! Doprava ZADARMO už od 20 € !

Literárna revue 26/2019

Príjemný predvianočný večer, milý priatelia, pred nami je posledná Literárna revue v roku 2019 a bude tradične novinková, ale aj vianočná a mierne spomienková. V prvom rade sa v nej pozhováram so spisovateľom a scenáristom PETROM BALKOM – autorom románu OSTROV, ktorý ma tento rok z domácej produkcie zaujal jednoznačne najviac. V druhej hodine si pripomeniem veľmi príjemný rozhovor s francúzskym detektívkárom BERNARDOM MINIEROM, ktorý som nahral ešte v novembri a mám pre vás aj ukážky z piatich knižných noviniek a jednej trochu staršej silvestrovskej knihy. Dnešným hudobným hosťom bude kanadská džezová speváčka a skladateľka Diana Krall a som veľmi rád, že tu dnes až do polnoci budeme spolu s Janou Mikovičovou. Tak teda ešte raz – príjemné počúvanie Literárnej revue.    

Prvá dnešná ukážka síce nie je príliš vianočná, ale popisuje situáciu s ktorou ste sa v tomto období určite stretli. Je z nového románu škótskej autorky ALI SMITH, ktorý je prvým dielom jej najnovšej románovej tetralógie (ročných období).

Ide o jeden z prvých pobrexitových románov zachytávajúcich dianie v Británii a v Európe po referende o odchode z EU. Nie je to však politický román, skôr o výnimočná umelecká próza. Jej základom sú príbehové línie - umierajúceho 101 ročného starca Daniela Glucka a 32 ročnej mladej ženy Elisabeth Demandovej, ktorá bola kedysi Danielovou susedou a žiačkou, a dnes ho pravidelne navštevuje v opatrovateľskom ústave. Román ozvláštňuje prelínanie rôznych časových rovín a opisy Danielových halucinačných snov, spomienok a denného snenia. To všetko kombinované s prírodnými tónmi jesene a prenikaním novej ideológie, ktorá v Británii po Brexite zavládla. Do popredia sa dostáva vláda tvrdej ruky voči imigrantom, moslimom, homosexuálom a akýmkoľvek menšinám. V prvom rade však tento román zachytáva krehkosť a pominuteľnosť života. V nasledujúcej ukážke navštívi Elizabeth poštu, lebo potrebuje poslať žiadosť o vydanie cestovného pasu. Vezme si poradový lístok a čaká niekoľko hodín. Popritom si číta – čo iné ako Huxleyho Prekrásny nový svet.

V minulej relácii ste si mohli vypočuť ukážku z najnovšieho románu spisovateľa a scenáristu PETRA BALKA OSTROV. Poznáte ho ako autora debutu Vtedy v Lošonci a scenárov k filmom Čiara a Kandidát.

OSTROV je groteskou o svete fantázie, o vytváraní fikcie a literárnych postáv, ktoré na stránkach diel talentovaných autorov „ožijú a začnú žiť vlastným životom“. Rozprávanie sa začína na Gemeri v Cerovej vrchovine ako vzťahová dráma medzi renomovaným spisovateľom Jakubom Bazom a jeho synom Tichomírom. Pokračuje v štýle magicko – realistickej detektívky a končí ako hororová rozprávka. 

S Petrom Balkom by som sa pokojne mohol rozprávať aj celé dve hodiny, ale do dvadsiatej tretej by sme mali stihnúť ešte jednu vianočnú knižnú novinku. V Nórsku sa detská kniha VIANOČNÁ SESTRA stala hitom minulých Vianoc. Táto krásna vianočná próza od nórskej spisovateľky Maji Lunde a ilustrátorky Lisy Aisato je smutným príbehom o desaťročnom Juliánovi, ktorému nedávno zomrela staršia sestra a jeho rodičia s mladšou sestrou sa uzavreli do seba a vlastného smútku. Juliána mrzí, že všetci zabudli, že sa blížia Vianoce a on má navyše na Štedrý deň narodeniny. Pri pravidelnom plávaní v bazéne stretne zvláštne, veselé a prostoreké dievča, ktoré mu rovno povie, že by sa s ním chcelo kamarátiť. Smutnú tému vyvažuje jemný humor, svižné tempo, zimná vianočná atmosféra a najmä výpravné ilustrácie, ktoré výrazne dokresľujú atmosféru deja. Z knihy, ktorá prináša zaujímavý trochu vianočne duchársky príbeh som vybral jednu zo záverečných kapitol, kedy sa celá rodina opäť stretáva pri vianočnom stole. Ukážku z knihy Vianočná sestra vám v preklade Zuzany Bátorovej Vahančíkovej prečíta Vlado Kobielsky.

Je krátko po dvadsiatej tretej hodine a pred nami je ešte 55 minút poslednej tohtoročnej Literárnej revue, v ktorej vás čakajú ukážky zo štyroch kníh a rozhovor s populárnym francúzskym autorom detektívnych románov BERNARDOM MINIEROM.  

Ďalšia knižná novinka pochádza z najnovšieho románu Dominika Dána. Jeho detektívky sa mi už štrnásť rokov spájajú so začiatkom zimných a letných prázdnin. Sú čosi ako overený predprázdninový relaxačný rituál a návrat na miesta, ktoré sme len pred polrokom opustili. Na Dánových románoch sa mi čoraz viac páči ich ľudský rozmer. Možno aj preto som uvažoval prečo svojej novinke, ktorá sa odohráva na Silvestra nadelil ešte štedrejšiu dávku cynického humoru ako zvyčajne. Potom mi napadlo, že všetky tie sexistické prekáračky, aj koncoročná (pseudo)veselosť do veľkej miery kompenzujú to, čo bolo pre Dána evidentne dôležité, hoci o tom otvorene nehovorí. Že detektívi nepracujú iba s mŕtvymi telami a abstraktnými záhadami, ale s reálnou smrťou a bolesťou pozostalých. Detektíva Krauza privolajú dve hodiny pred polnocou na cintorín, kde miestny správca nájde hrob obliaty krvou a náhrobný kameň s čerstvo vytesaným dátumom smrti 1. 1.2000. Mŕtve telo však chýba. Vyzerá to ako zlý vtip – no už o niekoľko hodín privolá Krauza policajná hliadka k mŕtvole podnikateľa Artúra Zachara, ktorého zastrelili priamo v jeho firemnej kancelárii. Aj raritná vražda je tu podaná ako prirodzená súčasť života - a nie ako výsledok kombinačných schopností invenčného autora či jeho super zločinca.

Francúzsky autor detektívnych románov s detektívom Martinom Sarvazom BERNARD MINIER bol v novembri hosťom tohtoročnej Bibliotéky. Robil som s nim rozhovor na pódiu pre divákov a tesne pred jeho začiatkom sa mi podarilo položiť mu aj pár otázok pre Literárnu revue.

Bernard Minier strávil detstvo v Pyrenejách odkiaľ pochádza aj jeho detektívny hrdina Martin Servaz. Navyše pochmúrne prostredie Pyrenejí hrá v románe dôležitú úlohu. Jeho prvým románom bol MRÁZ, po ktorom nasledovali časti KRUH, TMA, NOC a SESTRY. Jeho najnovší triler nazvaný NA KRAJI PRIEPASTI však opúšťa Pyreneje aj detektíva Martina Sarvaza a venuje sa téme umelej inteligencie a obrovskej moci digitálnych technológií. Jeho hlavnou postavou je mladá Francúzska Moira, ktorá získa prácu v Hong Kongu a jej zamestnávateľom je globálny internetový gigant. A nasleduje odhaľovanie šokujúcich tajomstiev týkajúcich sa sveta internetu a sociálnych sietí.

Ako povedal Julian Asange – deti narodené dnes, už nebudú vedieť čo znamená súkromný život.

Bernarda Miniera som sa na úvod spýtal, nakoľko bol pri svojich detektívnych románoch ovplyvnený dielami majstra literárnej hrôzy Howarda Philipa Lovercrafta a nakoľko tradíciou francúzskeho policajného románu.      

Autorom nasledujúcej ukážky z knihy Čárymáryfučpunč je nemecký spisovateľ s pekným koncoročným menom Michael Ende. Známym sa stal najmä fantastickej detskej próze o cene spomienok a dôležitosti fantázie Nekonečný príbeh.

Endeho najnovšia kniha v origináli nazvaná Wunchpunch, čiže Čárymáryfučpunč sa odohráva počas posledných hodín Silvestrovského večera. Hlavnou postavou je čarodejnícky radca s vedeckými záujmami Belzebub Luhárovič. Presne o piatej podvečer ho v jeho vile Zlý sen z poverenia samotného Lucifera navštívi pekelný úradník Meledictus Pandrava s upozornením, že ak do polnoci nesplní ročný plán zlých skutkov, bude zbavený úradu a všetkých právomoci. 

Hneď nato Luhároviča poctí návštevou aj jeho bosorácka tetuška Tyrania Upírová. Potrebuje získať druhú časť pergamenu obsahujúceho recept na čarovný punč želaní, ktorý funguje iba na Silvestra a po vypití zabezpečí splnenie aj tých najnáročnejších zlých skutkov. Napr. žiadosť o komplexné vyhubenie ľudstva a celej živej prírody. O deviatej je už punč dovarený a iba dve bytosti môžu zvrátiť neblahý koniec sveta – vypasený márnomyseľný kocúr Maurízio di Mňauro a tetuškin domáci sluha – krkavec Jakub Krákor.

Ukážku z vtipnej, ale aj filozofickej knihy Michaela Endeho Čárymáryfučpunč vám v preklade Eleny Flaškovej prečíta Vlado Kobielsky.

Denisa Fulmeková je veľmi všestranná autorka. Naposledy sme sa stretli s jej knihami Doktor Mráz, Konvália alebo Magická sila bylín. Tento rok si opäť skúsila niečo nové a napísala milú detskú prózu ŇUŇO o rodine Milých, ktorým do života zrazu vstúpi malé šteniatko. Dajú mu meno Ňuňo po známom futbalistovi a dvojica sa ocitá takmer v roli rodičov.     O Ňuňa sa totiž treba nielen postarať, ale ho aj ochrániť pred rôznymi nástrahami. Napríklad sa stretne zoči-voči s diviakom i medveďom, ale nájde tiež strateného papagája, blysne sa v televíznej relácii a dostane psie vysvedčenie. No najťažšia skúška ho ešte len čaká, a to, keď sa manželom narodí bábätko. Ukážku z knihy ŇUŇO vám prečíta Boris Farkaš.

Na záver som si pre vás nechal reedíciu prvej samostatnej fejtónovej zbierky Júliusa Satinského Moji milí Slováci. Ide o úprimné listy autora vlastnému národu napísané tesne po nežnej revolúcii. Píše sa v nich o nástrahách, ktoré by mohli byť po tridsiatich rokoch demokracie už dávno prekonané. Vybral som veľkú predvianočnú nástrahu, ktorú sa asi až tak ľahko prekonať nepodarí.

Tesne pred záverom nás čaká ešte vyhodnotenie súťažnej úlohy z minulej relácie. Pýtali sme sa Kto je autorom tohto predsmrtného výroku: „Osem dní v horúčkach! Veď som mohol napísať ešte jednu knihu.“ Bol to:

C) Honoré de Balzac

V priebehu 20 rokov napísal 97 diel a 11 tisíc strán textu. Plánoval 137. Mnohé hraničili s pornografiou. Trpel nadváhou, vypil denne 50 káv a príliš sa neumýval. Poznal intímne stovky žien, čo bol pri jeho vzhľade a minimálnej hygiéne veľký úspech. Neustále sa topil v dlhoch. Bol autorom cyklu Ľudská komédia.

 

Za správne odpovede knižné ceny získavajú:

Iveta Moravčíková, Častkovce

Miroslav Špánik, Dolný Kubín

Božena Horníková, Huncovce

Gabriela Fajthová, Hamuliakovo 

Juliana Reichardtová, Bratislava

Oľga Klimková, Veľký Šariš

Vladimír Scholtz, Slovenská Ves

 

20 eurovú knižnú poukážku od siete Panta rhei posielame Marte Lukáčovej z Bratislavy. Gratulujeme. A to je zatiaľ všetko.

V literárnej revue sa budeme najbližšie počuť až v novom roku. Kompletný archív Literárnej revue si môžete vypočuť na stránke Panta rhei v sekcii Knihožrút. Krásne vianočné sviatky a veľa radosti s dobrými knihami vám prajú Jana Mikovičová a Dado Nagy.



RTV 

← Predchádzajúci blog

Literárna revue 01/2020

Nasledujúci blog →

Literárna revue 25/2019