Milada Caltíková strana 2 z 5
autor
Nový Slovenský jazyk pre SŠ 1. roč. - Zošit pre študenta 2. časť
Zošit Nový Slovenský jazyk pre stredné školy má ambíciu nahradiť poznámkový zošit. Pripravenými a premyslenými úlohami šetrí čas učiteľovi i žiakovi v škole aj doma. Obsahuje vyvodzovacie, precvičovacie, aplikačné, tvorivé i problémové úlohy, napr. s dvomi alebo žiadnym riešením.
Spája jazykové prostriedky - fonetiku, lexikológiu, morfológiu, syntax s praktickou a efektívnou komunikáciou - štylistikou.
Novinkou je dôsledná príprava na školské písomné práce, testy na nácvik na externú maturitu a rôzne typy jazykových produktov, napr. videá, zvukové nahrávky... Predostiera projekty v rôznych kontextoch na precvičenie učebného obsahu i kompetencií.
Ťahák: Literatúra - ľahká cesta k maturite
Ťahák: Literatúra – ľahká cesta k maturite je súčasťou série Literatúra pre stredné školy I. – IV. (A. Polakovičová a kol.).
Je vhodný pre všetkých stredoškolákov na prípravu k maturite alebo pre žiakov na hodiny literatúry priebežne od 1. ročníka.
Zohľadňuje cieľové požiadavky na maturantov zo slovenského jazyka a literatúry a je spracovaný v súlade s iŠVP.
Vývin literatúry:
– ponúka chronologický prehľad literárnych období a smerov. Farebne korešponduje s témami v učebniciach.
Teória literatúry:
– obsahuje stručný prehľad literárnych pojmov s názornými ukážkami.
Povinné diela:
– pripomenú žiakovi základné obsahové i formálne prvky diela.
Nový Slovenský jazyk pre SŠ 1. roč. – Zošit pre učiteľa 1. časť
Prečo je Slovenský jazyk NOVÝ?
1. Prešiel rozsiahlou inováciou a bol rozdelený na učebnicu, zošit pre študenta, zošit pre učiteľa a on-line podporu e-orbispictus.sk, pričom sa posilnila pracovná časť súboru.
2. Uplatňuje nové didaktické prístupy (konštruktivizmus) a riešenie úloh a prípadov sa stáva podstatou učenia sa.
3. Bol aktualizovaný na základe súčasných trendov vo vedách o jazyku.
4. Prehodnotil sa výber a forma ukážok jazykových prejavov z rôznych komunikačných oblastí,
5. Zjednodušila a sprehľadnila sa štruktúra preberaných tém.
6. Zohľadnili sa požiadavky iŠVP, súčasnej maturity, ale aj aktuálny stav komunikácie spoločnosti.
ZOŠIT PRE UČITEĽA
Obsahuje náhľady strán zo Zošita pre študenta s výsledkami úloh, možnými riešenia úloh, námetmi a komentármi k nim. Učiteľ odhalí prostredníctvom výsledkov aj zámer úloh. Výsledky sú graficky vyčlenené a urýchľujú prípravu učiteľa na hodinu. Vďaka širokej ponuke úloh si môže učiteľ vybrať a zostaviť hodinu podľa schopností žiakov. Keďže má učiteľ k dispozícii všetko na jednom mieste, zvyšuje sa efektivita prípravy učiteľa na hodinu a má dostatok času na individuálny prístup, vlastné tvorivé aktivity a pod.
Úlohy zďaleka nevyčerpávajú potenciál ukážok a komunikačných prostriedkov. Autori predpokladajú schopnosť učiteľa tvorivo pracovať s ponúknutým materiálom.
Nový Slovenský jazyk pre SŠ 2 – Zošit pre študenta 1. časť
Zošit Nový Slovenský jazyk pre stredné školy má ambíciu nahradiť poznámkový zošit. Pripravenými a premyslenými úlohami šetrí čas učiteľovi i žiakovi v škole aj doma. Obsahuje vyvodzovacie, precvičovacie, aplikačné, tvorivé i problémové úlohy, napr. s dvomi alebo žiadnym riešením.
Spája jazykové prostriedky – fonetiku, lexikológiu, morfológiu, syntax s praktickou a efektívnou komunikáciou – štylistikou.
Novinkou je dôsledná príprava na školské písomné práce, testy na nácvik na externú maturitu a rôzne typy jazykových produktov, napr. videá, zvukové nahrávky… Predostiera projekty v rôznych kontextoch na precvičenie učebného obsahu i kompetencií.
Titul je odporúčaný MŠVVaŠ SR.
Obsahuje úlohy:
• na prácu s textom a porozumenie textu (súvislého, nesúvislého aj ikonického) na viacerých úrovniach: reprodukcia, vysvetlenie, analýza, zdôvodnenie, porovnávanie, ale aj tvorba a hodnotenie, navrhnutie riešenia a posudzovanie;
• kombinujúce jazykové prostriedky a komunikačnú prax;
• kladúce dôraz na argumentáciu;
• zohľadňujúce psychomotorickú a afektívnu doménu;
• podporujúce prácu s externými zdrojmi;
• na korigovanie nevhodných podôb slohových útvarov;
• na rutinné precvičovanie komunikačných zručností (pravopis, typografia, gramatika, argumentácia, štylistika);
• otvorené a uzavreté;
• bez riešení i s riešením zohľadňujúcim komunikačnú situáciu;
• v otestujte sa po každom tematickom celku pripravuje žiaka na externú maturitu.
Nový Slovenský jazyk pre SŠ 2 – Zošit pre študenta 2. časť
Prečo je Slovenský jazyk NOVÝ?
1. Prešiel rozsiahlou inováciou a bol rozdelený na učebnicu, zošit pre študenta, zošit pre učiteľa a on-line podporu e-orbispictus.sk, pričom sa posilnila pracovná časť súboru.
2. Uplatňuje nové didaktické prístupy (konštruktivizmus) a riešenie úloh a prípadov sa stáva podstatou učenia sa.
3. Bol aktualizovaný na základe súčasných trendov vo vedách o jazyku.
4. Prehodnotil sa výber a forma ukážok jazykových prejavov z rôznych komunikačných oblastí.
5. Zjednodušila a sprehľadnila sa štruktúra preberaných tém.
6. Zohľadnili sa požiadavky iŠVP, súčasnej maturity, ale aj aktuálny stav komunikácie spoločnosti.
Titul je odporúčaný MŠVVaŠ SR.
ZOŠIT PRE ŠTUDENTA
Zošit je neoddeliteľnou súčasťou učebnice a je prvým svojho druhu pre stredné školy. Pripravenými a premyslenými úlohami šetrí učiteľovi čas na prípravu. Má ambíciu nahradiť poznámkový zošit. Obsahuje vyvodzovacie, precvičovacie, aplikačné, tvorivé i problémové úlohy, napr. aj s dvoma/žiadnym riešením. Spája jazykové prostriedky (fonetiku, lexikológiu, morfológiu, syntax) s praktickou a efektívnou komunikáciou (štylistikou). Úlohy problematizujú učivo učebnice, prinášajú rôzne komunikačné situácie, varianty preberaných útvarov (reálne – nedokonalé, nevhodné, neprimerané, zavádzajúce a pod.) a nútia žiaka aplikovať poznatky v novom kontexte. Predostiera aj rôzne paradoxné situácie z praktickej komunikácie. Učiteľovi to prináša obraz, či žiak učivu rozumie.
Novinkami sú úlohy na dôslednú prípravu na školské písomné práce, testy na nácvik na externú maturitu, rôzne typy jazykových produktov, napr. videá, zvukové nahrávky…
Úlohy zďaleka nevyčerpávajú potenciál ukážok a komunikačných prostriedkov. Autori predpokladajú schopnosť učiteľa tvorivo pracovať s ponúknutým materiálom.
Zameranie úloh:
– porozumenie textu (súvislého, nesúvislého, ikonického) na viacerých úrovniach: reprodukcia, vysvetlenie, analýza, zdôvodnenie, porovnávanie, hodnotenie
– tvorba textu, navrhnutie riešenia a posudzovanie;
– kombinovanie jazykových prostriedkov v komunikačnej praxi;
– argumentácia;
– zameranie na psychomotorickú a afektívnu doménu;
– práca s externými zdrojmi;
– korigovanie neprimeraných slohových útvarov;
– precvičovanie základných komunikačných zručností (pravopis, typografia, gramatika);
– otvorené a uzavreté úlohy;
– úlohy bez riešení i s viacerými riešeniami zohľadňujúcimi konkrétnu komunikačnú situáciu;
– testy pripravujúce na externú maturitu.
OBSAH
3. Masmediálna komunikácia
Publicistický štýl. Znaky publicistického štýlu
Útvary publicistického štýlu
Z dejín masmédií
Výrazové prostriedky publicistického štýlu
Médiá
Fotografia
Titulok
Jednoduchá správa. Rozšírená správa. Noticka
Interview
Recenzia
Komentár
Editoriál
Glosa
Blog
Reportáž
Fejtón
Stĺpček
Reklama
Plagát
Pravda v médiách
Otestujte sa 3
4. Syntaktické jazykové prostriedky
Syntaktické jednotky. Vetný sklad
Vetný člen
Veta a výpoveď. Jednoduchá veta
Vety podľa členitosti
Slovosled
Zápor
Modifikácia vetnej stavby
Priraďovacie súvetie
Podraďovacie súvetie
Polovetná konštrukcia
Zložené súvetie
Otestujte sa 4
Školská písomná práca II
Nový Slovenský jazyk pre SŠ 3. roč. – Učebnica
Sme schopní primerane komunikovať? Čítame vždy s porozumením? Čítame kriticky masmédiá a vedecký text? Dokážeme správne argumentovať? Postrehneme
významové odtienky? Pomáha nám gramatika v presnom vyjadrovaní? Vieme zrozumiteľne prečítať text? Presvedčíme ostatných o svojej pravde? Vieme vytvoriť
zrozumiteľný text? Sformulujeme rýchlo primeranú reakciu? Dokážeme ohodnotiť kvalitu textu? Sme schopní si vybrať vhodnú a kvalitnú informáciu? Môže byť reč
prameňom nedorozumení?
NOVÝ Slovenský jazyk pre stredné školy je prostriedkom, ako zvládnuť nároky na komunikáciu v 21. storočí:
1. Uplatňuje nové didaktické prístupy (konštruktivizmus) – riešenie úloh a problémových situácií sa
stáva podstatou učenia sa.
2. Je aktualizovaný na základe súčasných trendov vo vedách o jazyku.
3. Prináša aktuálne jazykové prejavy z rôznych komunikačných sfér.
4. Ponúka množstvo podnetných príkladov na pochopenie a praktické využitie jazykového učiva.
5. Ukazuje praktické uplatnenie rozličných slohových útvarov v bežnom živote.
6. Prehľadne pristupuje ku konkretizácii obsahových a kompetenčných požiadaviek iŠVP.
7. Zohľadňuje požiadavky iŠVP, súčasnej maturitnej skúšky, ale aj požiadavky komunikácie
spoločnosti v 21. storočí.
Súbor NOVÝ Slovenský jazyk pre stredné školy pre jeden ročník tvorí:
A. UČEBNICA
B. ZOŠIT PRE ŠTUDENTA
C. ZOŠIT PRE UČITEĽA
Ťahák: Nový Slovenský jazyk – ľahká cesta k maturite
Prehľadná pomôcka vhodná pri príprave na maturitu, ktorá obsahuje všetko, čo budúci maturant potrebuje vedieť zo slovenského jazyka.
Ťahák je vhodný pre všetkých stredoškolákov, ktorých čaká maturita, alebo pre tých, ktorí ho chcú používať ako pomôcku na hodinách slovenčiny od 1. ročníka SŠ (5. ročníka GOŠ). Obsahom nadväzuje na sériu učebníc a pracovných zošitov NOVÝ Slovenský jazyk pre stredné školy (M. Caltíková a kol.). Zohľadňuje cieľové požiadavky na maturitu zo slovenského jazyka a literatúry a je spracovaný v súlade s iŠVP.
Nový Slovenský jazyk pre SŠ 4 – učebnica
Sme schopní primerane komunikovať? Čítame vždy s porozumením? Čítame kriticky masmédiá a vedecký text? Dokážeme správne argumentovať? Postrehneme významové odtienky? Pomáha nám gramatika v presnom vyjadrovaní? Vieme zrozumiteľne prečítať text? Presvedčíme ostatných o svojej pravde? Vieme vytvoriť zrozumiteľný text? Sformulujeme rýchlo primeranú reakciu? Dokážeme ohodnotiť kvalitu textu? Sme schopní si vybrať vhodnú a kvalitnú informáciu? Môže byť reč prameňom nedorozumení?
NOVÝ Slovenský jazyk pre stredné školy je prostriedkom, ako zvládnuť nároky na komunikáciu v 21. storočí:
> uplatňuje nové didaktické prístupy (konštruktivizmus) – riešenie úloh a problémových situácií sa stáva podstatou učenia sa;
> je aktualizovaný na základe súčasných trendov vo vedách o jazyku;
> prináša aktuálne jazykové prejavy z rôznych komunikačných sfér;
> ponúka množstvo podnetných príkladov na pochopenie a praktické využitie jazykového učiva;
> ukazuje praktické uplatnenie rozličných slohových útvarov v bežnom živote;
> prehľadne pristupuje ku konkretizácii obsahových a kompetenčných požiadaviek iŠVP;
> zohľadňuje požiadavky iŠVP, súčasnej maturitnej skúšky, ale aj požiadavky komunikácie spoločnosti v 21. storočí.
Súbor NOVÝ Slovenský jazyk pre stredné školy pre jeden ročník tvorí:
> UČEBNICA
> ZOŠIT PRE ŠTUDENTA
> ZOŠIT PRE UČITEĽA
UČEBNICA
Základný prvok osvedčenej sady kolektívu autorov pod vedením Milady Caltíkovej. Východiskový materiál výučby obsahuje vyvodzovanie jazykového a slohového učiva, prehľad gramatiky a pravopisu, základné slohové útvary, jednoduchú aplikáciu učiva a úlohy na diskusiu a problematizáciu jazyka a komunikácie. Užitočná je aj pre toho, kto nestíhal v škole alebo kto v škole nebol. Zohľadňuje tradíciu vyučovania materinského jazyka a iŠVP, ale prináša aj pohľad na aktuálny stav komunikácie spoločnosti. Kladie dôraz na pragmatiku preberaných jazykových javov. Nabáda na kritické myslenie a schopnosť vyvarovať sa manipulácii, demagógii, rovnako schopnosť rozlišovať odtienky pri percepcii i produkcii komunikátu.
V učebnici žiak nájde opakovanie a prehlbovanie poznatkov zo základnej školy, ale aj hlbšie prenikanie do podstaty javu, aby učivo jazyka nebolo iba mechanickým memorovaním, ale práve
aplikáciou poznatkov v novom kontexte a budovaním schopnosti interpretovať rozličné typy komunikátov. Posilnila sa napr. argumentácia, kofola, tvorivé úlohy, primeranosť použitia (štylistika)
jazykových jednotiek, masmediálna komunikácia, esej, príprava na písomné slohové práce… Nemá ambíciu byť „kompendiálnym“ zhrnutím stredoškolského učiva, ale systémom malých krokov buduje obsah i kompetencie žiaka. Učebnica upozorňuje aj na zložitejšie javy, nejednoznačnosť jazyka, rozličné videnie „pravdy“, aby žiak nepristupoval k jazyku ako schéme, ale ako živému organizmu.
Učebnica poskytuje dostatok materiálu na výber učiteľovi na gymnáziu, strednej odbornej škole, ako aj na konzervatóriu a jej prvoradým cieľom je pripraviť žiaka nielen na maturitu, ale na reálny život a zamestnanie.
Obsahuje prvky:
– karta vyzdvihuje kľúčové pojmy preberanej témy;
– výkladový text slúži na pochopenie preberanej témy; kľúčové slová sú vyznačené;
– rozlišujte „vypichuje“ rôzne problémové javy;
– znaky a výrazové prostriedky podčiarkuje javy typické pre daný slohový útvar;
– viete, že...? upozorňuje na rôzne zaujímavosti;
– schémy a tabuľky sprehľadňujú abstraktné a upozorňujú na problematické javy;
– ukážky reálnych slohových útvarov, živých textov (videá, zvukové nahrávky) i nesúvislých textov slúžia na vyvodenie učiva, motiváciu žiaka; niektoré ukážky majú ambíciu nahrádzať vysvetľovací text; zohľadňujú prierezové témy a rôzne spoločensky aktuálne a problémové kontexty;
– úlohy sa venujú jazyku a komunikácii alebo slohového útvaru a podporujú prácu na rozsiahlejšom projekte, diskusiu, individuálnu i spoločnú prácu;
– riešenia umožňujú overiť si správnosť svojho postupu.
Ako písať stredoškolské písomné práce zo slovenského jazyka
Obsah
Slohové útvary/žánre v stredoškolských písomných prácach
Komentované ukážky s bodovým hodnotením:
Súkromný list
Úradný list
Administratívny životopis
Beletrizovaný životopis
Administratívny referát (správa o činnosti)
Rozprávanie
Umelecký opis
Odborný opis
Charakteristika
A. Individuálna charakteristika, autocharakteristika
B. Skupinová charakteristika
C. Charakteristika duševného stavu
D. Charakteristika literárnej postavy
Úvaha
A. Úvahy na vždy aktuálne témy
B. Úvahy s mottom
C. Úvahy na porovnanie
Výklad
Interpretácia umeleckého textu
Diskusný príspevok
Slávnostný prejav
Slohové postupy: zhrnutie
Jazykové štýly: zhrnutie
Sprievodca dielami slovenskej a svetovej literatúry A - 1. ročník SŠ
Rozbor diel slovenských a svetových autorov s ukážkami.
Štruktúra: O autorovi, útvar, kompozícia, postavy, dej a ukážky, forma, použitá literatúra.
Obsah
Staroveká literatúra
Gilgameš (Prerozprával Vojtech Zamarovský)
Antigona (Sofokles)
Ódy (Horácius)
Umenie milovať I, Lieky proti láske (Ovídius)
Staroslovienska (stredoveká) literatúra
Proglas (Konštantín)
Moravsko-panónske legendy (Kliment a neznámy autor)
Humanistická a renesančná literatúra
Dômyselný rytier Don Quijote de la Macha (Miguel de Cervantes Saavedra)
Sonety Laure (Francesco Petrarca)
Hamlet (Wiliam Shakespeare)
O rozvrstvení obyvateľstva a príčinách štátnych prevratov (Martin Rakovský)
Baroková literatúra
Valaská škola mravúv stodola (Hugolín Gavlovič)
Osvietenská literatúra
René mláďenca príhodi a skúsenosťi (Jozef Ignác Bajza)
Klasicistická literatúra
Lakomec (Moli?re)
Svatopluk (Ján Hollý)
Slávy dcera (Ján Kollár)
Kocúrkovo, aneb Jen abychom v hanbě nezůstali (Ján Chalupka)
Svetová preromantická a romantická literatúra
Utrpenie mladého Werthera (Johann Wolfgang Goethe)
Kráľ tmy (Johann Wolfgang Goethe)
Viliam Tell (Friedrich Schiller)
Putovanie Childa Harolda (George Noël Gordon Byron)
Havran (Edgar Alan Poe)
Jama a kyvadlo (Edgar Alan Poe)
Chrám Matky Božej v Paríži (Victor Hugo)
Kapitánova dcéra (Alexander Sergejevič Puškin)
Piková dáma (Alexander Sergejevič Puškin)
Máj (Karel Hynek Mácha)
Babička (Božena Němcová)
Slovenská romantická literatúra
Kde leží naša bieda (Ľudovít Štúr)
Matúš z Trenčína (Ľudovít Štúr)
Marína (Andrej Sládkovič)
Detvan (Andrej Sládkovič)
Zakliata panna vo Váhu a divný Janko (Janko Kráľ)
Kvet (Janko Kráľ)
Mor ho! (Samo Chalupka)
Smrť Jánošíkova (Ján Botto)
Margita a Besná (Ján Botto)
Reštavrácia (Janko Kalinčiak)
Olejkár (Jozef Miloslav Hurban)
Sprievodca dielami slovenskej a svetovej literatúry C - 3. ročník SŠ
Rozbor diel slovenských a svetových autorov s ukážkami.
Štruktúra: O autorovi, útvar, kompozícia, postavy, dej a ukážky, forma, použitá literatúra.
Obsah
SVETOVÁ MEDZIVOJNOVÁ LITERATÚRA
Starec a more (Ernest Hemingway) stratená generácia
Proces (Franz Kafka) predchodca existencialistickej a absurdnej literatúry
Thér?se Desqueyrouxová (François Mauriac) katolícka moderna
Peter a Lucia (Romain Rolland) realizmus
Požehnanie zeme (Knut Hamsun) realizmus s prvkami ruralizmu
Buddenbrookovci (Thomas Mann) realizmus
Na západe nič nové (Erich Maria Remarque) súbežník americkej stratenej generácie
Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války (Jaroslav Hašek) realistické dielo s heroikomickou postavou
SLOVENSKÁ MEDZIVOJNOVÁ LITERATÚRA
Cesta životom (Ladislav Nádaši-Jégé) naturalizmus
Adam Šangala (Ladislav Nádaši-Jégé) naturalizmus
Živý bič (Milo Urban) expresionizmus
Jozef Mak (Jozef Cíger-Hronský) expresionizmus
Matka (Július Barč-Ivan) expresionizmus
Cválajúce dni (Ján Smrek) vitalizmus
Si krajšia moja vlasť (Gorazd Zvonický) katolícka moderna
Nedeľa (Ladislav Novomeský) proletárska poézia
Zvieratník (Štefan Žáry) nadrealizmus
O dvoch bratoch, z ktorých prvý druhého vôbec nepoznal (Peter Jilemnický) socialistický realizmus
Malka (František Švantner) naturizmus
Drak sa vracia (Dobroslav Chrobák) naturizmus
Tri gaštanové kone (Margita Figuli) naturizmus
Slovenský jazyk a literatúra
Druhé vydanie príručky vychádza z nového Štátneho vzdelávacieho štandardu, rešpektuje obsahový i výstupný štandard novej reformy učebného obsahu predmetu slovenský jazyk a literatúra.
Spracované učivo môžu žiaci a učitelia využiť pri príprave na internú aj externú maturitnú skúšku (napr. štandardizované pojmy budú v teste externej maturitnej skúšky; klasické literárne a jazykové maturitné zadania – spracovanie témy, porovnanie znakov dvoch literárnych žánrov, porovnanie tvorby niekoľkých autorov, úvaha v umeleckom, publicistickom a odbornom štýle ap. − sa môžu využiť pri ústnej/internej maturitnej skúške). Učivo z jazyka alebo literatúry sa musí na vyučovaní i pri maturite spojiť s analýzou a interpretáciou konkrétneho textu, preto v mnohých prípadoch ponúkame aj ukážky z literárnych diel.
V príručke nie sú len tézy k strohému obsahovému štandardu, ale prináša aj rozširujúce učivo vhodné pre žiakov gymnázií alebo pre budúcich študentov na fakultách novinárskeho, lingvistického či umeleckého zamerania (napr. komunikácia, druhy a zásady komunikácie; niektoré trópy a figúry; modifikácia vetnej stavby a pod.).
Príručka je rozdelená na časti TEÓRIA LITERATÚRY, LITERATÚRA, JAZYKOVÉ UČIVO.
Súčasťou týchto troch častí sú aj Vypracované zadania vhodné na internú maturitnú skúšku (názvy zadaní sú signalizované kurzívou); štandardizované/povinné pojmy sú vo všetkých častiach podčiarknuté.
V časti TEÓRIA LITERATÚRY nájde čitateľ okrem základných štandardizovaných odborných termínov napr. aj charakteristiku a dejovú líniu významných slovenských diel (autori a diela sú zaradení podľa umeleckých období); pozornosť venujeme aj ľudovej slovesnosti a jej vplyvu na umelú literatúru, vývinu drámy, balady atď.
Tabuľkový prehľad vývinu literárnych žánrov v jednotlivých literárnych smeroch a obdobiach sme zaradili ako úvod do časti LITERATÚRA, môžete ho používať ako orientáciu počas celého štúdia, aby ste upevňovali medzipredmetové vzťahy napr. s dejepisom, s náukou o spoločnosti. V prehľade nájdete podčiarknuté názvy diel, ktoré vyžaduje nový obsahový štandard (z týchto „povinných“ diel môžu byť formulované testové úlohy na externej maturitnej skúške). Ak obsahový štandard vyžaduje vlastný výber z diela autora, v knihe je podčiarknuté meno autora.
Časť LITERATÚRA prináša definície a znaky literárnych období a smerov, výber najlepších autorov a ich diel, ale i vypracované tematické maturitné zadania (napr. spracovanie témy lásky; témy zemianstva; porovnanie poviedok s postavou z ľudu; analýzu rôznych typov romantickej postavy). K charakteristike svetových literárnych smerov je pripojená aj časť o vplyve daného literárneho smeru na slovenskú literatúru. Všetky názvy štandardizovaných literárnych diel alebo mená vybraných autorov sú podčiarknuté.
Časť JAZYKOVÉ UČIVO prináša všetky štandardizované pojmy z obsahového štandardu nového Štátneho vzdelávacieho programu (sú podčiarknuté). Príručka rešpektuje najnovšiu štátnu technickú normu pri útvaroch administratívneho štýlu, ako aj pri bibliografických záznamoch textu. Z morfológie sme zvýraznili to učivo, ktoré sa po novej školskej reforme učí až na strednej škole, uvádzame i upozornenia na najčastejšie chyby. Syntax prináša napr. učivo o prístavku, doplnku, o gramatickom vyjadrení vetných skladov, o konektoroch, ktoré predpisuje nový obsahový štandard. V slohových postupoch a jazykových štýloch nájdu čitatelia charakteristiky konkrétnych slohových útvarov, ktoré využijú pri príprave na písomnú formu maturitnej skúšky alebo v praktickom živote.
Obsah knihy využívajte aj ako vecný alebo menný register, nájdete tam upozornenie na požiadavky Štátneho vzdelávacieho programu.
Veríme, že táto kniha poslúži nielen maturantom pri opakovaní a upevňovaní učiva na skúšku dospelosti, ale aj študentom nižších ročníkov a ich učiteľom počas každodennej prípravy na vyučovanie.
Učivo v nej obsiahnuté vhodne dopĺňa séria Sprievodcov dielami slovenskej a svetovej literatúry (výbery A až E) od PhDr. M. Caltíkovej, kde nájdete podrobné analýzy štandardizovaných alebo odporúčaných diel s ukážkami; osobitne upozorňujeme na hodnotenia žánru a formy (čo vyžaduje reforma).
Vypredané
7,60 €
8,00 €
Sprievodca dielami slovenskej a svetovej literatury D
Rozbor diel slovenských a svetových autorov s ukážkami. Štruktúra: O autorovi, útvar, kompozícia, postavy, dej a ukážky, forma, použitá literatúra.
Sprievodca dielami slovenskej a svetovej literatury C
Rozbor diel slovenských a svetových autorov s ukážkami z roku 2006, doplnený v roku 2010.
Štruktúra sprievodcu: o autorovi, útvar, kompozícia, postavy, dej a ukážky, forma, použitá literatúra.
Obsah
SVETOVÁ MEDZIVOJNOVÁ LITERATÚRA
Starec a more (E. Hemingway) - stratená generácia
Proces (F. Kafka) - predchodca existencialistickej a absurdnej literatúry
Thérese Desqueyrouxová (F. Mauriac) - katolícka moderna
Peter a Lucia (R. Rolland) - realizmus
Falšovatelia peňazí (A. Gide) - predchodca postmodernizmu
Škaredá vojvodkyňa (L. Feuchtwanger) - realizmus s prvkami expresionizmu
Požehnanie zeme (K. Hamsun) - realizmus s prvkami ruralizmu
Buddenbrookovci (T. Mann) - realizmus
Na západe nič nové (E. M. Remarque) - súbežník americkej stratenej generácie
Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války (J. Hašek) - realistické dielo s heroikomickou postavou
SLOVENSKÁ MEDZIVOJNOVÁ LITERATÚRA
Cesta životom (L. Nádaši-Jégé) - naturizmus
Živý bič (M. Urban) - expresionizmus
Jozef Mak (J. Cíger-Hronský)- expresionizmus
Matka (J. Barč-Ivan) - expresionizmus
Božské uzly (J. Smrek) - vitalizmus
Nedeľa (L. Novomeský) - proletárska poézia
Zvieratník (Š. Žáry) - nadrealizmus
O dvoch bratoch, z ktorých prvý druhého vôbec nepoznal (P. Jilemnický) - socialistický realizmus
Malka (F. Švantner) - naturizmus
Drak sa vracia (D. Chrobák) - naturizmus