Milada Caltíková
autor
Sprievodca dielami slovenskej a svetovej literatúry A - 1. ročník SŠ
Rozbor diel slovenských a svetových autorov s ukážkami.
Štruktúra: O autorovi, útvar, kompozícia, postavy, dej a ukážky, forma, použitá literatúra.
Obsah
Staroveká literatúra
Gilgameš (Prerozprával Vojtech Zamarovský)
Antigona (Sofokles)
Ódy (Horácius)
Umenie milovať I, Lieky proti láske (Ovídius)
Staroslovienska (stredoveká) literatúra
Proglas (Konštantín)
Moravsko-panónske legendy (Kliment a neznámy autor)
Humanistická a renesančná literatúra
Dômyselný rytier Don Quijote de la Macha (Miguel de Cervantes Saavedra)
Sonety Laure (Francesco Petrarca)
Hamlet (Wiliam Shakespeare)
O rozvrstvení obyvateľstva a príčinách štátnych prevratov (Martin Rakovský)
Baroková literatúra
Valaská škola mravúv stodola (Hugolín Gavlovič)
Osvietenská literatúra
René mláďenca príhodi a skúsenosťi (Jozef Ignác Bajza)
Klasicistická literatúra
Lakomec (Moli?re)
Svatopluk (Ján Hollý)
Slávy dcera (Ján Kollár)
Kocúrkovo, aneb Jen abychom v hanbě nezůstali (Ján Chalupka)
Svetová preromantická a romantická literatúra
Utrpenie mladého Werthera (Johann Wolfgang Goethe)
Kráľ tmy (Johann Wolfgang Goethe)
Viliam Tell (Friedrich Schiller)
Putovanie Childa Harolda (George Noël Gordon Byron)
Havran (Edgar Alan Poe)
Jama a kyvadlo (Edgar Alan Poe)
Chrám Matky Božej v Paríži (Victor Hugo)
Kapitánova dcéra (Alexander Sergejevič Puškin)
Piková dáma (Alexander Sergejevič Puškin)
Máj (Karel Hynek Mácha)
Babička (Božena Němcová)
Slovenská romantická literatúra
Kde leží naša bieda (Ľudovít Štúr)
Matúš z Trenčína (Ľudovít Štúr)
Marína (Andrej Sládkovič)
Detvan (Andrej Sládkovič)
Zakliata panna vo Váhu a divný Janko (Janko Kráľ)
Kvet (Janko Kráľ)
Mor ho! (Samo Chalupka)
Smrť Jánošíkova (Ján Botto)
Margita a Besná (Ján Botto)
Reštavrácia (Janko Kalinčiak)
Olejkár (Jozef Miloslav Hurban)
Sprievodca dielami slovenskej a svetovej literatúry C - 3. ročník SŠ
Rozbor diel slovenských a svetových autorov s ukážkami.
Štruktúra: O autorovi, útvar, kompozícia, postavy, dej a ukážky, forma, použitá literatúra.
Obsah
SVETOVÁ MEDZIVOJNOVÁ LITERATÚRA
Starec a more (Ernest Hemingway) stratená generácia
Proces (Franz Kafka) predchodca existencialistickej a absurdnej literatúry
Thér?se Desqueyrouxová (François Mauriac) katolícka moderna
Peter a Lucia (Romain Rolland) realizmus
Požehnanie zeme (Knut Hamsun) realizmus s prvkami ruralizmu
Buddenbrookovci (Thomas Mann) realizmus
Na západe nič nové (Erich Maria Remarque) súbežník americkej stratenej generácie
Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války (Jaroslav Hašek) realistické dielo s heroikomickou postavou
SLOVENSKÁ MEDZIVOJNOVÁ LITERATÚRA
Cesta životom (Ladislav Nádaši-Jégé) naturalizmus
Adam Šangala (Ladislav Nádaši-Jégé) naturalizmus
Živý bič (Milo Urban) expresionizmus
Jozef Mak (Jozef Cíger-Hronský) expresionizmus
Matka (Július Barč-Ivan) expresionizmus
Cválajúce dni (Ján Smrek) vitalizmus
Si krajšia moja vlasť (Gorazd Zvonický) katolícka moderna
Nedeľa (Ladislav Novomeský) proletárska poézia
Zvieratník (Štefan Žáry) nadrealizmus
O dvoch bratoch, z ktorých prvý druhého vôbec nepoznal (Peter Jilemnický) socialistický realizmus
Malka (František Švantner) naturizmus
Drak sa vracia (Dobroslav Chrobák) naturizmus
Tri gaštanové kone (Margita Figuli) naturizmus
Ako písať stredoškolské písomné práce zo slovenského jazyka
Obsah
Slohové útvary/žánre v stredoškolských písomných prácach
Komentované ukážky s bodovým hodnotením:
Súkromný list
Úradný list
Administratívny životopis
Beletrizovaný životopis
Administratívny referát (správa o činnosti)
Rozprávanie
Umelecký opis
Odborný opis
Charakteristika
A. Individuálna charakteristika, autocharakteristika
B. Skupinová charakteristika
C. Charakteristika duševného stavu
D. Charakteristika literárnej postavy
Úvaha
A. Úvahy na vždy aktuálne témy
B. Úvahy s mottom
C. Úvahy na porovnanie
Výklad
Interpretácia umeleckého textu
Diskusný príspevok
Slávnostný prejav
Slohové postupy: zhrnutie
Jazykové štýly: zhrnutie
Nový Slovenský jazyk pre SŠ 4 – učebnica
Sme schopní primerane komunikovať? Čítame vždy s porozumením? Čítame kriticky masmédiá a vedecký text? Dokážeme správne argumentovať? Postrehneme významové odtienky? Pomáha nám gramatika v presnom vyjadrovaní? Vieme zrozumiteľne prečítať text? Presvedčíme ostatných o svojej pravde? Vieme vytvoriť zrozumiteľný text? Sformulujeme rýchlo primeranú reakciu? Dokážeme ohodnotiť kvalitu textu? Sme schopní si vybrať vhodnú a kvalitnú informáciu? Môže byť reč prameňom nedorozumení?
NOVÝ Slovenský jazyk pre stredné školy je prostriedkom, ako zvládnuť nároky na komunikáciu v 21. storočí:
> uplatňuje nové didaktické prístupy (konštruktivizmus) – riešenie úloh a problémových situácií sa stáva podstatou učenia sa;
> je aktualizovaný na základe súčasných trendov vo vedách o jazyku;
> prináša aktuálne jazykové prejavy z rôznych komunikačných sfér;
> ponúka množstvo podnetných príkladov na pochopenie a praktické využitie jazykového učiva;
> ukazuje praktické uplatnenie rozličných slohových útvarov v bežnom živote;
> prehľadne pristupuje ku konkretizácii obsahových a kompetenčných požiadaviek iŠVP;
> zohľadňuje požiadavky iŠVP, súčasnej maturitnej skúšky, ale aj požiadavky komunikácie spoločnosti v 21. storočí.
Súbor NOVÝ Slovenský jazyk pre stredné školy pre jeden ročník tvorí:
> UČEBNICA
> ZOŠIT PRE ŠTUDENTA
> ZOŠIT PRE UČITEĽA
UČEBNICA
Základný prvok osvedčenej sady kolektívu autorov pod vedením Milady Caltíkovej. Východiskový materiál výučby obsahuje vyvodzovanie jazykového a slohového učiva, prehľad gramatiky a pravopisu, základné slohové útvary, jednoduchú aplikáciu učiva a úlohy na diskusiu a problematizáciu jazyka a komunikácie. Užitočná je aj pre toho, kto nestíhal v škole alebo kto v škole nebol. Zohľadňuje tradíciu vyučovania materinského jazyka a iŠVP, ale prináša aj pohľad na aktuálny stav komunikácie spoločnosti. Kladie dôraz na pragmatiku preberaných jazykových javov. Nabáda na kritické myslenie a schopnosť vyvarovať sa manipulácii, demagógii, rovnako schopnosť rozlišovať odtienky pri percepcii i produkcii komunikátu.
V učebnici žiak nájde opakovanie a prehlbovanie poznatkov zo základnej školy, ale aj hlbšie prenikanie do podstaty javu, aby učivo jazyka nebolo iba mechanickým memorovaním, ale práve
aplikáciou poznatkov v novom kontexte a budovaním schopnosti interpretovať rozličné typy komunikátov. Posilnila sa napr. argumentácia, kofola, tvorivé úlohy, primeranosť použitia (štylistika)
jazykových jednotiek, masmediálna komunikácia, esej, príprava na písomné slohové práce… Nemá ambíciu byť „kompendiálnym“ zhrnutím stredoškolského učiva, ale systémom malých krokov buduje obsah i kompetencie žiaka. Učebnica upozorňuje aj na zložitejšie javy, nejednoznačnosť jazyka, rozličné videnie „pravdy“, aby žiak nepristupoval k jazyku ako schéme, ale ako živému organizmu.
Učebnica poskytuje dostatok materiálu na výber učiteľovi na gymnáziu, strednej odbornej škole, ako aj na konzervatóriu a jej prvoradým cieľom je pripraviť žiaka nielen na maturitu, ale na reálny život a zamestnanie.
Obsahuje prvky:
– karta vyzdvihuje kľúčové pojmy preberanej témy;
– výkladový text slúži na pochopenie preberanej témy; kľúčové slová sú vyznačené;
– rozlišujte „vypichuje“ rôzne problémové javy;
– znaky a výrazové prostriedky podčiarkuje javy typické pre daný slohový útvar;
– viete, že...? upozorňuje na rôzne zaujímavosti;
– schémy a tabuľky sprehľadňujú abstraktné a upozorňujú na problematické javy;
– ukážky reálnych slohových útvarov, živých textov (videá, zvukové nahrávky) i nesúvislých textov slúžia na vyvodenie učiva, motiváciu žiaka; niektoré ukážky majú ambíciu nahrádzať vysvetľovací text; zohľadňujú prierezové témy a rôzne spoločensky aktuálne a problémové kontexty;
– úlohy sa venujú jazyku a komunikácii alebo slohového útvaru a podporujú prácu na rozsiahlejšom projekte, diskusiu, individuálnu i spoločnú prácu;
– riešenia umožňujú overiť si správnosť svojho postupu.
Ťahák: Nový Slovenský jazyk – ľahká cesta k maturite
Prehľadná pomôcka vhodná pri príprave na maturitu, ktorá obsahuje všetko, čo budúci maturant potrebuje vedieť zo slovenského jazyka.
Ťahák je vhodný pre všetkých stredoškolákov, ktorých čaká maturita, alebo pre tých, ktorí ho chcú používať ako pomôcku na hodinách slovenčiny od 1. ročníka SŠ (5. ročníka GOŠ). Obsahom nadväzuje na sériu učebníc a pracovných zošitov NOVÝ Slovenský jazyk pre stredné školy (M. Caltíková a kol.). Zohľadňuje cieľové požiadavky na maturitu zo slovenského jazyka a literatúry a je spracovaný v súlade s iŠVP.
Nový Slovenský jazyk pre SŠ 3. roč. – Učebnica
Sme schopní primerane komunikovať? Čítame vždy s porozumením? Čítame kriticky masmédiá a vedecký text? Dokážeme správne argumentovať? Postrehneme
významové odtienky? Pomáha nám gramatika v presnom vyjadrovaní? Vieme zrozumiteľne prečítať text? Presvedčíme ostatných o svojej pravde? Vieme vytvoriť
zrozumiteľný text? Sformulujeme rýchlo primeranú reakciu? Dokážeme ohodnotiť kvalitu textu? Sme schopní si vybrať vhodnú a kvalitnú informáciu? Môže byť reč
prameňom nedorozumení?
NOVÝ Slovenský jazyk pre stredné školy je prostriedkom, ako zvládnuť nároky na komunikáciu v 21. storočí:
1. Uplatňuje nové didaktické prístupy (konštruktivizmus) – riešenie úloh a problémových situácií sa
stáva podstatou učenia sa.
2. Je aktualizovaný na základe súčasných trendov vo vedách o jazyku.
3. Prináša aktuálne jazykové prejavy z rôznych komunikačných sfér.
4. Ponúka množstvo podnetných príkladov na pochopenie a praktické využitie jazykového učiva.
5. Ukazuje praktické uplatnenie rozličných slohových útvarov v bežnom živote.
6. Prehľadne pristupuje ku konkretizácii obsahových a kompetenčných požiadaviek iŠVP.
7. Zohľadňuje požiadavky iŠVP, súčasnej maturitnej skúšky, ale aj požiadavky komunikácie
spoločnosti v 21. storočí.
Súbor NOVÝ Slovenský jazyk pre stredné školy pre jeden ročník tvorí:
A. UČEBNICA
B. ZOŠIT PRE ŠTUDENTA
C. ZOŠIT PRE UČITEĽA
Ťahák: Literatúra - ľahká cesta k maturite
Ťahák: Literatúra – ľahká cesta k maturite je súčasťou série Literatúra pre stredné školy I. – IV. (A. Polakovičová a kol.).
Je vhodný pre všetkých stredoškolákov na prípravu k maturite alebo pre žiakov na hodiny literatúry priebežne od 1. ročníka.
Zohľadňuje cieľové požiadavky na maturantov zo slovenského jazyka a literatúry a je spracovaný v súlade s iŠVP.
Vývin literatúry:
– ponúka chronologický prehľad literárnych období a smerov. Farebne korešponduje s témami v učebniciach.
Teória literatúry:
– obsahuje stručný prehľad literárnych pojmov s názornými ukážkami.
Povinné diela:
– pripomenú žiakovi základné obsahové i formálne prvky diela.
Literatúra 4 - Učebnica pre SŠ
Záverečná časť učebnice literatúry pre stredné školy kolektívu autoriek pod vedením A. Polakovičovej pokračuje v novom prístupe k vyučovaniu literatúry v súlade so ŠVP: odlišnom od doteraz známych koncepcií a na základe praxe autoriek. Prelína sa tu žánrový a literárnoteoretický princíp s literárnohistorickým prístupom. Kapitoly sa venujú literatúre druhej polovice 20. storočia (povojnový sociálny a psychologický realizmus, socialistický realizmus, existencializmus, nový román, absurdná dráma, magický realizmus, fantastika, postmoderna a rôzne podoby revolty voči moci v literatúre), ako aj súčasnej literatúre. Autorky v nich stručne predstavia literárny (umelecký) smer alebo tendenciu a na základe vybraných typických literárnych textov uskutočňujú požiadavky ŠVP. Testy Preskúšajte sa sú formulované ako súčasné externé maturity zo slovenského jazyka a literatúry. Učebnica kontextovo spája s literatúrou aj dejepis, dejiny umenia, učivo jazyka i náuky o spoločnosti, etickej výchovy i mediálnej výchovy. Žiak si tak vytvára ucelenú predstavu o umení, kultúre, minulosti a literatúre, keď si vedomosti a zručnosti z literatúry od začiatku triedi a dáva do súvisu s inými odbormi, bez ktorých by často text nebol interpretovateľný. Učebnica okrem výkladového textu, ktorý dopĺňa ilustračný materiál typický pre dané obdobie, obsahuje aj ukážky vybraných literárnych diel a úlohy k nim. Okrem toho v nej nájdete aj rubriky, ktoré dopĺňajú učivo a rozširujú tak všeobecný prehľad žiakov strednej školy. Kvalitatívnou výhodou učebnice je jej snaha aktualizovať umelecké texty na súčasnú situáciu a dianie, preto aj tradičné i menej známe ukážky diel sú prostredníctvom vhodne formulovaných úloh atraktívne. Obsahovo prekonáva požiadavky ŠVP, preto si žiak i učiteľ vyberá, čo na hodinách absolvuje. Výsledky úloh, prehľadný slovník teórie literatúry, ukážky žiackych prác a ďalšie úryvky a úlohy nájdete v Zbierke textov a úloh z literatúry 4, ktorá je neoddeliteľnou súčasťou tohto učebného kompletu.
Odporúčaná MŠVVaŠ SR.
V súlade so ŠVP.
Literatúra 2 – Učebnica pre SŠ
Druhá časť učebnice literatúry pre stredné školy kolektívu autoriek pod vedením A. Polakovičovej pokračuje v novom prístupe k vyučovaniu literatúry v súlade so ŠVP: odlišnom od doteraz známych koncepcií a na základe praxe autoriek aj prístupe overenom. Prelína sa tu žánrový a literárnoteoretický princíp s literárnohistorickým prístupom. Kapitoly sa venujú tentoraz 19. storočiu (preromantizmus, romantizmus, postromantizmus a realizmus). Autorky v nich stručne predstavia dané obdobie a na základe vybraných typických žánrov uskutočňujú požiadavky ŠVP. Každá kapitola je ukončená testom Preskúšajte sa, ktorý je formulovaný ako súčasné externé maturity zo slovenského jazyka a literatúry. Učebnica spája s literatúrou aj dejepis, dejiny umenia, učivo jazyka i náuku o spoločnosti. Žiak si tak vytvára ucelenú predstavu o umení, kultúre, minulosti a literatúre, keď si vedomosti a zručnosti z literatúry od začiatku triedi a dáva do súvisu s inými odbormi. Učebnica okrem výkladového textu, ktorý dopĺňa bohatý ilustračný materiál typický pre dané obdobie, obsahuje aj ukážky vybraných diel a úlohy k nim. Okrem toho v nej nájdete aj rubriky, ktoré dopĺňajú učivo a rozširujú tak všeobecný prehľad žiakov strednej školy. Kvalitatívnou výhodou učebnice je jej snaha aktualizovať historické texty na súčasnú situáciu a dianie, preto aj tradičné i menej známe ukážky diel sa prostredníctvom úloh javia ako atraktívne. Obsahovo prekonáva požiadavky ŠVP, preto si žiak i učiteľ vyberá, čo z tohto obsahu na hodinách absolvuje. Výsledky úloh, prehľadnú teóriu literatúry, ukážky žiackych prác a ďalšie úryvky a úlohy nájdete v Zbierke textov a úloh z literatúry 2, ktorá je neoddeliteľnou súčasťou tohto učebného materiálu.
Literatúra pre stredné školy 2:
je v súlade so Štátnym vzdelávacím programom,
rešpektuje konštruktivistický princíp vyučovania,
rešpektuje komunikačno-zážitkový model vyučovania,
literárnu teóriu používa na postupne sa prehlbujúcu analýzu a interpretáciu textu,
literárnu históriu používa na spoznanie umeleckého dedičstva,
literárnu kritiku používa na spoznanie iného ako vlastného názoru,
učebnica aktualizuje texty z minulosti na súčasnosť a dnešného človeka,
poskytuje dostatok materiálu na vyučovanie literatúry,
rešpektuje rôzne druhy škôl,
rešpektuje žiaka, ktorý „nebol na vyučovaní“,
je prepojená s inými druhmi umenia (film, hudba, architektúra, maliarstvo…).
Dielo je v súlade so ŠVP. Odporúčané MŠVV a Š SR
Nový Slovenský jazyk pre SŠ 2 – Zošit pre študenta 2. časť
Prečo je Slovenský jazyk NOVÝ?
1. Prešiel rozsiahlou inováciou a bol rozdelený na učebnicu, zošit pre študenta, zošit pre učiteľa a on-line podporu e-orbispictus.sk, pričom sa posilnila pracovná časť súboru.
2. Uplatňuje nové didaktické prístupy (konštruktivizmus) a riešenie úloh a prípadov sa stáva podstatou učenia sa.
3. Bol aktualizovaný na základe súčasných trendov vo vedách o jazyku.
4. Prehodnotil sa výber a forma ukážok jazykových prejavov z rôznych komunikačných oblastí.
5. Zjednodušila a sprehľadnila sa štruktúra preberaných tém.
6. Zohľadnili sa požiadavky iŠVP, súčasnej maturity, ale aj aktuálny stav komunikácie spoločnosti.
Titul je odporúčaný MŠVVaŠ SR.
ZOŠIT PRE ŠTUDENTA
Zošit je neoddeliteľnou súčasťou učebnice a je prvým svojho druhu pre stredné školy. Pripravenými a premyslenými úlohami šetrí učiteľovi čas na prípravu. Má ambíciu nahradiť poznámkový zošit. Obsahuje vyvodzovacie, precvičovacie, aplikačné, tvorivé i problémové úlohy, napr. aj s dvoma/žiadnym riešením. Spája jazykové prostriedky (fonetiku, lexikológiu, morfológiu, syntax) s praktickou a efektívnou komunikáciou (štylistikou). Úlohy problematizujú učivo učebnice, prinášajú rôzne komunikačné situácie, varianty preberaných útvarov (reálne – nedokonalé, nevhodné, neprimerané, zavádzajúce a pod.) a nútia žiaka aplikovať poznatky v novom kontexte. Predostiera aj rôzne paradoxné situácie z praktickej komunikácie. Učiteľovi to prináša obraz, či žiak učivu rozumie.
Novinkami sú úlohy na dôslednú prípravu na školské písomné práce, testy na nácvik na externú maturitu, rôzne typy jazykových produktov, napr. videá, zvukové nahrávky…
Úlohy zďaleka nevyčerpávajú potenciál ukážok a komunikačných prostriedkov. Autori predpokladajú schopnosť učiteľa tvorivo pracovať s ponúknutým materiálom.
Zameranie úloh:
– porozumenie textu (súvislého, nesúvislého, ikonického) na viacerých úrovniach: reprodukcia, vysvetlenie, analýza, zdôvodnenie, porovnávanie, hodnotenie
– tvorba textu, navrhnutie riešenia a posudzovanie;
– kombinovanie jazykových prostriedkov v komunikačnej praxi;
– argumentácia;
– zameranie na psychomotorickú a afektívnu doménu;
– práca s externými zdrojmi;
– korigovanie neprimeraných slohových útvarov;
– precvičovanie základných komunikačných zručností (pravopis, typografia, gramatika);
– otvorené a uzavreté úlohy;
– úlohy bez riešení i s viacerými riešeniami zohľadňujúcimi konkrétnu komunikačnú situáciu;
– testy pripravujúce na externú maturitu.
OBSAH
3. Masmediálna komunikácia
Publicistický štýl. Znaky publicistického štýlu
Útvary publicistického štýlu
Z dejín masmédií
Výrazové prostriedky publicistického štýlu
Médiá
Fotografia
Titulok
Jednoduchá správa. Rozšírená správa. Noticka
Interview
Recenzia
Komentár
Editoriál
Glosa
Blog
Reportáž
Fejtón
Stĺpček
Reklama
Plagát
Pravda v médiách
Otestujte sa 3
4. Syntaktické jazykové prostriedky
Syntaktické jednotky. Vetný sklad
Vetný člen
Veta a výpoveď. Jednoduchá veta
Vety podľa členitosti
Slovosled
Zápor
Modifikácia vetnej stavby
Priraďovacie súvetie
Podraďovacie súvetie
Polovetná konštrukcia
Zložené súvetie
Otestujte sa 4
Školská písomná práca II
Literatúra 1 - Učebnica pre SŠ
Nová učebnica literatúry je prvou zo série pripravovaných učebníc pre stredné školy. Kolektív autorov pod vedením A. Polakovičovej predstavuje novú koncepciu literatúry: odlišnú od doteraz známych koncepcií a na základe praxe aj overenú. V nej sa prelína žánrový a literárnoteoretický princíp s literárnohistorickým prístupom. Prvá časť začína teoretickým úvodom, ktorý pomocou ukážok súčasnej literatúry umožňuje učiteľovi zjednotiť rozdielne úrovne žiakov v prvom ročníku na strednej škole, príp. ju možno využiť ako teoretickú bázu, ku ktorej sa môže žiak kedykoľvek vracať. Nasledujú kapitoly v chronologickom poradí (staroveká literatúra, stredoveká literatúra, humanistická a renesančná literatúra, baroková literatúra, klasicistická literatúra), v ktorých autori stručne predstavia dané obdobie a na základe vybraných typických žánrov uskutočňujú požiadavky ŠVP. Každá kapitola je ukončená testom Preskúšajte sa, ktorý je formulovaný ako súčasné maturity zo slovenského jazyka a literatúry. Učebnica spája s literatúrou aj dejepis, dejiny umenia i náuku o spoločnosti. Žiak si tak vytvára ucelenú predstavu o umení, kultúre, minulosti a literatúre, keď si vedomosti a zručnosti z literatúry od začiatku triedi a dáva do súvisu s inými odbormi.
Učebnica okrem výkladového textu, ktorý dopĺňa bohatý ilustračný materiál, obsahuje aj ukážky vybraných diel a úlohy k nim. Okrem toho v nej nájdete aj rubriky, ktoré dopĺňajú učivo a rozširujú tak všeobecný prehľad žiakov strednej školy. Kvalitatívnou výhodou učebnice je jej snaha aktualizovať historické texty na súčasnú situáciu a dianie. Obsahovo prekonáva požiadavky ŠVP, preto si žiak i učiteľ vyberá. čo z tohto obsahu na hodinách absolvuje. Výsledky úloh nájdete v Zbierke textov a úloh z literatúry 1, ktorá je doplnkovým pracovným zošitom a príručkou literatúry zároveň.
Literatúra pre stredné školy 1:
- je v súlade so Štátnym vzdelávacím programom,
- rešpektuje konštruktivistický princíp vyučovania,
- rešpektuje komunikačno-zážitkový model vyučovania,
- literárnu teóriu používa na postupne sa prehlbujúcu analýzu a interpretáciu textu,
- literárnu históriu používa na spoznanie umeleckého dedičstva, - literárnu kritiku používa na spoznanie iného ako vlastného názoru,
- učebnica aktualizuje texty z minulosti na súčasnosť a dnešného človeka,
- poskytuje dostatok materiálu na vyučovanie literatúry,
- rešpektuje rôzne druhy škôl,
- rešpektuje žiaka, ktorý „nebol na vyučovaní“,
- je prepojená s inými druhmi umenia (film, hudba, architektúra, maliarstvo...).
Dielo je v súlade so ŠVP a odporúčané MŠVV a Š SR.
Literatúra 3 – Učebnica pre SŠ
Tretia časť učebnice literatúry pre stredné školy kolektívu autoriek pod vedením A. Polakovičovej pokračuje v novom prístupe k vyučovaniu literatúry v súlade so ŠVP: odlišnom od doteraz známych koncepcií a na základe praxe autoriek. Prelína sa tu žánrový a literárnoteoretický princíp s literárnohistorickým prístupom. Kapitoly sa venujú tentoraz koncu 19. storočia a prvej polovici 20. storočia (naturalizmus, moderna, avantgardy, literatúra so spoločenskou funkciou). Autorky v nich stručne predstavia literárny (umelecký) smer a na základe vybraných typických lit. textov uskutočňujú požiadavky ŠVP. Každá kapitola je ukončená testom Preskúšajte sa, ktorý je formulovaný ako súčasné externé maturity zo slovenského jazyka a literatúry. Učebnica spája s literatúrou aj dejepis, dejiny umenia, učivo jazyka i náuku o spoločnosti, etickej výchovy i mediálnej výchovy. Žiak si tak vytvára ucelenú predstavu o umení, kultúre, minulosti a literatúre, keď si vedomosti a zručnosti z literatúry od začiatku triedi a dáva do súvisu s inými odbormi. Učebnica okrem výkladového textu, ktorý dopĺňa bohatý ilustračný materiál typický pre daný umelecký smer, obsahuje aj ukážky vybraných diel a úlohy k nim. Okrem toho v nej nájdete aj rubriky, ktoré dopĺňajú učivo a rozširujú tak všeobecný prehľad žiakov strednej školy. Kvalitatívnou výhodou učebnice je jej snaha aktualizovať historické texty na súčasnú situáciu a dianie, preto aj tradičné i menej známe ukážky diel sa prostredníctvom úloh javia ako atraktívne. Obsahovo prekonáva požiadavky ŠVP, preto si žiak i učiteľ vyberá, čo z tohto obsahu na hodinách absolvuje. Výsledky úloh, prehľadnú teóriu literatúry, ukážky žiackych prác a ďalšie úryvky a úlohy nájdete v Zbierke textov a úloh z literatúry 3, ktorá je neoddeliteľnou súčasťou tohto učebného materiálu.
Literatúra pre stredné školy 3:
je v súlade so Štátnym vzdelávacím programom,
rešpektuje konštruktivistický princíp vyučovania,
rešpektuje komunikačno-zážitkový model vyučovania,
literárnu teóriu používa na postupne sa prehlbujúcu analýzu a interpretáciu textu,
literárnu históriu používa na spoznanie umeleckého dedičstva,
literárnu kritiku používa na spoznanie iného ako vlastného názoru,
učebnica aktualizuje texty z minulosti na súčasnosť a dnešného človeka,
poskytuje dostatok materiálu na vyučovanie literatúry,
rešpektuje rôzne druhy škôl,
rešpektuje žiaka, ktorý „nebol na vyučovaní“,
je prepojená s inými druhmi umenia (film, hudba, architektúra, maliarstvo…).
Titul je odporúčaný MŠVVaŠ SR.
Nový Slovenský jazyk pre SŠ 2. roč. – Učebnica
Nový Slovenský jazyk pre stredné školy 2 je osvedčená učebnicová sada kolektívu autorov pod vedením Milady Caltíkovej prešla rozsiahlou inováciou:
1.výkladový text sa aktualizoval na základe súčasných trendov vo vedách o jazyku,
2.prehodnotil sa výber a forma ukážok jazykových prejavov z rôznych komunikačných oblastí,
3.zjednodušila a sprehľadnila sa štruktúra učebnice,
4.zohľadnili sa nové prístupy vo vyučovaní slovenského jazyka,
5.prispôsobili sa jednotlivé komponenty požiadavkám iŠVP, aktuálnemu stavu komunikácie spoločnosti i súčasnej maturite.
Nový Slovenský jazyk pre SŠ 2. roč. - Učebinca je východiskový materiál výučby, obsahuje vyvodzovanie jazykového a slohového učiva, prehľad gramatiky, základné ukážkové slohové útvary, jednoduchú aplikáciu učiva a úlohy na diskusiu a problematizáciu jazyka a komunikácie. Užitočná je aj pre toho, kto nestíhal v škole alebo kto v škole nebol.
Obsahuje mnoho zaujímavostí, ale hlavným zámerom učebnice je slúžiť ako teoretické i pragmatické pozadie vyučovania. Obsahuje známe prvky:
*karta vyzdvihuje kľúčové pojmy preberanej témy
*výkladový text slúži na pochopenie alebo doplnenie informácií o preberanej téme; kľúčové pojmy sú vyznačené
*rozlišujte rôzne problémové javy
*znaky a výrazové prostriedky, ktoré sú typické pre daný slohový útvar
*viete, že...? upozorňuje na rôzne zaujímavosti
*prehľady, schémy, tabuľky sprehľadňujú abstraktné a upozorňujú na problematické javy
*ukážky reálnych slohových útvarov aj živých textov slúžia na vyvodenie učiva, motiváciu žiaka, nútia zamyslieť sa; pracuje sa aj s nesúvislými textami; niektoré ukážky majú ambíciu nahrádzať vysvetľovací text; ukážky zohľadňujú aj prierezové témy a rôzne spoločensky aktuálne kontexty
*úlohy o jazyku a komunikácii, týkajúce sa témy alebo slohového útvaru s riešeniami podporujú prácu na rozsiahlejšom projekte, diskusiu, individuálnu i spoločnú prácu
Nový Slovenský jazyk pre SŠ 1. roč. – Učebnica
NOVÝ Slovenský jazyk pre stredné školy 1 je osvedčená učebnicová sada kolektívu autorov pod vedením Milady Caltíkovej prešla rozsiahlou inováciou:
výkladový text sa aktualizoval na základe súčasných trendov vo vedách o jazyku,
prehodnotil sa výber a forma ukážok jazykových prejavov z rôznych komunikačných oblastí,
zjednodušila a sprehľadnila sa štruktúra učebnice,
zohľadnili sa nové prístupy vo vyučovaní slovenského jazyka,
prispôsobili sa jednotlivé komponenty požiadavkám iŠVP, aktuálnemu stavu komunikácie spoločnosti i súčasnej maturite.
Nový Slovenský jazyk pre SŠ 1. roč. – Učebnica je východiskový materiál výučby, obsahuje vyvodzovanie jazykového a slohového učiva, prehľad gramatiky, základné ukážkové slohové útvary, jednoduchú aplikáciu učiva a úlohy na diskusiu a problematizáciu jazyka a komunikácie. Užitočná je aj pre toho, kto nestíhal v škole alebo kto v škole nebol.
Obsahuje mnoho zaujímavostí, ale hlavným zámerom učebnice je slúžiť ako teoretické i pragmatické pozadie vyučovania. Obsahuje známe prvky:
karta vyzdvihuje kľúčové pojmy preberanej témy
výkladový text slúži na pochopenie alebo doplnenie informácií o preberanej téme; kľúčové pojmy sú vyznačené
rozlišujte rôzne problémové javy
znaky a výrazové prostriedky, ktoré sú typické pre daný slohový útvar
viete, že…? upozorňuje na rôzne zaujímavosti
prehľady, schémy, tabuľky – sprehľadňujú abstraktné a upozorňujú na problematické javy
ukážky reálnych slohových útvarov aj živých textov slúžia na vyvodenie učiva, motiváciu žiaka, nútia zamyslieť sa; pracuje sa aj s nesúvislými textami; niektoré ukážky majú ambíciu nahrádzať vysvetľovací text; ukážky zohľadňujú aj prierezové témy a rôzne spoločensky aktuálne kontexty
úlohy o jazyku a komunikácii, týkajúce sa témy alebo slohového útvaru s riešeniami podporujú prácu na rozsiahlejšom projekte, diskusiu, individuálnu i spoločnú prácu
Titul je odporučený MŠVVaŠ SR.
Nový Slovenský jazyk pre SŠ 1. roč. – Zošit pre študenta 1. časť
Zošit Nový Slovenský jazyk pre stredné školy má ambíciu nahradiť poznámkový zošit. Pripravenými a premyslenými úlohami šetrí čas učiteľovi i žiakovi v škole aj doma. Obsahuje vyvodzovacie, precvičovacie, aplikačné, tvorivé i problémové úlohy, napr. s dvomi alebo žiadnym riešením.
Spája jazykové prostriedky – fonetiku, lexikológiu, morfológiu, syntax s praktickou a efektívnou komunikáciou – štylistikou.
Novinkou je dôsledná príprava na školské písomné práce, testy na nácvik na externú maturitu a rôzne typy jazykových produktov, napr. videá, zvukové nahrávky… Predostiera projekty v rôznych kontextoch na precvičenie učebného obsahu i kompetencií.
Obsahuje úlohy:
na prácu s textom a porozumenie textu (súvislého, nesúvislého aj ikonického) na viacerých úrovniach: reprodukcia, vysvetlenie, analýza, zdôvodnenie, porovnávanie, ale aj tvorba a hodnotenie, navrhnutie riešenia a posudzovanie;
kombinujúce jazykové prostriedky a komunikačnú prax;
kladúce dôraz na argumentáciu;
zohľadňujúce psychomotorickú a afektívnu doménu;
podporujúce prácu s externými zdrojmi;
na korigovanie nevhodných podôb slohových útvarov;
na rutinné precvičovanie komunikačných zručností (pravopis, typografia, gramatika, argumentácia, štylistika);
otvorené a uzavreté;
bez riešení i s riešením zohľadňujúcim komunikačnú situáciu;
v otestujte sa po každom tematickom celku pripravuje žiaka na externú maturitu.
Titul je odporučený MŠVVaŠ SR.
Slovenský jazyk a literatúra - Maturita
Príručka je rozdelená na časti:
TEÓRIA LITERATÚRY, VÝVIN LITERATÚRY, JAZYKOVÉ UČIVO
V prvých dvoch častiach Vypracované zadania vhodné na internú maturitnú skúšku (signalizované farebným podfarbením textu). Štandardizované/povinné pojmy sú vo Vecnom registri zvýraznené tučným písmom. Štandardizovaní autori a diela sú v Mennom registri zvýraznené podčiarknutím.
V časti TEÓRIA LITERATÚRY nájde čitateľ okrem vysvetlenia štandardizovaných pojmov napr. aj charakteristiku, dejovú líniu a ukážky významných literárnych diel (diela sú zaradené chronologicky). Vo vypracovaných literárnoteoretických zadaniach venujeme pozornosť ľudovej slovesnosti a jej vplyvu na umelú literatúru, vývinu drámy od starovekej literatúry po súčasnosť, balade v slovenskej a svetovej literatúre.
Časť VÝVIN LITERATÚRY prináša definície literárnych období a smerov, výber najlepších autorov a ukážky z ich diel. K charakteristike literárnych smerov zo svetovej literatúry je pripojená informácia o vplyve literárneho smeru na slovenskú literatúru. Povojnová a súčasná literatúra je spracovaná aj vo forme prehľadnej tabuľky. Vypracované zadania z literárneho učiva uľahčia prácu napr. pri spracovaní témy lásky, témy zemianstva, pri porovnaní poviedok s postavou z ľudu, pri analýze rôznych typov romantickej postavy). Tematické zadania sú vhodné na ústnu maturitnú skúšku, na projekty, seminárne práce a žiacke referáty.
Časť JAZYKOVÉ UČIVO prináša vysvetlenie pojmov z obsahového štandardu ŠVP. Príručka rešpektuje najnovšiu štátnu technickú normu pri útvaroch administratívneho štýlu, ako aj pri bibliografických záznamoch textu. V morfológii sme pri zhrnutí vedomostí z tvaroslovia zvýraznili učivo, ktoré sa po poslednej školskej reforme učí až na strednej škole; uvádzame i upozornenia na najčastejšie morfologické chyby. Syntax prináša učivo, ktoré vyžaduje inovovaný ŠVP vo vetnej a textovej/nadvetnej syntaxi. V učive o slohových postupoch a jazykových štýloch nájdu čitatelia charakteristiku konkrétnych slohových útvarov, ktoré využijú pri príprave na písomnú maturitnú skúšku alebo v praktickom živote. Veríme, že táto kniha poslúži nielen maturantom pri opakovaní a upevňovaní učiva na skúšku dospelosti, ale aj študentom nižších ročníkov a ich učiteľom počas každodennej prípravy na vyučovanie.