Divadelný ústav strana 3 z 14
vydavateľstvo
Žena z Haiti
Devátý svazek současné africké dramatiky, který vychází v edici Současná hra. Hlavní postavou hry je mladá černoška, která se jednoho dne objeví ve francouzském přístavu Nantes. Její životní příběh se vztahuje k historii obchodu s otroky, na němž se podílela kdysi i Francie. Otrokářství definitivně skončilo až v polovině 19. století a nelze se tedy divit, že tradice odporu, nenávisti, ba touhy po pomstě není dodnes zcela pohřbená. Rukopis hry je vášnivý, je v něm cítit hodně z tradice africké magie a hudby. Téma hry je nám zdánlivě dosti vzdálené vzhledem k tomu, že nemáme koloniální minulost, ale svým způsobem je velice silně přítomné v dnešním světě, kde rasismu stále ještě není konec a kde se koloniální minulost stále v různých podobách ozývá a vrací jako bumerang. Ve spolupráci s festivalem Tvůrčí Afrika a Francouzským institutem v Praze.
Vypredané
3,62 €
3,81 €
Sedem rozprávkových hier
Záhadné zmiznutie vnuka Fuka priamo pred ocami starých rodicov, kocúr, na kolieskových korculiach,
rosnicka Futura, ktorá zacne riadit pocasie tak, že globálne oteplovanie nie je oproti tomu žiadnou hrozbou... To sú
postavy len z troch zo siedmych hier v tejto knihe.
A ako hovorí Ján Uliciansky: každá rozprávka musí mat svojho hrdinu. Takže ich tu nájdete aspon sedem. Alebo 007,
ako ten povestný agent, co dokáže vraj všetko na svete. V tejto knihe chlapec Tik Tak v jedinej chvíli zastavil
uponáhlaný cas. Kúzelnícky vnuk Fuk sa stal neviditelným, aby sme my dokázali vidiet pravé hodnoty života. Pred
univerzálnym klúcom Petra Klúcika nezostalo nic zamknuté.
A aj ked Fukov dedko Cáry, vo chvílke bezmocnosti ako starý kúzelník priznáva, Akafukafundeluk ,obcas si sám
padám z rúk. Táto napínavá knižka z nich detom tak lahko nevypadne.
Vypredané
9,98 €
10,50 €
Divadlo a globalizácia
Séria Theatre& renomovaného vydavateľstva Palgrave Macmillan prináša tematicky koncipované publikácie, ktoré poukazujú na problémy dneška, nové funkcie divadla a postoj divadelníkov k súčasnému svetu. Divadlo a etika, Divadlo a mesto, Divadlo a politika, Divadlo a obecenstvo, Divadlo a pocity, Divadlo a telo, Divadlo a ľudské práva... názvy publikácií napovedajú, že záber vydavateľských aktivít tejto série je široký a aj na slovenských divadelníkov a čitateľov čakajú lákavé novinky.
Čo je globalizácia? Akú úlohu má divadlo v globalizovanom svete? Táto originálna a provokatívna kniha skúma, čím prispelo divadlo k pomaly sa vyvíjajúcemu vedomiu nášho sveta ako celku, čerpajúc z rôznych zdrojov od Aischyla po Levieho kráľa, od Čechova po Complicite, od tragédie po reklamu... Kniha dokazuje dôležitosť divadla ako miesta odporu voči bezohľadnému rozširovaniu globálneho trhu.
Autor publikácie, Divadlo a globalizácia je profesor na Royal Holloway Londýnskej univerzity, kde prednáša o súčasnom divadle. Pracuje ako zástupca šéfredaktora Contemporary Theatre Review, spolupracuje so štvrťročníkom New Theatre, je jeden z editorov série Theatre& a napísal viacero prác o súčasnom divadle, napríklad 1956 and All That (1956 a všetko to, 1999)
Dan Rebellato je známy aj ako úspešný dramatik. Jeho hry získali viacero ocenení a dramatické texty (divadelné hry, preklady a adaptácie) uviedli v Berlíne, Londýne - vo West Ende, v National Theatre London, Young Vic a tiež v BBC Radio.
Vypredané
11,40 €
12,00 €
Sloboda objavovať tanec
„Tanečná improvizácia je mojou ‚vodou‛, v ktorej môžem objavovať svoj vlastný plavecký štýl“ – hovorí Marta Poláková, autorka knihy Dobrodružstvo objavovania – rozvoj tvorivosti cez tanec.
Výrazná slovenská choreografka s dlhoročnou interpretačnou praxou sa venuje problémom ako tvorivosť, otvorené vnímanie a inšpirácia, predstavivosť, elementy pohybu, priestor, a pri každom z nich prináša aj množstvo konkrétnych príkladov. Na základe zážitkov zo zahraničných pobytov a stáží podáva v publikácii o. i. aj podrobný návod, ako pristupovať k vyučovaniu improvizácie. Knihu, ktorú redakčne pripravuje renomovaná divadelná teoretička Martina Ulmanová, lektorovali doc. Mgr. art. Dagmar Hubová a Mgr. Eva Gajdošová
Vypredané
14,25 €
15,00 €
Súborné dramatické dielo III.
Tretí a posledný zväzok rozsiahleho vydavatelského projektu editora Jána Sládecka Ivan Stodola: Súborné
dramatické dielo je zložený z niekolkých blokov: Popri dalších divadelných hrách ci iných variantoch materiálov už
uverejnených v predchádzajúcich dieloch tu nájdeme aj Stodolove texty publicistické ci rozhovory s dramatikom z
rôznych období jeho života. Významnou castou zväzku je obsiahla štúdia z pera popredného slovenského teatrológa
prof. Júliusa Pašteku, ktorá erudovane aj citatelsky prítažlivo komentuje osobnost MUDr. Ivana Stodolu nielen ako
dramatika, ale aj ako popredného slovenského lekára,a hlavne charakterného, statocného cloveka, ktorého bytostný
humanizmus nezlomili ani roky strávené v komunistickom väzení 50-tych rokov.
Barva srpna Anna 11. března
Hra Anna 11. března je reakcí na hrůzný atentát v madridském metru. Jsou to paralelně se odehrávající příběhy tří žen se stejným jménem - Anna, které se obávají, že se jejich blízcí stali obětí atentátu. Každá z nich prožívá obrovskou úzkost, ale každá reaguje jinak.
Druhá hra španělské dramatičky, Barva srpna, zachycuje zběsilý a vášnivý souboj dvou žen, malířek. Obě si při setkání po letech připomínají staré rány, dobré i zlé vzpomínky, které si ze svého bývalého přátelství uchovaly, obě se snaží i prostřednictvím podivné hry, která evokuje jejich společnou minulost, zvítězit. Láska a nenávist, talent, úspěch, citová závislost, svoboda - to jsou témata, která prostupují hru a která jsou viděna přiznaně ženským pohledem na svět.
Vypredané
3,62 €
3,81 €
Slovinská dráma
Reprezentatívny výber novej slovinskej drámy predstavuje diela troch významných a oceňovaných autorov (Dušan Jovanovic, Matjaž Zupančič a Simona Semenič) ponúka krátky diskurz do sveta slovinskej drámy, ale aj spoločnosti a núti nás zamýšľať sa nad pohybmi a zmenami, ktoré nastali v oboch krajinách v poslednom desaťročí.
Divadelní revue 1 2011
Divadelní revue je odborné recenzované teatrologické periodikum, které třikrát ročně vydává Institut umění - Divadelní ústav.
Vypredané
4,96 €
5,22 €
Divadelný ústav 1961 - 2011
Publikácia pri príležitosti päťdesiateho výročia od založenia Divadelného ústavu Bratislava dokumentuje všetky obdobia vývoja tejto inštitúcie so zameraním na jednotlivé významné dekády, vývin archívu a dokumentácie, edičnú tvorbu, ako i ďalšie aktiv
ity. Rozhovory s bývalými riaditeľmi a výpovede pamätníkov prinesú doteraz často neznáme udalosti a fakty z histórie ústavu, ako i zaujímavosti zo zákulisia práce v tejto modernej profesionálnej inštitúcii. Prehľadné súpisy (zamestnancov, oddelení,
publikácií, výstavných projektov, ocenení...) pomôžu k plastickému obrazu jedinečnosti a dôležitosti činnosti Divadelného ústavu v Bratislave.
Vypredané
9,50 €
10,00 €
Krátky sprievodca Archívom Divadelného ústavu Bratislava
Odborná publikácia pomyselne otvára odbornej a laickej verejnosti dvere do Archívu Divadelného ústavu a predstavuje všetky jeho klenoty. Medzi ne nesporne patria dokumenty Janka a Oľgy Borodáčovcov, Gašpara Arbéta, Ctibora Filčíka, Magdy Husákovej Lo
kvencovej, Jána Kákoša, Petra Karvaša, Lucie Poppovej či Zity Hudcovej-Frešovej. Vďaka neúnavnej zberateľskej činnosti zamestnancov sa tieto archívne materiály zhromažďovali v Divadelnom ústave počas celej jeho existencie a reflektujú nielen minulosť
, ale aj súčasnosť slovenského divadla. Krátky sprievodca fondami a zbierkami prináša obraz o nesmierne cennom kultúrnom dedičstve neoceniteľnej hodnoty.
Smrť tragédie
Svetoznámeho literárneho kritika, esejistu, filozofa považujú za jedného z najväcších myslitelov v dnešnom
literárnom svete. Anglická spisovatelka AS Byattová ho oznacila za "neskoro, neskoro, neskoro renesancného
cloveka... európskej metafyziky s
inštinktom pre dominantné idey našej doby. Steinerovo dielo prináša prevratné
názory, ktoré sa dotýkajú viacerých vedných odborovo teatrológie, filozofie, sociológie, antropológie... a jeho prvé
sprístupnenie pre slovenských citatelov je vydavat
elský pocin obrovského dosahu a významu.
Kniha Smrt tragédie vyšla po prvý raz v roku 1961, neskôr vo viacerých reedíciách a v takmer dvadsiatich prekladoch.
Autor v tejto eseji pracuje s pojmom tragédie na filozofickej báze, skúma základy a východ
iská tragického pocitu,
tragického vyznenia ludského života. S pojmom tragédie pracuje na základe dôverného a dôsledného poznania textov
jednotlivých autorov od antickej tragédie až po divadelné texty šestdesiatych rokov 20. storocia.
George Stein
er (1929) je profesor anglickej komparatívnej literatúry.
Pocas života pôsobil na mnohých prestížnych univerzitách Yale, Oxford ci Cambridge. Pravidelne prispieva do
najprestížnejších literárnych periodík a literatúre sa venuje aj ako autor belet
rie. Známy je však predovšetkým ako
autor mnohých významných odborných publikácií, zatial jeho poslednou je kniha pamätí Moje nenapísané knihy (My
Unwritten Books, 2008).
Miroslav Melena - scénograf a architekt
Miroslav Melena (1937 - 2008) patří nepochybně mezi nejvýznamnější české scénografy a divadelní architekty druhé poloviny XX. století. Byl jedním z posledních posluchačů prof. Františka Tröstra na DAMU v Praze; společně s režisérem Janem Schmidem se
podílel na formování poetiky dnes už legendárního divadla Studio Ypsilon, nejprve v Liberci a později v Praze. Melena spolupracoval i s dalšími divadly doma a v zahraničí, nejen jako scénograf, ale i režisér. Od 70. let rozšířil své působení i na pol
e divadelní architektury; nejprve se věnoval zastřešování letních scén a podií, poté projektoval přestavby a rekonstrukce divadelních interiérů. Zde připomeňme Divadlo Archa a Divadlo Fidlovačka v Praze, Městské divadlo a divadlo Reduta v Brně, Horác
ké divadlo v Jihlavě, nemluvě o řadě prací v zemích bývalé Jugoslávie. Kniha vychází u příležitosti celoživotní výstavy umělce ve Staroměstské radnici v Praze v červnu 2011.
Vypredané
17,59 €
18,52 €
Beyond Everydayness
Kniha přináší detailní informace z historie 73 nejdůležitějších divadelních budov střední Evropy.
Marška - Denník Karla Baláka
Unikátny objav v rámci archívu Divadelného ústavu, denník jedného z hercov legendárnej divadelnej skupiny Marška, podnietil vznik jedinej knižnej publikácie na Slovensku o činnosti zájazdového divadla, ktoré malo za úlohu propagovať vznik našej prvej
scény. Zápisky zo zákulisia súboru, o ktorého existencii sa nezachovali takmer žiadne oficiálne záznamy je mimoriadne cenným pramenným materiálom k tejto v podstate neznámej kapitole začiatkov slovenského profesionálneho divadla. Prinášajú správy o
každodennej práci súboru, uvádzaných inscenáciách, procesoch skúšok, návštevnosti, ale i privátne informácie, akým bol úspech či neúspech predstavení alebo zásnuby legiend slovenského divadla- Janka Borodáča a Oľgy Országhovej. Divadelný ústav aj tak
outo mimoriadne zaujímavou formou odkrýva neznáme miesta slovenskej divadelnej histórie. Z historického i teatrologického hľadiska cenní zápisky dopĺňa komplexná štúdia o významnom zástoji Maršky v rámci slovenského divadla s prehľadnými súpismi, poz
námkami, mapkou trasy zájazdov, fotografickou prílohou.
Na sklade 1Ks
12,35 €
13,00 €
Divadelná architektúra na Slovensku
Jedinečný materiál o divadelných priestoroch – historických aj moderných divadelných budovách a interiéroch divadiel na Slovensku. Publikácia prostredníctvom opisu architektúry divadelných priestorov, ich historického vývoja a súčasného stavu odhaľuje skvosty slovenskej architektúry, odkrýva často neznámy umelecko-spoločenský kontext, ktorým dokazuje kultúrny rozkvet na Slovensku. Autorky tak predstavujú rozsiahle kultúrne dedičstvo našej krajiny späté s divadlom a bohatá obrazová príloha upriami pozornosť na architektonické hodnoty v oblasti divadelného života na Slovensku. Monografia Henriety Moravčíkovej a Viery Dlháňovej je priam priekopníckym dielom. Po prvý raz u nás syntetizuje oba základné pohľady na divadelnú budovu. Všíma si architektonické atribúty, konštrukčné a technické špecifiká, ale aj ich celkovú urbanistickú hodnotu. Opisy jednotlivých divadiel však vsádza aj do širších divadelno-historických súvislostí. Prínosom knihy je šírka výberu divadelných budov, ktoré autorky spracúvajú. V ich pozornosti sa ocitli aj budovy, ktoré dnes už nežijú pravidelným divadelným životom. V časoch svojho zrodu však boli významnými kultúrnymi centrami. To platí rovnako o Empírovom divadle v Hlohovci, ako o Mestskom divadle v Levoči, či o Spolkovom dome v Skalici. Podobne je to s divadelnými budovami, či sálami, ktoré pôvodne neboli projektované pre divadelnú prevádzku. (...) A tak Divadelná architektúra na Slovensku prináša mnoho podnetov pre široké spektrum čitateľov – od divadelných historikov až po študentov architektúry.
PhDr. Oleg Dlouhý