! Doprava ZADARMO už od 20 € !

Jazyk


Hodnotenie


Väzba


VS 5-6/2020 sk – Stavebné konanie a vlastníctvo bytov, Stavebné povolenie - postup


Jarné obdobie je každoročne spojené s novou výstavbou, ku ktorej dochádza zásadne na základe stavebného povolenia, ktoré sa vydáva v stavebnom konaní. V mesačníku sme pripravili všetky kroky a postupy ako získať stavebné povolenie bez zbytočných sankcii. Od januára platia zmeny vo vlastníctve bytov a nebytových priestorov, preto upozorňujeme na všetky dôležité informácie týkajúce sa bytovej politiky. Titul obsahuje príspevky k zmenám v právnych predpisoch z oblastí verejného sektora, školstva, obcí a štátnej správy. - Vlastníctvo bytov a nebytových priestorov – zmeny - Správcovia bytových domov - Územné plánovanie a stavebný poriadok - Starobné dôchodkové sporenie – zmena dôchodkov - Doručovanie v správnom konaní - Obsah podania v správnom konaní Od 1. januára a tiež od 1. februára 2020 nadobudli účinnosť dve novely zákona o vlastníctve bytov a nebytových priestorov, ktoré aj keď sú neveľké, prinášajú viaceré ustanovenia, ktoré sú významné z pohľadu činnosti subjektov vykonávajúcich správu ako z pohľadu práv a povinností vlastníkov v domoch. Po novom sa súhlas všetkých vlastníkov vyžaduje pri rozhodovaní o zmluve o výstavbe výlučne novej spoločnej časti domu, výlučne nového spoločného zariadenia domu alebo výlučne nového príslušenstva, ktorými sa dom pôdorysne rozšíri a ktoré budú prevádzkovo spojené s domom, alebo o jej zmene. Na základe predmetného rozhodnutia vlastníkov sa uzatvára zmluva o výstavbe, vstavbe a nadstavbe domu. Aké zmeny sa týkajú zmluvy sa dočítate v mesačníku. Stavebný zákon je jedným z nosných zákonov v oblasti stavebníctva, ktorý je určený pre osoby vykonávajúce odborné činnosti v stavebníctve, môže pomôcť aj pri riešení akýchkoľvek iných praktických situácií, ktoré sú spojené so stavebnou oblasťou. Zákon prešiel v posledných dvoch rokoch štyrmi novelami, vďaka ktorým sa stavebný zákon po dlhom období novelizoval. Právna úprava reaguje na špecifický povoľovací režim upravený atómovým zákonom, v rámci ktorého dochádza ku konaniu o vydanie povolenia na predčasné užívanie stavby a následne aj ku konaniu o vydaní súhlasu na dočasné užívanie stavby. Zároveň sa v ustanovilo, aby záväzné stanoviská vydané v konaní o povolení na predčasné užívanie stavby boli využiteľné aj v rámci kolaudačného konania, a to v rozsahu, v akom boli vydané pre účely konania o povolení predčasného užívania stavby. Vo zvyšnom rozsahu zostáva povinnosť zabezpečiť záväzné stanoviská pre účely konania o vydanie kolaudačného rozhodnutia zachovaná.Stavebný zákon je jedným z nosných zákonov v oblasti stavebníctva, ktorý je určený pre osoby vykonávajúce odborné činnosti v stavebníctve, môže pomôcť aj pri riešení akýchkoľvek iných praktických situácií, ktoré sú spojené so stavebnou oblasťou. Zákon prešiel v posledných dvoch rokoch štyrmi novelami, vďaka ktorým sa stavebný zákon po dlhom období novelizoval. Právna úprava reaguje na špecifický povoľovací režim upravený atómovým zákonom, v rámci ktorého dochádza ku konaniu o vydanie povolenia na predčasné užívanie stavby a následne aj ku konaniu o vydaní súhlasu na dočasné užívanie stavby. Zároveň sa v ustanovilo, aby záväzné stanoviská vydané v konaní o povolení na predčasné užívanie stavby boli využiteľné aj v rámci kolaudačného konania, a to v rozsahu, v akom boli vydané pre účely konania o povolení predčasného užívania stavby. Vo zvyšnom rozsahu zostáva povinnosť zabezpečiť záväzné stanoviská pre účely konania o vydanie kolaudačného rozhodnutia zachovaná.
Na stiahnutie
3,50 €

Dane, účtovníctvo, odvody (DUO) 6/2020 – Sadzby ZDP, Daňový bonus 2020, Problémy v ZDP


Už niekoľko týždňov aj na Slovensku bojujeme s novým koronavírusom. V mesačníku DUO reagujeme aj na túto aktuálnu tému a prinášame prehľad najdôležitejších opatrení týkajúcich sa podnikania, daní a náhrad miezd. Reagujeme na aktuálne zmeny v legislatíve pomocou názorných príkladov z praxe a uverejňuje citácie aktuálnych znení zákonov. Prostredníctvom príspevkov renomovaných autorov vysvetľuje danú problematiku DUO 6/2020 obsahuje príspevky k zmenám v právnych predpisoch z oblastí daní, účtovania a zdaňovania miezd a odvodov. - Opatrenia počas koronavírusu - Daňový bonus v roku 2020 - Zmeny v sadzbách dane v roku 2020 - Uplatňovanie reťazových obchodov - Deriváty v podnikateľskej praxi - Správa daní – zmeny - Opätovné otvorenie účtovných kníh - Zákazková výroba - Kurzové rozdiely Aké opatrenia priniesol momentálny stav v našej krajine v súvislosti s ochorením COVID-19 týkajúce sa daní, dopravy, obchodov ale i práva, prinášame v tomto čísle mesačníka. Zároveň upozorňujeme na základné pravidlá, ktoré musí dodržiavať každý z nás, a to najmä na verejnosti a v spoločností ľudí. Novelou zákona o dani z príjmov s účinnosťou od 1. 1. 2020 došlo k rozšíreniu sadzieb dane z príjmov. Táto novela priniesla zníženú sadzbu dane vybraným fyzickým a právnickým osobám vo výške 15 %. Znížená 15 % sadzba dane z príjmov sa uplatní prvýkrát za zdaňovacie obdobie začínajúce najskôr 1. januára 2020. Zmeny sa týkajú aj sadzby dane pre dividendy vyplatené fyzickým a právnickým osobám v roku 2020. V prípade, ak je fyzickej alebo právnickej osobe vyplatená dividenda (podiel na zisku), tento príjem sa zdaňuje osobitnou sadzbou dane, a to v závislosti od toho, či ide o dividendu vyplatenú rezidentovi alebo nerezidentovi SR. Daňový bonus, jeho výšku a poskytovanie, upravujú ustanovenia zákona o dani z príjmov. Pri splnení podmienok stanovených v ZDP si môže fyzická osoba, ktorá je daňovníkom dane z príjmov, uplatniť daňový bonus na dieťa a daňový bonus na zaplatené úroky. V mesačníku sa zaoberáme daňovým bonusom na dieťa a k zmenám, ktoré priniesla novela zákona od roku 2020.
Na stiahnutie
7,20 €

dostupné aj ako:

Odvody poistného od 1.1.2021


Publikácia obsahuje prehľad odvodov poistného pre základné kategórie poistencov od 1. 1. 2021, povinnosti zamestnávateľa, vzory. Od 1. 1. 2021 sa opäť upravujú sumy poistného plateného do zdravotných poisťovní a Sociálnej poisťovne. Mení sa najmä výška minimálnych a maximálnych vymeriavacích základov a tým aj výška minimálnych a maximálnych poistných odvodov. Nový minimálny vymeriavací základ za obdobie od 1. januára 2021 do 31. decembra 2021 je určený pre povinne poistenú samostatne zárobkovo činnú osobu a dobrovoľne poistenú osobu vo výške 50 % jednej dvanástiny všeobecného vymeriavacieho základu za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa platí poistné na sociálne poistenie, t. j. 546 eur. Nový maximálny vymeriavací základ na rok 2021 bude 7 644 eur. Minimálna mzda pre rok 2021 je ustanovená na 623 eur. Minimálny vymeriavací základ pre zamestnanca nie je upravený, avšak zamestnávateľ má naďalej podľa pracovnoprávnych predpisov povinnosť odmeňovať zamestnanca v súlade s ustanoveniami zákona o minimálnej mzde zamestnanca. Titul obsahuje nasledujúce témy: • Pracovnoprávny vzťah na základe pracovnej zmluvy • Pracovnoprávny vzťah na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo PP • Samostatne zárobkovo činné osoby • Spoločníci, konatelia, členovia štatutárnych a iných orgánov právnických osôb Čo sa týka zdravotného poistenia, od 1. januára 2021 bude platiť mesačný preddavok najmenej 76,44 eura. Osoby so zdravotným postihnutím budú platiť najmenej polovicu z tejto sumy, čiže minimálne 38,22 eura. V porovnaní s rokom 2020, výška minimálnych preddavkov do zdravotnej poisťovne v roku 2021 tak vzrastie o 5,53 eur mesačne. V ďalšej časti publikácie prinášame aj prehľad povinností zamestnávateľa v pracovnoprávnych vzťahoch, v ktorom sú zapracované už aj pripravované zmeny v Zákonníku práce. - Prehľad odvodov poistného pre základné kategórie poistencov od 1. 1. 2021 - Povinnosti zamestnávateľa - Vzory
Na stiahnutie
5,50 €

Aktualizácia III/1 - 13. dôchodok, Sociálne poistenie, Dôchodkové sporenie


Úplné znenie uvedených zákonov po novele s účinnosťou od 1.4.2020. Publikácia je prehľadne štruktúrovaná a zmeny v zákonoch sú v texte zreteľne vyznačené. 1. Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení 2. Zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení 3. Zákon č. 601/2003 Z. z. o životnom minime 4. Zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého V zákone o sociálnom poistení sa rozšíril okruh dôchodkových dávok, ktoré sa poskytujú z dôchodkového poistenia o novú dôchodkovú dávku – 13. dôchodok. Uvedený dôchodok dostanú všetci dôchodcovia bez rozdielu. V zákone sa zaviedli aj podmienky nároku na 13. dôchodok a jeho výplatu. Sumy 13. dôchodku sa určili v závislosti od priemerných mesačných súm príslušných dôchodkových dávok vykázaných Sociálnou poisťovňou k 31. decembru kalendárneho roka, ktorý predchádza roku, v ktorom sa určuje suma 13. dôchodku. Poberateľovi starobného dôchodku sa teda napríklad vyplatí 13. dôchodok v priemernej sume starobného dôchodku vykázanej k 31. decembru predchádzajúceho kalendárneho roka a poberateľovi sirotského v priemernej sume sirotského dôchodku. Na účely určenia sumy 13. dôchodku poberateľov invalidných dôchodkov sa rozlišuje medzi priemernou sumou invalidného dôchodku poistenca, ktorého pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť je viac ako 70 % a priemernou sumou invalidného dôchodku poistenca, ktorého pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť je najviac 70 %.
Na stiahnutie
6,00 €

Aktualizácia II/5 2020 – Obchodné a občianske právo v čase koronavírusu


Vláda SR viacero opatrení proti koronavírusu, ktoré majú prispieť k väčšej istote v podnikateľskom prostredí. Opatrenia sú obsahom Aktualizácie k zákonom 2020 a týkajú sa možnosti odkladu splácania úverov poskytnutých spotrebiteľom, plynutia premlčacích lehôt, predĺženia lehôt a prijímaní rozhodnutí per rollam zo strany orgánov. Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatnej novele: Zákon o niektorých mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 a v justícii Zákon o Súdnej rade Slovenskej republiky Zákon o súdoch Zákon o elektronických komunikáciách Zákon o verejnom obstarávaní Zákon o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 Zákon o mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v oblasti zdravotníctva Zákon o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti Zákon o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia Zákon o liekoch a zdravotníckych pomôckach Zákon o radiačnej ochrane Zákon o niektorých mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 a v justícii Právna úprava zameriava na: - obmedzenie plynutia premlčacích a prekluzívnych lehôt v súkromnoprávnych vzťahoch, resp. ich navrátenie v určených prípadoch, - obmedzenie plynutia procesných lehôt na strane účastníkov konania a strán v konaní, - obmedzenie nutnosti vykonávať pojednávania na súdoch a účasti verejnosti na týchto pojednávaniach v čase mimoriadnej situácie a núdzového stavu, - predĺženie lehoty na podanie dlžníckeho návrhu na vyhlásenie konkurzu, - umožnenie rozhodovania per rollam v prípade kolektívnych orgánov právnických osôb súkromného práva, - dočasný zákaz výkonu záložného práva a dražby, - obmedzenie zákazu uzatvárania zmlúv v rámci verejného obstarávania so subjektami nezapísanými v registri partnerov verejného sektora v čase mimoriadnej situácie alebo núdzového stavu, ak sú zároveň splnené podmienky pre priame rokovacie konanie z dôvodu mimoriadnej udalosti, - zavedenie možnosti využívania tzv. lokalizačných a prevádzkových údajov vznikajúcich v rámci elektronickej komunikácie zo strany Úradu verejného zdravotníctva na účely ochrany života a zdravia obyvateľov. Časť opatrení je koncipované ako opatrenia dočasného charakteru, pričom ich dočasnosť je daná dátumom, do kedy sa uplatňujú, pričom sa nevylučuje ďalšie predĺženie tohto termínu. Druhá časť opatrení možno aplikovať len v čase mimoriadnej situácie. V prípade mimoriadnych opatrení v justícii sa právna úprava zameriava na sfunkčnenie Súdnej rady Slovenskej republiky. Zákon o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 Cieľom zákona je ustanoviť možnosť odkladu splácania úverov poskytnutých spotrebiteľom, fyzickým osobám – podnikateľom a malým a stredným podnikom, ktoré spĺňajú definíciu malého a stredného podniku. Zákonom sa má týmto dlžníkom umožniť reagovať na vzniknutú mimoriadnu situáciu a zabrániť paralyzovaniu ich činností. Ustanovilo sa prijatie takých mimoriadnych opatrení, ktoré majú zabezpečiť, aby z dôvodu objektívnej nemožnosti splácania úverov riadne a včas nenastali nepriaznivé skutočnosti majúce negatívny dopad na spotrebiteľov, fyzické osoby – podnikateľov a malých zamestnávateľov. Zákon o mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v oblasti zdravotníctva Zákon umožňuje právnickým osobám v pôsobnosti MZ SR, aby ich kolektívne orgány mohli prijímať svoje rozhodnutia aj per rollam, čím sa v rámci protiepidemiologických opatrení minimalizuje nutnosť zhromažďovania sa väčšieho počtu osôb na jednom mieste. V oblasti správneho trestania v pôsobnosti MZ SR je cieľom tohto zákona umožniť účastníkom správnych konaní, ktorých konanie v čase krízovej situácie by bolo správnym deli
Na stiahnutie
7,00 €

Aktualizácia III/2 2020 - Sociálne poistenie, Zákonník práce, Služby zamestnanosti


V reakcii na aktuálnu situáciu týkajúcu sa šírenia koronavírusu Vám prinášame novelizované úplné znenia zákonov. Právne úpravy sa týkajú sociálneho poistenia, Zákonníka práce, služieb zamestnanosti a peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia. Zmeny v zákonov sú v texte prehľadne vyznačené. Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatnej novele: - Zákon o sociálnom poistení - Zákonník práce - Zákon o službách zamestnanosti - Zákon o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia. V reakcii na aktuálnu situáciu týkajúcu sa šírenia ochorenia Covid-19 sa upravili podmienky nároku na ošetrovné a nemocenské, cieľom je zlepšiť finančnú situáciu poberateľov nemocenského a ošetrovného a pomôcť čiastočne zmierniť negatívne finančné dopady na zamestnávateľov. Ustanovil sa vznik nároku zamestnanca na nemocenské vyplácané Sociálnou poisťovňou už od 1. dňa dočasnej pracovnej neschopnosti, čím sa odbremenili zamestnávatelia od platenia náhrady príjmu pri DPN. V čase krízovej situácie a v prípadoch, v ktorých je poistencovi nariadená karanténa alebo izolácia, je výška nemocenského 55 % denného vymeriavacieho základu už od prvého dňa DPN. Na ošetrovné majú nárok osoby, ktoré sa budú v prípadoch, kedy je dieťaťu nariadené karanténne opatrenie a izolácia, v prípadoch uzatvorenia zariadenia, ktoré dieťa navštevuje, respektíve v prípadoch, kedy osoba, ktorá sa o dieťa stará, nemôže z objektívnych dôvodov zabezpečovať túto starostlivosť, starať o dieťa mladšie ako 11 rokov, resp. 18 rokov v prípade, ak ide o dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom. V Zákonníku práce sa zosúladili definície prekážok v práci a podmienok nároku na ošetrovné. V zákone o službách zamestnanosti sa posilnili nástroje služieb zamestnanosti, ktoré umožnia zmierniť negatívne vplyvy karanténnych opatrení, najmä čo sa týka zamestnancov, zamestnávateľov a samostatne zárobkovo činných osôb v súvislosti s vyhlásením mimoriadnej situácie. Zároveň sa odložil termín plnenia niektorých povinností fyzických a právnických osôb vyplývajúcich zo zákona o službách zamestnanosti a taktiež sa umožnilo občanom v tomto období podanie žiadosti o zaradenie do evidencie uchádzačov o zamestnanie prostredníctvom elektronických prostriedkov bez kvalifikovaného elektronického podpisu.
Na stiahnutie
7,00 €

Aktualizácia III/3 2020 - LEX-KORONA


Opatrenia proti koronavírusu k zmierneniu niektorých dopadov, ktoré nielen v podnikateľskej oblasti spôsobuje koronavírus. Opatrenia sú súčasťou právnych predpisov z oblasti pracovno-právnych vzťahov, ktoré prinášame v novelizovanej verzii vo forme Aktualizácii k zákonom 2020. Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatných novelách Zákonník práce Zákon o službách zamestnanosti Zákon o BOZP Zákon o sociálnom poistení Zákon o zdravotnom poistení Zákon o starobnom dôchodkovom sporení Zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení Zákon o sociálnych službách Zákonník práce Opatrenia v súvislosti s koronavírusom sa v Zákonníku práce v záujme udržania pracovných miest a s cielom ochrany zamestnancov zaviedli niektoré úpravy v oblasti pracovného casu (pokial ide o organizáciu pracovného casu), dovolenky (pokial ide o urcenie jej cerpania) a prekážok v práci (pokial ide o náhradu mzdy pri prekážke v práci na strane zamestnávatela a pokial ide o ochranu zamestnancov, ktorí mali prekážku v práci na svojej strane). Sociálne poistenie V súvislosti so šírením ochorenia Covid-19 sa v zákone o sociálnom poistení upravilo predlženie podporného obdobia v nezamestnanosti o jeden mesiac poistencom, ktorí si do uplynutia pôvodného podporného obdobia v case krízovej situácie, najmä v dôsledku situácie na trhu práce spôsobenej šírením ochorenia Covid-19, nedokázali nájst prácu. Zároven sa splnomocnila vláda SR, aby mohla v case vírusu a obdobie dvoch mesiacov po jej skoncení docasne upravovat podmienky nároku na dávku v nezamestnanosti, podmienky výplaty dávky v nezamestnanosti, dlžku podporného obdobia v nezamestnanosti a výšku dávky v nezamestnanosti. Ustanovil sa odklad odvedenia poistného pre povinne nemocensky poistenú a povinne dôchodkovo poistenú samostatne zárobkovo cinnú osobu (SZCO) a poistného, ktoré platí zamestnávatel. Poistného, ktoré platí zamestnanec, a odvádza ho zamestnávatel, sa uvedené netýka. Týka sa to zamestnávatelov a povinne poistených SZCO, ktorí vykazujú pokles cistého obratu alebo príjmov z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej cinnosti o 40 % a viac. Poistné, ktoré platí zamestnanec, a odvádza ho jeho zamestnávatel, je zamestnávatel nadalej povinný odvádzat v pôvodných termínoch splatnosti Služby zamestnanosti V zákone o službách zamestnanosti sa na úcel projektov na podporu udržania zamestnanosti v case trvania mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimocného stavu a v období po ich skoncení splnenie danových povinností, povinností odvodu poistného na sociálne poistenie a povinných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie, odvodu preddavku na poistné na verejné zdravotné poistenie, neporušenie zákazu nelegálneho zamestnávania najmenej dva roky pred podaním žiadosti o príspevok a pod. preukazoval žiadatel cestným vyhlásením. Ustanovila sa aj výnimka povinnosti zápisu do registra partnerov verejného sektora z dôvodu zrýchleného administrovania pomoci zamestnávatelom a samostatne zárobkovo cinným osobám, ktorých zasiahli dopady súcasnej pandemickej krízy. [B]BOZP [/B]V zákone o BOZP sa upravil odklad povinnosti vykonat oboznamovanie zamestnancov pri prijatí do zamestnania, preložení na iné pracovisko, zaradení alebo prevedení na inú prácu, spocívanie lehoty na vykonanie opakovaného oboznamovania, lehôt na úcast na rekondicných pobytoch, lehoty na vykonanie lekárskych preventívnych prehliadok vo vztahu k práci, ktoré sú nevyhnutné pre zachovanie platnosti dokladov o odbornej spôsobilosti, lehôt na absolvovanie aktualizacných odborných príprav a lehoty na vykonanie úradných skúšok, odborných prehliadok a odborných skúšok a kontrol pracovných prostriedkov. Sociálne služby V zákone o sociálnych službách sa umožnilo vláde Slovenskej republiky v case vyhlásenia mimoriadnej situácie alebo núdzového alebo výnimocného stavu nariadením osobitne ustanovit výšku, podmienky poskytovania, vyplácania, cerpania, vrátenia a zúctovania financného príspevku poskytovaného obciam, poskytovatelom zriadeným alebo založeným obcami a
Na stiahnutie
7,00 €

Aktualizácia VI/1 2020 – LEX-KORONA – životné prostredie, voda a ovzdušie, odpady a obaly


V reakcii na aktuálnu situáciu týkajúcu sa šírenia koronavírusu Vám prinášame novelizované úplné znenia zákonov. Právne úpravy sa týkajú životného prostredia, ochrany prírody a krajiny, ovzdušia, vodného zákona, zákonov o odpadoch a obaloch... Zmeny v zákonov sú v texte prehľadne vyznačené. Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatnej novele: - Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí - Zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde - Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých Zákonov - Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny - Zákon č. 569/2007 Z. z. o geologických prácach (geologický zákon) - Zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých Zákonov - Zákon č. 137/2010 Z. z. o ovzduší - Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) - Zákon č. 7/2010 Z. z. o ochrane pred povodňami - Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov - Zákon č. 302/2018 Z. z. o zálohovaní jednorazových obalov na nápoje a o zmene a doplnení niektorých zákonov Cieľom mimoriadnych opatrení v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby Covid-19 je zabezpečiť, aby bolo fyzickým a právnickým osobám v súvislosti s uplatňovaním opatrení umožnené uplatniť si nárok na náhradu škody spôsobenej určenými živočíchmi a nároku na finančnú náhradu za obmedzenie bežného obhospodarovania až po zrušení mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu. Zabezpečuje, aby neplynula pre orgány ochrany prírody zákonná lehota na uskutočnenie miestneho zisťovania v súvislosti so škodami spôsobenými určenými živočíchmi, ako aj na prerokovanie pripomienok k zámeru na vyhlásenie chráneného územia tak, aby tieto bolo možné uskutočniť aj v neskoršom termíne. V súvislosti s vyhlásenou mimoriadnou situáciou a núdzovým stavom budú povolenia na odber podzemných vôd zosúladené s týmto zákonom do 31. 12. 2021. Posúva sa termín zverejňovania špecifikácií na webovom sídle Environmentálneho fondu, a to do 31. 8. 2020, ako aj termín na predkladanie žiadostí žiadateľov o podporu na základe zverejnených špecifikácií, a to do 15. 12. 2020. Pozastavuje plynutie lehôt v tých prípadoch, v ktorých zákon ustanovuje alebo dotknuté subjekty trvajú na vykonaní úkonu, s tým, že tieto úkony budú realizované až po zrušení mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu. Záverečné správy s výpočtom množstiev podzemných vôd a záverečné správy s výpočtom množstva geotermálnej energie, ktoré neboli schválené ministerstvom podľa predpisov účinných od 1. júla 1988, môžu byť ministerstvu odovzdané do 30. júna 2021. Zabezpečuje, aby dotknuté subjekty vyhodnocovali povodňové škody a zasielali súhrnné správy o priebehu povodní až po zrušení mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu a zároveň, je dotknutým subjektom umožnené uplatniť si nárok na peňažnú náhradu za obmedzenie vlastníckeho práva alebo užívacieho práva po zrušení mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu. Pozastavuje sa plynutie lehôt v súvislosti so zisťovaním rozsahu nezákonne umiestneného odpadu okrem prípadov ohrozenia života, zdravia ľudí alebo poškodenia životného prostredia. Taktiež sa pozastavuje plynutie lehôt určených správnym orgánom povinnému subjektu na odstránenie nezákonne umiestneného odpadu. Zároveň sa pozastavuje plynutie lehôt v tých konaniach, v ktorých sa vyžaduje miestna ohliadka, ústne pojednávanie alebo nazeranie do spisov, pričom tieto úkony budú vykonané po zrušení mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu...
Na stiahnutie
7,00 €

100 otázek a odpovědí


Zaměstnanecké benefity Poskytování zaměstnaneckých benefitů, tedy různých peněžních nebo nepeněžních plnění zaměstnancům jejich zaměstnavatelem nad rámec sjednané mzdy, přispívá k motivaci zaměstnanců, k jejich spokojenosti s pracovními podmínkami u zaměstnavatele a k posílení pozitivního vztahu zaměstnance k zaměstnavateli. Při posuzování daňového řešení poskytovaných zaměstnaneckých benefitů na straně zaměstnance je nutno vždy zkoumat, zda se jedná o příjem, který je u zaměstnance předmětem daně z příjmů ze závislé činnosti, a pokud odpovíme na tuto otázku kladně, pak nutno zkoumat, zda se jedná o příjem podléhající dani z příjmů ze závislé činnosti, anebo je od této daně osvobozen podle § 6 odst. 9 ZDP. V souvislosti s poskytováním benefitů je pro zaměstnavatele důležité ustanovení § 24 odst. 2 písm. j) bod 5 ZDP. Obchodování a podnikání Podle zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích) – jsou obchodní korporací obchodní společnosti a družstva. Při podnikání obchodní korporace často nakupují majetek nebo služby v cizích měnách. Účetní jednotky jsou však povinny vést účetnictví v peněžních jednotkách české měny. Pokud jsou majetek nebo dluhy vyjádřeny v cizí měně je nutné příslušným kursem provést přepočet cizí měny na měnu českou. V souladu s § 35 zákona o České národní bance (č. 6/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů) vyhlašuje Česká národní banka (ČNB) kurs české měny k cizím měnám ve formě kursů devizového trhu a ve formě kursů ostatních měn. Tyto kursy slouží pro účely právních předpisů, které na ně odkazují (např. zákon o účetnictví, celní zákon…).
Na stiahnutie
7,47 €

Aktualizácia V/1 2020 - Zákon o výchove a vzdelávaní - Školský zákon


Prinášame Vám zmeny v Školskom zákone č. 245/2008 Z.z. a vo Vyhláške o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov č. 1/2020 Z.z., vyplývajúce z opatrení proti šíreniu koronavírusu. Legislatívne zmeny sú v texte prehľadne vyznačené. Titul obsahuje úplné znenie po novelách: 1.Zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) – po novele zákonom č. 56/2020 Z. z. 2.Vyhlášky č. 1/2020 Z. z. o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) Cieľom návrhu zákona je reakcia pre oblasť regionálneho školstva na vyhlásenie mimoriadnej situácie z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeným korona vírusom SARS-CoV-2 na území Slovenskej republiky. V zákone č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) je na jednej strane viacero kompetencií Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR vo vzťahu k určovaniu termínov, avšak mnohé termíny sú priamo zákonom limitované na určité obdobie. Skúsenosti v aktuálnej situácii ukázali, že pri viacerých termínoch môže byť potenciálne potrebná operatívna reakcia príslušných subjektov (ministerstva, okresných úradov v sídle kraja, riaditeľov) v nadväznosti na zákonom ustanovené intervaly. Príkladom môžu byť termíny zápisov do 1. ročníka základných škôl, ukončovania výchovy a vzdelávania príslušných ročníkov alebo termíny školských prázdnin. Napr. termín externej časti maturitnej skúšky a písomnej formy internej časti maturitnej skúšky síce určuje ministerstvo, avšak zákon č. 245/2008 Z. z. ustanovuje riadne skúšobné obdobie (marec až jún) a mimoriadne skúšobné obdobie (apríl, máj, september a nasledujúci február). Za predpokladu, že napr. v súčasnej mimoriadnej situácii by bolo potrebné termín maturitných skúšok určiť (v nadväznosti na prerušenie výučby) v iných termínoch, vyžaduje sa zmena zákona č. 245/2008 Z. z. Návrhom je v jednoznačne vymedzených situáciách umožniť ministrovi školstva, vedy, výskumu a športu najmä rozhodnúť o termínoch rozhodujúcich pre organizáciu školského roka mimo limitov ustanovených zákonom č. 245/2008 Z. z., rovnako ako zrušiť časti alebo formy skúšok, ktorými sa ukončuje výchova a vzdelávanie v strednej škole.
Na stiahnutie
3,50 €

Poradca 10/2020 – Zákon o miestnom poplatku za rozvoj s komentárom


Vzhľadom na dve podstatné novely zákona o miestnom poplatku za rozvoj prinášame komentár k tomuto zákonu. Výstavba nových domov a bytových domov v tomto období výrazne napreduje, čo predstavuje nielen pre mestá ale i obce zvýšené nároky a náklady na vybudovanie sociálnej a technickej infraštruktúry. Poradca 10/2020 obsahuje úplné znenie zákonov po ostatnej novele s komentárom a príspevky k aktuálnym zmenám. • Zákon o miestnom poplatku za rozvoj – komentár • Kataster nehnuteľností • Ochrana spotrebiteľa • Zmeny v sociálnom poistení • Sponzorské a reklamy v ZDP Potreba miest a obcí mať finančný nástroj bola v minulosti deklarovaná zástupcami územnej samosprávy, predovšetkým predstaviteľmi krajských miest. Narastajúca výstavba najmä vo väčších mestách Slovenska vyvoláva potreby budovania ďalšej infraštruktúry, čo predstavuje tlak na výdavky v rozpočtoch jednotlivých samospráv. Vo viacerých prípadoch sa objavoval nátlak na podnikateľov, ktorý nie je vždy bol v súlade s právnym poriadkom, zásadami výkonu verejnej správy a nariadenia obcí a miest spôsobovalo podnikateľom výdavky, ktorých výška sa nie vždy dala vopred aspoň približne odhadnúť. Navyše, náklady boli často ešte vyššie, spočívajúce v umelom predlžovaní stavebného konania, kým príslušná obec alebo mesto ako stavebný úrad nedosiahli svoje. V tejto oblasti dochádzalo ku korupčnému konaniu a celá oblasť developingu bola stavaná do dosť neprehľadného svetla. Preto bolo vo všeobecnom záujme, verejnom aj podnikateľskom, aby daná oblasť dostala aspoň rámcovú právnu úpravu, ktorá ustanovila základné pravidlá pre zavedenie finančného nástroja pre samosprávu, jeho správy, vyberania a platenia. Navyše obce, ktoré sa rozhodnú daný poplatok zaviesť, budú nútené vypracovať základnú „ekonomiku“ územia, ktoré bude určené na zastavanie a dostanú tak prehľad o tom, čo môžu ponúkať alebo očakávať a aké následky to môže vyvolať. Z týchto dôvodov bol zavedený miestny poplatok za rozvoj.
Na stiahnutie
4,80 €

dostupné aj ako:

Aktualizácia III/4 - LEX KORONA - Práca, mzdy, zamestnávanie


Účelom zmien v právnych predpisoch je zmiernenie ekonomických dopadov na odvádzateľov poistného na sociálne poistenie a povinných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie ako reakcia na aktuálnu situáciu týkajúcu sa šírenia ochorenia Covid-19. Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatných novelách - Zákon o službách zamestnanosti - Zákon o sociálnom poistení - Zákon o starobnom dôchodkovom sporení - Zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení - Zákon o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti - Zákon o sociálnych službách - Zákon o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele Zákon o sociálnom poistení Zaviedlo sa odpustenie povinnosti zaplatiť poistné zamestnávatelom alebo povinné nemocenský poistenou a povinne dôchodkovo poistenou samostatne zárobkovo činnou osobou (SZČO) za apríl 2020, prípadne za dalšie obdobie, ktoré môže ustanoviť vláda Slovenskej republiky svojím nariadením. Poistného, ktoré platí zamestnanec, a odvádza ho zamestnávatel, sa uvedené netýka. Zamestnávatel je naďalej povinný odviesť ho v pôvodnom termíne splatnosti. Uzatvorenie prevádzky preukáže zamestnávatel alebo SZČO Sociálnej poisťovní cestným vyhlásením. Zákon o službách zamestnanosti Rozšíril sa okruh žiadatelov o príspevok v rámci projektu na podporu udržania pracovných miest vrátane pracovných miest, na ktorých sa vykonáva alebo prevádzkuje samostatná zárobková činnosť, a na podporu udržania zamestnancov v zamestnaní v súvislosti s vyhlásením mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimocného šťavu a odstránením ich následkov, aj o tých žiadatelov, ktorí si svoje danové a odvodové povinnosti, resp. pohladávky voči úradu práce, sociálnych vecí a rodiny plnia aj dodatočne formou povolenia platby dlžných súm v splátkach (prostredníctvom splátkového kalendára), alebo z dôvodu straty tržieb v mesiaci marec 2020 neboli schopní splniť si tieto povinnosti za mesiac február 2020. Zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení Bolo potrebné oslobodiť od povinnosti platenia príspevkov na doplnkové dôchodkové sporenie, ktoré povinne platí zamestnávatel za zamestnanca vykonávajúceho tzv. rizikovú prácu – zaradenú na základe rozhodnutia orgánu štátnej správy na úseku verejného zdravotníctva do tretej kategórie alebo štvrtej kategórie. Aj v prípade zatvorenej prevádzky môže nastať situácia, že zamestnávatel musí prostredníctvom takýchto zamestnancov zabezpečiť nepretržitý chod procesov, aby po uvolnení reštriktívnych opatrení mohlo dôjst k otvoreniu a výrobe, prípadne k poskytovaniu služieb. Zákon o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti Doplnilo sa ustanovenie na splnomocnenie vlády na vydanie nariadenia vlády, ktorým sa upravia postupy, činnosti, nároky a lehoty v konaniach na úsekoch štátnych sociálnych dávok, pomoci v hmotnej núdzi, náhradného výživného a kompenzácií sociálnych dôsledkov tažkého zdravotného postihnutia tak, aby sa zabezpečilo plynulé konanie o nárokoch, aby získané nároky zostali zachované v prípadoch, v ktorých objektívne nie je možné posúdit trvanie nároku a pod. Zákon o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele Zákon upravuje prísne a spravidla taxatívne podmienky výkonu sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately a obsahuje jednoznacné splnomocňovacie ustanovenie na vydanie vykonávacieho predpisu zákona. Výkon sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately je potrebné udržat, a to aj v obmedzenom rozsahu, o to viac, že súcasná situácia umožnuje iným subjektom (školy, lekári) plniť svoje úlohy v oblasti ochrany detí len limitované. Zároven je potrebné naďalej zabezpečovať nepretržitú 24-hodinovú starostlivosť o deti, ktoré sú na základe rozhodnutia súdu alebo odporúcania úradu a dohody s rodičom umiestnené v centre pre deti a rodiny. Zákon o sociálnych službách Dôvodom pre potrebu prijatia doplnenia právnej úpravy je na jednej strane skutočnosť, že počas krízovej situácie (spôsobenej v dôsledku mimoriadnej situácie, núdzového
Na stiahnutie
7,00 €

Aktualizácia I/1 2020 - Daňový poriadok, ZDP, Nariadenie o zániku daňového nedoplatku


Úplné znenie uvedených zákonov po novele. Publikácia je prehľadne štruktúrovaná a zmeny v zákonoch sú v texte zreteľne vyznačené. 1.Zákon č. 563/2009 o správe daní (daňový poriadok) – po novele zákonom č. 46/2020 2.Nariadenie č. 48/2020 Z. z. o zániku daňového nedoplatku 3.Zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov – po novele zákonom č. 46/2020 Nariadenie č. 48/2020 Z. z. o zániku daňového nedoplatku Vláda Slovenskej republiky podľa § 160 ods. 3 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 269/2015 Z. z. nariaďuje: § 1 (1) Dňa 1. januára 2021 zaniká daňový nedoplatok, ktorým je nezaplatená sankcia prislúchajúca k dani z príjmov, za oneskorené podanie daňového priznania k dani z príjmov za nezaplatenie dane z príjmov v zákonom ustanovenej lehote za podmienok podľa odseku 2. (2) Daňový nedoplatok podľa odseku 1 zaniká daňovému subjektu za zdaňovacie obdobie, ktorého posledný deň lehoty na podanie daňového priznania k dani z príjmov uplynie 31. marca 2020, 30. apríla 2020 alebo 31. mája 2020...... (3) Dňa 1. januára 2021 zaniká daňový nedoplatok na dani z príjmov, ktorým je nezaplatená sankcia prislúchajúca k dani z príjmov za oneskorené podanie oznámenia o zrazení a odvedení dane z príjmov ....... (4) Daňový nedoplatok podľa odseku 3 zaniká daňovému subjektu, ktorým je poskytovateľ zdravotnej starostlivosti, ktorý mal povinnosť predložiť oznámenie o zrazení a odvedení dane z príjmov v lehote do 31. marca 2020 za zdaňovacie obdobie roku 2019,......
Na stiahnutie
3,60 €

Účtová závierka v JÚ a PÚ


Vydavateľstvo PORADCA Vám prináša titul Účtovná závierka pre podnikateľov v JÚ a PÚ za rok 2020. Keďže povinnosť zostaviť účtovnú závierku, má každá účtovná jednotka, ktorá vedie účtovníctvo. Táto povinnosť jej vyplýva z § 6 ods. 4 a 5 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení n. p. Titul obsahuje: • 1. Účtovná závierka v PÚ pre podnikateľov k 31. decembru 2020 • 2. Účtovná závierka v JÚ pre podnikateľov k 31. decembru 2020 Každá účtovná jednotka, ktorá vedie účtovníctvo, je povinná zostaviť účtovnú závierku. Táto povinnosť jej vyplýva z § 6 ods. 4 a 5 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“), podľa ktorého je účtovná jednotka povinná zostavovať riadnu, mimoriadnu, priebežnú alebo konsolidovanú účtovnú závierku, ktorá sa zostavuje za skupinu účtovných jednotiek (konsolidovaný celok). Do skupiny účtovných jednotiek patrí materská účtovná jednotka a všetky jej dcérske účtovné jednotky. Priebežná účtovná závierka sa zostavuje v prípade konkurzu alebo likvidácie účtovnej jednotky. To, či sa bude účtovná závierka zostavovať k 31. 12. kalendárneho roka alebo k inému dátumu, záleží od skutočnosti, či účtovná jednotka má účtovné obdobie kalendárny rok, alebo nie. Ak má účtovné obdobie kalendárny rok, zostavovať bude účtovnú závierku k 31. 12. kalendárneho roka. Ak má účtovné obdobie hospodársky rok, teda iné obdobie po sebe idúcich 12 kalendárnych mesiacov ako kalendárny rok, zostavovať bude účtovnú závierku k inému dňu, než k 31. 12., napr. k 30. 6. Bez ohľadu na dátum, ku ktorému bude účtovná jednotka zostavovať účtovnú závierku, môže pri jej zostavovaní postupovať podľa tohto príspevku, aj keď je zameraný na zostavenie účtovnej závierky k 31. 12. kalendárneho roka, pretože pri zostavovaní účtovnej závierky za hospodársky rok platia rovnaké princípy a pravidlá.
Na stiahnutie
5,90 €

dostupné aj ako:

Aktualizácia IV/1 2020 - Zákon o energetickej hospodárnosti budov, Všeobecné technické požiadavky na výstavbu


Novelizované znenie zákonov Aktualizácia IV/1 obsahuje úplné znenie: 1.Vyhláška č. 364/2012 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov – po novele vyhláškou č. 35/2020 Z. z. 2.Vyhláška č. 532/2002 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu – po novele vyhláškou č. 34/2020 Z. z. Vyhláška č. 364/2012 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov... Novelou vyhlášky č. 35/2020 Z. z. s účinnosťou od 10. 3. 2020 sa okrem technických úprav textu dopĺňa nová Príloha č. 1 k vyhláške č. 364/2012 Z. z. v nasledovnom znení: „Rozsah postupu výpočtu energetického hodnotenia nových a obnovovaných budov Projektové hodnotenie alebo normalizované hodnotenie sa spracúva ako: 1. Tepelnotechnický návrh a posúdenie stavebných konštrukcií a budovy a) Základné údaje o stavebných konštrukciách a budove b) Geometrická schéma budovy, orientácia podľa svetových strán, rozdelenie na tepelné zóny c) Požiadavky a kritériá na konštrukcie teplovýmenného obalu budovy a vnútorné deliace konštrukcie d) Navrhované riešenie stavebných konštrukcií e) Posúdenie tepelnotechnických vlastností stavebných konštrukcií 1. posúdenie kritéria na minimálne tepelnoizolačné vlastnosti stavebných konštrukcií [výpočet súčiniteľa prechodu tepla všetkých druhov (skladieb) plných stavebných konštrukcií, všetkých druhov a veľkostí otvorových konštrukcií podľa orientácie]; 2. posúdenia kritéria na minimálnu teplotu vnútorného povrchu (posúdenie detailov metódou plošného teplotného poľa), rizika rastu plesní a rosného bodu (zasklené konštrukcie; 3. posúdenie kritéria na minimálnu priemernú výmenu vzduchu v miestnosti vrátane stanovenia objemu vzduchu výmenou spätným získavaním tepla (rekuperáciou); 4. posúdenie energetického kritéria (mesačnou alebo hodinovou metódou); 5. posúdenie potreby tepla na vykurovanie a preukázanie predpokladu splnenia energetickej hospodárnosti budovy (podľa kategórie budovy); 6. posúdenie kondenzácie vodnej pary v stavebných konštrukciách f) Hodnotenie podľa technickej normy1) alebo inej obdobnej technickej špecifikácie s porovnateľnými alebo prísnejšími požiadavkami 2. Energetické posúdenie technického systému budovy Posúdenie sa vykoná v závislosti od technického riešenia a rozsahu zabudovania technických systémov so stanovením potreby tepla/energie pre jednotlivé miesta spotreby a energetický nosič (napr. plyn, elektrina): a) miesto spotreby na vykurovanie, b) miesto spotreby na prípravu teplej vody, c) miesto spotreby na chladenie a vetranie, d) miesto spotreby energie na osvetlenie. 3. Posúdenie globálneho ukazovateľa a) výpočet potreby dodanej energie podľa energetických nosičov, b) výpočet primárnej energie, c) výpočet emisií oxidu uhličitého (CO2).“ 4. Prílohy dokladujúce výpočet podľa bodov 1, 2, 3. Vyhláška č. 532/2002 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu... Novelou vyhlášky č. 34/2020 Z. z. s účinnosťou od 1. 3. 2020 v § 4 odsek 5 znie: „(5) Potrubné, telekomunikačné a elektrické rozvody a vedenia (ďalej len „rozvod a vedenie“), ktoré tvoria horizontálnu stavebnotechnicky a prevádzkovo neprerušovanú líniu, sa v zastavanom území obce umiestňujú spravidla pod povrch zeme. Nad povrchom zeme možno v zastavanom území obce takéto rozvody a vedenia umiestniť, ak a) ide o výmenu, modernizáciu, opravu alebo o rekonštrukciu existujúcich nadzemných rozvodov a vedení, pričom sa nemení ich trasa, b) ide o pridávanie rozvodov a vedení k existujúcim nadzemným rozvodom a vedeniam, pričom sa nemení ich trasa a zároveň sú dodržané podmienky ochrany existujúcich nadzemných rozvodov a vedení,4a) c) ide o križovanie vodných tokov, roklín alebo podobných krajinotvorných útvarov, d) ide o vyústenie alebo ukončenie rozvodov a vedení, ktoré sa obvykle umiestňujú nad povrchom zeme, ako napríklad vyústenie v rozvodných skriniach, ukončenie v zariadeniach umiestnených nad povrchom zeme alebo
Na stiahnutie
1,92 €

Aktualizácia V/2 2020 –LEX-KORONA – štátna a verejná služba, civilná ochrana, súkromná bezpečnosť


V reakcii na aktuálnu situáciu týkajúcu sa šírenia koronavírusu Vám prinášame novelizované úplné znenia zákonov. Právne úpravy sa týkajú miest, obcí, samosprávnych krajov, štátnej a verejnej služby, civilnej ochrany a súkromnej bezpečnosti... Zmeny v zákonov sú v texte prehľadne vyznačené. Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatnej novele: Zákon č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave Zákon č. 401/1990 Zb. o meste Košice Zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení Zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) Zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru Zákon č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach Zákon č. 647/2007 Z. z. o cestovných dokladoch Zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov Zákon č. 395/2019 Z. z. o občianskych preukazoch Zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) Zákon č. 42/1994 Zb. o civilnej ochrane obyvateľstva Zákon č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi Zákon č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore Zákon č. 544/2002 Z. z. o Horskej záchrannej službe Zákon č. 190/2003 Z. z. o strelných zbraniach a strelive a o zmene a doplnení niektorých zákonov Zákon č. 473/2005 Z. z. o poskytovaní služieb v oblasti súkromnej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Zákon o súkromnej bezpečnosti) Zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov Opatrenia na zamedzenie šírenia ochorenia Covid-19 upravujú umožňujú počas krízovej situácie alternatívne spôsoby rokovania obecného (mestského) zastupiteľstva a zastupiteľstva samosprávneho kraja a prerušiť plynutie niektorých lehôt, v oblasti živnostenského podnikania skrátiť minimálnu lehotu na pozastavenie živnosti, predĺžiť platnosť niektorých dokladov vydávaných v pôsobnosti ministerstva vnútra, konkrétne občianskych preukazov, vodičských preukazov, zbrojných preukazov, preukazov a licencií na úseku bezpečnostných služieb, osvedčení o odbornej spôsobilosti na úseku požiarnej ochrany, odložiť plnenie niektorých povinností na úseku evidencie vozidiel a tiež odložiť plynutie niektorých lehôt súvisiacich s výkonom štátnej správy v pôsobnosti ministerstva vnútra. Zákon o pobyte cudzincov sa upravuje tak, aby cudzinci, ktorí nemôžu z dôvodu krízovej situácie vycestovať a uplynie im pobyt na území SR, boli chránení pred dôsledkami, ktoré by inak ich neoprávnený pobyt vyvolal. Zvyšuje sa pokuta v blokovom konaní za priestupky na úseku civilnej ochrany v čase mimoriadnej situácie na 1000 eur a umožňuje sa, aby niektoré z týchto priestupkov mohli v blokovom konaní ukladať aj orgány Policajného zboru a obecné (mestské) polície. Osobám s odbornou spôsobilosťou na úseku požiarnej ochrany, ktorým sa skončí platnosť osvedčenia o odbornej spôsobilosti počas krízovej situácie v súvislosti s ochorením COVID-19, nezanikne odborná spôsobilosť, a to až do štyroch mesiacov od odvolania krízovej situácie. Počas krízovej situácie sa príslušníkovi poskytne platené služobné voľno od prvého dňa potreby osobnej a celodennej starostlivosti o dieťa až do opätovného otvorenia predškolských a školských zariadení, resp. do dňa ukončenia nariadenej karantény dieťaťa alebo osoby, ktorá sa inak o takého dieťa stará. Zvyšuje vek dieťaťa pre účely poskytovania uvedeného plateného služobného voľna v čase krízovej situácie do dovŕšenia jedenásteho roku veku. Pri uplynutí platnosti zbrojného preukazu počas krízovej situácie sa postupne predĺži jeho platnosť v závislosti od okamihu, kedy jeho platnosť zanikla. Do doby platnosti týchto dokladov sa tak nebude počítať obdobie trvania krízovej situácie. Predĺžuje sa platnosť dokladov o zdravotnej a psychickej spôsobilosti, ako aj vodičských preukazov, a to až do obdobia po odvolaní krízovej situácie...
Na stiahnutie
7,00 €

Aktualizácia II/5 2020 – Obchodné a občianske právo v čase koronavírusu


Vláda SR viacero opatrení proti koronavírusu, ktoré majú prispieť k väčšej istote v podnikateľskom prostredí. Opatrenia sú obsahom Aktualizácie k zákonom 2020 a týkajú sa možnosti odkladu splácania úverov poskytnutých spotrebiteľom, plynutia premlčacích lehôt, predĺženia lehôt a prijímaní rozhodnutí per rollam zo strany orgánov. Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatnej novele: Zákon o niektorých mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 a v justícii Zákon o Súdnej rade Slovenskej republiky Zákon o súdoch Zákon o elektronických komunikáciách Zákon o verejnom obstarávaní Zákon o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 Zákon o mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v oblasti zdravotníctva Zákon o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti Zákon o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia Zákon o liekoch a zdravotníckych pomôckach Zákon o radiačnej ochrane Zákon o niektorých mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 a v justícii Právna úprava zameriava na: - obmedzenie plynutia premlčacích a prekluzívnych lehôt v súkromnoprávnych vzťahoch, resp. ich navrátenie v určených prípadoch, - obmedzenie plynutia procesných lehôt na strane účastníkov konania a strán v konaní, - obmedzenie nutnosti vykonávať pojednávania na súdoch a účasti verejnosti na týchto pojednávaniach v čase mimoriadnej situácie a núdzového stavu, - predĺženie lehoty na podanie dlžníckeho návrhu na vyhlásenie konkurzu, - umožnenie rozhodovania per rollam v prípade kolektívnych orgánov právnických osôb súkromného práva, - dočasný zákaz výkonu záložného práva a dražby, - obmedzenie zákazu uzatvárania zmlúv v rámci verejného obstarávania so subjektami nezapísanými v registri partnerov verejného sektora v čase mimoriadnej situácie alebo núdzového stavu, ak sú zároveň splnené podmienky pre priame rokovacie konanie z dôvodu mimoriadnej udalosti, - zavedenie možnosti využívania tzv. lokalizačných a prevádzkových údajov vznikajúcich v rámci elektronickej komunikácie zo strany Úradu verejného zdravotníctva na účely ochrany života a zdravia obyvateľov. Časť opatrení je koncipované ako opatrenia dočasného charakteru, pričom ich dočasnosť je daná dátumom, do kedy sa uplatňujú, pričom sa nevylučuje ďalšie predĺženie tohto termínu. Druhá časť opatrení možno aplikovať len v čase mimoriadnej situácie. V prípade mimoriadnych opatrení v justícii sa právna úprava zameriava na sfunkčnenie Súdnej rady Slovenskej republiky. Zákon o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 Cieľom zákona je ustanoviť možnosť odkladu splácania úverov poskytnutých spotrebiteľom, fyzickým osobám – podnikateľom a malým a stredným podnikom, ktoré spĺňajú definíciu malého a stredného podniku. Zákonom sa má týmto dlžníkom umožniť reagovať na vzniknutú mimoriadnu situáciu a zabrániť paralyzovaniu ich činností. Ustanovilo sa prijatie takých mimoriadnych opatrení, ktoré majú zabezpečiť, aby z dôvodu objektívnej nemožnosti splácania úverov riadne a včas nenastali nepriaznivé skutočnosti majúce negatívny dopad na spotrebiteľov, fyzické osoby – podnikateľov a malých zamestnávateľov. Zákon o mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v oblasti zdravotníctva Zákon umožňuje právnickým osobám v pôsobnosti MZ SR, aby ich kolektívne orgány mohli prijímať svoje rozhodnutia aj per rollam, čím sa v rámci protiepidemiologických opatrení minimalizuje nutnosť zhromažďovania sa väčšieho počtu osôb na jednom mieste. V oblasti správneho trestania v pôsobnosti MZ SR je cieľom tohto zákona umožniť účastníkom správnych konaní, ktorých konanie v čase krízovej situácie by bolo správnym deli
Na stiahnutie
7,00 €

Práce a Mzdy (PaM) 6/2020


Mesačník obsahuje aktuálne príspevky, ktoré reflektujú aktuálne legislatíve zmeny a prinášajú praktické vysvetlenie jednotlivých noviel. Témy sa týkajú oblasti zákonníka práce, miezd, personalistiky, odvodov, sociálneho a zdravotného poistenia, bezpečnosti a ochrany zdravia a tiež oblastí týkajúcich sa verejnej správy, školstva a obcí. Upozorní čitateľa aj na jednotlivé sankcie, ktoré hrozia pri nedodržiavaní právnych predpisov. V príspevkoch titulu nájdete nasledujúce témy: - Ošetrovné a koronavírus - Zamestnávanie cudzincov - povinnosti zamestnávateľa - Náhrada mzdy v krízovej situácii - Zákaz výpovede a PN v roku 2020 - Výpoveď zo strany zamestnanca - Nepretržitá prevádzka - práca nadčas, odmeňovanie - Sociálny fond - tvorba a využitie - Práca z domu a cestovné náhrady - Stravné lístky pre zamestnancov - Zrážky zo mzdy - komplexne - Vzor dohody o zrážkach zo mzdy - Agentúra dočasného zamestnávania - Úroky z omeškania pri nevyplatení mzdy - Vysielania zamestnancov - zmeny - Konkurenčná doložka v pracovnej zmluve - Kontrola a vymáhanie pracovno-právnych nárokov - Rodičovský príspevok - Zamestnanecké benefity - Dovolenka v školstve - Poukázanie podielu zaplatenej dane - Dobrovoľnícka činnosť v obci - Doklady o vzdelaní – novela zákona - Ako bojovať s vírusmi - Nepríjemná ostroha - Riadenie času Koronavírus a ošetrovné Ošetrovné je nemocenská dávka poskytovaná z dôvodu osobného a celodenného ošetrovania chorého dieťaťa (vlastného, osvojeného alebo zvereného do starostlivosti na základe rozhodnutia príslušného orgánu), chorého manžela, chorej manželky, chorého rodiča alebo chorého rodiča manžela (manželky). Ako si možno uplatniť nárok na ošetrovné? Dozviete sa v rubrike Aktuálne. Zamestnávanie cudzincov Podmienkou na vydanie potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré obsahuje súhlas s jeho obsadením, je, že zamestnávateľ, ktorý má záujem prijať do zamestnania štátneho príslušníka tretej krajiny, neporušil zákaz nelegálneho zamestnávania v období dvoch rokov pred podaním žiadosti o udelenie prechodného pobytu na účel zamestnania. Poukázanie podielu zaplatenej dane Daňovník dane z príjmov fyzickej osoby alebo právnickej osoby je podľa § 50 ods. 1 zákona o dani z príjmov oprávnený po skončení zdaňovacieho obdobia vyhlásiť, že podiel jeho zaplatenej dane sa má poukázať ním určenému prijímateľovi zapísanému v zozname prijímateľov zverejnenom notárskou komorou.
Na stiahnutie
6,90 €

Aktualizácia II/4 2020 – Zákon o verejnom obstarávaní


Prinášame Vám zmeny v Zákone o verejnom obstarávaní – zákon č. 343/2015 Z. z., ktoré nadobúdajú účinnosť dňom vyhlásenia. Dané zmeny sú v texte prehľadne vyznačené. Zákon je publikovaný v úplnom znení. Účelom zmeny zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní je uľahčiť situáciu pri obstarávaní tovarov a služieb, prípadne stavebných prác počas mimoriadnej situácie alebo núdzového stavu (momentálne koronavírus) na účely ochrany života a zdravia, a to tým spôsobom, že ak sú zároveň splnené podmienky – pri inej zákazke ako tej s nízkou hodnotu – pre priame rokovacie konanie, tak sa nebude vyžadovať ako podmienka pre uzatvorenie zmluvy, rámcovej dohody a koncesnej zmluvy zápis v registri partnerov verejného sektora. Zmeny zákona nadobúdajú účinnosť dňom vyhlásenia, čo je odôvodnené naliehavým všeobecným záujmom spočívajúcim v snahe minimalizovať v čase pandémie vírusového ochorenia Covid-19 nutnosť návštev súdu alebo právneho zástupcu a vytvoriť tak predpoklady pre obmedzenie šírenia tejto nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby.
Na stiahnutie
4,50 €

Literatúra v kategórii Ekonómia, manažment, marketing ponúka bohatý výber kníh, ktoré sa zaoberajú rôznymi aspektmi ekonomiky a riadenia organizácií. Táto kategória je určená pre tých, ktorí majú záujem o širší pohľad na ekonomické a manažérske témy.

Literatúra v tejto kategórii sa venuje rôznym aspektom ekonomických systémov, makroekonomickým a mikroekonomickým analýzam, ekonomickým teóriám a modelom. Zároveň skúma rôzne stratégie riadenia a vedenia organizácií, ako aj inovácie a transformácie v podnikovom prostredí.

V tejto kategórii nájdete literatúru zameranú na podnikanie, medzinárodný obchod, inovácie, ekonomickú politiku, udržateľný rozvoj, logistiku a mnoho ďalších tém. Tieto knihy a časopisy poskytujú teoretické poznatky, empirické štúdie a praktické príklady, aby čitatelia získali ucelený prehľad o ekonomických a manažérskych problémoch a možnostiach.

Vzdelávajte sa v kategóriách ekonómia a ekonomika, dane a účtovníctvo, financie, finančný trh, investovanie, bankovníctvo a poisťovníctvo, manažment, marketing, reklama, žurnalistika, podnikanie a obchod a personalistika.