Ján Štrasser
autor
Denník samovraha
V Moskve zavraždia populárneho a úspešného scenáristu Vadima, ktorý je na jednej strane workoholikom, zároveň však trávi život v prostredí moskovskej umeleckej smotánky. Ale vo svojom vnútri je už vyhoreným, vypísaným a unaveným človekom. Vyšetrovateľ Biriukov pozve na výsluch aj Vadimovho najlepšieho priateľa, bohatého biznismena Maxima Krivošejna. Maxim sa po vlastnej línii sám púšťa do vyšetrovania – hľadá informácie u Vadimovej manželky, u jeho kolegov, a najmä u jeho mileniek. Ukazuje sa, že s Vadimovou vraždou súvisí aj vražda biznismena Kolypanova, od ktorého si Vadim požičal peniaze na zaplatenie dlhov. A do príbehu osudovo vstupuje aj Vadimov bratranec Viktor a Žeňa „Poliak" – vysoká autorita moskovského podsvetia.
dostupné aj ako:
Čítam...
„Ak sa bezmála pol storočia viac-menej aktívne pohybujete v priestore literatúry, raz vás prikvačí zvláštne nutkanie upratať si v tom, čo ste robili: vytriediť a utriediť si texty, čosi z nich zostaviť do zmysluplného celku a hádam aj vydať v podobe knihy. Takéto počínanie má aj svoju tienistú stránku - uvedomíte si, že čas je vektor a pred vami je ho už oveľa menej ako za vami. Čo už. Tak som sa pozrel na texty, ktoré som za posledných dvadsaťpäť rokov o literatúre a literárnom živote napísal a vybral z nich tie, o ktorých si neskromne myslím, že by nemuseli zaniknúť s príležitosťou, ktorá motivovala ich napísanie.“
Zavadzajme tu!
Fejtóny Zavadzajme tu! písal Ján Štrasser pre denník SME od septembra 2011 do októbra 2014.
...Kniha je podobne ako predchádzajúce publicistické knihy Jána Štrassera Dobrý deň z Bratislavy (1997), Dvojhlavá karta (1999), Kráľ je polonahý (2004) a texty pre server Aktuálne.sk (2006 – 2007) súborom fejtónov, publikovaných pre potrebu chvíle. Všetky však tvoria spoločný reťazec a s kabaretnými textami písanými v deväťdesiatych rokoch pre Milana Markoviča vytvárajú akýsi štvrťstoročný dobový diár. Lebo glosa je žáner písaný na manžetu dobovej každodennosti. So zánikom dňa zháša zväčša aj ona. Glosa je však v pôvodnom význame ťažkým slovom a synonymom jazyka. Nepríjemným, tvrdým, ale najmä neúhybným. Je pamäťou dňa. Pamäť dňa a dna ľudia najradšej vytesňujú. Pričasto ich totiž kompromituje. Preto by na ňu najradšej zabudli. Fejtóny, glosy – keď sú viac než len penou na povrchu – sa stávajú z pamäti dňa pamäťou doby a svedectvom nezabúdania...
- úrvyok z úvodného slova Petra Zajaca
Až
Básnik Ján Štrasser v svojej najnovšej zbierke Až organicky nadväzuje na svoju tvorbu z posledných desaťročí. Ostal verný svojmu minimalistickému záznamu básnickej reality, v ktorej vyhľadáva a nachádza netušené súvislosti, organizované jazykovou výstavbou básne. Jeho lyrická skratka, miestami tendujúca až k aforizmu, je však takmer vždy svieža, prekvapujúca a v konečnom dôsledku katarzná. Autor do knihy zaradil aj neveľký cyklus Čierna skrinka, v ktorom sa nachádza po jednej z básní z jeho doterajších zbierok. Aj keď to nikde nezdôrazňuje, ide s najväčšou pravdepodobnosťou o akúsi životnú predbilanciu na prahu blížiacej sa sedemdesiatky.
Čítal som...
Spisovateľ Ján Štrasser (1946) začal svoju literárnu dráhu v polovici šesťdesiatych rokov minulého storočia ako básnik, no zároveň sa v tom čase profiloval ako literárny kritik so zameraním na vtedajšiu mladú poéziu. Patril medzi ťažiskových autorov časopisu Mladá tvorba. Nastupujúca normalizácia zlikvidovala Mladú tvorbu a tým aj aj Štrasserove literárnokritické aktivity. Kniha Čítal som... je výberom z jeho literárnokritických textov, publikovaných v rokoch 1965 – 1971
František Mikloško - Rozhovory o dobe a ľuďoch
František Mikloško v rozhovore s Jánom Štrasserom citlivo rozpráva o osobných témach ako rodina, priateľstvá či náboženstvo. Už od vysokoškoslkých štúdií sa angažoval v tzv. tajnej cirkvi. Otvorene sa vyjadruje aj k politickým a spoločenským otázkam, veď dvadsať rokov bol poslancom parlamentu a ako aktívny politik sa stal priamym svedkom mnohých kľúčových udalostí v dejinách Slovenska. Hovorí o Charte 77, slovenskom samizdate, sviečkovej manifestácii, delení Československa aj mečiarizme. Spomína mnohých svojich politických partnerov i oponentov. Priamo odpovedá tiež na otázky smerujúce k cirkvi a náboženstvu.
dostupné aj ako:
Jakubov rebrík
Monumentálna epická freska, ktorá zachytáva viac ako storočie ruských dejín, je rozvetvenou rodinnou ságou s množstvom hrdinov a dômyselne vybudovaným príbehom. Najnovší román vynikajúcej ruskej spisovateľky Ľudmily Ulickej rozpráva príbeh o niekoľkých generáciách rodiny Osetských, pochádzajúcich z Kyjeva a neskôr presťahovaných do Moskvy. Nora, divadelná výtvarníčka, suverénna a praktická žena, spoznala svojich predkov začiatkom 21. storočia, keď si prečítala korešpondenciu starého otca Jakuba a starej mamy Marusie a v archíve KGB získala prístup k Jakubovmu prípadu.
Žiť svoju báseň - Rozhovory s Ivanom Štrpkom
Kniha rozhovorov Žiť svoju báseň vypovedá o živote a diele Ivana Štrpku od jeho detstva, literárnych začiatkov v časopise Mladá tvorba a vzniku dnes už legendárnej básnickej skupiny Osamelí bežci až dodnes. Dôležitou súčasťou dialógov sú jeho názory na poéziu, na vlastnú kreativitu a na literatúru i kultúru, na dobu, v ktorej žijeme.
Chirurg
V bohatej knižnej tvorbe rozhovorov Jána Štrassera je táto kniha výnimočná. Skúsený autor Štrasser tentoraz nespovedá čitateľovi známu osobnosť z oblasti umenia, ako sme boli dosiaľ zvknutí, ale predstavuje nám tentoraz popredného slovenského lekára.
Majster v kladení otázok Ján Štrasser dokázal aj v tejto publikácii pútavo priblížiť život a prácu lekára, prednostu Kliniky popálenín a rekonštrukčnej chirurgie Univerzitnej nemocnice v Bratislave. Prof. MUDr. Ján Koller zachránil životy a vrátil zdravie doslova tisíckam ľudí, ktorí utrpeli vážne poranenia a ktorí sa jeho pričinením mohli vrátiť k svojim blízkym a zaradiť sa do spoločnosti. Tento významný odborník a obetavý lekár si takúto knihu skutočne zaslúžil už dávno. Grafická úprava a dizajn knihy AppleStudio Ján Novák. Vychádza v edícii Effigies. Prvých 100 kupujúcich dostane ako prémiu knihu Jána Štrassera Zavadzajme tu!
Majster a Margaréta
Bulgakovov román Majster a Margaréta nie je nášmu čitateľovi neznámy - v slovenskom preklade prvý raz vyšiel v roku 1968, no toto vydanie vychádzalo z jedinej vtedajšej dostupnej verzie textu, ktorý v ZSSR cenzurovali. Nový preklad Jána Štrassera prináša úplný text tohto najvýznamnejšieho diela ruskej literatúry 20. storočia. Moskvu navštívi diabol Woland so svojou suitou a život Moskovčanov sa prudko zmení: začnú sa diať nadprirodzené veci - neuveriteľné príbehy, fantazmagórie, mystifikácie. Medzitým muž, ktorý si hovorí majster, píše román o stretnutí Ježiša Krista s Pilátom Pontským. Keď majster zmizne, jeho družka Margaréta je ochotná zapredať dušu diablovi, aby sa dozvedela, čo je s majstrom. Woland jej vyhovie a dočasne ju vezme do svojich služieb.
dostupné aj ako:
Optimistka z presvedčenia - Zuzana Kronerová
Už dávno nie je len dcérou svojho slávneho otca. Je tragikomička, skúsená divadelná aj filmová herečka, aktivistka a žena s názorom. Vravia o nej, že by mala trochu brzdiť, no ona akoby sa práve len rozbiehala. Zuzana Kronerová.
Rozhovor Jána Štrassera so Zuzanou Kronerovou nie je len povrchným spomínaním na jej detstvo a bohatú kariéru herečky. Ján Štrasser vďaka svojej skúsenosti divadelného dramaturga, prekladateľa a textára pozná dôverne prostredie, v ktorom sa Zuzana viac ako polstoročie pohybuje a ich spoločný rozhovor prináša nielen obraz života jednej hereckej rodiny ale aj všeobecnejší pohľad do československého divadelného a filmového sveta a spoločnosti. Kniha je doplnená množstvom fotografií zo súkromného archívu aj z archívov divadiel a filmových spoločností.
Kniha vychádza v knižnej edícii Denníka N vo vydavateľstve N Press. V posledných rokoch Zuzana Kronerová pôsobí najmä v Čechách ako úspešná filmová aj divadelná herečka, je držiteľkou dvoch Zlatých levov a preto kniha vychádza aj českej jazykovej mutácii v preklade Mirka Zelinského pod názvom Optimistka z přesvědčení.
Nemyslím si, že dosiahnem veľkosť svojho otca. Zvykli sme v našej kuchyni pri čaji alebo pri červenom víne viesť dlhé rozhovory a raz mi povedal: Zuzka, nemusíš byť ani slávna, ani najlepšia, stačí, keď budeš takou šťukou v rybníku, čo občas rozčerí vody. Dodnes si to často pripomínam.
Optimistka z přesvědčení: Zuzana Kronerová
Už dávno není jen dcerou svého slavného otce. Je tragikomička, zkušená divadelní i filmová herečka, aktivistka a žena s názorem. Říkají o ní, že by měla trochu brzdit, ale ona jakoby se právě teprve rozjížděla. Zuzana Kronerová.
Rozhovor Jána Štrassera se Zuzanou Kronerovou není jen povrchním vzpomínáním na její dětství a bohatou kariéru herečky. Ján Štrasser díky své zkušenosti divadelního dramaturga, překladatele a textaře zná důvěrně prostředí, ve kterém se Zuzana více než půlstoletí pohybuje a jejich společný rozhovor přináší nejen obraz života jedné herecké rodiny, ale i obecnější pohled do československého divadelního a filmového světa a společnosti. Kniha je doplněna množstvím fotografií ze soukromého archivu i z archivů divadel a filmových společností.
V posledních letech Zuzana Kronerová působí zejména v Čechách jako úspěšná filmová i divadelní herečka, je držitelkou dvou Zlatých lvů a proto kniha vychází i v české jazykové mutaci v překladu Miroslava Zelinského pod názvem Optimistka z přesvědčení.
„Nemyslím si, že dosáhnu velikosti svého otce. Byli jsme zvyklí vést v naší kuchyni při čaji nebo nad červeným vínem dlouhé rozhovory a jednou mi řekl: „Zuzko, nemusíš být ani slavná, ani nejlepší, stačí, když budeš takovou štikou v rybníku, co občas rozčeří vody.“ Dodnes si to často připomínám.“
Zuzana Kronerová se narodila v Martině a pochází ze slavného hereckého rodu. Jejím otcem byl významný herec Jozef Kroner a matkou herečka Terézia Hurbanová-Kronerová. Hrála v Divadle pro děti a mládež v Trnavě, v bratislavském divadle Nová scéna, Radošinském naivním divadle, ve Slovenském národním divadle a později v legendárním Divadle Astorka. Hrála v mnoha slovenských filmech a od devadesátých let pravidelně natáčí v Čechách, kde dvakrát získala prestižní filmové ocenění Český lev. Věnuje se i zpěvu, působila jako pedagožka na VŠMU v Bratislavě a angažuje se v občanských iniciativách.
Na sklade 1Ks
15,58 €
16,40 €
Neistota
Originálne románové svedectvo o jednom storočí v dejinách Ruska od boľševickej revolúcie v roku 1917 až po rok 2017. Základným znakom toho storočia bola neistota.
Popredný ruský prozaik a dramatik Alexej Slapovskij svoju sugestívnu výpoveď podáva prostredníctvom dejín jedného ruského rodu, no nie je to rodinná sága, ale fascinujúca historická i žánrová koláž - v denníkoch, listoch, dokumentoch, poviedkach i dialógoch. Autor na okraj svojho diela výstižne podotkol: „Každá generácia začína žiť doslova odznova, od tej predošlej zdedí iba to, čo sa u nás nemení - striedanie zmien s nepredvídateľným výsledkom.“
dostupné aj ako:
Minimax
Minimax nie je len hasiaci prístroj, Minimax je aj názov novej básnickej zbierky, v ktorej minibásne Jána Štrassera našli maximálne adekvátne výtvarné stvárnenie z ruky karikaturistu Boba Perneckého. Kľúčovým slovo pre spojenie týchto dvoch umelcov je humor.
Skúste zároveň čítať a pozerať sa nielenže sa to dá, ale poskytuje to aj zdvojený estetický zážitok. Kniha vychádza v edícii DVAJAvJEDNOM v typografickej úprave Matúša Chalupu.
Slovo blázon nepoužívam
Ján Štrasser sa stretával s Jozefom Haštom od októbra 2019 do marca 2020. Polrok ich spoločných rozhovorov je zaznamenaný v tejto knihe. Spoznáte v nej doktora Jozefa Hašta, významného odborníka na ľudskú dušu a terapeuta jej problémov, ale zároveň Jozefa Hašta - človeka z mäsa a kostí, aktívneho občana, bytostného demokrata a mysliteľa hlboko reflektujúceho problémy sveta, v ktorom žijeme.
"Ľudia ako doktor Jozef Hašto sú a vyzerá to tak, že ešte dlho budú na Slovensku v menšine. Dokonca vo výraznej menšine. Tým väčšmi si zaslúžia, aby o nich vedela väčšina. Výrazná väčšina. Môžu, ba mali by byť pre ňu obohatením a životnou inšpiráciou. - Ján Štrasser