Divadelný ústav

vydavateľstvo

Súborné dielo I.


Stanislav Vrbka bol kritikom, pre ktorého systematická každodenná umelecko-kritická činnosť nebola len zamestnaním, ale najmä nadosobným zameraním. Vo svojej divadelno-kritickej činnosti spájal nevšedné odborné kvality – osobnostný kultúrny rozhľad, vnímanie zložitého umeleckého procesu v kontextoch a súvislostiach, zmysel pre opísanie detailu prchavého okamihu divadelnej inscenácie – s etickou osobnostnou a osobnou rovinou. Bol si vedomý hlbokej zodpovednosti voči umelcom i čitateľom. Uvedomoval si, že kritika je činnosť, ktorá nemá reprízu, ale musí hovoriť presne a vecne nepokrivené slová o stave slovenskej divadelnej kultúry – o stave umeleckých súborov, slovenskej divadelnej réžie, herectva, aj o cestách slovenskej dramatickej literatúry. Vrbkové analytické prieniky v divadelných kritikách podávajú obraz o niekoľkých desaťročiach vývinu slovenského profesionálneho divadelníctva. Môžu byť pre čitateľa aj zásadnou kultúrnou pamäťou, ktorá ponúka okrem detailnej analýzy aj syntetický pohľad, keď Vrbka hľadá východiská z bludných slepých ulíc a nekončiacich pohybov v kruhu bez nádeje na skutočný umelecký rozvoj. Martin Timko
U dodávateľa
11,40 € 12,00 €

Kostýmová tvorba


Renomovaný slovenský scénograf Milan Čorba odovzdal svojimi „prednáškami“ profesionálny i ľudský odkaz úspešného tvorcu v oblasti divadla, filmu a televízie. V obsahovo i vizuálne pôsobivej publikácii podáva systematický prehľad dejín umenia s ťažiskom pozornosti na divadelnú kostýmovu tvorbu a na základe vlastnej autorskej praxe predkladá systém podstatných zásad scénografickej tvorby i praktické rady pri navrhovaní divadelných kostýmov. Publikácia patrí k novinkám Divadelného ústavu, o ktoré je mimoriadne veľký záujem zo strany umeleckej obce, študentov umeleckých odborov, a všetkých, podľa ktorých je Kostýmová tvorba Milana Čorbu titulom, ktorý je nutné mať vo svojej knižnici.
Vypredané
12,54 € 13,20 €

Divadelná hra-be-ce-da


„Kniha Ivety Škripkovej prebúdza chuť hľadať a objavovať nové veci.A ako abeceda: Čitateľ sa v nej veľmi ľahko a dobre orientuje. D ako divadlo: Autorka po malých krôčikoch umožňuje čitateľovi spoznať základy divadelnej praxe, divadelnej terminológie, vysvetlí význam a poslanie tvorivého tímu, ale aj radových zamestnancov divadla. Veľmi jednoduchým a zrozumiteľným spôsobom ho zoznamuje s dejinami DIVADLA a drámy a predstaví niektorých významných svetových dramatikov. H ako hra: Už len čítať túto knihu je proces veľmi HRAvý. Čitateľ sa rád nechá autorkou zaviesť o tri kapitoly späť, aby si mohol získané informácie dať do nových súvislostí či objavovať v texte skryté pojmy alebo významy. Autorka tým nenápadne dosiahne, že sa človek zastaví, vráti, prečíta si časť textu znovu a lepšie si ho zapamätá. I ako inšpirácia: Divadelná hra-be-ce-da prekračuje hranice metodiky tvorivého písania. Môže okrem iného byť veľkou INŠPIRÁCIOU pri výučbe dramatickej výchovy ako takej, nielen takzvanej slovesnosti, a taktiež poskytuje cenné fakty z oblasti divadla, umenia a kultúry zoradené veľmi prehľadne a logicky. T ako talent: Mnoho ľudí si myslí, že nemá na písanie schopnosti, predpoklady. Som presvedčená, že každý, kto sa nechá viesť Divadelnou hra-be-ce-dou, objaví v sebe talent a bude prekvapený, čo všetko je schopný vymyslieť.“
U dodávateľa
8,84 € 9,30 €

Úvod do performatívnych štúdií


Jednoznačná odpoveď na jednoduchú otázku, čo performatívne štúdiá vlastne sú, nie je celkom možná, preto prinášame publikáciu, cieľom ktorej je priblížiť a ozrejmiť podstatu umenia performancie. Odborné state publikované v tejto knihe opisujú základný rozsah performatívnych štúdií posledných desaťročí. Tento rozsah sa vzťahuje tak na epistemologickú úroveň pokrývajúcu východiskové pojmy, koncepty a ich príklady, ako aj na umeleckú a kulturálnu prax, ktorá zahŕňa oblasť performatívnych štúdií v ich historickom priereze a v aktuálnosti. Aleksandra Jovićević Profesorka Aleksandra Jovićević pôsobila na Fakulte dramatických umení Univerzity umenia v Belehrade, na Katedre performatívnych štúdií Newyorskej univerzity v New Yorku a ako hosťujúca profesorka na Katedre dejín umenia a divadla na Univerzite La Sapienza v Ríme, kde v roku 2011 získala miesto stáleho profesora. Počas svojej kariéry publikovala množstvo odborných štúdií doma i v zahraničí. Ana Vujanović pôsobí ako teoretička, výskumná pracovníčka, spisovateľka, pedagogička, kurátorka a dramaturgička. Momentálne je hosťujúcou profesorkou v odbore performatívnych štúdií na Univerzite v Hamburgu. Je autorkou viacerých odborných stati a publikácií (Umetnost u Srbiji u 20. veku, Razarajući označitelji/e performansa). Podstatná časť jej činnosti je spojená s platformou TkH (Teorija koja Hoda) – nezávislou teoretickoumeleckou platformou združujúcou teoretikov a umelcov z oblasti performancie, divadla, filmu a vizuálneho umenia a zároveň je šéfredaktorkou rovnomenného časopisu.
Na sklade 1Ks
14,25 € 15,00 €

Slovenská divadelná scénografia (1920 - 2000)


Reprezentatívna obrazová slovensko-anglická publikácia zachytáva tvorbu najvýraznejších osobností slovenskej scénografie prakticky od jej vzniku až po súčasnosť. Autormi jednotlivých častí knihy sú odborní pracovníci Slovenskej národnej galérie a Divadelného ústavu; editorkou projektu je PhDr. Dagmar Poláčková. Publikácia s bohatým obrazovým materiálom a odbornými štúdiami o jednotlivých etapách a osobnostiach slovenskej scénografie prináša pohľad na osemdesiatročnú históriu tejto významnej súčasti divadelnej tvorby . Divadelný ústav vydáva publikáciu v spolupráci so Slovenskou národnou galériou.
Vypredané
52,02 € 54,76 €

Slovenská dráma a divadlo v zrkadle moderny a postmoderny


Pôvodná práca súčasnej slovenskej teoretičky a dramatičky Boženy Čahojovej sa zaoberá problematikou vzťahov medzi modernou a postmodernou. Teoretické východisko sa stáva metodologickým aspektom, prostredníctvom ktorého autorka analyzuje vybrané etapy dejín slovenského divadla. Tak sa v jej práci stretávajú autori ako Thomas Stearns Eliot a Peter Karvaš, bratislavské divadlo Stoka a Ezra Pound.
U dodávateľa
8,67 € 9,13 €

Kebab


Vreckovky dopĺňajú edície Svetová dráma - antológie, Nová dráma/New Drama a Slovenská dráma, ktorými Divadelný ústav predstavuje diela moderných i klasických autorov. Dielo vybraných autorov (v tomto prípade rumunskej dramatičky Gianiny Cărbunariu) dopĺňa štúdia, rozhovor a stručná biografia.
Vypredané
2,07 € 2,18 €

HRY


Vydanie diela jedného z našich najvýznamnejších divadelných tvorcov mladšej strednej generácie Silvestra Lavríka prezentuje výber jeho divadelných hier v rozpätí posledných pätnástich rokov, kedy sa dramatik zapísal do povedomia kultúrnej verejnosti ako originálny a v slovenskom kontexte výnimočný divadelný autor. Zbierka obsahuje hry: Katarína, Posledný letný deň, Uschni, láska moja, Alžbeta Báthory a Tichý dom. Autorom úvodnej štúdie k zbierke je významný český divadelný režisér J. A. Pitínský.
U dodávateľa
12,14 € 12,78 €

Celibát


Prvýkrát na Slovensku vychádza hra jedného z najznámejších belgických autorov a performerov Toma Lanoya. Jeho literárna tvorba je úzko prepojená s významnými spoločenskými aktivitami a obidvoje mu prinieslo uznanie (i problémy) v rodnom Belgicku, ale i Holandsku, západnej Európe a Afrike. Tom Lanoye (1958) je držiteľom významných cien za literatúru, okrem mnohých získal v roku 2003 ocenenie poroty Gouden Uil Juryprijs – najvýznamnejšiu flámsku literárnu cenu a cenu De Inktaap za román Zlé jazyky (Boze tongen). Ako prvý Flám je nositeľom ocenenia Gouden Ganzenveer (2007). K jeho divadelným prácam patria Blankenberge (Blankenberge), Komici (Komieken), Mama Medea (Mamma Medea), Josovia. Pád a obroda spolupatričnosti (De Jossen.Val en revival der saamhorigheid), Diplodokus Dex. Triumf archeológie (Diplodocus Deks. Triomf der archeologie), Mefisto for ever a mnohé ďalšie. Do širšieho európskeho divadelného povedomia sa dostal spracovaním Shakespearových "The Wars of the Roses" pod názvom Do vojny (Ten oorlog) v réžii Luca Percevala; do nemeckého jazyka hru preložili ako Schlachten!. Vďaka tejto divadelnej inscenácii (uviedli ju napríklad aj na Pražskom divadelnom festivale nemeckého jazyka v roku 2000) je Lanoyova divadelná aktivita známa aj na Slovensku. Novou knihou Celibát (podľa rovnomenného románu Gerarda Walschapa) zapĺňa Divadelný ústav ďalšie z bielych miest na mape prekladov dramatických diel súčasných európskych autorov. Hru z flámskeho originálu preložila Marta Maňáková.
Vypredané
2,07 € 2,18 €

Dramatika viedenskej (vídeňské) moderny


Publikace věnovaná přínosu čtyř významných dramatiků vídeňské moderny - Hugo von Hofmannsthala, Arthura Schnitzlera, Hermanna Bahra a Karla Krause.
Vypredané
8,84 € 9,30 €

Mať chuť učiť sa a učiť scénografiu


Reprezentatívny katalóg uvádza prácu strednej a mladšej generácie scénografov a kostýmových výtvarníkov ako výtvarnú činnosť, ktorá v konfrontácii s dianím na výtvarnej scéne reflektuje i súčasnosť a zároveň sa nevyhýba širšiemu európskemu kontextu. Publikácia sa zameriava na tvorbu Aleša Votavu, Marije Havran, Alexandry Gruskovej a ich študentov.
Vypredané
6,23 € 6,56 €

HRY-Witkiewicz


Jeden z najvýznamnejších poľských dramatikov 20. storočia. Predznamenal existencializmus i absurdnú drámu, jeho poetika miešania žánrov a foriem je blízka postmodernému vnímaniu sveta. Prvé knižné vydanie Witkiewiczových hier na Slovensku prináša tituly Nové oslobodenie, V malej kúrii, Chobotnica, Šialená lokomotíva, Blázon a mníška a Matka. Hry dopĺňajú štúdie Barbory Ertlovej a Ladislava Volka a podrobné kalendárium.
Vypredané
8,92 € 9,39 €

Slovenské ľudové divadlo


Kniha Martina Slivku predstavuje výsledok dlhodobého systematického výskumu slovenského ľudového divadla. Je to práca základného výzamu tak pre slovenskú Teatrológiu, ako aj pre folkloristiku. Martin Slivka je pokračovateľom klasického diela P. G. Bogatyriova, no jeho pohľad je komplexnejší s dôrazomna vývinovú, semiotickú a historicko-typologickú rovinu.
Na sklade 1Ks
15,20 € 16,00 €

Dejiny dramy


Erika Fischer-Lichte sa v diele Dejiny drámy zaoberá dejinami drámy od najstaršieho obdobia až po absurdné divadlo v 70. rokoch 20. storočia. Dejiny drámy patria k základným dielam modernej svetovej teatrológie a vyšli už v dvoch vydaniach v nemeckom origináli, v angličtine a maďarčine. Namiesto enumerácie jednotlivých osobností, udalostí a dát autorka volí syntetizujúci prístup prostredníctvom viacerých tematických okruhov významných pre určité historické a kultúrne obdobie. Erika Fischer-Lichte je profesorkou na Freie Universität Berlin a pôsobila ako predsedníčka Medzinárodnej federácie divadelného výskumu.
Vypredané
13,53 € 14,24 €

Komedianti - Kočovníci - Bábkari


Kniha oboznamuje čitateľa so začiatkami a pôvodom marionetového divadla hraného v strednej Európe v 18. a 19. storočí, najmä v jej východných územiach. Autorka zhŕňa základné údaje o marionete, jej počiatkoch a vzniku jej názvu, o cestách známych cudzojazyčných divadelných skupín, ktoré svoje duálne – bábkové i nebábkové divadelné umenie predvádzali v bezprostrednom okolí dnešného Slovenska a na Slovensku. Divadelný výskum autorky prináša nové informácie o pôsobení českých, nemeckých a maďarských kočovných skupín na Slovensku v 19. storočí, ako aj nové v archívoch overené informácie o pôsobení divadelníckeho rodu Jána Stražana, ktorého priamymi potomkami sú herci Jozef Stražan z Divadla Jonáša Záborského Prešov a Marián Zednikovič z Divadla Astorka Korzo ´90.
Vypredané
8,84 € 9,30 €

Metamorfózy bábkového divadla v 20. storočí


Prof. Henryk Jurkowski je najvýznamnejšou osobnosťou v oblasti výskumu histórie bábkového divadla. Jeho činnosť sa zameriava na výskum dejín bábkového divadla v Európe, ako aj na teóriu bábkového divadla. Knihy prof. Jurkowského vychádzajú v rôznych jazykoch a krajinách – vo Francúzsku, Anglicku, Nemecku, Holandsku a samozrejme v jeho domovskej krajine v Poľsku. Publikácia Metamorfózy bábkového divadla v 20. storočí je logickým pokračovaním jeho kníh Dejiny bábkového divadla a jej vydanie je výrazným edičným počinom Divadelného ústavu v Bratislave.
Vypredané
15,77 € 16,60 €