) Zákon č. 201/2008 Z. z. o náhradnom výživnom – po novele zákonom č. 107/2022 Z. z. (prvá novela) Zákon č. 627/2005 Z. z. o príspevkoch na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa – po novele zákonom č. 107/2022 Z. z. (prvá novela) UPOZORNENIE NA ZMENU! Zákon č. 215/2021 Z. z. o podpore v čase skrátenej práce – po novele zákonom č. 113/2022 Z. z. (prvá novela) Zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov – po novele zákonom č. 113/2022 Z. z. (druhá novela) Inšpekcia práce V zákone dochádza k zefektívneniu organizácie a riadenia sústavy inšpekcie práce, a to najmä tým, že sa namiesto funkcie „hlavný inšpektor práce“ zavádza manažérska funkcia „riaditeľ inšpektorátu práce“ bez povinnosti mať odbornú spôsobilosť inšpektora práce, ale so zachovaním povinnosti päťročnej odbornej praxe v oblasti BOZP, pracovného práva alebo inšpekcie práce. Zároveň sa precizuje moment zápisu do centrálneho verejne prístupného zoznamu fyzických osôb a právnických osôb, ktoré v predchádzajúcich piatich rokoch porušili zákaz nelegálneho zamestnávania, a to tak, že Národný inšpektorát práce zapíše fyzickú osobu alebo právnickú osobu bezodkladne po nadobudnutí právoplatnosti rozhodnutia o uložení pokuty za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania. Nelegálna práca a nelegálne zamestnávanie Vzhľadom na opakované podnety podnikateľského prostredia rozšíriť výnimku z nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania aj na spoločnosť s ručením obmedzeným, ktorá má najviac dvoch spoločníkov, ktorí sú v príbuzenskom vzťahu v priamom rade, manželmi alebo súrodencami, a na ich príbuzných v priamom rade, súrodencov alebo manželov, ak títo príbuzní sú dôchodkovo poistení, sú poberateľmi dôchodkov podľa osobitných predpisov alebo sú žiakmi alebo študentmi do 26 rokov veku, dochádza k zmene zákona. Súčasne sa v záujme zefektívnenia a zjednotenia postupov pri výkone kontroly nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania ponechal výkon tejto kontroly vo výlučnej kompetencii inšpektorátov práce.
U dodávateľa
2,85 € 3,00 €

Zákony 2022 III aktualizácia III 1 - Služby zamestnanosti, Zdravotné poistenie


Pre obdobia mimoriadnej situácie, núdzového stavu a výnimočného stavu, ktoré v prípade ich vyhlásenia a len počas ich trvania sa zaviedlo v zákone o službách zamestnanosti ustanovenie, ktoré umožní vláde Slovenskej republiky flexibilne reagovať na situáciu na trhu práce, najmä umožní bez potreby zmeny zákona o službách zamestnanosti predĺžiť platnosť potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu, potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta a povolenia na zamestnanie. S cieľom uľahčenia sociálneho začlenenia a integrácie na trh práce primárne štátnych občanov Ukrajiny, ktorým bolo z dôvodu ozbrojeného konfliktu na Ukrajine poskytnuté dočasné útočisko, sa ustanovilo, že za aktívne opatrenia na trhu práce sa považujú aj projekty a programy na podporu integrácie štátneho príslušníka tretej krajiny, ktorému sa poskytlo dočasné útočisko alebo ktorému bol udelený azyl, alebo ktorý je žiadateľom o azyl, ktoré realizuje Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny alebo úrad práce, sociálnych vecí a rodiny. Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatných novelách Zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti – po novele zákonom č. 82/2022 Z. z. (prvá novela), zákonom č. 92/2022 Z. z. (druhá novela) a zákonom č. 101/2022 Z. z. (tretia novela) Zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení – po novele zákonom č. 92/2022 Z. z. (prvá novela) a zákonom č. 101/2022 Z. z. (druhá novela) Zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách – po novele zákonom č. 92/2022 Z. z. (prvá novela) a zákonom č. 101/2022 Z. z. (druhá novela) [B]UPOZORNENIE NA ZMENU! [/B]Zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce – po novele zákonom č. 82/2022 Z. z. (prvá novela) Zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov – po novele zákonom č. 92/2022 Z. z. (prvá novela) Zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch – po novele zákonom č. 92/2022 Z. z. (prvá novela) Zákon č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov – po novele zákonom č. 92/2022 Z. z. (prvá novela) Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení – po novele zákonom č. 92/2022 Z. z. (prvá novela) Zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení – po novele zákonom č. 101/2022 Z. z. (prvá novela) Zákon č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení – po novele zákonom č. 101/2022 Z. z. (prvá novela) Zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi – po novele zákonom č. 92/2022 Z. z. (prvá novela) Zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia – po novele zákonom č. 92/2022 Z. z. (prvá novela) Zákon o sociálnych službách sa v reakcii na mimoriadnu situáciu vyhlásenú v súvislosti s hromadným prílevom cudzincov na územie Slovenskej republiky spôsobeným ozbrojeným konfliktom na území Ukrajiny, rozširuje okruh oblastí a podmienok upravených zákonom o sociálnych službách pri úprave právnych vzťahov pri poskytovaní sociálnych služieb, ktoré môže vláda Slovenskej republiky v čase mimoriadnej situácie alebo na obdobie bezprostredne nasledujúcom po jej skončení odchylne upraviť od právnej úpravy zákona o sociálnych službách .Cieľom úpravy je, aj v nadväznosti na skutkový stav prílevu cudzincov na územie Slovenskej republiky spôsobený ozbrojeným konfliktom na území Ukrajiny, reagovať na potrebu vytvorenia právnych podmienok na možnosť zabezpečenia dostupnosti potrebnej pomoci a podpory odkázaným fyzickým osobám aj v rámci práva sociálneho zabezpečenia v oblasti sociálnych služieb. Zákon splnomocňuje vládu Slovenskej republiky ustanoviť v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu nariadením vlády SR aj rozšírenie okruhu možných prijímateľov sociálnej služby, (napr. aktuálne o cudzincov z územia Ukrajiny, ktorí sa ocitli na území Slovenskej republiky v dôsledku ozbrojeného konfliktu na Ukrajine a s ním súvisiacim faktickým ohrozením ich života alebo zdravia a nespĺňajú podmienky podľa doterajšej právnej úpravy ustanovenej zákonom o sociálnych službách na prijímateľa sociálnej služby). Zároveň sa zaviedla možnosť upraviť nariadením vlády SR aj osobitné podmienky konania pri odkázanosti na sociálnu službu.
U dodávateľa
4,85 € 5,10 €

Zákony 2022 I aktualizácia I 1 - daňové a účtovné zákony


Právna úprava zavádza zmenu spôsobu výpočtu a úhrady ročného poplatku správcu, vrátane jeho zvýšenia, zavedenie nového správneho poplatku za vykonanie špeciálnej správcovskej skúšky... S účinnosťou od 1. 5. 2022 dochádza k zmene sadzby stravného a náhrady za používanie cestných motorových vozidiel. Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatnej novele: – Zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch – Opatrenie č. 116/2022 Z. z. o sumách stravného – Opatrenie č. 117/2022 Z. z. o sumách základnej náhrady za používanie cestných motorových vozidiel Upozornenie na zmenu zákona: – Zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) – Zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku – Zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti Zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch Predmetný návrh zákona bude mať aj pozitívny vplyv na rozpočet kapitoly Všeobecná pokladničná správa v oblasti príjmov, nakoľko dochádza k: a) zmene súdneho poplatku za konkurzné konanie tak, že súdny poplatok bude predstavovať 1 % z každého výťažku zo speňaženia majetku zapísaného do súpisu majetku vo všeobecnej podstate najviac 33 193,50 eur a 05 % z výťažku v oddelenej podstate najviac 33 193,50 eur, b) zmene súdneho poplatku za podanie námietky zaujatosti v insolvenčnom konaní a preventívnom konaní s účinnosťou od 17. júla 2022, ktorá sa navrhuje vo výške 500 eur, c) zvýšeniu správneho poplatku (ročný poplatok správcu – fyzickej osoby za každý, aj neskončený rok trvania zápisu v zozname správcov) zo 165,50 eur na 200 eur s účinnosťou od 17. júla 2022, d) zvýšeniu správneho poplatku (ročný poplatok správcu – fyzickej osoby za každý, aj neskončený rok trvania zápisu v zozname správcov) zo 165,50 eur na 400 eur s účinnosťou od 17. júla 2022, e) zavedenie nového správneho poplatku za vykonanie špeciálnej správcovskej skúšky vo výške 5 000 eur.
U dodávateľa
3,71 € 3,90 €

Zákony 2022 II aktualizácia II 2 - Riešenie hroziaceho úpadku


Nová právna úprava prináša riešenie situácie podnikateľa, ktorému hrozí úpadok z dôvodu hroziacej platobnej neschopnosti v preventívnom konaní, ktoré predstavuje účinný nástroj na včasné riešenie situácie dlžníka tak, aby mohol pokračovať vo svojej činnosti a zachovať svoju životaschopnosť, a najmä predísť úpadku a následnému konkurzu. Preventívnym konaním sa rozumie verejná preventívna reštrukturalizácia alebo neverejná preventívna reštrukturalizácia. Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatných novelách Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník – po novele zákonom č. 111/2022 Z. z. (prvá novela) Zákon č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov – po novele zákonom č. 111/2022 Z. z. (prvá novela) Zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii – po novele zákonom č. 111/2022 Z. z. (prvá novela) Zákon č. 111/2022 Z. z. o riešení hroziaceho úpadku – NOVÝ ZÁKON Zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon – po novele zákonom č. 105/2022 Z. z. (prvá novela) a po novele zákonom č. 111/2022 Z. z. (druhá novela) [B]UPOZORNENIE NA ZMENU: [/B]Zákon č. 530/2003 Z. z. o Obchodnom registri – po novele zákonom č. 111/2022 Z. z. (prvá novela) Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní – po novele zákonom č. 86/2022 Z. z. (druhá novela) Zákon č. č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) – po novele zákonom č. 114/2022 Z. z. (prvá novela) Zákon č. 112/2018 Z. z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch – po novele zákonom č. 113/2022 Z. z. (prvá novela) Zákon č. 160/2015 Z. z. Civilný sporový poriadok – po novele zákonom č. 108/2022 Z. z. (prvá novela) a po novele zákonom č. 111/2022 Z. z. (druhá novela) Zákon č. 161/2015 Z. z. Civilný mimosporový poriadok – po novele zákonom č. 108/2022 Z. z. (prvá novela) Základným cieľom nového zákona je poskytnúť dlžníkom dostatočný priestor na účinnú, efektívnu, rýchlu a transparentnú preventívnu reštrukturalizáciu v počiatočnom štádiu, kedy úpadok „hrozí“, a zabrániť tak úpadku dlžníka a riešeniu jeho situácie niektorým z insolvenčných konaní, čím by sa súčasne malo zabrániť strate pracovných miest a strate know-how, mala by sa maximalizovať celková hodnota pre veriteľov v porovnaní s tým, čo by získali v prípadnom konkurze, ako aj zabrániť zvyšovaniu nesplácaných úverov. V súlade so základnými cieľmi smernice a novou právnou úpravou dochádza aj k úprave zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii, Obchodného zákonníka (zmena právnej úpravy spoločnosti v kríze a iné zmeny), zákona č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a zákona Slovenskej národnej rady č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch a o poplatku za výpis z registra, pričom právna úprava reflektuje aj na vzniknuté aplikačné problémy. V súvislosti s novým zákonom dochádza aj k zmene reštrukturalizácie podľa ustanovení zákona č. 7/2005 Z. z. v tom zmysle, že táto bude určená len na riešenie úpadku dlžníka a vyníma sa z procesov riešenia hroziaceho úpadku.
U dodávateľa
5,70 € 6,00 €

Poradca 13 / 2022 - Zákon o vlastníctve bytov a nebytových priestorov


Problematika bývania je jednou z najcitlivejších oblastí spoločenského života. Týka sa uspokojovania jednej zo základných životných potrieb každého človeka. K uspokojovaniu týchto potrieb prispieva a zároveň s tým súvisí rozvoj bytového hospodárstva a bytovej výstavby súvisí. Vlastníctvom bytov a s tým bývanie v bytovom dome a s ním spojené právne užívanie bytov a nebytových priestorov, ako i správanie sa v bytovom dome je jednou z podmienok nutných na reprodukciu všetkých ľudských schopností. Bývanie upravuje zákon o vlastníctve bytov a nebytových priestorov. Titul obsahuje úplné znenie zákona po ostatnej novele s komentárom: Legislatíva Zákon o vlastníctve bytov a nebytových priestorov s komentárom Zákon o správcoch bytových domov s komentárom LEX Ukrajina – nové opatrenia Správcovia bytových domov Hlavným zámerom právnej úpravy správcov bytových domov bolo skvalitnenie správy bytového fondu, najmä prevádzky, koncepčnej údržby, plánovania obnovy, predĺženie životnosti bytových domov prostredníctvom zavedenia minimálnych požiadaviek pre výkon činnosti správcov. Jednou z podmienok zabezpečenia profesionalizácie v oblasti správy bytových domov je odborná spôsobilosť správcov. Odborná spôsobilosť sa nadobúda absolvovaním ďalšieho odborného vzdelávania, ktorého obsah je ustanovený všeobecne záväzným právnym predpisom Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. LEX Ukrajina V nadväznosti na vyhlásenie mimoriadnej situácie v súvislosti s hromadným prílevom cudzincov na územie Slovenskej republiky spôsobeným ozbrojeným konfliktom na území Ukrajiny bol schválený zákon o niektorých ďalších opatreniach v súvislosti so situáciou na Ukrajine. Cieľom nového zákona bolo rozšíriť právny rámec upravujúci velenie určeným jednotkám ozbrojených síl Slovenskej republiky príslušným veliteľom Organizácie Severoatlantickej zmluvy (NATO) na území Slovenskej republiky, tiež úprava príspevku za ubytovanie odídenca, ktorý bol zavedený zákonom č. 55/2022 Z. z. o niektorých opatreniach v súvislosti so situáciou na Ukrajine. Zákon prináša zmeny vo viacerých právnych predpisoch.
U dodávateľa
5,51 € 5,80 €

Práce a Mzdy 6-7 2022 - Výkazy poistného, Kurzarbeit v praxi


Zmeny vo výkazoch poistného Od 1. 3. 2022 nadobudla účinnosť novela č. 480/2021 Z. z. zákona č. 215/2021 Z. z. o podpore v čase skrátenej práce (ďalej len „zákon o podpore v čase skrátenej práce“), ktorý upravuje nový inštitút tzv. Kurzarbeit na Slovensku. Vznik tohto nového právneho predpisu ako samostatného a stabilného zákona vyplynul z priebehu ekonomickej krízy v dôsledku pandémie spôsobenej šírením ochorenia COVID-19 a tiež zo skúseností spojených s využívaním štátnej podpory vo forme tzv. „Prvej pomoci“. V súvislosti so schválenými legislatívnymi zmenami dochádza aj k úprave vykazovania preddavkov na poistné na zdravotné poistenie a vykazovania poistného na sociálne poistenia. Kurzarbeit v praxi Od 1. apríla 2022 budú môcť zamestnávatelia začať podávať žiadosti o podporu v čase skrátenej práce podľa zákona č. 215/2021 Z. z. na pracovné miesto zamestnanca, ktorý je v pracovnom pomere alebo v právnom vzťahu na základe zmluvy o profesionálnom vykonávaní športu. Odkazy na dva druhy žiadostí budú od apríla 2022 zverejnené na www.skratenapraca.gov.sk v časti „dokumenty“. Príslušný druh žiadosti zamestnávateľ odošle formou elektronického podania prostredníctvom Ústredného portálu verejnej správy www.slovensko.sk podpísaného oprávnenou osobou kvalifikovaným elektronickým podpisom. Zmeny v organizácii pracovného času v doprave V súčasnosti platný zákon č. 462/2007 Z. z. o organizácii pracovného času v doprave vytvára zákonné vymedzenie minimálnych požiadaviek pre výkon jednotlivých druhov dopravy, ustanovuje minimálne požiadavky na organizáciu pracovného času v doprave. Upravuje pravidlá týkajúce sa vykonávania cestných kontrol a kontrol dopravných podnikov ako aj pôsobnosť orgánov štátnej správy v uvedených oblastiach. Subsidiárne sa na pracovnoprávne vzťahy zamestnancov v doprave vzťahuje Zákonník práce. Neospravedlnená absencia v práci Vo všeobecnosti je zamestnanec povinný vykonávať prácu podľa pracovnej zmluvy a dodržiavať pracovnú disciplínu, pričom obsahom tejto povinnosti je okrem iného aj povinnosť byť na pracovisku v pracovnom čase. Ak zamestnanec nenastúpi do práce bez ospravedlnenia (napr. preukázaná pracovná neschopnosť, čerpanie dovolenky a pod.), ide o neospravedlnenú absenciu, čo znamená porušenie pracovnej disciplíny. Zmeny vo výpočte exekučných zrážok v praxi Zmenil sa spôsob výpočtu nepostihnuteľnej sumy, ktorá sa nesmie povinnému zraziť z mesačnej mzdy osobitne pre uspokojenie neprednostných pohľadávok a osobitne pre uspokojenie prednostných pohľadávok. Okrem toho sa zvýšila suma zvyšku čistej mzdy, pri ktorej končí tretinový systéme a pri uspokojení neprednostných pohľadávok si zamestnanec môže uplatniť ako vyživovanú osobu aj osobu v prospech, ktorej trvá výkon rozhodnutia na vymoženie pohľadávky výživného. Predĺženie lehoty na podanie DP za rok 2021 Základná lehota na podanie daňového priznania k dani z príjmov fyzickej osoby za rok 2021 je ustanovená prostredníctvom § 49 ods. 2 zákona o dani z príjmov – t. z. do troch kalendárnych mesiacov po uplynutí zdaňovacieho obdobia (kalendárneho roka). Zákon o dani z príjmov však naďalej umožňuje predĺžiť lehotu na podanie daňového priznania k dani z príjmov a to na základe oznámenia podaného príslušnému správcovi dane do uplynutia lehoty na podanie daňového priznania podľa § 49 ods. 2 zákona o dani z príjmov.
U dodávateľa
11,72 € 12,34 €

Dane účtovníctvo odvody 6-7 2022 - Povinnosti prijímateľa zaplatenej dane


Právnické osoby a fyzické osoby podávajúce daňové priznanie mohli v tomto priznaní vyplniť vyhlásenie o poukázaní podielu zaplatenej dane. Fyzické osoby, ktoré mali vysporiadané svoje daňové povinnosti k dani z príjmov zamestnávateľom vykonaným ročným zúčtovaním preddavkov mohli podať správcovi dane takéto vyhlásenie na samostatnom tlačive. Po podaní daňových priznaní, súčasťou ktorých bolo vyplnené vyhlásenie o poukázaní podielu zaplatenej dane, resp. samostatných vyhlásení zamestnancov, poukazujú daňové úrady prijímateľom označeným v týchto vyhláseniach podiel zaplatenej dane. Prijímatelia majú povinnosť zákonným spôsobom a v zákonných lehotách použiť prijaté prostriedky a majú aj ďalšie povinnosti týkajúce sa najmä zverejňovania údajov. Titul obsahuje príspevky k zmenám v právnych predpisoch z oblastí daní, účtovania a zdaňovania miezd a odvodov. Povinnosti prijímateľa zaplatenej dane Vysporiadanie výsledku hospodárenia v ÚJ Daň fyzickej osoby Daň právnickej osoby Nepriznanie práva na odpočítanie DPH Určovanie miesta dodania tovaru (DPH) Zdaniteľné obchody v zákone o DPH Oznámenie o dátume schválenia ÚZ - od 1.1.2022 Postup prechodu z JÚ na PÚ Triedenie ÚJ Odôvodnenie rozhodnutia správcu dane, obsah a význam Praktické príklady pre uplatnenie zásad daňového procesu Konkurz a reštrukturalizácia po novom Príprava daňového konania Vykazovanie poistného pri vykazovaní mzdy Mzda a priemerný zárobok Pracovný čas v Zákonníku práce Daň z MV - zánik daňovej povinnosti a ukončenie podnikania Zamestnanecké auto z pohľadu zákona o dani z príjmov Dary z pohľadu daňových výdavkov Inventarizačné rozdiely z pohľadu daňových výdavkov Každodenné zlozvyky a prekračovanie komfortnej zóny Úcta k autoritám Ako sa správne obuť Vysporiadanie výsledku hospodárenia v akciovej spoločnosti a spoločnosti s r. o. Výsledok hospodárenia bežného obdobia sa k prvému dňu nasledujúceho obdobia pretransformuje na výsledok hospodárenia v schvaľovaní. Suma vedená na tomto účte je určená k rozdeleniu, v prípade straty k vysporiadaniu podľa pravidiel stanovených obchodným zákonníkom, spoločenskou zmluvou, stanovami firmy, rozhodnutím valného zhromaždenia prípadne iným záväzným predpisom. Predmetom rozdelenia je výsledok hospodárenia v schvaľovaní. Z toho vyplýva, že predmetom rozdelenia je zisk účtovný a nie zisk daňový. Hospodársky výsledok môže mať aj podobu straty. Rozdelenie zisku a vysporiadanie straty pripadá podľa príslušných ustanovení Obchodného zákonníka do právomoci valného zhromaždenia. Návrh na rozdelenie predkladá podľa Obchodného zákonníka štatutárny orgán spoločnosti Poistné na sociálne poistenie vo výkaze poistného a príspevkov V súvislosti s plnením povinnosti na účely sociálneho poistenia je zamestnávateľ povinný predkladať príslušnej pobočke Sociálnej poisťovne mesačný výkaz poistného a príspevkov na starobné dôchodkové sporenie, resp. výkaz poistného a príspevkov na starobné dôchodkové sporenie. V ktorých prípadoch je potrebné použiť pri vykazovaní poistného predpísaný vzor tlačiva Výkaz poistného a príspevkov na starobné dôchodkové sporenie, ktorý predkladá zamestnávateľ v súvislosti so zúčtovaním príjmu zo závislej činnosti? Odpovede nájdete v tomto čísle mesačníka.
U dodávateľa
12,03 € 12,66 €

Zákony 2022 V aktualizácia V 3 - Zákon o vysokých školách, Zákon o verejnom obstarávaní


Cieľom novely zákona je najmä systémová zmena riadenia verejných vysokých škôl, zvýšenie transparentnosti pri obsadzovaní funkcie dekana, profesionalizácia správnej rady verejnej vysokej školy, systémová zmena vytvárania učiteľských študijných programov a iné. Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatnej novele: • Zákon č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách • Zákon č. 269/2018 Z. z. o zabezpečovaní kvality vysokoškolského vzdelávania • Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní Upozornenie na zmenu zákona Zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy • Zákon č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách Novela zákona umožňuje, aby vysoká škola mohla poskytovať študijné programy druhého stupňa, resp. tretieho stupňa aj bez toho, aby poskytovala aspoň jeden študijný program prvého stupňa. Aj v zahraničí je bežné, že vysoké školy poskytujú len druhý stupeň alebo tretí stupeň. Cieľom je posilniť flexibilitu a manažérsky princíp riadenia, keď pre vymedzené rozhodnutia v oblasti rozpočtu a majetku už nebude potrebné dvojkolové schvaľovanie ale bude postačovať schválenie správnou radou. Na druhej strane sa dopĺňa kontrolná činnosť akademického senátu vysokej školy... • Zákon č. 269/2018 Z. z. o zabezpečovaní kvality vysokoškolského vzdelávania Upravuje sa oddelenie akreditácie habilitačného konania a akreditácie inauguračného konania na dve samostatné akreditácie. Upresňuje sa rozsah zmien študijného programu, ktoré nie sú považované za úpravu študijného programu. Dohľad nad plnením štandardov pre vnútorný systém vysokých škôl bude agentúra vykonávať aj so zohľadnením údajov vyplývajúcich z analýz vývoja systému vysokoškolského vzdelávania v Slovenskej republike vrátane analýzy vnútorných hodnotiacich správ týkajúcich sa vnútorných systémov a prieskumov medzi študentmi, zamestnancami vysokých škôl, zamestnávateľmi a inými dotknutými subjektmi... • Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní Úprava v zákone obsiahnutého mechanizmu obmedzenia účasti vo verejnom obstarávaní sa navrhuje s cieľom umožniť vláde Slovenskej republiky nariadením ustanoviť tretie štáty, prípadne v spojení s typom zákazky, kedy sa tento mechanizmus obmedzenia účasti uplatní povinne. Cieľom je umožniť na centrálnej úrovni reagovať najmä na bezpečnostné hrozby a situácie, podobné dnešnej situácii na Ukrajine, ale aj umožniť vláde Slovenskej republiky precíznejšie reagovať na prístup slovenských hospodárskych subjektov na trhy v tretích štátoch. Zjednocujúca úprava použitia priameho rokovacieho konania v čase núdzového stavu alebo mimoriadnej situácie odstraňuje zjavnú chybu v právnej úprave, ktorá umožňovala použitia výnimky podľa § 11 ods. 2 len pre civilné zákazky a len pre verejných obstarávateľov...
Vypredané
4,56 € 4,80 €

Podvojné účtovníctvo 2022 - zákony s komentárom


Podvojné účtovníctvo dostalo svoj názov podľa spôsobu účtovania. Každá operácia musí byť zaúčtovaná minimálne na 2 účtoch, pretože vždy operácia prebehne medzi dvoma stranami. Kto je povinný účtovať v podvojnom účtovníctve a aké zmeny nastali v roku 2022? Všetky dôležité informácie a postupy účtovania v podvojnom účtovníctve sa dočítate v novej publikácii. Obsah: Zákon o účtovníctve s komentárom Postupy účtovania v podvojnom účtovníctve s komentárom V sústave podvojného účtovníctva majú povinnosť účtovať všetci podnikatelia, ktorí sú zapísaní v obchodnom registri, a dobrovoľne môžu účtovať v sústave podvojného účtovníctva všetci ostatní podnikatelia. Do obchodného registra sa povinne zapisujú všetky obchodné spoločnosti (spoločnosť s ručením obmedzeným, akciová spoločnosť, komanditná spoločnosť, verejná obchodná spoločnosť) a družstvá. Všetky obchodné spoločnosti a družstvá preto musia povinne účtovať v sústave podvojného účtovníctva. Na akých princípoch funguje podvojné účtovníctvo? Aké účtovné knihy sa používajú? Na čo všetko účty podvojného účtovníctva slúžia? Odpovede prináša komentár k podvojnému účtovníctvu.
U dodávateľa
17,10 € 18,00 €

Práce a Mzdy 8 2022 - Stravné od 1. 5. 2022, Zmeny v pracovnoprávnej oblasti, Zamestnávanie odídencov z Ukrajiny – základné pravidlá


Od 1. 4. 2022 je účinná novela č. 82/2022 Zákonníka práce, ktorá mení a upravuje postup pri skončení pracovného pomeru výpoveďou zo strany zamestnávateľa so zamestnancom so zdravotným postihnutím. Podľa pôvodnej právnej úpravy mal príslušný úrad práce lehotu na vyjadrenie k výpovedi zamestnanca so zdravotným postihnutím 30 až 90 dní, po novom na to bude mať úrad práce len 7 pracovných dní. Ak úrad práce do siedmich pracovných dní nezaujme stanovisko k výpovedi, bude sa to považovať za súhlas s výpoveďou pre zdravotne postihnutého zamestnanca. Stravné S účinnosťou od 1. 5. 2022 sa zvyšujú sumy stravného pre časové pásmo: - 5 až 12 hodín trvania pracovnej cesty na 6 € - nad 12 hodín až 18 hodín trvania pracovnej cesty na 9 € - nad 18 hodín trvania pracovnej cesty na 13,70 €. Minimálna hodnota stravovacej poukážky je vo výške 4,50 €. Zamestnávanie odídencov z Ukrajiny Dočasné útočisko sa aktuálne poskytuje na účely ochrany osôb utekajúcich pred vojnou na Ukrajine. Dňa 22. 3. 2022 bola schválená novela č. 92/2022 zákona o niektorých ďalších opatreniach v súvislosti so situáciou na Ukrajine, ktorého súčasťou sú opatrenia zjednodušujúce pravidlá zamestnávania občanov Ukrajiny tzv. Lex Ukrajina. Počas mimoriadnej situácie sa umožňuje žiadateľom o azyl, ktorí sú štátnymi občanmi Ukrajiny, vrátane ich rodinných príslušníkov, vstupovať do pracovnoprávneho vzťahu pred uplynutím 9 mesiacov od začatia konania o udelenie azylu. Ukrajinci sa taktiež môžu evidovať na úradoch práce. Dovolenka Základnú výmeru dovolenky tvoria štyri týždne. Zamestnancovi, ktorý do konca príslušného kalendárneho roka dovŕši najmenej 33 rokov veku a zamestnancovi, ktorý sa trvale stará o dieťa, prislúcha dovolenka vo výmere piatich týždňov. Základnou podmienkou pre vznik nároku na dovolenku za kalendárny rok je nepretržité trvanie pracovného pomeru k tomu istému zamestnávateľovi. Zamestnanec si ju môže čerpať, ak odpracoval 60 dní v kalendárnom roku. V prípade, že zamestnanec neodpracuje u zamestnávateľa celý rok, má nárok na pomernú časť dovolenky. Preradenie zamestnanca Pri preraďovaní zamestnanca na prácu iného druhu musí zamestnávateľ zohľadňovať aktuálny zdravotný stav zamestnanca, jeho schopnosti a dosiahnutú kvalifikáciu. Ak má dôjsť k preradeniu zamestnanca na inú prácu, zamestnávateľ musí prerokovať dôvody a dobu tohto preradenia so zamestnancom a pokiaľ v dôsledku preradenia na inú prácu dôjde aj ku zmene pracovnej zmluvy, uvedené oznámenie musí mať písomnú formu a musí sa vykonať zásadne pred preradením zamestnanca na inú prácu.
U dodávateľa
6,56 € 6,90 €

Dane účtovníctvo odvody 8 2022 - Špecifické odpisovanie majetku – mikrodaňovník


V zákone o dani z príjmov sú pre mikrodaňovníka určené špecifické legislatívne úpravy. O aké ide v prípade odpisov, sa dozviete v príspevku Špecifické odpisovanie majetku – mikrodaňovník. Problematike priamych a nepriamych daní sa venujeme v článkoch Skončenie podnikania FO, Manká a škody z pohľadu ZDP, Neznámy pôvod tovaru a odpočítanie DPH alebo Preprava tovaru pri reťazových transakciách a DPH... Titul obsahuje príspevky k zmenám v právnych predpisoch z oblastí daní, účtovania a zdaňovania miezd a odvodov. Špecifické odpisovanie majetku – mikrodaňovník Príklady z praxe – špecifické odpisovanie majetku Majetok využívaný aj na súkromné účely Príklady z praxe – majetok využívaný aj na súkromné účely Pozostalí po živnostníkovi – ekonomické dopady Skončenie podnikania FO Manká a škody z pohľadu ZDP Neznámy pôvod tovaru a odpočítanie DPH Preprava tovaru pri reťazových transakciách a DPH Manká a škody z pohľadu DPH Odpisy v daňových výdavkoch Príklady z praxe – odpisy v daňových výdavkoch Obstaranie nehnuteľnosti na predaj – účtovanie Manká a škody z pohľadu JÚ a PÚ Skončenie podnikania v priebehu zdaňovacieho obdobia (2.) Platobný výmer– posúdenie obsahu Daňové konanie a dôkazy z trestného konania Daňová povinnosť – lehoty a možnosť predĺženia Stravné pri pracovných cestách v tuzemsku – zvýšenie Elektronická dočasná pracovná neschopnosť Príklady z praxe – stravovanie zamestnancov Je rozhodovanie únavné? Behám, beháš, beháme Cigarety, snus a vapovanie – vážne zlozvyky Termíny pre prax v júli a auguste 2022H PKOM Špecifické odpisovanie majetku – mikrodaňovník U mikrodaňovníka, ktorým je fyzická osoba, sa limit výšky odpisov nevzťahuje na prenájom hmotného majetku nadobudnutého najskôr 1. 1. 2021, a to za podmienky, že tento hmotný majetok je zaradený do obchodného majetku v súvislosti s dosahovaním príjmov z podnikania a inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa § 6 ods. 1 a 2 ZDP... Majetok využívaný aj na súkromné účely Daňovým výdavkom treba rozumieť výdavok na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov preukázateľne vynaložený daňovníkom, zaúčtovaný v účtovníctve daňovníka alebo zaevidovaný v evidencii daňovníka podľa § 6 ods. 11 ZDP, pričom pri využívaní majetku, ktorý môže mať charakter osobnej potreby a s ním súvisiacich výdavkov (nákladov), je daňový výdavok uznaný len v pomernej časti podľa § 19 ods. 2 písm. t) ZDP, v akej sa používa na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov, ak tento zákon neustanovuje inak... Neznámy pôvod tovaru a odpočítanie DPH Pokiaľ u subdodávateľa nastane „problém“ v podobe nespolupráce so správcom dane, nečinnosti, resp. zániku obchodnej spoločnosti, alebo iných pochybností o tomto subdodávateľovi, dôležitá je otázka dôkazného bremena – jeho unesenia zo stany platiteľa uplatňujúceho odpočítanie DPH a tiež otázka rozloženia dôkazného bremena medzi platiteľa a správcu dane... Stravné pri pracovných cestách v tuzemsku – zvýšenie Podnikateľovi patrí stravné v súlade s ustanovením § 5 ZCN a to za každý kalendárny deň pracovnej cesty. Výška stravného je ustanovená v závislosti od času trvania pracovnej cesty a je rozdelená na časové pásma. Podľa § 1 Opatrenia Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR č. 116/2022 Z. z. nové sumy stravného sú: • 6 eur pre časové pásmo 5 až 12 hodín, • 9 eur pre časové pásmo nad 12 hodín až 18 hodín, • 13,70 eura pre časové pásmo nad 18 hodín.
U dodávateľa
6,84 € 7,20 €

Zákony 2022 III aktualizácia III 3 - Sociálne poistenie a dôchodkové sporenie


Novela zákona o sociálnom poistení reflektuje záväzok na predĺženie ochrannej lehoty pri otehotnení po strate zamestnania na 6 mesiacov a ochrannej lehoty pre ženy, ktorým zaniklo nemocenské poistenie (stratili prácu), ak porodia do 14 mesiacov od zániku nemocenského poistenia, sa predlžuje ochranná0 lehota pre ženy, ktoré otehotnejú do šiestich mesiacov od zániku nemocenského poistenia. Dochádza aj k zrušeniu ročného zúčtovania v sociálnom poistení, ktoré sa ruší v súvislosti s pripravovanou daňovo-odvodovou reformou. Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatných novelách Zákon o službách zamestnanosti Zákon o sociálnom poistení Zákon o starobnom dôchodkovom sporení Zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení UPOZORNENIE NA ZMENU! Zákonník práce Zákon o náhrade príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti Zákon o podpore v čase skrátenej práce Zákon o pedagogických zamestnancoch V oblasti nemocenského poistenia dochádza k zavedeniu nasledovného súboru opatrení: - zavádza sa elektronické potvrdzovanie dočasnej pracovnej neschopnosti (DPN), ktoré významne zníži administratívne zaťaženie poistencov, poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, zamestnávateľov ako aj Sociálnej poisťovne. Celý proces od potvrdzovania DPN až po ukončenie DPN a komunikačný tok medzi zainteresovanými subjektmi má byť v čo najväčšej možnej miere realizovaný elektronickým spôsobom, teda nahradí používané tlačivo; - dochádza k úprave možnosti poukazovať krátkodobé dávky sociálneho poistenia (nemocenské a dávku v nezamestnanosti) aj na iný účet v banke alebo v pobočke zahraničnej banky ako je účet prijímateľa, resp. jeho manžela (manželky). V oblasti dôchodkového poistenia dochádza k zavedeniu nasledovného súboru opatrení: - dochádza k zosúladeniu ustanovenia zákona o sociálnom poistení s judikatúrou Najvyššieho súdu Slovenskej republiky, vo veci posudzovania nároku na čiastkový starobný dôchodok poistencov, ktorí získali obdobie výkonu služby policajta a vojaka v rozsahu zakladajúcom nárok na výsluhový dôchodok a ktorí súčasne získali obdobie dôchodkového poistenia vo všeobecnom systéme sociálneho poistenia v dĺžke kratšej ako 10, resp. 15 rokov; - dochádza k odstráneniu nežiaduceho stavu pri priznávaní tzv. československých dôchodkov, kedy poistencovi za „tzv. českú“ dobu poistenia nárok na starobný alebo invalidný dôchodok podľa predpisov Českej republiky nevznikol a toto obdobie sa mu nezhodnocuje ani na nárok na dôchodok podľa predpisov Slovenskej republiky; - dochádza k odstráneniu zákazu súbehu vyplácanej náhrady príjmu pri DPN, resp. nemocenského a starobného dôchodku, predčasného starobného dôchodku a invalidného dôchodku, ak DPN vznikla pred priznaním tohto dôchodku. Z dôvodu zamedzenia situácií, pri ktorých vzniká priestor pre špekulatívne konania s cieľom získať výhody a zároveň neplatiť poistné, vznikla potreba upraviť zohľadňovanie období, ktoré sa hodnotia na vznik nároku na materské, dôchodkové dávky a dávku v nezamestnanosti, ruší sa možnosť úhrady poistného na sociálne poistenie v hotovosti a upravujú sa niektoré ustanovenia zákona o sociálnom poistení týkajúce sa vykonávania vonkajšej kontroly Sociálnou poisťovňou.
U dodávateľa
7,51 € 7,90 €

Zákony 2022 II aktualizácia II 4 - Reforma súdnej mapy


Dôvera obyvateľov v súdnictvo je na Slovensku v porovnaní s ostatnými krajinami EÚ dlhodobo na nízkej úrovni. Prispieva k tomu aj verejnosťou vnímaná miera korupcie, ktorú potvrdzujú aj postupné odhalenia orgánov činných v trestnom konaní. Dôležitou súčasťou zmeny Slovenska na „skutočne právny štát“ schopný zaistiť rovnosť pred zákonom a ochranu práv splniť tento ciel je reforma súdnej mapy. Cieľom reformy súdnej mapy je zvýšiť dôveryhodnosť súdnictva, jeho výkon a kvalitu, a zároveň zabezpečiť pre sudcov a zamestnancov súdov lepšie podmienky na prácu a rozhodovanie. Od novej súdnej mapy možno očakávať nielen zrýchlenie súdneho konania a funkčný mechanizmus náhodného výberu sudcov, ale aj zlepšenie kvality súdnych rozhodnutí. Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatných novelách Civilný sporový poriadok Civilný mimosporový poriadok Správny súdny poriadok Zákon o konkurze a reštrukturalizácii Trestný poriadok Správnym súdom sa na účely Správneho súdneho poriadku budú rozumieť súdy správneho súdnictva. A teda, ak Správny súdny poriadok používa pojem „správny súd“ rozumejú sa tým tri správne súdy a najvyšší správny súd, ak z povahy veci nevyplýva, že sa tým rozumie len niektorý z týchto súdov. Cieľom doplnenia trestného poriadku je zohľadniť nové usporiadanie sídiel a obvodov okresných a krajských súdov vrátane mestských súdov, a to najmä vo väzbe na právomoc pôvodných okresných súdov v sídle krajských súdov v trestnom v trestnom konaní. Ustanovilo sa zachovať kauzálnu príslušnosť doterajších 8 okresných súdov. Právna úprava predpokladá existenciu pracovísk okresných súdov mimo ich sídla v rámci ich obvodu. Tieto pracoviská budú môcť mať svoje vlastné obvody za splnenia podmienok. Okrem toho nie je vylúčené, že aj bez zriadenia pracoviska môže mať súd k dispozícii pojednávacie miestnosti mimo svojho sídla. V nadväznosti na to sa v Trestnom poriadku výslovne ukotvilo pravidlo, ktoré umožní v trestnom konaní využívať tieto pojednávacie miestnosti mimo sídla súdu na vykonanie hlavného pojednávania mimo sídla dotknutých súdov. Preto sa rozširuje právna úprava umožňujúca vykonanie hlavného pojednávania mimo sídla súdu, a to za predpokladu, že je to vhodné a účelné z hľadiska plynulosti priebehu trestného konania.
U dodávateľa
5,42 € 5,70 €