Skvost pre oči, pôžitok pri čítaní. Spisovatelia: Život a dielo je nádherná kniha

Nádherná veľkoformátová publikácia s názvom Spisovatelia: Život a dielo uhasila smäd po komplexnej knihe o najslávnejších spisovateľoch všetkých čias. Okrem kvalitného obsahu sa stáva skvostom nielen na poličkách autorov, ale aj knihožrútov a milovníkov kvalitnej literatúry.

„Zámerom spisovateľa je zachrániť civilizáciu pred zničením.“Albert Camus

Renomovaní prispievatelia

Na knihe pracovala desiatka odborníkov, redaktorov, historikov, výskumníkov a spisovateľov. Napríklad poradca pre obsah, Peter Hulme, vyučoval štyridsať rokov na Essexskej univerzite literatúru. Predslov ku knihe napísal ocenený rozhlasový hlásateľ a komentátor James Naughtie.

O spisovateľoch hovorí ako o výnimočných ľuďoch:„Robia to, čo my nedokážeme. Preto ich potrebujeme a väčšinou im nezávidíme. Ako by sme aj mohli? Sú zakliati vo vlastnom ohnivom kruhu.“ Na záver svojho predslovu spomína Ernesta Hemingwaya. Raz sa vraj pokúsil definovať písanie ako jednoduchú vec svojím ufrflaným, mačovským štýlom, no podaril sa mu pravý opak:„Netreba ti nič, len napísať pravú vetu. Nuž, a tak som tú jedinú pravú vetu napísal a z nej som potom vychádzal.“

Z vybraných citátov sa dozvieme veľa nielen o jednotlivých spisovateľov, ale dokážeme viac preniknúť do ich kúzelného sveta.

Od Danteho po Houellebecqa

Do knihy sa vošlo mnoho významných spisovateľov, ktorí literatúru formovali, ale aj súčasných autorov, ktorí otvárajú nové obzory a svojimi dielami obohacujú životy čitateľov na celom svete. Kniha je rozdelená do šiestich kapitol.

Prvá časť sa venuje spisovateľom spred 19. storočia, medzi ktorými figuruje Dante Alighieri, autor eposu Božská komédia, William Shakespeare, Moliére, či Voltaire. Nasleduje rané 19. storočie, ktoré otvára J. W. von Goethe, ďalej William Wordsworth, Jane Austenová, Victor Hugo, Hans Christian Andersen či Charles Dickens. V neskorom 19.storočí nechýba Walt Whitman, Charles Baudelaire, Lev Tolstoj či Mark Twain. Štvrtá kapitola sa venuje ranému 20. storočiu, kde sa stretneme aj s feministkou Virginiou Woolfovou, ktorá je aj na obálke knihy.

Thomas Mann, Franz Kafka, F.Scott Fitzgerald, ale aj životy a diela ďalších skvelých spisovateľov môžeme lepšie spoznať nielen prostredníctvom portrétov, miest, kde žili a tvorili, ale aj vďaka ukážkam pôvodných rukopisov. Polovica 20. storočia patrí velikánom ako John Steinbeck, Orwell, Pablo Neruda, Jack Kerouac či Gabriel García Márquez. Šiesta kapitola zahŕňa autorov súčasnosti ako Haruki Murakami, Orhan Pamuk, Arundhati Roy či Margaret Atwoodová.

Dizajnový doplnok

Kniha Spisovatelia: Život a dielo rozhodne nie je jednorazovou záležitosťou, ktorú po dočítaní odložíte. Môžete v nej listovať, pozerať si obrázky, pomaličky ju študovať a neustále sa k nej vracať. Dá sa v nej stratiť, ale aj nájsť hotový poklad. Fotografie, maľby, nezabudnuteľné citáty a množstvo zaujímavých informácii – to všetko dotvára obraz o dobe, v ktorej žili a tvorili slávni spisovatelia.

Velikáni, ktorí dodnes obohacujú životy nadšených čitateľov a inšpirujú súčasných autorov. Veľkoformátová kniha s výrazným zlatým písmom a romantickým portrétom sa na poličke stáva štýlovým doplnkom interiéru. Knihu vydalo vydavateľstvo Dorling Kindersley, v slovenskom vydaní vyšla vo vydavateľstve Ikar.

Textárka Márie Čírovej: Slová nie sú moje, som len sprostredkovateľ (rozhovor)

Jubilantka Džerengová: Vždy som žila naplno (rozhovor)